Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 6344 ggr
Scully
0

Pris beroende på färg

För fösta gången jag sett en annons där man tagit olika priser för olika färger på bondkatter Foten i munnen

Så här står det i annonsen

"Våra kattungar två SammetsSvarta, en TigerGrå & en LejonGul är nu 12veckor och klara till försäljning.
De är rumsrena, sällskapliga, keliga & busiga förstås med viss variation mellan individerna.
De är fina och mjuka i pälsen då Pappan är lite lurvigare (se bilder)
450kr/st för SammetSvarta, 550kr för TigerGrå och 750kr för LejonGul"

Busangardens
0

Finns folk till allt. Jag reagerar inte bara på pris skillnaderna men även på färgbenämningarna.

jullan92
0

det är galet att dom ens kan ta såna priser när dom oftast inte ens är avmaskade eller vaccinerade..

MonicaLagerquist
0

Tillgång och efterfrågan.

Hoppas att kattungarna är vaccinerade x 2 ID-märkta och besiktigade och vid behov avmaskade.

Stolt ägare till tre La permer

EddaM
0

Uppenbarligen så måste de ha haft kullar innan då jag tror att en hoppsan kull inte skulle ha nån skillnad i ppris =((((

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Josefa
0

Jag förstår faktiskt på ett sätt att folk gör så. Sätter man in en annons med tex 1 röd och några svarta, så ringer alla på den röda. Finns inte den röda kvar så är de inte intresserade längre. Har folk sådana krav på utseendet så kan de gott få betala för det.

Samtidigt så höjer det ju inte kattens status om man sätter olika pris på deras liv.

[Emma--]
0

Jag är inte förvånad. Folk säljer ofta t.ex långhåriga katter dyrare. Svarta katter är visst också svårare att sälja än t.ex dom röda.

Däremot tycker jag det är helt sjukt att man gör så.

Men har för mig att jag t.o.m sett ett katthem där man säljer långhåriga katter lite dyrare för att det finns en chans att få in lite mer pengar. Där förstår jag lite mer varför, men jag tycker fortfarande att det blir lite galet.

[rightPAW]
0

Jag hade praktik på ett katthem och där kostade alla katter lika mycket, oavsett färg, päls och ålder. Det är så det ska vara tycker jag, alla katter är ju värd lika mycket så varför ska dem svarta skönheterna gå för en 10 medans långhåriga rödingar kan kosta hur mycket som helst…

Josefa
0

Liite konstig inställning. Tycker du verkligen inte att en ovaccinerad katt är värd mellan 450 och 750 kr? Vad anser du att en sådan katt har för värde? Låt gå för att det kanske är en hoppsankull och att katterna inte är vidgjorda, men det är ändå liv. Och förhoppningsvis så blir de nya ägarna mer ansvarsfulla om de är beredda att betala en del för sina katter.

Jag menar går du ner till djuraffären och köper en hamster eller råtta så får du betala ett par hundringar för den. Visserligen ynglar katter av sig ganska bra, men gnagarna är snäppet värre och kostar inte på långa vägar så mycket att föda upp. Och livslängden är det också ganska stor skillnad på. Så helt klart att ovaccade är kattungarna värda det priset de begär.

Jina
0

Kollade lite annonser nu när hittekatten skulle annonserar. Annonser med "1500 för långhåriga, 500 för korthåriga" blir jag så irriterad på. Givetvis på sin höjd avmaskade.

Alla olyckskorpar kraxade att jag skulle ALDRIG få ut 1500 för en korthårig svart/vit huskatt (som var testad för mask, vacc x 2, chipmärkt, besiktigad). Hon var inget speciellt liksom, en sån får man för hundring.

Yoda
0

Egentligen är det inte så konstigt, det handlar om tillgång och efterfrågan. Många tar ju olika pris på olika hårlag i samma kull osv. Sedan kan man ju diskutera hur seriös säljaren är i övrigt, men olika prissättning är inte direkt ovanligt.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Rafflan
0

om vi snackar andra djurarter kan ju olika färger kosta olika mycket. Beroende på hur ovanliga dem är osv :)

Imasy
0

Men det förekommer väl i raskattsvärlden också?

Jag skulle inte tycka att det var konstigt om jag fick betala mer för en tex lila/choklad perser än för en vanlig sköldpadda till exempel.

En "ovanlig" färg skulle ju kunna ge mig möjligheten till ett högre pris på de ungar jag sedan säljer själv.

Likaså att jag betalar ett pris för en bra typad katt som kan vara bra i aveln, men ett lägre pris för en sällskapskatt.

MonicaLagerquist
0

Jag har full förståelse för att katthemmen tar ut mer pengar för de långhåriga katterna.Katthemmen behöver så väl få in mer pengar och eftersom att folk betalar mer för långhåriga katter så kan de ta mer betalt.

jullan92
0

#8. Du tolkade mig lite fel där. Menar att jag tycker det är ok att man tar lite mer betalt när den är vacc. och avmaskad då man lagt ner pengar på det .

Självklart inte att katterna är av olika värde

AgnetaB
0

Gällande häst som jag föder upp så är det  många års avelsarbete att föra

med en speciell färg o samtidigt behålla en viss exteriör, kön,

temperament mm . Därför blir de dyrare o jag själv vill gärna ha något

annorlunda o betalar då för det.

Det är också så att vissa hästar ej kanske är lämpade till avel/utställning o då

säljs de kanske som typ sällskap o priset blir väldigt annorlunda.

Tror kanske att detta gäller även andra djurraser. Utomlands så verkar det

vanligt att katterna har ett sällskapspris o ett annat avels/utställningspris.

Vet ej om det är lika vanligt i Sverige.

Tänk bara på tex duvor som finns i massor o ej många bryr sig om en sådan

är skadad men om det gäller en  sällsynt rovfågel då blir de annat. Har tänkt

på det då jag hittat skadade djur, att de har olika värde hela tiden tyvärr.

donnacorleone
0

det är väl knappt några kattungar på blocket som är vaccinerade och id-märkta? bondkatter alltså. nej, det kan man inte räkna med! att de är avmaskade verkar dock vara lite vanligare.

sen tycker jag ändå att de borde kosta 3-5000 kr.

