Kissar på tidning?!
Hej! Vi har en kastrerad kattflicka på 4 år här hemma, vi har haft henne i lite över 1 år själva och allting har gått jättebra. Hon funkar med de andra 2 katterna i lägenheten kanon, och är supermysig. Hon är innekatt.
Men nu är det så att hon två gånger har kommit fram till min mor på morgonen när hon sitter och läser tidningen, verkar som att hon vill gosa, men hon har satt sig ner och kissat på tidningen?!?! En gång när tidningen låg i knät, och en annan gång när den låg på en kudde i soffan.
Förstår inte alls vad det kan bero på, har ni någon idé?
Tack på förhand!
/sabine
Ingen som vet någonting om detta?

Det verkar som att hon försöker säga någonting. Tidningen är en ägodel, och om hon kissar på den blir hon uppmärksammad och visar er att något är fel. Tyvärr är det ju så med katter att de visar ATT något är fel, sen är det upp till familjen att lista ut VAD som är fel…
Har det hänt några förändringar i familjen på sistone? Påhälsning av andra djur, barn, någon hon inte gillar eller som inte gillar henne? Får hon för lite uppmärksamhet? Är hon avundsjuk på att någon får mer uppmärsamhet/annat än henne? Möblerat om? Ny familjemedlem/någon familjemedlem som flyttat ut? Byte av kattsand/låda/mat? Har ni "förstört" någon av hennes favoritplatser? Har någon i familjen varit stressad/arg/olycklig på sistone? Är hon missnöjd som innekatt/får komma ut för lite? Är hon understimulerad? Verkar hon otålig/rastlös/orolig? Och är hon kastrerad?
Försök tänka på ALLT som kan tänkas göra henne bekymrad! Vissa katter är väldigt känsliga!
Oj, ja det är inte lätt det här!! Men jag kan ärligt inte komma på att vi har ändrat någonting här hemma, det enda är att det är nytt kakel i köket, och det borde ju inte påverka henne!
Hon älskar alla nya människor som kommer hit, och vill bara hoppa upp i knät och gosa med dom. Min systers hundar kommer ofta på besök och det har aldrig vart ett problem de heller. kaninerna jag har funkar bra med alla katterna och dom går lösa tillsammans ofta! Hon har vart innekatt hela sitt liv, och älskar att vara på balkongen, det är hon varje dag. Och hon är kastrerad ja!
Har verkligen försökt fundera på allting du har skrivit här, men jag kan inte komma på nånting som är annorlunda. Sen hon kom hit har allting varit nästan exakt likadant!
Det har "bara" hänt två gånger, men man vill ju såklart veta vad det är som stör henne! Usch, jobbigt detta!
Tack i alla fall för sakerna att fundera på, får fortsätta ett tag!

Får hon för lite uppmärksamhet kanske? Eller att ni varit borta för länge de gånger det hänt/dagen innan de gångerna? Hon kan ju vara en känslig missa som blir olycklig om husse/matte läser tidningen på morgonen istället för att kela med henne. De flesta katter tar uppmärksamhet när de inte får någon, men detta kanske är en av dem som bara blir ledsen när hon inte får, eller när hon känner att ingen har tid för henne. Nåt i stil med: "Tidningen är dum, för den får mer uppmärksamhet än mig, så nu ska den få smaka på mitt!".
Det är det som låter mest logiskt tycker jag, alltså att hon vid dessa tillfällen kännt sig försummad och så har tidningen fått ut för hennes missnöje..
Jag förstår vad du menar, men det känns väldigt konstigt ändå.. Vi är 3 stycken i lägenheten. Jag, min syster och min mamma. Jag och mamma jobbar natt, men det är alltid någon hemma och pysslar om djuren.
Kom på att tänka på en sak igår som kan vara problemet kanske. Vi har en kattlåda med lucka, en sån dom går in i. Vi har inte haft luckan på ett tag, men satte tillbaka den för cirka 2 veckor sedan kanske. Hon har vart inne och gjort sina behov där, det har vi sett, men skulle det möjligtvis kunna vara så att hon inte vill ha luckan, att hon tyckte att det var bättre när det var borta?!
Det är det enda jag kan komma på, just för att vi alltid är minst en person hemma, och vi gosar och leker ofta med alla katterna.

