Det här med att ta kull!
Varje dag får man höra av bekanta, via forum mm mm mm om alla som vill ta kull på sin katt.
Ofta hör man fraser som, jag har bara tänkt ta en kull inte föda upp som ni. Eller jag tänkte bara ta en kull, det krävs för mycket kunskaper att föda upp på "riktigt"?
Men vad är skillnaden mellan att ta EN kull eller ta 10 kullar?
Kanske kan man likna det lite med att köra bil?
Hur många skulle komma på tanken att sätta sig i bilen utan någon som helst erfarenhet eller kunskap och utan någon bredvid och bara ta en tur på stan?
Kan inget gå snett om man bara tar EN enda tur på stan utan erfarenhet? Är risken större om man tar 5 turer utan kunskap än om man tar EN tur?
Om man orsakar en olycka, kan man då komma undan genom att säga till polisen att jo jag vet att jag inte har någon kunskap, körkort eller erfarenhet, men jag tänkte inte fortsätta köra bilen, jag tänkte bara ta en enda tur?
Tvivlar på att det skulle ses som en förmildrande omständighet, så varför ses det som en sådan när människor om och om och om igen väljer att leka med liv? För är det inte det vi gör var gång vi låter vår katt få ungar?
Det gäller erfarna som oerfarna VAR gång vi VÄLJER att låta vår hona få ungar (huskatt som raskatt) så leker vi gud, vi spelar rysk roulett med vår honas liv! Varje dräktighet liksom varje gravivditet hos oss ÄR en risk, det finns en orsak till varför vi människor nuförtiden får gå på täta kontroller under var graviditet. Våra katter har inte den förmånen.
Jag har själv mist en hona i en dräktighet, det var inte min första kull, det var inte hennes första kull. Vi var båda erfarna, ändå missade jag alla tecken trots veterinärkontakt så insåg ingen vad som var på väg att hända. Hur ska då en oerfaren kunnat se eller förstå att något är på väg att barka utför? Det går inte en dag utan att jag funderar på om jag kunde ha gjort något annorlunda, om det var något litet tecken jag missade.
Tänk på detta ni som vill ta bara EN kull, det är en risk ni utsätter er hona för!
Och glöm idéer om att huskatter är robustare och raskatter känsligare. Sanningen är bara att mörkertalet hos huskatterna är så otroligt stort. Vi hör aldrig om dessa dödsfall, de sker i det tysta, det dolda.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Kloka ord

Väldigt kloka ord.
Stolt ägare till tre La permer
Bra skrivet!
#0 Skrev:Tänk på detta ni som vill ta bara EN kull, det är en risk ni utsätter er hona för!
precis. detär samma risk att ta enkull som att ta flera.varje dräktighetär en risk. men en som tarkull förstagången (enda gången)kanske går till vet flera gångerpå koll?
#4 En som tar kull på sin hona och inte har planer för den, tror jag inte går till en veterinär för att göra en dräktighets kontroll.
Om man ska kontrolera någon så gör man det före man utsätter sin hona för dräktighet.
man brukarha någon plan fören kull. kanske behållasjälv, eller vänner som villha. bra eller inte, men någon plan har de säkert. många röntgarfaktiskt sina katter förat kolla att allt ärok. eller för att sehur många foster detfinns.
men ts har rätt. alla somtar en kulltar en risk. erfarnahar varit nybörjare också. någon gång är förstagången. och detgäller både raskatter och huskatter.
man kan tro mycket men man ska inte haförutfatade meningar.
Bra skrivet, väldigt tänkvärt.
Skulle jag kunna få låna denna text till min blogg? Du får självklart ha med ditt namn och jag kan länka till hemsida/blogg om du vill.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
#6 Men då ska man ju göra det seriöst också. Inte bara röntga eller kolla hur många foster det finns. Det finns en hel del arbete man bör göra innan. Både på honan och hanen.
Och är planen enbart behålla själv eller ha vänner som vill ha katt så tycker jag man kan strunta i att avla. Och då spelar det ingen roll om det är huskatt eller raskatt.

