Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2228 ggr
TeamVanity
0

Katt har blivit agressiv

Har en honkatt som fick kattungar för några månader sen, precis i slutet innan alla kattungar såldes började hon fräsa lite åt dem och morra för att de skulle hålla sig lite på avstånd när de försökte komma åt brösten på henne. I övrigt var hon en jättefin liten mamma åt dem under hela tiden.

Nu är det så att hon steriliserades för snart två veckor sen
och innan dess fräste hon lite smått åt hankatten som vi behöll, men efter steriliseringen har hon spårat ur helt…hon fräser och morrar åt absolut ingenting, till exempel om hon är ensam i ett rum, gör likadant mot hankatten, hon lappar till och med till honom ibland och idag fräste hon åt mig två gånger trots att hon själv låg frivilligt i mitt knä…hon vaccinerades och id-märktes i örat med under operationen och vi ska på återbesök nästa vecka, men just nu går hon bara runt här och morrar, jamar och fräser samtidigt som hon börjar spinna när man kelar med henne…vad ska jag göra?

Bör kanske tillägga att hon är utekatt med, och varit det sedan ett års ålder, idag är hon tre år gammal.

tuska
0

De kan bli lite "konstiga" i samband med kastreringen innan hormonerna lagt sej på plats.

Att morra och lappa till ungen kan kännas konstigt men det tillhör honans uppfostran av ungen, avvänjningen kan ibland vara lite tuff för den lille.  Det kommer att bli bättre.

[Anunnaki]
0

Håller med Tuska. Jag har en 16-årig katta som aldrig sedan hon vande av sina nu 14-åriga söner har missat en chans att fräsa lite när de möts på golvet som att hon ville säga att nu har jag gjort mitt.

Jag förmodar att din katta nu vistats inomhus i minst två veckor och om hon är van att få gå ut kan hon naturligtvis blli på dåligt humör men uteslut inte att hon kan ha urinvägsinfektion, analsäcksinflammation eller något annat.

IceJossan
0

Jag tycker det låter som att hon har ont nånstans. Hur ser såret ut? Verkar hon ha ont när du tar i henne? Kan det som föregående talare skrev vara urinvägsinfektion (kissar lite och ofta), analsäcksinflammation, eller annat?

TeamVanity
0

Hej! Tack för råd! Såret har läkt jättefint och när jag känt på henne
har hon inte reagerat så jag tror inte att hon har ont. Men hon ska på återkontroll och jag ska då be dem titta ordentligt på henne.

Hon börjar vara mer som hon var innan hon fick kattungarna, lite mer avslappnad, och tar mer plats och kräver mer kel och uppmärksamhet som förut. Men ändå känns hon emellanåt rastlös och lite lättirriterad.
Till saken kanske också hör att hon vuxit upp med en hund som hon inte bryr sig om alls ( trots när hon är som mest irriterad och hunden går fram så gör det henne ingenting alls.) men hon har aldrig tyckt om andra katter, hon har suttit och morrat i fönstret när hon sett katter utanför på uteplatsen. Jag trodde dock detta skulle gå över när hon fick kattungarna…

På tal om urinvägsinfektion - jag vet inte vilka kissvanor hon har då hon går ute, men jag ska hålla henne inne ett par dagar och hålla koll.

[Norrbysa]
0

Feliway kanske kan underlätta hormonförändringen.