Det kan ju vara precis för stunden hon känner sig försummad. Tex i en så vanlig situation som att matte vill läsa tidningen på morgonen och inte vill kela med katten just precis då. Eller att det är nåt annat som gör att hon känner sig ratad just precis för stunden. Inte över lag och hela tiden alltså, utan just precis vid dessa två tillfällen som gjort att hon "fått nog" av mattes tråkighet och därmed kissat på tidningen för att visa hur sur hon var just då.
Ja det kan också ställa till det för henne! Lådor med tak (som jag kallar skithus) håller dessutom inne lukten rätt mycket så det lär lukta illa där inne. Eller det kanske var för äckligt i lådan vid dessa tillfällen, att den var oresad! Många katter är petiga med lådan, vill ha den tiptop jämt, annars får familjen en "present".
Haha, en present ja! :P Det första vi gjorde när hon kissade på tidningen var att kolla så lådan var okej, vilket den var, nästan helt tom båda gångerna. Så det var nog inte det faktiskt. Men det med lukten kan stämma, hon är rätt pedantisk av sig. Renaste och finaste katten jag sett någonsin!
Vi får se, vi tog bort luckan igår i alla fall, får hoppas att det var lukten hon inte gillade!
Annars vet jag inte hur man ska göra, hon kan ju inte känna sig försummad varje gång man ska läsa tidningen!! :P

Hehe okej, ja en pedantfröken kan ju inte gå in på en illaluktande toa heller :P Äckligt ^^,
Ja se om det hjälper att ha luckan borta. Eller ta bort taket helt. Äckellukten kan man få bukt med genom parfympulver, exempelvis Catman - Cat Sand Fresh
Hoppas det inte händer igen iaf :)
Ja, usch ja! :P
Har en annan katt hemma som skvätter ut en del sand, det var därför vi skaffade den lådan från början, och taket och sidorna hjälper ju en del iaf. Så vi får se om det händer igen eller inte, om det gör det får jag fundera mera!
Ska kolla upp det där med parfympulver, lät ju rätt bra ändå!
Tack tack! :)

Jag hade två storskvättare hemma ett tag, men hade inget "skithus", utan jag ställde vanliga lådan i en kartong som jag skurit bort ovansidan på, samt en liten öppning att gå ut genom. Öppningen ställde jag mot väggen, men en såndär konsgräsdörrmatta framför. Nästan ingenting hamnade utanför :) De var dessutom lösa i magen i ett par månader(!) så det luktade fruktansvärt, men doftpulvret gjorde susen - de doftade tvål när de kom ifrån lådan :)

Det kan absolut vara så att hon känner sig försummad som tidigare inläggsskrivare skriver om, men själv är jag inne på en annan linje. Du skriver att du bara haft katten i ett år och att den är fyra år nu. Hur har katten levt tidigare? En del människor låter katter gå på tidningspapper, antingen genom att de river sönder tidningspappret och lägger det i lådan eller helt enkelt genom att de lägger ut tidningar på golvet som djuren får gå på. Det skulle helt enkelt kunna vara ett inlärt beteende att tidningspapper är toaletten liksom. Det skulle kunna vara så att tidigare ägare lärt henne att gå på tidningspapper…
Skrev inte så noggrant hur länge vi haft henne. det är nog snarare 1,5 år, men det kanske inte spelar så stor roll ändå!? Men vi känner tjejen som hade henne innan, och hon gick på vanlig låda med Kattsand. Men kan ju hända att det sitter kvar ända från det att hon var liten? Det har bara hänt dessa 2 gånger sen hon kom hit, och de är nu den senaste veckan. Vi har ju en "låda" där vi samlar ihop gamla tidningar, den står på golvet, och där har det aldrig hänt nånting heller. Jag tror på de att hon känner sig försummad eller bara den enkla grejen att hon inte gillar att ha en lucka på lådan. Sen vi tog bort luckan har det inte hänt nånting! Som sagt så får vi se vad som händer! Tack för tipsen i alla fall, ska se till att skaffa såntdär pulver! :)
Tycker att det verkar precis så att hon inte gillar "skithuset". Ta bort det löjliga taket, elelr åtminstone luckan. Oavsett, så samlas lukten där inne även om det är lite och tänk på att en katt har ett mycket bättre luktsinne än vad vi har, nästan som en hund om inte lika bra…. Lägg där till om någon röker, då känner vi ännu mindre…..men ofta så är de där huvlådorna den största boven i kissobajsdrama..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Yes, luckan är borta, och det har inte hänt nåt mer efter detta! kanonbra! :) Tack!
så underbart att höra. Ja ännu en anledning att slänga de där huvarna i plaståtervinningen.En fräsch öppen låda är luktfri och välvädrad för kisse med.

#15 Min katt gillar inte att gå på låda utan huva. Han kanske är blyg?
Skynda långsamt så går det fortare.
JA du ser…. det finns olika folk av katter också. En del kräver total avskildhet och en del kräver till och med sällskap. Har en katt av varje sort här…..Lilla Mee vill absolut vara själv på toa, Arne vill prompt ha sällskap. I öppen låda.Väldans kul kl 3 på natten….. om jag inte tänder och följer med, så kissar han i vedlådan. Så vi brukar se till att han och jag kissar natt kl 12 på natten….

#17 Haha. Värre än ett litet barn ju!
Skynda långsamt så går det fortare.
bortskämd? hur kan du tro det?????
#17 Haha, katter är allt bra lustiga ibland, men så underbara! :)