Att tänka på vid köp av omplacering?
Hejsan! Jag har nu hittat drömkatten, en 7 mån. gammal helt bedårande kisse som jag verkligen fallit pladask för!
Katten har stamtavla och allt verkar vara i sin ordning, men för säkerhetsskull vill jag veta om det är något särskilt jag ska/bör tänka på eller fråga om?
Stort tack på förhand!
Varför ska den omplaceras? Eller är det helt enkelt en kattunge som inte blivit såld?
Om du köper av en seriös uppfödare så tror jag inte att du behöver tänka på så mycket, men har du tänkt att använda till avel, så tala om det. Fråga om den är rastypisk. Vilket foder den äter nu, och fortsätt med det hemma ett tag, kanske även med sanden.
Vilket försäkringsbolag om du vill ha det kvar eller förnya.
Jag skulle ta kontakt med kattens uppfödare om det inte är h*n som säljer.
Stolt ägare till tre La permer

#1 Eftersom katten är 7 mån. och syskon till den också är tillsalu så antar jag att uppfödaren inte fått dem sålda.
Bör jag kolla upp varför de inte blivit sålda?
Det är uppfödaren som säljer och jag tycker det verkar vara en mycket seriös sådan! :) Jag har mejlat, pratat i telefon och kollat hemsidan och jag (som visserligen inte är så inbiten i detta med raskatter) tycker det ser vettigt och bra ut. Jag är inte intresserad av att avla, katten är dessutom redan kastrerad :)
#2 Det är uppfödaren som säljer katten.
#3 Att fråga skadar inte.. det kanske har kommit fel spekulanter så att uppfödaren sagt nej, eller något annat. Jag skulle absolut fråga!

#4 Tack! :)
Fler frågor?
Ibland dyker bara inte rätt köpare upp.Själv sålde jag en ettåring i fredags.Han hade bara inte hittat rätt hem förens nu.Massor av knepiga människor hörde av sig och då behåller jag hellre ungarna än att sälja dem.

#6 jag förtår att det är svårt att hitta rätt köpare till sina djur ibland.
Jag har själv sålt en del ormar och viktigaste av allt är ju att djuret/djuren får det bra i sitt nya hem. Ibland tar det tid att hitta den/de köpare man söker.
Jag misstänker att det är så även i detta fall, men säker kan man ju inte vara förrän man vet! Och snabbaste sättet att få veta är väl att fråga? :)
Jag gillar att folk är intresserade och frågar, det är bara bra!

#8 Vilka frågor tycker du jag bör ställa?
#8 Som det vi pratade om förut, varför den inte blivit såld, fråga om den haft navelbråck eller varit sjuk mm..
Jag är sån som pladdrar och frågar och berättar, men det tror jag uppfödaren uppskattar, att man är öppen och frågvis.
Kolla upp hur den är försäkrad.Vissa bolag kräver att man tecknar separata försäkringar på avel,tänder innan katten fyllt fyra månader.
#11 Men den var ju sju månader?
Ja just, det har uppfödaren tex Agria och inte tecknat tandförsäkring så gör det inte att göra nu.
Vad är en tandförsäkring?

#14 Vissa individer/raser har mer problem med tänder och tandkött än andra, därför är det bra att ha en veterinär försäkring som även täcker tänderna.
Du försäkrar kattens tänder, med andra ord!
Hoppas du förstår mitt kluddiga inlägg

Jag är en blyg norrlänning så jag "babblar" inte gärna…
Men visst, är jag intresserad och vill veta något så frågar jag givetvis.. nu står det dock rätt så stilla i mitt hjärnkontor, så har Ni tips och idéer så tar jag tacksamt emot dem!
FORL är det väl? Den kanske inte ingår i alla vet.försäkringar. Jag trodde att det var en särskild tandförsäkring ni menade.
Agria har ett litet knepigt förfarande med sina försäkringar.Man måste tecka en hel hög separat delförsäkringar En vanlig vet försäkring täcker inte tänder.IF är nog det enda bolag som ersätter för FORL.
Vilken tur att jag har IF då.