Scully
0

Vad roligt att det var så blandade reaktioner på detta, kul å se hur alla resonerar Glad

#3 Håller med dig där, men som någon nämner så är det tyvärr oftast allt för sällan de är vacc el idmärkta.

#12 håller med dig där, men är inte så många kattraser som har godkända sällsynta färger, men visst de som har det ska man givetvis ta lite mer för.
Det där med att betala mer för en bra typad katt, det är väl samma inom både hund och kattvärlden att alla djur säljs som sällskaps djur och då håller samma priser. Sen om de har någon typ av defekt eller så, ska ju priset reduceras.

#13 Givetvis ska ju de långhåriga kosta mer då de är mer attraktiva, det är ju ett bra sätt för de att dra in mer pengar till näringsverksamheten. Men de som kommer från katthem är ju oftast vacc, idmärkta, avmaskade och ibland även kastrerade. Då tycker jag det är självklart att dom ska kosta mer.

#16 Menar du att bondkatter ska ligga på det priset?

[Emma--]
0

#16 Varför ska dom kosta 3-5000 när "uppfödaren" gör ett sånt oseriöst jobb? 

Skulle aldrig lägga ut så mycket för en katt som bara är avmaskad, men jag skulle heller aldrig köpa en katt som bara är avmaskad även om den bara skulle kosta 100 kr.

Det som borde hända är att all avel ska vara seriöst, alltså minst vaccinera fullt, avmaska vid behov, idmärka och veterinärbesikta innan leverans. Då kan man höja priset. Men kattens status höjs inte enbart för att man höjer priset.

LindaKarlstrom
0

#16. Jag har sålt en kattunge som var vaccinerad och chipmärkt på blocket Flört Visserligen bara vaccinerad en gång och det upplyste jag den nya ägaren om, jag hade inte möjlighet att behålla honom 3 veckor till för nästa vaccination.

Scully
0

Om du vaccinerat enligt rekomendation betyder det alltså att kattungen flyttade före 12 veckors ålder?

MonicaLagerquist
0

Varför innebär det automatiskt att katten flyttade för tidigt?Det finns många uppfödare som inte vaccienrar så tidigt som 9 veckors ålder utan väntar tills kattungen är 12-14 veckor innan första vaccineringen.Det som står i FASS är att man inte ska vaccinera före 8-9 veckors ålder .

donnacorleone
0

#19 Bra! Glad Menade att det som sagt inte tillhör vanligheterna att de är chippade eller vaccinerade.

#18 Kan delvis hålla med dig; priset gör inte att kattens status skjuter i höjden. Men jag tycker ändå att en högre summa, oavsett hur seriös uppfödaren är, sänder ut en signal om att det inte bara är att "skaffa". Och det tror jag är bra.

[Emma--]
0

#22 Men samtidigt om man köper katter som bara är avmaskade men som säljs dyrt så stödjer man oseriösa uppfödare och dom ser hur mycket pengar dom faktiskt kan tjäna utan att i princip göra ett skit.

Det kan säkert skrämma bort många oseriösa köpare, men tänk så många oseriösa uppfödare det skulle locka att göra samma sak.

(kan tillägga att jag inte tycker man ska köpa någon katt som enbart är avmaskad.)

donnacorleone
0

du har helt klart en poäng! kanske är det bäst att ta sitt ansvar som "konsument" och enbart köpa katter som är vac, chip, avmask.

[Emma--]
0

#24 Jag tycker det i alla fall. Hur ska det annars bli någon ändring.

donnacorleone
0

ja, det är ju ett steg. helt klart.

louise-ariel
0

( Inte läst hela tråden)

Jag tycker det är dåligt jag tycker dom ska ta betalt för betendet inte färg!

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

Scully
0

#27 Det svåra med det är ju att beteende kan ändras..det gör ju inte färgen på samma sätt..

Erina
0

Så här känner jag… Att ta olika priser för olika färger/täckningar/hårlängd är ingen skillnad mot att ta olika priser från katt till katt när man är uppfödare. En uppfödare vet att en "felfri" katt går att sälja för större summa och har man huskatt ungar vet man att en viss typ är mer eftertraktad och går att sälja för en större summa. Inget konstigt egenligen även om jag själv tycker att alla katter är lika värda. Det är helt enkelt svårare att hitta intresserade till vissa färger och korthåriga katter vissa ggr, tråkigt men sant. Om man väljer att ta mindre betalt för de mindre eftertraktade ungarna stör mig inte, så länge man är nogrann med vart katten hamnar. Det viktigaste är ju trots allt att katten hamnar i ett tryggt, kärleksfullt hem. De vet ju inte att de såldes billigare, det är vi människor som reagerar på detta Glad.

LindaKarlstrom
0

#20. Nej nej, han var uppskattningsvis 14 veckor när han flyggade :) Fick en avlivningshotad huskatt unge lämnad hos mig och behöll hans tills han blev vaccinerad och id-märkt innan jag la ut en omplacerings annons på blocket :)

femman
0

Jag har kollat annonser på nätet i några veckor nu och har också reagerat på att man tar högre priser på långhåriga i samma kull. Men det jag har reagerat mest på är att så många skriver att deras katter är hälften Norsk eller 25% Norsk, det verkar som att folk tror att dom kan tjäna extra pengar om dom luras och säger att katten har Norskt eller Main Coon blod i sig. Bara för att en katt är långhårig betyder det inte att det är en Norsk skogskatt… Det flesta som har raskatter har väl kastrerat dom eller använder som till avel, inte är det väl många som låter sina "dyra raskatter" springa runt och para sig med alla katter i byn?? Nästan varje annons på långhårig kattunge står det att den har Norskt i sig, är det ingen annan som har reagerat på det?