#4 Det är samma risk vare sig det är en, två, tre eller massa kullar.
Men orsaken att jag skrev om EN kull är att det är otroligt många som framhåller att de ska ju bara ta en enda kull osv…
#7 Självklart får du det :-)
#8 ja man görju som man vill.
#10 Gör som man vill med vad?
#11 manbestämmer själv om manvill avla. och om manvill göra tester.
#12 Men varför skulle man inte göra tester? Vill man inte veta innan så honan och hanen är friska?

Fast testerna är ju inte allt, det jag tänkte på när jag skrev var alla risker som inte går att förutse. Att testa katterna för ärftliga sjukdomar är ju en självklarhet. Men sen finns ju så otroligt mycket mer som kan gå fel bortsett ifrån testerna.
Min tös är ett bra exempel på detta, ingen kunde förutse vad som skulle hända inte ens veterinären som jag trots allt hade telefonkontakt med i tre dag innan hon gick bort. Hon fick akut blodförgiftning pga foster som dött. Jag förlorade min älskade tös och alla hennes sju ungar! Detta var i Januari, i ena stunden väntar man smått och i nästa har man förlorat dem.
De flesta som väljer att ta kull på sin huskatt/raskatt som INTE är uppfödare tänker inte på att de faktiskt riskerar stå där och betala veterinärräkning på upp emot 2-4000:- (om katten är försäkrad) och ändå gå hem utan vare sig katt eller kattungar! För min del blev summan nästan 14000:- av dem fick jag tack vare försäkring bara betala ca 3000:-
Detta kan hända VEM som helst oavsett om du är helt ny eller har år av erfarenhet. Men har du många års erfarenhet så har du åtminstone en lite större chans att se ev. tecken om de finns där.
Mycket kloka ord :)
Visst kan det gå galet med en kull och även med mamma katt. Minns väl händelsen med din katt dagdrivaren det va så enormt sorgligt.
För bara två veckor sedan gick det galet för mej, men mamma katt klarade sej. Veterinär räkningen vet jag än inte vad den slutar, en undersökning kvarstår och det är om 14 dagar som hennes livmoder ska ultraljudas igen.
När man tar en kull ungar ska man verkligen vara beredd på att det kan strula och att det blir enormt kostsamt att få den hjälp som kattmamman behöver.
Det är inte så bara det här med kattbebisar

Honan jag har tagit mina senaste två kullar på fick en livmodersinflammation efter första kullen, men en snällare variant pga rester i livmodern. Nu när hon fick sin andra kull kom en kattunge efter 30h efter de andra tre. Och hon fick livmoders inflammation igen. Kommer inte att riskera hennes hälsa en gång till utan det blir kastrering för henne när kullen är avvand.
En som kanske inte har varit med om det innan o som inte tempar sin hona kanske hade missat detta och förlorat både honan och kanske de små med. Så det gäller att vara uppmärksam och ha kontakt med vänner som fött upp fler kullar än en själv.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Inser nog nu som först vilken himla tur jag hade den gången en hona jag då hade fick ungar. Förstår nu hur mycket som kunde ha gått galet. Och jag skulle aldrig ha klarat det, sett signaler etc. Inte nog med att ingen kunde se och ingen anade att hon överhuvudtaget var dräktig. Inte fören hon födde 3 ungar nerkrypen under mitt täcke i soffan. Jag var fullkomligt panikslagen…visste ingenting…och då jag inte viste om att hon var dräktig hade jag inte skaffat mig kunskapen heller. Den första ungen som kom var dödfödd och gravt missbildad. Så mycket kunde till och med jag se. Dom 2 nästa som kom mådde bra varav en utav dom ligger på bordet brevid nu och sover :)
Jag säger i dag….att om jag någon gång kommer att ha en hona så aldrig mer kattungar. Och ännu mindre nu efter att jag förstått hur mycket som kan gå galet. Skulle nog få hjärtinfarkt av oro.
Mycket bra inlägg!!!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
#8 Du sa:
"Och är planen enbart behålla själv eller ha vänner som vill ha katt så tycker jag man kan strunta i att avla. Och då spelar det ingen roll om det är huskatt eller raskatt."
Okej, så nu frågar jag samtliga. Det är FEL att avla på sin katt om man själv vill ha en kattunge och dessutom har vänner och bekanta som vill ha en unge. Äger man en ljuvig hona och vill ha ungar från henne är detta FEL, men att avla raskatter som ska säljas till människor man inte känner är helt ok? Hur gör det saken bättre??? Ni säger att man ska tänka på katt honan och vad som kan gå fel, men de flesta uppfödare köper en rastypisk hona, som ska avlas på för att tjäna en massa pengar. Hmmm… Kattuppfödare avlar på sina djur för att många ggr sedan kastrera och OMPLACERA. Hur rätt är det??? "Nu kan vi inte tjäna mer pengar på dig, så du får flytta så vi får plats för en ny hona vi kan tjäna pengar på!"
Visst ska man tänka sig för vad gäller huskatter, det finns allt för många oönskade kullar och hemlösa katter. Men raskatter som skaffas för att avlas på och sedan inte är värd att få stanna i sitt HEM när det avlats klart, är det ok??? Liv som liv! Fattar inte hur kattuppfödare som avlar för fullt för att tjäna pengar kommer undan med allt, medan de som väljer att ta en kull på en hona de är hemskt förtjust i får bannor. Det handlar om att ta sitt ansvar och att ta hand om sin katt på bästa sätt.
Vill tillägga att jag själv bara haft hankatter, som alla kastrerats. Har aldrig haft en kull själv.

