Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 7363 ggr
[Stampelina]
0

Att potträna sina små

Hej alla ni som haft en kull eller flera! (Vi väntar med spänning på vår allra första kattkull!Skrattande)

Nu närmar sig dagarna med stromsteg inför Novas förlossning och en ny fråga har dykt upp här hemma.

Hur har NI gjort för att få era små rumsrena? Och från vilken vecka har era småttingar börjat testa att kliva i lådan?

Det börjar bli dags att åka iväg och inhandla fler toalådor, hur många har ni, och sprider ni ut dem eller radar ni upp dem längs en vägg i ett rum? Med eller utan tak/hus? Luckan tar jag ju givetvis bort!

Om någon där ute har något ovärderligt tips så uppskattas det med!

Skrattande // Therese

Jina
0

Låda ställer jag in i hagen när börjat äta/dricka.

Neya kissade på lådan långt innan hon bajsade (hon gillade dricka vatten men åt inte fast föda). De brukar fatta det där av sig själva. Jag använder små utställningslådor. I hagen har jag en, när de sedan flyttar in i köket har jag två eller tre.

EddaM
0

Jag sätter en låda nära boet när de är tre veckor, tänk på att ha icke klumpbildande sand i den då de gärna käkar lite sand den första tiden

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Stampelina]
0

Ok, så du har en hage?

Hmm… Det har jag inte ens tänkt på… Av kompstgaller då eller?

[Stampelina]
0

Och hur länge går dem i hagen?

Yoda
0

När ungarna börjar vara rymmningsbenägna ställer jag dit en kattungehage och även en låda. Jag använder mig av utställningslådor, för jag tycker vanliga har alldeles för hög kant för små kattungar. När de har börjat äta själva så har jag ungefär 2 lådor på 2x2m boarea. När de är så pass gamla att de får vara i ett helt rum har jag dessa två plus en stor låda i rummet och sedan utökas det. När kattungarna är så pass gamla att de har tillgång till hela lägenheten så är de ju redan så rumsrena att extra många lådor brukar inte vara nödvändigt.

Men man får helt enkelt anpassa antal lådor samt begränsade utrymmet efter hur många ungar och i takt med rumsrenligheten.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Jourhemmet
0

Varför en hage??? Kattungarna brukar första tiden bara hålla sig i det rummet dom är födda. Tänk på att köpa låda med mycket låg kant. Och som nån skrev, ICKE klumpbildande sand

[Stampelina]
0

#5 - Ok, jag antar att tiden får utvisa då… Alltså antal ungar mot vårat bottenplan osv.

Yoda
0

#6 Varför inte en hage? För att kattungarna behöver begränsat utrymme i början och jag har inte så små rum så jag kan erbjuda dem ett helt rum från början. Det är mycket större risk att kattungarna har svårt att bli rumsrena om de har för stor yta att röra sig på. En kattungehage är perfekt för då skyddar man de små samtidigt som de ser och hör allt som sker runt omkring.

S*Oblivion's Devon Rex

[Stampelina]
0

#8 - Jag tyckte också det lät jättebra, men använder ni kompostgaller eller något annat?

Yoda
0

Jag köpte kompostgaller till min första kull, men tji fick jag när kattungarna klev rakt igenom gallren Tyst Hade ju så klart köpt för stort.

Nu använder jag en sån här. (Finns en del bra att ha saker under "uppfödning" också).  Det jag tycker är så bra är att man själv bestämmer hur många sidor man använder och kan därför bestämma lite storlek på hagen. Man behöver heller inte ha den ihopkopplad, utan den går bra att ställa mot en vägg också.

S*Oblivion's Devon Rex

EddaM
0

komportgaller tar de sig ut från ganska så snabbt, man får ha pelxiglas eller trä. Eller något annat som de inte kan klättra över eller genom men mamman måste kunna komma i och ur

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Yoda
0

#11 Tycker du? Mina var nog ändå kanske 5-6 veckor innan de började klättra över och då kan de gott vara i ett helt rum. Jag har haft min hage breve en soffa eller en säng så mamman har kunnat komma in och ut.

S*Oblivion's Devon Rex

MonicaLagerquist
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag  har kompostgaller som det är plast på insidan.Utan katthage skulle det inte funger.När kattungarna rymmer ur hagen får de tillgång till hela datarummet.

Stolt ägare till tre La permer

[Stampelina]
0

En annan fråga bara, det är inga problem för honorna att ta sig in och ut ifrån hagen? Tänkte att man kanske kunde ställa en pall på båda sidor av hagen?

Tänker bara på hur en annan upplevde tiden efter att man fött barn första gången, hehe!

[Stampelina]
0

#10 - Den där sidan var så himla bra alltså!! Ska sätta mig ner efter att jag hämtat min lilla tjej på dagis och börja beställa hem lite. Tack för ett jättebra tips!

MonicaLagerquist
0

Det är katter vi pratar om.Mina katter hoppar enkelt från golvet upp och sätter sig på dörrkarmen eller högst upp på kakelugnen.

Stolt ägare till tre La permer

[Stampelina]
0

Ja jag antar att de läker snabbare än oss "gnälliga" människor!Flört

AgnetaB
0

#13 bra du skickade med en bild men undrar lite om plasten.De äter ej av den?