Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1660 ggr
Fridoliin
0

Kräks, vad kan det vara?

Hejsan, igår när jag kom hem sa min sambo att Elliot hade spytt ett flertal gånger.

Vad jag fick ihop det till senare så hade hon spytt 6-7 ggr på en dag.

Hon är 20 veckor imorgon och har aldrig spytt under den tiden jag haft henne. (har haft henne sen hon var runt 9 veckor.)

Hon var allmänt slö och blötmaten som hon oftast kastar i sig hade hon knappt rört. Jag vet själv att det är jätteviktigt att hon får i sig vätska, men hon ville varken dricka ur skålen (bytte vattnet) eller ur handfatet som annars är väldigt poppis.

Idag var hon piggare och jamade när jag var i köket och åt frukost. Ett tecken på att hon vill ha blötmat. (Den var tyvärr slut, så vet fortfarande inte om hon äter) Jag såg heller inga spyor idag när jag gick upp. Endast en som jag eventuellt missade igår då den hade torkat.

Jag vet att det är vanligt att katter spyr någon/några ggr i veckan, men att hon aldrig har spytt och sen spyr 7 ggr på en dag verkar lite konstigt i mina ögon. Ska hålla koll på henne så att hon får i sig vätska iaf så får jag hoppas att hon blir piggare.

Hon är avmaskad och vaccinerad en gång.

Har precis skaffat en kompis till henne, men han var också avmaskad så tror inte det kan vara något sånt.

Vad kan det vara?

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

line84
0

Min skogis spydde också sju gånger på en dag en gång. Jag ringde en jourveterinär och han sa att om han spyr mer får vi åka in med honom. Men som tur var så blev det inget mer. Jag tror att min kisse hade tuggat på en blomma och fått nån slags reaktion av det. Spyr dom är det ju nåt skit som kroppen vill ha ut. Försök få i honom vätska och kanske lite druvsocker. Hoppas kissen blir bättre snart. (Skulle hon fortsätta spy skulle jag kontaktat en vet.) Att försiktigt försöka få i henne lite mat är nog inte heller fel.

Fridoliin
0

1#

Hon verkade somsagt lite piggare idag och har inte spytt under natten. Ska se om jag kan få i henne lite vätska och mat idag. Tänkte ringa vet på torsdag om hon fortsätter kräkas såhär mkt. Ringer självklart tidigare om hon fortfarande inte dricker.

Får gå en runda i lägenheten idag och se om hon kan ha fått i sig något lustigt.

Håller tummarna för att det går över iallafall Rynkar på näsan

/Frida

[Anunnaki]
0

Enligt min veterinär ska man ge rå köttfärs om man misstänker eller vet att det är något fel med magen hos både katt och hund.

Fridoliin
0

3#

Okej, vet du varför det är just rå köttfärs? Förvånad Ska testa att ge henne det om det inte gått över :)

/Frida

asvensso
0

Kolla alla dina plantor for katten kan ha nallat lite pa dem. Har hon krakts nagon harboll annu?

Katter kraks da och da. Bara de ater och dricker och ar pigga som vanligt sa brukar det ga over snabbt. Hur ser det som kommer ut i ladan ut?

Fridoliin
0

Jag har en enda planta och den står på balkongen, men den har hon varit på enda sen hon kom hit så tror inte att det kan vara den. Vad jag vet så har det  bara sett ut som saliv.

Då jag har 2 katter och inte är hemma om dagarna så är det svårt att veta "vad som tillhör vem" men ska spionera lite på henne så får vi se Flört

/Frida

Gunki
0

Hur är det med avföringen? För några veckor sen kräktes min ena katt så där och sen ville hon inte äta och blev mer och mer apatisk. Röntgen avslöjade att hon hade förstoppning. 

Ha noga koll på att hon äter (och dricker) och att hon inte blir alltmer slö. En katt kan snabbt bli jättedålig om den matvägrar. Det vet vi nu av bister erfarenhet. Saga fick B-vitaminspruta och så fick vi tvångsmata henne med vattenblandad Hills A/D som vi sprutade in i munnen.