Jag tror att du har missuppfattat det där med raskattsavel lite.Det är en mycket dyr hobby som man inte tjänar ett rött korv öre på men som däremot tär rejält på ens sparade pengar.

Ja verkligen, tjänar nada utan går back på att ta kullar. Mina avelskatter gör jag heller inte mig av med när de har gjort sitt. Har omplacerat en fd avelshona till mitt ex föräldrar då hon bodde där ett tag för hanen var jobbig på henne. De förälskade sig så hon fick stanna. Har tre kastrater här hemma. Så du har nog helt missuppfattat detta med seriösa uppfödare.
De som är de värsta bovarna är de som föder upp korsningar, testar inte föräldra katterna o tar kull på kull o bryter mot lagen. Men detta är inte några seriösa uppfödare o gör det bara för att tjäna pengar men dessa personer hittas överallt, innom hästar, hundar o andra djur med.
Jag pratar mycket med de som skall köpa en kattunge av mig och säljer inte dem till vem som helst. Utan jag är hellre för kräsen än att stå o ångra mig en dag.
S*Luddhuvet´z
#20 håller med. varför skaman omplacera denkatt som intelängre duger i avel. man kan juminska på sinegen avel då istället.

Inte tjänar man pengar på raskatter inte.
Om allt flyter på som det ska kan man kanske gå plus/minus noll.
Men ska man ta den kullen jag har nu så ligger jag massor back efter 2 veckor. Tyvärr fick min hona kejsarsnitt då en unge låg fel(hennes andra kull,första gick perfekt). Har varit hemma 2 veckor från jobbet för att stödmata 2 av dem. Inte får man pengar för det. Idag såg jag att min Tyra har bitit upp sitt sår då hon fått tag på en tråd. Till veterinären igen.
Som sagt. går allt bra kanske man ej går minus men denna kull är en brakförlust men jag gör det ej för pengar, då hade man ej haft denna hobbyn.
innan detta har man gjort tester osv. lånar hane då jag ej har egen.
nejdu. gå med plus är nog bara en dröm.
tar man en blandraskull, säljer dem för 3000 utan vaccinering osv , då tjänar man pengar.
#0 håller med dig. Detta var ju Tyras andra kull men endå blev det kejsarsnitt. Man vet ju aldrig vad som händer.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#20 Tjäna pengar hade ju varit roligt, men det fungerar inte så. Man ska vara väldigt tacksam om kullen går plus minus noll…
Skillnaden är att raskatter inte bara avlas på för att de är ljuvliga. Man måste ha stamnamn, gärna ställa ut, vara med i kattklubb, betala avelsförsäkringar (mina kostar över 2000 per år och katt), årliga HCM-scanningar, blodgruppering, blodtest inför varje parning. Sedan ska man vara ledig från jobb strax innan och efter födsel. Mina kattungar växer upp på mestadels rent kött vilket landar på runt 1500 per kattunge innan leveransen vid ca 14-15 veckor. Kattungarnas försäkring, registrering, vaccinationer, ID-märkning, 2 vet.bes. och ev kastrering tillkommer också. Likaså extra kostnad för sand och sura utgifter som att ersätta nedslagna/nedrivna/sönderbitna saker ur hemmet…
Långt ifrån alla uppfödare omplacerar sina katter efter avel. Men om man vill göra det har det två fördelar.