Jag letar efter den "perfekta" katten för mig, men känner också att det finns så många oseriösa säljare som bara vill tjäna pengar och som inte ens bryr sig om att göra mer än möjligtvis avmaska ungarna.. Och jag vill heller inte köpe en jättedyr katt och stödja katt avel, när det finns så otroligt många hemlösa "bondkatter" som behöver hem.. Tillgången är så mycket större än efterfrågan på katter. Det kommer nog bli en omplacerings katt eller en katt från ett katthem! Även om jag älskar Main Coon och Norska, helt otroligt vackra katter…

Skrattande

AgnetaB
0

Det där med att det ofta står att det är Norsk skogkatt i kattungarna är väl

pga  att det är en populär ras som folk känner till. Däremot stör jag mig över

att folk som ska ha en långhårig kattunge inte verkar tänka mer än att det är

fint med långt hår.Pälsen ska ju faktiskt också skötas o ska man ha den ute

är det direkt olämpligt om man ej sköter alltså borstar igenom den varje dag.

I tex stall har jag sett  vanskötta katter pga av pälsen.Till slut går det ej

att borsta ut för katten blir vansinnig då det gör ont. Flera rakar ju sina men

tycker att de skulle tänkt efter före om de verkligen skulle haft en

långhårig. Om den rakas då är den ju iaf inte långhårig..

Självklart är det ett måste att ta den till vet o raka den då det gått så långt.

Har egen Norsk skogkatt som borstas varje dag. Tar 2 min då han görs varje dag.

EddaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#31: Som uppfödare av Norsk Skogkatt så blir jag halvt galen av dessa annonser ibland. Det finns långhåriga huskatter naturligt här i sverige med utan inblandning av nån ras. Och varför de skulle vara dyrare än sina korthåriga syskon förstår jag inte heller =( finns så många knepiga människor. Det händer ju olyckor ibland dock då en katt smiter ut o blir dräktig tex. känner till en på hela sommaren.

#32: Håller med dig, min huskatt kommer från ett stall o hennes mamma var så tovig att hon fick stora sår av det =( Stackars liten. Att hon sedan var ohanterlig gjorde inte saken bättre. Min lilla behandlas som en sessa och blir kammad var dag då hon har så mjuk päls. Många gissar på att hon har lite olika raser i sig o säkert har hon någon ras bakom sig men vilken det vet vi inte. Hennes mamma var väldigt lik henne med samt mormor. Pappa har vi ingen aning om vem det är i vanlig ordning. Är dock ganska säker på att det inte är nån skogis i henne ialf. Perser kanske, hennes päls är som en birma päls. Att hon sedan är högradigt vit gör att folk spekulerar ännu mer men som sagt någon ras direkt går inte att peka ut på henne, detta är bara bra då hon vinner mycket på utställningar =)

S*Luddhuvet´z

Rafflan
0

#33 kan man ställa ut icke rasrena katter? :O

chilisalsa
0

Klart man kan ställa ut en huskatt Flört

Man gör väl indelningen korthåriga - långhåriga bara…

Medarbeterare på Kost

Josefa
0

Ändå blir de dyrare långhåriga sålda innan de billigare korthåriga.

De säljs dyrare helt enkelt för att folk betalar mer för dem. Sen spelar det ingen roll om de korthårig har ett mycket bättre temprament än de långhåriga.

Rafflan
0

#35 haha aldrig hört om det innan :D Dock är jag inte så inne på utställning och sånt med katter ;)

#36 tillgång och efter frågan avgör priset. Fler vill ha långhåriga, då är dem dyrar. Inköps priset avgör ju inte världet på djurets liv, en huskatt för 100 kr är ju lika mycket värd som en raskatt för 7.000 kr.

EddaM
0

#37: Som sagt klart att man kan ställa ut huskatter =) Kanon kul=) Du får kolla in en utställning när det kommer en i närheten av där du bor =)

Man måste få bort alla dessa som föder upp % katter. De som bara är ute efter att tjäna pengar o tar för många kullar på varje hona, utan att kolla upp sjukdomar eller att ens vacc de små. Dessa förstör mycket för huskatterna.

Självklart är husisar o rasisar lika värda =)

S*Luddhuvet´z

Rafflan
0

#38 Varför inte?

Blandras hundar räknas ju ofta i %?

Spelar väl ingen roll om säljeren informera om att katten är 25% birma och 75% huskatt. Det e väl ändå köparens val. Problemet är väl snarare dem säljare som säger att det är raser i fast det inte är det.

Sen tar för många kullar, ja det problemet är stort när man inte har någon koll på sånt. Men dock är det ju problemet även bland okastrerade bondkatter på landet osv.

Tasspuls
0

Jag förstår verkligen inte hur vissa resonerar här, ni säger ju emot er själva. Självklart måste det vara så att tillgång och efterfrågan bestämmer priset på katten, det är ett sätt för uppfödaren att få en extra slant och har ingenting alls med kattens värde att göra. Samma sak är det ju i rasaveln med katter som har någon "defekt" eller inte kan ställas pga något "fel". De säljs alltid 1-3000kr billigare, samma sak med vuxna katter från uppfödare. Skulle ni då även mena att dessa seriösa uppfödare också anser att vissa katter har högre värde än andra? Den kattunge som har en vit fläck på fel ställe är alltså mindre värd än dess syskon som har "perfekt" teckning och kan ställas ut? Enligt mig handlar det då även här om tillgång och efterfrågan, folk vill inte betala lika mycket för denna katt pga "felen" eller den högre åldern, MEN de kommer att älska sin katt lika mycket för det när de väl köpt den.

Jag reagerar även på det ni säger om att ni aldrig skulle köpa en "bondkatt" som inte är vaccinerad och id-märkt oavsett vad den kostar. Tänk om alla skulle resonera så, då kanske ägarna skulle kastrera sina honor ELLER så skulle de fortfarande låta henne få ungar, sätta in chansannonser på blocket och sedan bara avliva katterna efter några månader då ingen hör av sig om att köpa. Många här anser ju att katter ska räddas till VARJE PRIS, men alltså inte dessa kattungar, de får gärna avlivas eftersom deras ägare inte vill lägga pengar på vaccinationer. Nää, det går bara inte ihop för mig, erat resonemang.

IceJossan
0

#39 Grejen är väl att annonser med texten "50% skogis" gör att många tänker "Åh, den här katten är säkert jättetrevlig och jättefin eftersom halvrenrasig!" (eller "halvras" som jag såg stod i en annons en gång, haha!)

