Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 17894 ggr
[EllenFasth]
40

Russian blue eller brittisk korthår?

Hej!
Min familj och jag har bestämt oss för att skaffa en liten katt. Vi bor i en stor lägenhet och ska alltså ha en innekatt.

Nu står vi i valet och kvalet mellan brittiskt korthår och en russian blue, och skulle behöva lite mer information om dessa katter. Hur är dem till sättet? Skiljer sig honor och hanar mycket i temperament? osv.

Om ni har någon erfarenhet av någon annan ras kan ni absolut skriva det här med.

Hoppas någon kan hjälpa till!
/ Ellen

EddaM
0

Russien blue är pigga lekfulla o pratiga katter och brittiska korthår är lugnare till sitt sätt. Så det beror på hur ni vill att eran katt skall vara=)

Själv har jag Norska Skogkatter, en perser och en långhårig huskatt. Skogisar är lekfulla och pigga katter son gärna gosar. Har en blåvit hane på 13v som söker hem om det skulle vara intressant. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

IceJossan
0

När jag pratade med en uppfödare av Russian Blue så berättade hon om dem som lagom livliga katter som är med överallt och gärna sitter på axeln (visserligen tränar hon dem till det, men alla hennes älskar det), men de inte hyperaktiva. En lagom livlig katt helt enkelt, men inte någon soffpotatis.

[EllenFasth]
0

En russian blue är alltså en lite livligare katt medan britten är lugnare.

En fråga i allmänhet, Brukar man sterilisera/kasterera katterna när man har dem inne? Hade en utekatt förrut när vi bodde i hus och han kastrerade vi självklart då.

EddaM
0

Skall man inte avla borde alla katter kastreras, det mår de bäst utav och de slipper stressen med att vara fertila=) Och man slipper kisserier och skön sång på natten med.

S*Luddhuvet´z

Jourhemmet
1

Jag vet en underbar ras…. HUSKATTEN Flört

Tasspuls
0

Har hört att Russian blue kan vara ganska "skeptiska" mot främlingar och att "britter" är ganska självständiga och inte gärna ligger i knät. Men all info är ju bara generaliseringar, alla katter är ju individer, men en fingervisning om genomsnittskatten kan man ju få iaf :) Själv är jag sugen på en Burma, Burmilla eller Singapura, men jag har ju aldrig träffat någon katt av dessa raser så kan ju vara värt att göra det först förstås. Du kanske ska försöka åka till någon utställning och titta på lite raskatter först innan du bestämmer dig :)

IceJossan
1

#6 Lite OT nu, men när jag pratat med med en burmaägare så beskrev hon rasen som totalt helvild i sin lek och med en enorm förmåga att hoppa högt! Tydligen så lär man sig som burmaägare att när "buffelhjorden" kommer farandes så är det bara att ducka, för då ska de använda en som avsats för att komma vidare upp på köksskåpen! Haha, helvilda lät det som :P

Å andra sidan så har jag träffat två burmor över en helg, och de var två mycket lugna individer! Soffpotatisar som antingen sov nånstans, eller var ute och strosade lugnt bland buskarna. Ingen fart alls :P

IceJossan
0

Sen håller jag med #6 - åk till en utställning och prata :) Både britt- och ryssuppfödare verkar båda vara mycket glada i att prata om sina raser! Trevligt folk, till skillnad mot perserutställare (ursäkta, men de få jag pratat med på utställningar har varit grymt otrevliga).

Men där är ju alla samlade, så det är en bra start :)

Tasspuls
0

#7 Kanske inte Burma för mig då ;) Jag vill ha en "lagom" vild katt, absolut inte en galen katt som klättrar i gardinerna ;) Har ju en ragdoll och skulle vilja ha en busigare katt med mer fart i. Men det kanske gäller för alla andra raser ;) Har funderat på Bengal och Somali, men de är nog alldeles för fartiga för mig.

IceJossan
0

#9 Hehe ja, men samtidigt så är de enda burmorna jag träffat hellugna katter, så jag vet inte vad jag ska tro :P

En ryss kanske skulle passa dig med då? :P De är bra läckra med sin slanka kropp, men det är lite "synd" att de inte får ha vitt eftersom jag är svag för blåvita katter :P Nej huskatt it is, där finns ju alla varianter :)

EddaM
0

De burmor jag har träffat på (har en vän som föder upp burmor) är inte vildare än mina skogisar. De leker ibland men inte galet mycket o att de vill vara högt upp gäller ju många katter. Man kan ju ha kattpelare som går till taket, då är de nöjda. Sedan är de väldigt charmiga, gosiga och nyfikna. =) När jag skall skaffa korthår så skall jag absolut skaffa en Burma =)

S*Luddhuvet´z

IceJossan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Ja det låter ju lite mer rimligt, men denna burmaägaren var väldigt bestämd med att det är hyperaktiva katter - när de väl sätter igång alltså. Som flygekorrar, haha.