1) Fördel för uppfödare: Man kommer vidare i sitt avelsarbete. Utan omplacering hade rasutvecklingen inte kunnat ske i så stor utsträckning. I min ras, sphynx, är detta ganska vitalt ur hälsosynpunkt. Om en linje har lokaliserats att bära på HCM bör den användas försiktigt, om än alls. En duktig uppfödare ser till att kastrera de djur som berörs och jobbar vidare med en annan linje.
2) Fördel för katten: I ett katteri hålls ofta flera fertila honor. Bråk är ingen ovanlighet men läget stabiliseras när alla hittat "sin plats" i gruppen. Vid en kastrering skiftas läget och rangordningen kan tvingas göras om på nytt. Den kastrerade katten kan ibland bli mobbad och jagad av övriga. I ett katteri är omsättningen av katter naturligt högre vilket också bidrar till en viss grad av stress.
manmåste inte ha stamnamn.
#26 Om du vill registrera mer än en kull så, jo.
påenskild person står det. man kan juvara flera ien familj som registrerar?

#28 men hur seriöst är det då? ren snålhet bara . vi sätter denna kull på mamma, nästa på pappa osv.
Men det gårju om man vill.så man måste inte ha stamnamn.

#30 Extremt oseriöst bara. Stamnamnet är dessutom bara en liten del av vad det kostar seriösa att föda upp.
Lugn nu, jag VET att det finns många uppfödare som är seriösa, jag nämnde bara att man även som uppfödare ska ta sitt ansvar. Är man seriös uppfödare så tar man sitt ansvar och katten mår bra. Det finns dock dem som har kull på kull på kull och det blir som en kattfabrik. För DEM handlar det om att tjäna pengar. Det jag ville få fram var att en huskatts ägare som tar en kull på sin hona, behöver inte vara oansvarig. Är det en fin katt, så kanske man helt enkelt vill ha en kull. Tar man sitt ansvar och ser till att kattungarna hamnar hos fina människor, varför är det så illa???
Jag har full respekt för Er seriösa uppfödare. Efter alla annonser på blocket där man läser att kastrerad renrasig katt ska omplaceras, så blir man mörkrädd. Det händer hela tiden och jag tycker det är fel. Säger inte att alla gör det, men det är mycket vanligt och enligt mig helt åt skogen.

Har man stamnamn har man en hel del fördelar dessutom. Jag köper tex RC till mina katter o då jag e uppfödare får jag 20% rabatt. Om en katt blir sjuk o jag måste till strömsholm så får jag 20% avdrag på kostnaden. osv. så man tjänar på att ha ett stamnamn. Hade inte köpt katt av en familj som tar kull på kull o reggar dem i olika namn, låter otroligt oseriöst.
S*Luddhuvet´z
#30 Jag tror inte att det skulle fungera. Hur som helst är det inte relevant eftersom jag avser hur djupt en seriös uppfödare måste vara beredd att gräva i plånboken kontra kostnaden för avel på en "ljuvlig honkatt". Du diskuterar något helt annat.
detvar svar påditt påstående om attman måste ha stamnamn.

#35 man kanske inte Måste ha stamnamn om man nu vill föda upp i olika namn, men varför ska man inte ha det om man vill avla seriöst?
Fast ska man göra så så måste man ju ägarändra katten också antar jag.
Min sambo kan ju aldrig regga en kull efter min hane tex där jag står som ägare.
Och ska man då ägarändra katten varenda gång man ska ta en "gratis" kull, förstår jag inte varför man bara inte skaffar sig ett stamnamn och gör det rätt endå från början?
Uöver att man då måste ägarändra katten så måste man ju då också kanske skifta medlemskap i Sverak för att ens få regga kullen.

