Ta bort kissande katt?
Jag är så förtvivlad… Jag har haft min ena kisse i snart 3 år och i snart 3 år har jag kämpat med att förstärka hans psyke, små steg i taget. Och det har gett resultat! Nu kan man bära honom och gå samtidigt ett par steg och man får klappa honom ute på altanen o.s.v… Men.. Han sliter tussar med päls från sin rumpa/rygg ibland, mest när inte jag är hemma och han kissar inne….
Kissat har han gjort sedan han var kattunge och det är inte UVI eller revirmarkeringar (Han är kastrerad). Det har varit bra till och från, då det gått månader utan att han kissat inne. Men så kommer dessa dagar då han kissar på allt överallt… Han har låtit bli min säng de senaste 1,5 åren men i helgen kissade han på mitt täcke i min säng….
Alla jag pratat med säger att han aldrig kommer att sluta kissa inne. Men någonstans i mig finns ett liiiitet liiitet hopp… Jag har sagt många gånger att "Nu åker han" när han har varit som värst. Men så är han ju så rar och gosig så jag får dåligt samvete.
Jag har funderat länge på om han är deprimerad och antar att han är det. Men jag vet inte varför.
Ska jag ta bort honom eller är det någon idé att fråga om något katthem kan ta honom?
Jag vill ju helst inte att han flyttar runt en massa om han redan "mår dåligt"… Och jag vill inte ta bort honom när han är frisk och så himla rar i övrigt!
Hur ska jag göra!?!?!?! 
rådgör med vet och kanske en beteendevetare. låter ju i din berättelse tyvärr som detta är ett väldigt etablerat beteende..
S*Winsnes Wilda
Är feliway något som kanske skulle fungera?
finns något som heter nutricalm, som ska vara för beteendestörningar. Men det är inget man använder hela tiden, utan bara en kort period för att bryta störningen.
Men om katten iallafall bara kissar i perioder kanske detta är lönlöst endå?
Det som hjälpt mej lite med en 13 årig hane som strilar och så gjort hela sitt liv fast han är kastrat. På natten får han sussa inne i ett litet utrymme där jag har tvättmakin massa hyllor och goa sovplatser. Golvytan är inte så stor han får plats med en toalåda och lite till. På en av hyllorna står mat och vatten. dörren in till det utrymmet är nu en nätdörr så han inte känner sej trängd, han är mycket nöjd med sitt eget lilla krypin. Det har gjort att han springer inte omkring och strilar på allt nattetid. På dagarna har man bättre kontroll och jag kan hojta nej när han ska markera. Min kisse blir orolig när han är ensam, har försökt tagit honom med in i sängkammaren men han kissade ner fönster, gardiner och tapeter.
Visst är han ett stort problem "barn" men är ändå så älskad.
Hoppas att du komma på något som minskar ner hans kissande.
Som Imazy skriver testa Feliway och nutricalm, vore jag dej skulle jag stänga in till sängkammaren.
Att tömma hela urinblåsan i din säng där det är mjukt tycker jag ändå säjer att han strular med sin urinblåsa eller en katarr i urinvägarna. Har de kollat så inte din kisse har massa med blås stenar som han har problem av.
Är han enda katten i hushållet? Känner sig kanske ensam, eftersom det oftast händer när du är hemifrån.
#1 Vet. säger att det inte kommer sluta, en tjej som är jätte bra på djur och jobbar på djuraffären säger samma sak ocg flera andra… Men jag vill ju inte ge upp… Har jag stått ut i 3 år så varför inte 3 år till? Eller?
#3 #4 Felliway har jag provat och det sitter i när jag är ute och jag sprayar på de ställen han brukar vara. Det funkar ett tag, men är jag borta länge så kissar han ändå.
#5 Nej han har sällskap av min kisse som jag haft ett par år innan han kom. Men jag funderade på igår om det kan vara så att han kanske vill vara ensamkatt? För min äldre herre "busar" lite hårt med honom ibland och Tarzan, han som kissar, är ju rätt så svag i psyket, skygg och låg i rang.
Tror ni att någon skulle vilja testa att ta honom som ensamkatt trots att han kissar?
hmm mitt svar jag skrev nyss försvann visst? testa att ställa frågan på hittekatter, under sjukdomar. tror att det finns en del där som har haft problemet med hittekatter
Vad tvättar/skrurar du med på ställen han kissar? Även om man får bort lukt från sängkläder, golv och andra ytor för ens egen näsa så kan det sitta kvar dofter som katten känner och som då kan göra att dom gärna vill sätta sig där igen.
Ett tipps om du inte redan vet eller har provat det är att tvätta av med klorhexodinlösning ( sånt man tvättar sår med ) Sen gnugga in platsen med ren citron. Klorhexodinet tar bort lukten även för katten av urin, citronen gör att katten inte vill kissa där.
Tänk på att inte använda några renogöringsmedel som innehåller amoniak då detta signalerar toalett för katten.
Vi har precis samma problem men ena kastrerade han katten. Hela hans liv har han kissat överallt inne förutom i toalådan.. Vi har tröttnat otroligt mycket på detta kissandet! Det är så äckligt. Hela huset luktar katt kiss nuförtiden, har även fått stänga dörrar till sovrummen för att han inta ska kissa där.
Det är så synd då han är så mysig annars :)
En utväg kan vara att bli utekatt.
Min pojkväns Mamma har en allergisk dotter så hennes katter får inte bo i huset, så hon har byggt om sin alltan till ett katt hem! :D
Det finns det värme isolerade kojjor och klätterställning och allt en katt kan tänkas behöva i ur och skur.
Hon tog en katt som skulle avlivas pga att han börja kissa inne för att hennes tonårs killar inte hade varit helt schysst mot katten.
Det gick inte att få han att sluta kissa inne så han flytta ut på landet till min pojkvänns mamma och där lever han med det andra katterna och har ett toppen liv. Då dom även har hund så är dom ute mycket i ur och skur så katterna får mycket kel och gos tid och är med när dom hittar på saker på tomten.
Är det riktigt kallt så har dom ett rum som är ett katt rum så dom inte behöver vara ute när det är som kallast. Men dom trivs bättre ute så det är bara när vädret säger ifrån :)
Tycker själv det är en toppen lösning och var själv väldigt skepptiskt när jag hörde att katterna alltid var ute, men efter ha sett hur katterna bor och att dom får så mycket kvalitets tid ändå så är jag inte skeptisk längre :)
Bamse hade varit död idag om hon inte tagit hem honom. Nu jagar han möss och leker med det andra katterna och sover sött i en kattklump på katt-verandan om nätterna <3
#8 Jag har gett upp och kör på vanlig köksspray… Men han kissar aldrig/sällan på samma ställen… Citron har jag försökt, men då kissar han ju bara någon annan stans…
#9 Min går ju på lådan oxå 90% av gångerna, men ibland får han för sig att sätta sig någon annan stans. Även om lådan är ren…
#10 Han får gå ut när han vill och är ofta borta flera dagar i sträck. han kommer själv hem och "säger till" när han vill in. Han är mer inne än ute men i vintras var det för kallt t.o.m för honom! Då var båda katterna hyperaktiva här hemma!!
jag har funderat på "hus" men har inte materialet till det och vet inte vart man kan få sånt….