Många så kallade uppfödare skiver skogis om katten är långhårig, 50% birma om katten har mjuk päls, m.m. De försöker få dessa katter mer värda än "vanliga bondkatter" (uppenbart eftersom prislappen ligger på runt tusenlappen). Ellerja, det blir ju så även om grunsyftet säkert är att tjäna lite pengar när kattungarna ändå blev så fina.

Sen tycker jag det är jättekul att veta vad för ras/-er ens katt har i sig, så säljaren kan ju gärna meddela vad för ras/-er det är blandning mellan. Men att sätta mycket högre värde på dem bara för att de har en viss % raskatt i sig, det är det som är befängt.

Jag tycker att katter ska kosta mer än vad de gör idag för att sålla bort oseriösa köpare och därmed höja statusen på huskatten, eftersom de oseriösa som slänger ut sin katt när de tröttnat inte ens kommer köpa katt pga det höga priset. Men att sätta högt pris på blandras och lågt på "bondkatter", det är det som är fel.

[Emma--]
0

#40 Så länge man stödjer dom uppfödarna så kommer det att fortsätta. Man kan ju också sätta krav på uppfödaren att dom ska vaccinera, och vägrar dom så är det inte värt att stödja en sån oseriös person.

Tasspuls
0

#41 Tillgång och efterfrågan. Om köparen vill betala mer om katten har raskatt i sig så är ju det upp till köparen. Så länge säljaren inte ljuger då vill säga, vilket de nog ofta gör.

Tasspuls
0

#42 Så då är det bättre att kattungarna avlivas? Intressant tanke…

IceJossan
0

Det är jäkligt synd men sant det #40 skriver. Många låter sin hona få kull på kull och slår ihjäl eller dränker ungarna som inte blir sålda, eller gör det inte sällan redan när ungarna är nyfödda. Ibland sparas kanske en eller två ungar, de finaste, för att det inte borde vara så svårt att bli av med bara två.

Dessa honor kastreras inte även om ägarna inte blir av med ungarna, även om varje kattspekulant skulle kritisera att ungarna inte är vaccade mm, eftersom det ändå är enklare att slå ihjäl ungarna än att bekosta en onaturlig operation. Honkatter är gjorda för att föda ungar och hankatter är gjorda för att tillverka dem, därför kastreras ingen. Så är det fortfarande hos väldigt många, tyvärr.

Sorgligt med sant, jag känner själv folk som gjort så Gråter

[Emma--]
0

#44 Jag säger inte att jag tycker om det, men jag personligen skulle inte stödja någon oseriös uppfödare.

IceJossan
0

#43 Jo precis, absolut att vissa vill betala mer om katten har vissa raser i sig, men jag tycker det är galet att kräva mer om katten har en liten procentmängd raskatt i sig, eftersom det inte ger någonting alls. En raskatt är ju avlad för ett visst utseende och temperament, men en blandras är ju inte det och annonsen bör därför inte ge intryck av att den är det.

Men det som händer är ju att huskatter/bondkatter tappar värdet lite när det viktigaste är att det står rasinblandning i annonsen. Framförallt om ena katten i annonsen är 50% manx och den andra är bondkatt. Halvmanxen kostar säkert 1500 eftersom den är så värdefull, medans bondkatten kostar 200 eftersom det inte är nåt speciellt med den. Jag vet själv hur jag tänker ibland - "Åh, en halvmanx! Manxkatter ska ju vara så himla trevliga!", innan jag kommer på mig och inser att den där manxen till mamma antagligen är en svanslös bondkatt. I sådana annonser sänks ju värdet enormt på huskatten/bondkatten eftersom "halvmanxen" ju är mycket mera värd pga att mamman hade en medfödd defekten ofta orsakad av inavel.

Tasspuls
0

#47 Det är det jag menar med "så länge de inte ljuger", de kan ju även ljuga av okunskap dvs att de faktisk tror att katten är en blandning, kanske sa säljaren till deras katt i sin tur att katten var blandning (lögn eller okunskap) och sedan lever det vidare. Men om katten faktiskt är en ""blandras" och folk vill betala extra för det så är det väl okej. Det blir ju som med raskattavel i sig, de som är "bättre" rasmässigt är de som är dyrare än de som inte är det.

Rafflan
0

#47 då tycker jag nog det är värre med "renrasig norsk skogskatt utan stamtavla"- annonserna

#48 håller med dig, folk här verkar tycka det är helt hemskt att avliva katter, alla ska räddas, men okey att inte ta dessa kattungar som ägaren annars avlivar :S

[Emma--]
0

#49 Man kan inte rädda alla djur här i världen. Men man har ett ansvar över sina egna djur. 
Och det är väl inget fel med att man inte vill köpa en katt som bara är avmaskad och inte vill stödja sån avel? Det är ju inte jag som dömer katten till döden i såna fall, det är idioten som avlar.

Det är hemskt att katter behandlas så dock och jag blir lika arg varje gång man får höra om sånt. Och tyvärr är kattsynen låg hos väldigt många.

Erina
0

Är lite förvirrad, kommer inte många katter på katthem från just oseriösa uppfödare? Har inte ALLA katter samma rätt till ett hem, de bör ju inte straffas för en situation de inte rår för. Tycker självklart att det är oerhört sorgligt att det finns så många hemlösa katter, men jag har svårt att tycka att en katt som kommer från en oseriös säljare bör väljas bort. Den behöver ett hem och får den inte det blir den avlivad eller hamnar just på katthem.

Rafflan
0

#50 ja men folk tycker det är helt hemskt när folk snackar om att avliva alla dessa vilda katter, för alla dem ska man rädda. Men sen ska man inte rädda dessa kattungar som annars kommer avlivas? :S

För jag ställde en fråga förut då det alltid är så himla akut med dessa hemlösa katter, att ja vore det inte bättre om då några fick somna in om man nu verkligen inte har plats? för då kan dem iaf inte lida till dötts. Och bara den tanken fick jag hemskt mycket skit för. Men att stall ägarna fick nys om en kattunge som skulle avlivas för att dem inte fick den såld och då "räddade" den, det var tydligen fel då dem stöde dålig avel?