#37 det är helt sant det du säger. så långt hade jag ju inte ens tänkt. man måste ju byta ägare varje gång och alla måste vara huvudmedlem i sverak.Det blir ju megadyrt!
Ja, man kanske tjänar ekonomiskt på att regga stamnamn istället för att alla i familjen ska stå som huvudmedlem.
Och tänk vad krångligt det måste bli om katten ska ställas också. Lite pinsamt om man glömt att ägarändra katten igen inför utställningen ;)

Plus att Sverak skulle ana ugglor efter ett tag med dessutom.
S*Luddhuvet´z
Ja, lite svårt skulle det nog vara att förklara varför katten bytt ägare 10 gånger det senaste åren inom samma familj ;)
Men visst, det kanske går, jag har aldrig provat, och finns det ens någon regel hos Sverak som förbjuder detta?
Tycker hur som helst att det verkar både dyrare och krångligare än att man bara gör rätt från början.

Ingen aning om det finns nån regel men de hade ju reagerat om det hade hänt.
Och ja verkligen krångligt!
S*Luddhuvet´z
#20 Lugn och läs sista meningen igen "Och då spelar det ingen roll om det är huskatt eller raskatt"
Och det är enbart min personliga åsikt att jag tycker man ska ha en större plan än så när man ska ge sig in i avel.
Jag förstår mycket väl om man skulle vilja ha en kattunge efter sin egna katt. Men det är ju t.ex en väldigt onaturlig situation för en kattmamma. "Min" kattuppfödare fick inte sålt alla kattungar och behöll en. Kattmamman fräste och stötte bort honom och började tillslut fräsa åt andra katten och blev en helt annan katt. Så hon var tvungen att omplaceras. Så det finns risker bakom en sån plan också, och den risken finns väl även för alla uppfödare egentligen.
Och är det bara för att vänner vill ha katt och om det gäller huskatt så kan man ju lika gärna vända sig till ett katthem tycker jag.
Risken finns ju att även om man har planer att vänner ska ta katten så kan ju någon ändra sig. Och det är inte alltid lätt att hitta hem åt alla kattungar. Och då kanske man får stå där med en extra katt trots att man inte tänkt det.
Finns mycket att tänka på. Inom all kattavel.
#44 Jag tyckte det var bra att ta upp det du sa just för att du nämnde att det inte spelar någon roll om det gäller huskatt eller raskatt
.
Var nyfiken att höra vad alla hade att säga om saken, så det var inte speciellt riktat mot dig.
Visst finns det mycket att tänka på inom kattavel, skulle själv inte vilja ge mig in i det. Självklart är det bästa att vända sig till katthem, men många vill veta mer om kattens bakgrund vilket jag också kan förstå. Bestämmer man sig för att ta en kull, så har man ansvar för samtliga katter. Finns allt för många som struntar i att se frammåt och tror att det bara ska lösa sig. Raskatt eller huskatt, som ägare ska man se till att samtliga katter får det bra.
Det jag ville få fram var att det även avlas "otänkt" bland raskatts uppfödare. Även där kan det bli svårt att få sålt alla ungar. Jag tycker jätteilla om hur man använder katten ett par ggr, för att sedan omplacera när den inte kan ha fler kullar. Det omplaceras tidigare avelskatter hur mycket som helst och jag tycker det är så sorgligt. Visst, det finns fall då det är nödvändigt, men detta inträffar ständigt hos en del uppfödare. Nä, usch för katt fabriker!
Till TS: MYCKET bra skrivet!
Till er andra som inte håller med TS: varför 'ta en kull' på huskatt? Det är ingen som helst brist på kattungar om man vill ha en, så att para sin hona för att man själv och/eller kompisar vill ha en kattunge är fullständigt onödigt. Kontakta närmaste katthem så finns det sannolikt ett par dussin fina ungar att välja mellan. Ungar som alltså redan finns och som verkligen behöver ett gott hem!
Alla katter borde vara id-märkta, kastrerade, vaccinerade och försäkrade och ha ett gott liv som älskade familjemedlemmar!
Medarbetare Hittekatter iFokus
jag vill haen vit huskattsom serut som en perser.

