Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1694 ggr
Martiiny
0

Matvraket upphör??!! Är han sjuk?

Jag har två underbara katter, som är bröder. En av dem har alltid varit lite kinkig med maten av och till. Men idag samt igår har den av katterna, som alltid varit ett matvrak (slängt sig över allt i matväg så fort som det går), inte ätit bra alls. Nu på morgonen åt han knappt en tredjedel av portionen. Jag har svårt att se om han har gått på lådan då jag har två som sagt och jobbar en del. Men jag är väldigt orolig för honom. Förra veckan hade ha en dag då han slickade sig i baken/runt snoppen mer eller mindre konstant, men detta gick över. Kan de ha något samband? Kan han ha fått någon typ av förstoppning? Vad ska jag i så fall ge honom för mat för att avhjälpa detta?

Tack på förhand, Martina.

[Anunnaki]
0

En bra idé att väga sina katter minst en gång i månaden för då kan man se om de börjar gå upp eller ner och på så sätt få en indikation på om något är fel. Börja väga katten omgående och gör det nu varje dag tills du får en tid hos veterinären. Vikterna är då ett bra underlag för veterinären för bedömning av vad som kan vara fel med missen.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Nu har jag inga hankatter men kom att tänka på urinstenar? Nån med erfarenhet av det som kan berätta om tecken och så?

För säkerhetsskull så skulle jag droppa en signal till min veterinär om jag vore du. Hoppas det ordnar sig med missen

IceJossan
0

Ja det är min tanke också, med urinsten, om han tvättade sig så mycket där. Och att han inte längre äter så mycket kan tyda på att han tappat matlusten pga smärta. Ring veterinär omgående för att höra vad det kan vara!

Tasspuls
0

Jag tänker också på mask, kan han ha fått det? Annars kan jag tänka förstoppning. Håll koll på hans toabesök så gott du kan, om han kissar och bajsar som han ska.

[Anunnaki]
0

Försök att se om han kissar småskvättar för då kan det vara urinsten. Lyckas du ta ett litet urinprov är det bra för veterinären att kolla på. Om det är rött så är det urinvägsinfektion (såvida han inte ätit rödbetorFörvånad)