De två jag träffade var en hona och en hane. Honan var rättså reserverad, men hanen (Malte på bilden) var sådär hankattscool, en riktig glidare ^^,

Hehe vi kanske kom lite väl OT nu, det ska ju handla om ryssar och britter här :P

Moth-79
0

EllenFasth: Kan vara kul att titta på

Lite om russianblue:

http://animal.discovery.com/videos/cats-101-russian-blue.html

Lite om britisk korthår:

http://animal.discovery.com/videos/cats-101-british-shorthair.html

Kanske inte jätteinformativt, men roligt att titta på (massor med gulliga katter)

[EllenFasth]
0

#13 Tack för länkarna, dem ska jag genast kika på! :)

[EllenFasth]
0

Är russian blue i allmänhet en rätt pratglad katt och britten tystare?

IceJossan
0

Jag hittade en rasbeskrivning där det står att ryssen är en blyg och tyst katt. Blyg verkar stämma, eller snarare lite reserverad mot främlingar såpass att den inte kastar sig i knät på första bästa besökare, men inte att den är tystlåten om man läser runt lite.

Här skriver uppfödare och ägare om sina ryssar! Ett lite roligt utdrag därifrån:

Som vuxna är de inte så tjatiga, utan pratar mest när de vill nåt eller som svar på tal, men ungarna tjatar hela tiden. Dessutom verkar de födas med sugproppar istället för klor, för hela uppväxten sitter de fast på ett byxben eller en axel.

[EllenFasth]
0

#16 Jättebra länk och forum. Snöade in på en annan tråd där det var en tjej som hade i princip identiska "kriterier".
(kopierar hennes text)

Så vad vi letar efter är en katt som:
* INTE jamar (alla katter kan ju jama men inte någon som jamar mycket utan bara lite ibland)
* är nöjd med att vara innekatt
* kelig och social
* tycker om barn
* leker och busar ibland, men är lika nöjd med att ligga o slappa i soffan
* hyfsat lättskött päls
* inte en massa defekter

Och efter att ha läst lite i tråden så rekommenderade många rasen ragdoll. Så nu ska jag läsa på lite om den rasen med. :)

vilken djungel måste jag säga, man vill ju ha allesammans..

[EllenFasth]
0

Försöker övertyga mamma att det är just en ragdoll vi ska ha. Men hon är osäker på pälsen, fäller dem enormt mycket? någon som vet?

zoolatri
0

#18 tror nog att det finns flera ragdollägare här på forumet som kan svara lite noggrannare senare… Min syster har en ragdoll, och nu har de inga långa sammetsgardiner längre;) För de blev vita nertill, haha.

De är väldigt nöjda över sin lugna, charmiga katt som gärna har koll på familjen men itne på något vis är påträngande kärvänlig. Men det blir mycket päls…

Tasspuls
0

#18 Visst hårar de en del, det ska man vara klar över. Ska man ha hårfria svarta byxor så får man byta om direkt man kommer hem. Min kisses klösträd, som är grått, brukar vara täckt av ett lager vitt hår efter ca 1 vecka, alltså HELT täckt. Hon har väldigt tunna hårstrån så de fastnar på stickade svarta tröjor och sitter där de sitter! Sedan lämnar hon också små vita tussar här och där över hela golvet och i möblerna. I övrigt om hennes personlighet:

* Mycket kärvänlig, vill vara nära, så nära det någonsin går, ofta.

* Pratsam när hon är busig, eller vill ha sällskap

* Lugn! Ligger helst i knät och sover, busar och rusar 2-3 gånger om dagen i 1-5 minuter per gång. Leker gärna med vippor men MAX 10 minuter, sedan ligger hon och flåsar helt färdig.

* Lite reserverad när främmande kommer, men smälter efter 5-10 minuter då nyfikenheten tar  över.

* Cool! Man kan stampa i golvet, skrika, vad som helst, hon bryr sig inte nämnvärt. Sover hon när detta sker, rör hon inte en muskel för att se/höra vad som händer ens ;) Men det beror nog på att hon är uppfödd i en barnfamilj, snarare än att hon är Ragdoll :P

*Mycket lättanpassad, inte rädd för nya miljöer.

* Får lätt diarré av foderbyten.