Därför undrar jag verkligen hur folk tänker? Är det bara att ta katter från katthem som är rätt och all annan form av räddning är fel? :S

IceJossan
0

#52 Ja detta kan nog diskuteras i all oändlighet :(

Det finns inte plats för alla, alla kommer inte börja kastrera sina katter hux flux, och det är helt fruktansvärt om man ska behöva ta död på ett visst antal katter för att kunna rädda andra.

Det är ju verkligen sorgligt men sant att problemet med hemlösa katter såklart skulle försvinna (för tillfället) om alla dessa avlivades. På så sätt skulle det finnas färre katter att bekymra sig över, katthemmen får det lugnare, och det blir inte lika lätt att få tag i huskatter. Men detta är ju bara en högst tillfällig lösning, eftersom efterfrågan istället ökar vilket innebär att fler skulle ta kullar på sina honor (eftersom det kommer vara lättare att bli av med dem än tidigare), och vi kommer snart vara tillbaka på ruta ett igen. Om möjligt så kommer antagligen kattens status skjunka långt ner i dyn på bottnen eftersom så många katter massavlivades (=inget värde) och att metoden snarare skulle främja "min katt är så söt så hon ska få ungar"-kullar än att minska dem.

[Emma--]
0

#52 Okej du menar så. Själv tycker jag att det i många fall är bättre att vissa katter avlivas än att man ska kämpa och anpassa dom till att liv bland människor igen.

Minns speciellt då jag hade sett ett program på tv, där dom hade en jätteskygg katt inne på ett katthem. Dom hade jobbat med katten i flera månader och det var fortfarande rätt så skygg. 
Det tycker i alla fall jag blir väldigt fel. 

Men till det sista du skrev så tycker jag man ska undvika oseriösa säljare/uppfödare. Dock kan man ju försöka ställa krav också att katten i alla fall ska vara vaccinerad innan leverans, men att man självklart betalar för det också. Det ger så mycket att katten har det skyddet.

Tasspuls
0

#54 Håller helt med dig om allt du skrev i inlägget. Det är bara det att vissa säger emot sig själva. De som vill rädda hemlösa katter till varje pris, även de riktigt skygga, men ovaccineade kattungar skulle de aldrig köpa och där brister all logik enligt mig.

MonicaLagerquist
0

Varför brister det i logik?
Ovaccinerade kattungar till salu har en ägare som kan ta hand om dem.Hemlösa katter har inget hem.

Tasspuls
0

#56 Ja, men kattungarna kommer också att dö om ingen tar hand om dem.

MonicaLagerquist
0

#57 Nej för de flesta hot om avlivning är bara hot.Om folk fortsätter att köpa ovaccinerade katter så kommer det att finnas ovaccinerade katter att köpa.Men om folk sätter lite krav och vägrar köpa katter som inte är vaccinerade besiktigade och ID-märkta så kommer det på sikt inte finnas lika många uppfödare som säljer ovaccinerade katter eftersom att de uppfödaarna kommer att bli sittandes med sina kattungar.

Imasy
0

Vilket jag också tror kommer sluta med att det kanske inte längre är lika roligt att ta hoppsan-kull på sin husis ;)

Tasspuls
0

#58 Jo, men resan dit är lång och många kattungar kommer att avlivas innan dess. Visst är det många som bara hotar med det, men blir de inte av med sina katter och inte kan ha kvar dem så lär de ju avlivas till slut eller bli en av de hemlösa katterna sedan när de släpps ut till sitt öde :(

Imasy
0

Fast frågan är väl då vart man ska börja någonstans? Det är väl lika illa att falla för avlivningshot isådanfall också?

Tasspuls
0

#61 Jag pratar inte om avlivningshot, utan om konsekvenserna om ingen skulle köpa de katter som säljs på blocket och inte är vaccinerade. Jag är ju dock inte själv för att man ska rädda ALLA katter, pratar bara om andras sätt att resonera. Men för mig är det jätteskumt att offra friska, trevliga kattungar för att de inte blir vaccinerade och istället räddas skygga hemlösa katter som inte vill leva med människor.

MonicaLagerquist
0

Jag är inte på något sett alls för att man ska rädda alla skygga katter.Rädda de katter som är räddningbara och som har en rimlig chans att få ett bra hem.Avliva de som är för skygga/sjuka/gamla.En död katt är ingen lessen katt.

Imasy
0

Jo, fast frågan är ju, om det inte är två onda ting att välja emellan?

Kanske kan man strunta i att köpa katter som inte är vaccinerade mm, och det kanske leder till att fler katter avlivas då ingen vill ha dem. Men på sikt så kanske detta istället leder till att det inte födds så många fler huskattskullar om uppfödarna faktiskt får krav på sig och måste lägga ut pengar?

Jag säger inte att det är rätta vägen att gå, men jag tycker inte heller att det är ok att köra med avlivningshot för att bli av med sitt problem. För då kommer det heller aldrig bli en attitydförändring om det alltid finns andra som städar upp efter en.

Har tyvärr ingen mirakelkur på problemet. Men hur vi än vrider och vänder så tror jag inte det finns resurser att rädda varenda katt. Och jag vet heller inte hur man ska banka in en attitydförändring hos folk. Men någostans måste man väl börja antar jag. Även om det inte är så roligt så vinner man kanske på det i det långa loppet?

Jag vet inte.

IceJossan
0

Avlivas de som "som ingen vill ha" så lär ju katternas status bara sjunka ännu mera. Jag vill att fler ska få upp ögonen för de rädda katterna som far illa, att även de blir goa familjekatter bara de får tid, kärlek och god mat.

Jag tror att lösningen på problemet med alla hemlösa katter är TNR - på så sätt förökar de sig inte ännu mer, utan de får leva vidare sina liv som ladugårdskatter/kolonikatter/what ever tills de levt klart/får hem. De som lever ett hyfsat liv kan kastreras och släppas tillbaka och fortsätta få leva sitt liv helt enkelt, men utan att tillverka fler.

