Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 5078 ggr
Mimmi
0

Hur får jag min katt att äta köttet?

Min katt äter just nu Mjau torrfoder och jag försöker ge honom mjukmat och kött med jämna mellanrum för att han ska få i sig ordentligt med protein och annat viktigt som finns i kött.

Men problemet är att han inte rör vid maten. Han smaskar i sig torrfodret och låter sedan köttet vara. Gav honom lite kassler i förrgår och han har fortfarande inte ätit upp allt.

Hur får jag honom att äta upp sin mat? Jag vill ju att han ska äta tillräckligt mycket så att han mår bra. Några tips?

tuska
0

ta undan torrfodret på nätterna.

Mosa blötmaten,  klipp det råa köttet i små bitar som kvälls och nattmat.Har de inte ätit upp det på morgonen så ta bort det, gammal mat tycker inte katter om

Kassler är rökt och salt och är ingen bra kisse mat. 

Köttet ska vara färskt och inte stå framme flera dagar.

Mimmi
0

Ska testa att mosa blötmaten lite och eventuellt ställa undan torrfodret under nätterna om det inte hjälper.

Kassler är inget jag ger särskilt ofta alls, blir när det råkar finnas över från matlagningen. Men ska tänka på det i framtiden!

[Thiah]
0

Vi ger rått kött som godis till den ena katten för det är bara då hon äter. Våran andra katt äter allt möjligt från "tallriken" men inte hon.

[Thiah]
0

Vi ger rått kött som godis till den ena katten för det är bara då hon äter. Våran andra katt äter allt möjligt från "tallriken" men inte hon.

Jourhemmet
1

Varför inte ge katten kvalitetsfoder i stället? Då får den i sig alla viktiga näringsämnen

Sissi
0

Din katt kanske inte tycker om kött.
Jag har en katt som bara vill ha blötmat med tonfisk.

Men precis som #5 skriver så tycker jag du ska köpa ett kvalitetsfoder, t. ex Royal Canin eller Hills.

Blötmat innehåller mestadels vatten.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Jourhemmet
0

Det ända som är bra med att ge blötmat är att man då vet att dom får i sig mycket vätska som i sin tur gör risken mindre för urinsten.

Linnea
0

#5 Kvalitetsfoder? De flesta dyra foder innehåller lika mycket spannmål som billigare foder. Kött är det mest naturliga man kan  ge. Du äter väl inte heller torra kulor?

Skynda långsamt så går det fortare.

Hawknestgrove
0

ovh Mjau är  ett skapligt  torrfoder. inte något skräpfoder

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jourhemmet
0

#8 Jämför du människor med katter?

Mimmi
0

Har inte planerat att fortsätta ge honom blötmat, utan ska byta ut det mot kött. Så diskussionen angånede om man ska ge blötmat eller inte får ni ta någon annan stans.

Angående att byta till kvalitetsfoder så ser jag inte riktigt att RC är särskilt mycket bättre än Mjau. Om man kollar på det här testet så är Mjau väldigt tätt efter RC - som kostar ca. 100 kr mer per kg. Så jag håller mig till Mjau. Vill inte att det här ska utvecklas till en diskussion om vilket torrfoder som är bäst eftersom det inte alls är vad tråden handlar om. Det är rätt lätt hänt att trådar slutar så här på iFokus har jag märkt. Jag ska ju som sagt ge kött på sidan om så att min katt får i sig tillräckligt mycket av allt.

Jag får testa att ge honom fisk för att se om det kan vara så att han helt enkelt inte tycker om kött. Ska testa att mata med handen också och se om det blir någon skillnad.

Linnea
0

#10 Tja lite kanske. Om det hade funnits torrfoder för människor som innehöll allt du behöver, hade du hellre valt det än vanlig mat? Om det dessutom visade sig att denna mat innehöll saker som inte är så nyttiga för dig (spannmål är inte bra för katter, de har väldigt svårt att smälta det) skulle du ändå välja det framför vanlig mat?

Imasy
0

Dessutom i det testet som nyss gjordes så kom det ju fram att Hill´s ljög om innehållet.

Iams var väl det som blev bäst i testa va?

Synd att jag inte vet vart jag gjorde av dessa papper, men jag fick papper ifrån RC`s uppfödarklubb där de höll ett långt försvarstal om detta test och att deras foder var inte alls något dåligt, och att detta test var inte seriöst etc.

De har fått frågan flertalet gånger: "Exakt VAD innehåller ert foder" men det kan de inte svara på med hänvisning till att det är affärshemligheter.

Tasspuls
0

#13 Det var Eukanuba som vann :)

RC och Hills anser jag vara skräpfoder, speciellt med tanke på sitt pris. Mycket spannmål innehåller båda märkena. Det som faktiskt är bra med affärsfoder är att de deklarerar alla spannmål ihop, istället för att dela upp dem. Då vet man med säkerhet att om kött står innan spannmål så innehåller fodret mer kött än spannmål. Kvalitetsfoder kan ex skriva in majs, majsmjöl och majsgluten. Är alla dessa högt upp på listan kan man ana att fodret egentligen innehåller mestadels spannmål. Så det är bara lurendrejeri!

Jourhemmet
0

Jag undrar varför dom inte hade med Advance torrfoder? Det är ju ett stort märke.

Tasspuls
0

#15 Många foder saknades ju tyvärr. Jag saknade också ICAs eget foder, de hade ju från COOP och Willys, men inte från ICA. Det jag också saknar med studien är att de inte tog hänsyn till hur mycket kött fodret innehöll. Att vissa foder nästan bara innehöll spannmål sas det inget om :/

Jourhemmet
0

Mycket mysko..

[Malin]
0

Prova dig fram, med #1's tips samt att prova med fisk och mata i handen! Det kan ju faktiskt vara så enkelt att kissen inte gillar kött :)

Mimmi
0

#16 Studien tar visst hänsyn till hur mycket kött fodren innehåller - i form av protein och taurin, det finns inget annat i fodrena än köttet som innehåller dessa ämnen. Även hur mycket spannmål som finns i fodrena tas upp - i form av växttråd. Och självklart kan de inte ha med alla foder.

Jag vill inte behöva upprepa det här igen - vilket torrfoder som är bäst får ni diskutera i en annan tråd. Jag frågar efter hur jag ska få min katt att äta kött, inte vilket torrfoder jag ska ge honom.

#18 Ja, får testa mig fram. Det som är lite konstigt är att han ätit kött och mjukmat utan problem innan. Men efter att vi bytt torrfoder till Mjau har han helt tappat intresset för det.

tuska
0

#19   har du testat svar # 1

Mimmi
0

Jag ska testa att ta bort torrfodret i natt och se hur det går. Att mosa maten hjälpte inte mycket, tyvärr.

Tasspuls
0

#19 Måste bara svara på ditt inlägg. Det är inte bara kött som är protein, det finns även vegetabiliskt protein och det använder fodertillverkare sig ofta av för att fodret ska få en hög proteinprocent. Så nej, de skriver inte ut hur mycket kött det innehåller. Taurin kan också vara tillsatt och behöver inte komma från köttet i fodret. Att växttråd skulle visa andelen spannmål är inte heller sant, det bevisas bara av Hills foder, det innehåller mycket spannmål, men hade lite växttråd. Spannmål är ju inte växter liksom.

Mimmi
0

Jo, vet att det finns andra proteinkällor men trodde inte att de användes så mycket i fodren. Nåväl.

Linnea
0

#22 Spannmål är väl ändå växter?