Varför vill du inte ha en registrerad vit perser?
villha en katt somliknar en perser men vill inte haen renrasig. deär inte såfina i ansiktet. men ensom liknar. detär skillnaden.
# 49 Varför inte bara köpa en annan kattras med lång päls så slipper du perserns ansikte?
kul.jag villha en huskatt som liknaren perser. detär väl inteså svårt att förståvad jag menar.men jagvill inte ha enperser. svårareän så ärdetinte.
# 51 Jag fattar inte. Du tycker ju inte om perserns utseende men ändå vill du ha en katt som liknar en perser?!
ja. likna ochse ut är intesamma sak. dubehöver inte förstå……..
# 53 Skaffa en långhårig Burmilla, dom liknar en perser tycker jag.

#53 Varför så aggresiv.Du skrev ju att du ville ha en katt som liknar en perser,då tror man ju att det är det du vill ha.Du menar alltså att du vill ha en långhårig huskatt.
Lycka till.Om du ska ha den som utekatt kolla noga upp att den hör på båda öronen.Tyvärr så är många vita huskatter döva på ett eller båda öronen.
Jag är själv inte så förtjust i vita katter trots det så bor det två såna hemma hos mig.
#54 Vill ha enhuskatt. inte raskatt.
#55 jag ärinte aggressiv. jagtycker andra låter aggressiva. jag svararbara på frågorna. jag villha en långhårig huskatt, det skrevjag ju? men med ettsärskilt utseende.
#53 Du säger att likna och se ut är olika saker. Du vill ha en huskatt men inte en perser. Men den ska likna en perser. Men inte se ut som en perser? Så den ska vara som en perser eller vad?
suck. långhårig,vit och LIKNA eller påminnaom enperser ifall niförstår bättredå. intesamma intryckta nos. nutycker jagnog att jag har förklaratmånga gånger sånu räcker det.jagvet vad jagsöker och letar vidare.
# 58 Men om du vill ha en huskatt varför vill du att den skall likna en raskatt då? Varför vill du inte skaffa en renrasig katt om du vill ha ett speciellt utseende. Visst du kan säkert hitta en perserkorsning nånstans inte omöjligt men somsagt långhårig Burmilla ser ju ut så som du beksriver det du vill ha.
Är det så här du vill att din katt ska se ut, fast vit då? Det här är min perserkorsning:
#59 nej denska inte se utså. detfinns många annonserpå blocket somman kan se blandraser med perser. fastdet är felfärg….. förstårinte att folkblir så till sigför att man villha en huskattsom ser ut på ettvisst vis.
Ja det är bara att leta tills den rätte dyker upp då. Jag letade mer än ett år innan jag fick tag på min Havanna choklad Oriental. Men den liknade en sån oxå =)
I vissa perser kullar kan det dyka upp någon unge med längre nos
Jag håller fullständigt med TS, har aldrig sagt annat. Jag vill bara få fram att alla raskatts uppfödare inte alltid tänker på katten först. Vill inte att fingrar bara pekas åt ett håll, för det är så tydligt hur vanligt det är att katter omplacers för att de inte längre går använda i avel.
Väljer man att ta hand om en katt, ska man verkligen ta hand om den. Inte rea ut den så fort katten gjort sitt inom avel. Det är för mig obegripligt att detta inträffar så ofta och det anses vara ok????? Är det bara jag som tycker att detta är skrämmande? Förstår att omplacering KAN vara nödvändig i vissa fall, men i de flesta fall handlar det enbart om plats brist, då man vill ha en ny hona som går att avla på. Folk får bannor för att de lägger ut sin katt på blocket och behöver omplacera pga allergi. Visst finns det de som tar till detta som nödlögn för att bli av med katten, men det FINNS även de som inte kan behålla katten för att deras barn blivit allergiskt. Så det är inte okej, men att rea ut sin tidigare avels katt pga plats brist är ok??????????? Har man slut plats, skaffa ingen mer katt. Vill man nu så gärna fortsätta med aveln, låt en pålitlig fodervärd ta den NYA katten. Detta är min åsikt och den står jag för.