Det gäller att få fler med på det och inse att det faktiskt går. Även privatpersoner som ofrivilligt fått en hemlös katt på halsen - kan de bara ge katten en varm låda att sova i, mat och lite uppmärksamhet så går det faktiskt ingen nöd på katten. Kan de själva stå för kastrering eller om de kan få hjälp med det så är ju nästan hela vunnit - det som saknas är då bara att katten får ett hem, men under tiden så har den ett funktionabelt ställe att bo på. Det är synd att så många kör på "Det är inte min katt så jag tänker inte lägga några pengar på den"-attityden. Den hjälper varken dem eller katten.

Nej om TNR börjar användas "överallt" så lär problemet med lidande katter minska markant!

Rafflan
0

#54 jag är för avlivning av dem vild katter som har svårt att anpassa sig till ett liv som tamkatter igen. Jag tycker även det är fel att TVINGA dem att bli tam katter, för fatta psykisk påfrestelsa det måste vara för katten?

Dock är ju många katter nyfickna, och många är nog vana vid att se människor, dock inte vana att hanteras. Så dem flesta går nog att rädda.

Och  ang kattungen, i detta fall fick dem kattungen gratis. Så uppfödaren tjänar 0 kr på att ta kullar.
Och såna tar ju inte kullar för att få pengar liksom.

#58 tyvärr har du fel. Dem som hotar på blocket är kanske falska hot, men finns massor med kattungar som slåss ihjäl utan att ägaren ens försöker sälja dem. Väldigt vanligt bland bönder/på landet att slå ihjäl kattungarna. Hel hemskt tycker jag!

#61 regler och lagar som kollas upp att dem verkligen följs är en bra början. Tex alla katter som går ute ska vara kastrerade och märkta? :)

#63 håller med dig där, + en död katt behöver aldrig lida :)

#65 fast jag förstår dem, dem har kanske inte råd. Katter behöver mat, vaccinationer, veterinär vård om dem blir sjuka och kastrerningen kostar fakstist endel och har man redan en tajt ekonomi kan det ju kännas surt att lägga pengar på nåt man inte ens planerat att skaffa. Jag älskar katter, men VILL jag ha katt skaffar jag katt, vill dock inte att alla ska kunna dumpa sina katter hos mig och dem då blir mitt ansvar. Det kommer liksom inte funka i längden.

IceJossan
0

#66 Nej självklart har inte alla råd - men kanske kan de få lite hjälp av katthemmen mot att katten får stanna? Det vore bra om det gick att göra så. Vaccinationer är ju inte det viktigaste här, eftersom den ändå inte vaccineras om ingen tar sig an den - det viktigaste är mat, kastrering, och någonstans att komma undan den värsta kylan. Vissa klarar kanske inte att stå för mat själv ens, men det är garanterat mååååååånga av de som anmäler hittekatter som faktiskt kan fixa med både mat och kastrering för egna pengar utan problem. Det är famförallt dem som behöver få in i skallen att de kan hjälpa till själva och inte bara lasta över problemet på katthemmen och tjata på att de ska hämta katten för att den har det så svårt. De kan ju ge katten en duglig vardag själva, tills vidare!

Framförallt är det nog många som fått in i skallen att man ringer katthemmen om det kommer en katt till dem, även om den egentligen faktiskt kan få stanna.

[Emma--]
0

#55 Men det är ju en viss skillnad ändå. Det är dock synd att det är katterna som drabbas, men jag tycker det är fel att köpa från oseriösa och gå med på att hämta hem katten utan att den är vaccinerad.

Då gör man egentligen lite fel själv, även om man bara vill göra en god gärning och "rädda" katten.

#66 Nej jag tycker heller inte man ska tvinga. I sånt fall bör katten antingen avlivas eller kastreras och släppas ut igen.

Men det spelar ingen roll om dom inte tjänar något på kullen, katten förlorar på att bli behandlad sådär. Och man stödjer det ju på sätt och vis om man då tar hand om en sån katt. Så tycker i alla fall jag. Som köpare måste man försöka ställa lite krav också.
Finns ju t.ex många som inte ens tänkt tanken hur viktig vaccination på kattungar kan vara. Min kompis mötte t.o.m en person hos veterinären som inte ens hade nån aning om att katter kunde vaccineras.

Det går ju åtminstone att försöka.

Tasspuls
0

#65 Men statusen sjunker ju ännu mer om alla med hoppsan-kullar ger upp att försöka sälja och bara avlivar direkt istället. Jag förstår fortfarande inte varför hemlösa, livrädda katter ska prioriteras. Själv har jag inget emot avlivning på katter som "ingen vill ha" och framförallt de som inte vill ha hjälp av människan. Men jag förstår inte hur ni "katthemsmänniskor" tänker ang vissa saker. Jag skulle helt klart prioritera friska, sociala katter framför sjuka, rädda katter om jag skulle jobba med verksamheten. Sedan är det ju så att bara för att man KAN ta hand om en hittekatt så är det ju inte säkert att man vill. Om de som hittar katter ringer er och ber om hjälp beror det väl på att de själva inte vill eller kan ta hand om katten själv. Själv skulle jag inte vilja ta på mig att ta hand om en hittekatt, bara för att det är en stor sak att ta sig an en katt och inget man bara gör impulsivt.

Imasy
0

Fast får man inte sålt ungarna kanske man tar sig i kragen och kastrerar kattan istället?

IceJossan
0

#70 I vissa fall kanske, men många (framförallt bönder och så) slår bara ihjäl ungarna istället. Bättre att göra det varje gång, för det är så enkelt, än att ta kattan till veterinär för operation helt i onödan! Så resonerar många.

Imasy
0

Jo fast bönder är väl bönder (inte aaaalls några fördomar Flört) och jag antar att de kommer fortsätta så som de alltid har gjort, oavsett om det tillkommer lagar eller regler.

Men bönderna kan väl inte stå för den större procenten av huskattsuppfödarna? Och de annonserar väl knappast ut sina ungar på blocket mfl heller?

IceJossan
0

Det är otroligt många bönder vars katt får ungar gång på gång som de ger bort till höger och vänster eller annars har ihjäl. Men det är ju inte dem man ser på annonssajter, men det är garanterat många av de där ungarna på 14v som måste omplaceras pga allergi som kommer ifrån bondgårdar/folk med sån syn på katter.