* River och klöser inte på möbler (kanske bara väluppfostrad?)

* Mycket lätthanterad

Så med Ragdoll kan man säga att man har god chans att få en lugn och mysig kompis som älskar sina människor och är nyfiken på andra människor. Däremot kan de kännas väl slöa ibland, vilket jag kan känna är ett litet minus med min älskling - även negativt är såklart det faktum att hon löser en hel del hår. Men det gör ju de allra flesta katter å andra sidan. Hade en huskatt tidigare och han fällde också massor i perioder. Det här med diarré är ju också negativt, jag kan jättegärna vilja att hon äter en viss mat för att den har bra innehåll och hon kan älska den, men magen pallar inte, så då får man tänka om :/

Dock ska ju tilläggas att alla katter är ju individer, så därför har jag skrivit "god chans", har träffat på Ragdoll-katter som är helt annorlunda. Det enda man kan säga generellt är väl att:

- de är lätthanterliga, säger bara ifrån lite om de vill ner eller inget alls

- de är lugna och busar inte så mycket

- de fäller hår,  såklart

Signe-Jonna
0

#17 Jag tycker det låter som att det är en britt du ska ha. Glad Britter är lugna, tystlåtna och passar utmärkt som innekatt. De vill gärna vara med och är sociala. Lättskött päls har de också. Britten finns i över 100 olika färger och det finns även maskade. Vad gäller att bli buren så är det olika från britt till britt, enligt min erfarenhet är det fler som gillar att bli burna än som inte gillar det. Vår britthane här hemma kan man gosa och ha i knät hur mycket som helst och när man bär honom är han nog lika avslappnad som en ragdoll, minst!Kyss

[EllenFasth]
0

Ni gör det verkligen svårt för mig, men det är bra! Skrattande

#21 Fäller britterna mycket? Lästa någonstans att de fällde jättemycket hela tiden..

Tasspuls
0

#21 Men är han verkligen en "genomsnittsbritt" då? Har läst att britter ska vara ganska självständiga och inte några knäkatter…?

Signe-Jonna
0

#22 Det är lite olika hur mycket de fäller. Jag har en som fäller jättemycket medan två andra inte fäller speciellt mycket alls.

#23 Det är väldigt olika egentligen. Men bära alla mina kan jag och de har varit på utställning och då måste de ju bli burna. Han kanske är lite över det vanliga, men tar man en kattunge efter honom så är ju chansen stor att man får en lika gosig en Flört

Tasspuls
1

#24 Aha, då förstår jag ;)

fridoline
0

jag har också stått i valet mellan en russian blue och britt, men det blev en långhårig blandras tillslut…men hur som helst så tror jag att britten skulle passa mycket bättre som innekatt beroende på deras lugna temperament. Den är både stillsam och lättskött medan en russian blue har lite mer "katt" i sig. Britten är också en väldigt familjekär katt och lättanpassad medan en russian blue gärna tyr sig till sin ägare och är aningen blyg mot nya människor. Fast jag antar att det är skillnad för olika individer också..Så jag röstar för britt! :)

Mathz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en Russian blue, en Egyptisk mau och en huskatt. Våran russian blue är väldigt lugn inte direkt så att han hoppar upp i knäet utan jamar väldigt tyst när han vill ha uppmärksamhet. Men när han är vaken så håller han sig i närheten och har koll på vad man gör. Vilken du skall välja är upp till dig, för om det är britt eller en ryss så är alla inom rasen inte likadana, så du kan få en ryss som är som en britt och vise versa. Men vi har aldrig ångrat oss.

fridoline
0

sök på cats 101 russian blue/british shorthair på youtube så får du lite intressant fakta.

donnacorleone
0

har levt med en helt fantastisk russian blue. världens största personlighet och otroligt tillgiven, nyfiken och lojal. men han hade ett stort behov av stimulans och det hela slutade med att han fick flytta ut till min dåvarande sambos föräldrar på landet. han blev olycklig som innekatt i lägenhet. men det var ju han det. och med stimulans och roliga påhitt tror jag det blir bra! är hur som helst väldigt svag för russians. lycka till, vad ni än bestämmer er för!

Cazzos
0

Att köpa renrasiga katter kan vara dyrare än huskatter från t.ex. katthem.

Men som sagt så är alla katter olika! Men enligt rasen så kan Brittisk korthår vara lugn, som en liten kunglig stolthet Glad

Russian blue är väl lite lekfullare av sig som andra har skrivit här på kommentarsfältet. Lycka till med vilken katt ni nu adopterar. Skrattande