Fast med tanke på att en katt lever i 15-20 år så kan det ju även bli svårt att komma vidare i avelsarbetet om man inte omplacerar.
Detta med fodervärd är inte så bara det heller. Om jag minns rätt så vill inte ens Sverak tillhandahålla ett fodervärdsavtal längre då detta enbart ledde till konfliker som man ville att Sverak skulle sköta.
Alla som skaffar katt bör vara medveten om hur länge de lever om de får vara friska. När kommer flyttar från sin mamma, har den kommit HEM. Den som väljer att ta hand om en katt, är ansvarig för att katten ska få ett bra och tryggt liv. Varför är det ok att omplacera katter som uppfödare, men är man inte uppfödare tar man inte sitt ansvar???? När man anser att man inte har plats för fler katter och inte vill använda sig av fodervärd, kanske det är dags att ta en paus och ge sina kastrater ett underbart liv. Visst ska katternas bästa komma först?
# 46 Ofta gör uppfödare så att honan får följa med en såld unge som inte ska användas i avel. Då går de båda som sällskapskatter. Försäljning av Raskatter då är man enormt noga med vart och till vem katterna hamnar, ofta behövs referenser för att få köpa en katt hos en seriös uppfödare.
obegripligt för mej att skaffa fodervärd till en kastrat, vad är meningen med det då ?
Hos pålitlig fodervärd placerar man en fertil katt, den tillfaller fodervärden efter ett visst antal kullar då den kastreras och blir sällskapskatt.
Som uppfödare av en ras skulle allt stå stilla om man till slut bara hadde kastrater.
Jag sa att man kan skaffa en pålitlig fodervärd till den NYA katten om man inte har plats för fler. Att skicka kastraten till fodervärd, skulle ju vara samma sak som att omplacera.
Jag håller fast vid att det är fel att man anser att det är ok att omplacera en efter en om man är uppfödare, medans jag ser folk som fått bannor för att omplacera vid allergi.
#46 Visst finns det uppfödare som köper in en katt och placerar hos pålitlig fodervärd, jag är en av dem.
Att köpa in en avlshane och få någon att ta hand om den är svårt, för de strilar och markerar sönder hos fodervärden, den får man vackert ta hand om själv.
Det är inte lätt alla gånger att vara uppfödare, men det är bra att vi finns för att bevara raskattens standard, frisk och sund med bra temprament.
# 60 En del perserkatter har längre nos :)
(Tror det beror på vilken "linje" uppfödaren går på? Det finns olika varianter på utseenden som ändå är rastypiska, och här har uppfödare lite olika uppfattning av vad som är mest rastypiskt. Det finns nya och äldre varianter på "raskattsstanaderder" om jag inte misstar mej. Är inte insatt i avel så jag kan inte termerna mm, men hoppas ngn fattar vad jag menar ändå…
)
Eftersom jag är så oinsatt i raser mm, så vet jag heller inte vad det är som är specifikt med perser, om inte det är just ansiktet/den intryckta nosen? Vad är det för specifikt drag du är ute efter funderar jag på…
Sedan verkar det svårt om man är ute efter ett visst utseende, att köpa en blandraskattunge. Eftersom det tar väl ändå ett tag innan man ser hur katten kommer att se ut? Och när man korsar två olika raser vet man inte hur resultatet blir…