Men sen är det nog och förhoppningsvis som du säger med många andra, de som tar "min katt är så söööt"-kullar. Om de inte blir av med ungarna utan blir sittandes med dem på lång "övertid" så inser de förhoppningsvis att det är bättre att sin hona istället så de inte blir sittandes med överblivna ungar igen.

Däremot stämmer det inte i alla lägen där inte… Har sett annonser om folk som har 2-3 honor med 3-5 ungar var - samtidigt! Och en av mammorna är mor till de andra två mammorna. Ett helt släktträd där alla går okastrerade. Alla ungar får inte nya hem, så då blir det fler som blir kvar och får/tillverkar egna ungar. Det är rätt vanligt att katthemmen tar sig an fall där antalet katter gått över styr.

chilisalsa
0

Nu finns det ju inte ens speciellt många traditionella bönder kvar… Däremot i runda slängar runt 70.000 "bondgårdar" där det ofta inte ens bor någon som brukar jorden eller håller djur för livsmedel… Häst är nog vanligare att hålla sig med, men jag tror inte de skulle kalla sig bönder… kanske är det så att de som skaffar gård tar på sig nåt slags gårdsbetéende ?

Medarbeterare på Kost

IceJossan
0

#74 Ja det är väl lite svårt att sätta ord på det… Gårdsfolk helt enkelt, haha! Jag känner ett par "vanliga människor" i en villa som slog ihjäl alla utom de två sötaste ungarna för dem skulle inte vara svåra att bli av med, men att spara alla var för många. De är stora djurvänner, tar djuren till veterinär om det behövs, men även om de älskar djur så har de inte alls så högt värde som jag och många andra tycker.

Deras en bekant i samma område är typ en bonde, och han har låtit sin katta på ca 12 år fått ungar gång på gång. Det blir en kull per år och oftast bara 3 ungar åt gången och jag blir alltid av med dem, säger han.

Detta är nog klart vanligast på landet, och det är väl lite det jag menar. Lantliga gårdar/ställen där katter bara är katter, visserligen omtyckta, men inte familjemedlemmar med högt livsvärde.

[Emma--]
0

#69 Nu är ju inte alla hemlösa katter sjuka och rädda katter. Samtidigt som att det är långt ifrån alla katter som föds upp i hemmamiljö som är friska. Allt går inte att se eftersom det heller sällan görs tester för att se om det finns något problem hos katten. 

Men jag ville vända lite på problemet. Bara för att det finns dom som inte kommer ändra sig och kommer att avliva kattungar istället så ska man alltså fortsätta stödja oseriös avel?

Långt ifrån alla annonser med kattungar är från människor som skulle kunna avliva katterna istället. Känner några som bara låter sin katt gå ute och vet nu en som är på kull nummer två. Men om folk skulle låta bli att köpa hennes kattungar som bara blir avmaskade och säljs för 100 kr så skulle hon antagligen inse att hon måste kastrera katten istället.

Tror även att många som "bara" släpper ut sin katt räknar med att den ska klara sig själv. Om vissa skulle fatta hur dåligt katten klarar sig själv speciellt under vintern så är det antagligen många som skulle ändra på sig. 

Men visst finns det även dom som inte bryr sig och kommer att slå ihjäl ungarna istället och låta sin katt fortfarande gå ute och få kull efter kull. 

Men det blir inte bättre för att man stödjer sån avel. Man får ställa lite krav! Hur ska det annars någonsin bli bättre om man bara accepterar hur det är idag? :/

IceJossan
0

#76 Jag håller med!

Jag har även stött på flera som passar på att släppa ut sin katta när hon löper med syfte att hon ska bli dräktig. Träffade en gång till och med en kvinna som var ute med sin hona i sele och letade efter lösa fertila hankatter som skulle sätta på kattan!

[Emma--]
0

#77 Helt sjukt egentligen. Vill man ta en kull på sin katt kan man ju göra det ordentligt åtminstone. Rynkar på näsan

IceJossan
0

Ja verkligen… Man blir så arg, och jag ångrar så att jag inte skällde ut henne ordentligt!! Jag hatar ibland att jag har så svårt att göra det när jag står öga mot öga med folk som beter sig illa. De jag känner jag jag göra det med, men inte okänt folk.

chilisalsa
0

Tycker det är lite olyckligt när man säger saker som "stöder sån avel"… i det fallet är det inte fråga om avel öht. Avel är alltid planerad. Medveten avel dessutom för att få en avkomma med egenskaper som önskas.

Medarbeterare på Kost

[Emma--]
0

#80 Tyvärr stämmer ju inte riktigt det. Det är ju ändå kattavel när man medvetet låter sin katt springa fertil ute. Även om det blir en väldigt oseriös avel.

Eller det finns väl inte direkt något bättre ord för det?

chilisalsa
0

Om man släpper ut sin katta med avsikt att få småttingar… om så t.o.m i sele så är det såklart avel… icke medveten avel kunde man kanske säga. Om man inte avser att få en kull, så är hoppsankull eller oplanerad kull i så fall bättre. Det händer ju även väldigt seriösa uppfödare att det blir så ibland…

http://sv.wikipedia.org/wiki/Avel

Medarbeterare på Kost

Imasy
0

Jo fast då handlar det väl mer om att katterna smiter in till varann eller liknande. För som reggad uppfödare får du inte hålla på med blandrasavel, och jag tror inte detta är något de hurrar över direkt.

[Emma--]
0

#82 Alltså att en innekatt smiter ut och råkar para sig. Då kan jag gå med på att det är en hoppsankull. Men där man har utekatt och inte kastrerar så kommer jag kalla det oseriös avel.

chilisalsa
0

Det är klart att man aldrig önskar en oönskad parning… speciellt om man har som hobby och brinner för att avla på raser.

Avel betyder ju att människan kontrollerar vilken individ som får para sig med vilken. Är människan inte med och styr över det så är det i princip inte avel… däremot oseriöst och omdömeslöst så det förslår om man inte försökt undvika det.. stänga balkongdörren, inte kastrera utekatter etc.

Men det är klart att det finns oseriös avel också, där man t.ex avlar för att få någon kisse som ser ut som något den inte är och kanske t.o.m säljer den som raskatt utan stamtavla.

Medarbeterare på Kost

Tasspuls
0

#76 Jag har aldrig sagt att alla hemlösa katter är rädda. Jag bara jämför mellan denna grupp och de kattungar som skulle avlivas om ingen köpte dem pga oseriös avel. Hemlösa som är "tama" och trevliga är ju inget konstigt att man prioriterar. Men vi var ju överens om att väldigt rädda katter hellre borde avlivas än att "tvingas" leva med människor och bara vara livrädda för dem, så det behöver vi ju inte argumentera vidare om. Jag anser heller inte att man ska stödja oseriös avel, jag skulle inte göra något av det. Jag pratar bara allmänt om vissas dubbelmoral och den gäller inte dig. Dock tror jag nog ganska säkert att om man får en "hoppsan-kull" på 5 kattungar som man ska sälja och det börjar ha gått 6 månader och ingen hör av sig, så skulle nog många börja fundera på avlivning. Inte många vill väl plötsligt ta hand om en flock på 6 katter istället för bara 1. OM det nu skulle bli så att alla krävde vaccination utan att meddela. För saken är ju också så att det måste ju meddelas till blocket-försäljarna att man önskar vaccination, för som sagt många tänker ju inte på det. Oseriös avel, ja, men alla gör det ju inte medvetet, många vet ju inte att katterna borde vaccineras.

[Emma--]
0

#86 Jo det lät bara lite extremt när det jämfördes med rädda sjuka hemlösa och friska kattungar. 

Jo det kan säkert bli ohållbart då. Och angående det där sista så det är därför man måste börja ställa lite krav. Jag tror det är många som gärna skulle vaccinera katterna innan om dom bara får tillbaka pengarna sen.

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Angående ovaccinerade kattungar.En medlem på SKS har givit sitt medgivande att jag får använda hans bild på den kattungen som han köpte ovaccinerad.Så här såg den stackars lillkatten ut ett par dagar efter köpet.

[Emma--]
0

#88 usch stackars liten. Det är ju så viktigt att dom får det där skyddet innan dom ska flytta för det blir en sån utsatt situation.

IceJossan
0

#88 Jag vet inte vad det är, men det ser ut som en vanlig ögoninfektion - och det skyddar väl ändå inte vaccinet mot? Inte ens kattsnuvan kan hållas borta av vaccinet alla gånger, det är vanligt att katter får det ändå trots att det är en av de sjukdomar man vaccinerar mot.

MonicaLagerquist
0

#90 Menar du på fullt allvar att det är fullt naturligt att kattungar ser ut så i ögonen efter att ha flyttat från uppfödaren?

Tasspuls
0

#91 Frågan är väl mer om vaccinationen skulle ha hjälpt i detta fallet eller om just den katten hade blivit sjuk ändå, men jag vet inte. Täcker vaccinet ögoninfektioner?

#87 Ja, ställa krav och inte bara ignorera och låta det som sker ske.

IceJossan
0

#91 Nej jag menar precis som #92 skrev - hade verkligen vaccinet hjälpt mot en ögoninfektion? Troligen inte.

Elshira
0

Jag ser inget fel i att sälja efter färg (det andra kan ju diskuteras).

Men vi köper ras efter smak t.ex och de kostar ju olika. Vi betalar olika för att det är något speciellt med just den sortens katter. Vissa föredrar långhåriga - andra korthåriga, och därmed köper man en lång eller korthårig.

Varför skulle det då vara fel att köpa en "röd" katt bara för att man gillar den röda färgen?

Allt är ju tillgång och efterfrågan och allt styrs ju av det i slutändan i.af!

Hakuna matata!

MonicaLagerquist
0

#93 Hade katten varit vaccinerad så hade den inte alls blivit lika sjuk och försäkringen hade gällt.En ovaccinerad kattunge kan mycket väl dö av kattsnuva en vacccinerad katt bli sjuk men den dör väldigt sällan av sjukdommen.

Rafflan
0

#95 Skyddar vaccination mot ögoninfektion? Och försäkringen gäller ögoninfektion.

MonicaLagerquist
0

Kattungen har kattsnuva som satt sig i ögonen.Kattsnuva kan/bör/ska man vaccinera mot.Självklart täcker försäkringen vetvård om katten har kattsnuva.

Rafflan
0

#97 okey, men samtidigt får ägaren "skylla sig själv", jag har köpt katter som inte var vaccinerade och vi har vaccinerat dem själva utan problem, dock fick 2 ungar ändå kattsnuva trots vaccination och dem blev väldigt dåliga, men dem klara sig.

IceJossan
0

Jag tror det där med vaccination mot kattsnuva är lite som ett lotteri… Man kan aldrig veta! Och om katten har lite nedsatt immunförsvar drar den på sig sjukdomar lättare. Visst ska man vaccinera, men till och med veterinärerna klagar över att vaccinet inte funkar alls så bra som det borde.

Jag tycker inte att det är "okej" att en katt får snuva direkt efter flytt - men jag kan verkligen inte se det som uppfödarens fel! Flytten är stressande för katter, och det är inte alls ovanligt att de råkar dra på sig förkyldning i samband med det, precis som att magen kan krascha pga flyttstressen. Hade katten varit utsatt för förkyldning hos uppfödaren så kan den klara sig igenom smittan utan att bli förkyld själv, men när den sedan flyttar så kan det blossa upp direkt, som det tydligen gjort i detta fall. Den erfarenheten jag har av det är från både ovaccinerade och fullvaccinerade katter.

[Emma--]
0

#99 Dock blir det ju en ännu mer utsatt för en katt som inte är vaccinerad. Risken blir ju ännu större att katten blir sjuk.

IceJossan
0

#100 Absolut, risken minskar ju med vaccinet. Synd bara att de inte fått fram ett vaccin som faktiskt funkar, istället för man ska vacca katterna som sen ändå löper stor risk att få snuvan.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.