Ska försöka göra ett svar till alla här:
Givetvis har alla varit nybörjare någon gång, det är därför det är så otroligt viktigt att de mer erfarna försöker hjälpa till och att de som inte kan så mycket är ödmjuka nog att ta emot den hjälp som ges! Och att alla som är nya framförallt inser att de faktiskt behöver hjälp. Lite dit jag ville komma med inlägget. Man ska inte ta så lätt på att ta kull på sin hona utan vare sig man har en renrasig med stamtavla eller en huskatt ska man tänka sig för mycket, mycket noga innan man tar beslutet!
Ja det är fel att avla på huskatter men inte på raskatter och nej jag kan säga det redan nu jag är inte rädd för konkurrens som så många påpekar, hade jag varit det hade jag knappast rekommenderat de som vill avla att hellre köpa en mco eller annan raskatt. Raskatterna konkurrerar nämnligen mot varandra inom samma raser och även mellan varandra, men de kommer aldrig någonsin att konkurera med huskatten. Inte för att huskatten är sämre men för att huskatten står i en klass för sig!
Vad gäller ekonomin så snälla glöm den villfarelsen att vi tjänar pengar på raskatter nu med en gång. Jag skulle vara överlycklig om mitt enorma minus i kassaboken någonsin hamnade på +/- noll!!! Men jag klagar inte, katterna är min hobby och alla hobbys kostar pengar, vare sig det är ridsport, hockey eller kattuppfödning till och med gymkort kostar en massa.
För det tredje så kan jag säga att hade avelskriterierna legat endast på söt och snäll så hade var och varannan katt varit lämplig att avla på, men så enkelt är det inte. Vad är då avelskriterierna som uppfödare som regel går efter? 1. katten skall vara frisk och utan defekter, 2. katten skall ha bra temperament, 3. katten skall vara lämplig för reproduktion dvs vi tittar och ser tog kattens mamma hand om sina ungar? hade hon mjölk, fick hon snittas osv osv osv… samma med pappakatt, 4. katten skall vara rastypisk alltså ha ett utseende som stämmer med rasens standard, 5. det bör vara något unikt och intressant med kattens stam inte en stamtavla som finns i dussintal då blir det för många nära besläktade… hur vet man det hos en huskatt? Samt det skall finnas en genomgående plan, ett mål för aveln.
Och så kommer vi då som alltid osökt in på diskussionen omplacering och uttnyttjande av avelshonor/avelshanar.
Ja mina hanar bor hos mig parar honor och flyttar när de blir kastrater, uttnyttjar ja dem då? Nej jag älskar mina hanar de är mina gosbollar, mina älskade knäkissar som tävlar om att sitta i knä och få uppmärksamhet. Den bästa gåvan ja kan ge dem är att omplacera dem och låta dem få livslånga hem som kastrater i lugna familjer. Jag har svårt att förstå varför det skall ses som så känslokallt och uttnyttjande när det gäller katterna? En polishund jobbar i ett antal år och flyttar sen till sällskapshem när vid en viss ålder. Likadant med de flesta servicehundar! En ryttare som byter ut sin häst för att komma vidare och utvecklas ses inte som känslokall eller som att de utnyttjar hästen, så varför ser en del det så när det handlar om att omplacera en katt. I de allra allra flesta fallen så ÄR en omplacering det bästa för katten. För att förstå varför måste man ha ganska god insikt i kattens psyke, och kattens beteende. Nu tycker jag iof absolut att man ska skilja på en "normal" omsättning och omplacering av katter. Att köpa in 5-6 katter om året och omplacera lika många är inte en normal omsättning då har man kattungeproduktion och inte avel.
Visst kan man fuska sig till att ta flera kullar utan stamnamn, men dels skulle det bli mycket mer kostsamt med transfer och ägarändring av honan inför varje kull och dels fullkomligt idiotiskt. Stamnamnet är inte bara ett namn, du reggar dina kattungar under ditt stamnamn, är med i kattklubb och följer därmed de regler och förordningar som finns. Gör du inte det blir du utesluten ur klubben och kan inte längre registrera kattungarna, så alla förstår kanske varför jag så ofta ställer mig extremt skeptisk till raskatter utan stamtavla :-o
Fast det här med att ställa katten stämmer inte, var ju någons som sa att det kunde bli pinsamt… du behöver ju inte stå som ägare på katten för att kunna ställa ut den. Det viktiga är ju att den som ställer ut är medlem i kattklubb. Annars skulle ju inte fodervärdarna kunna ställa katterna :-)
Till sist vill jag tipsa dig som ville ha en vit katt liknande perser men med lite längre nos. Leta reda på en uppfödare av klassisk perser!
Tackför tips, men nej,jag vill inteha en raskatt. En blandis blirbra.

#70 Törs man fråga varför?
Jag är fascinerad över att någon vill ha huskatt - det tycker jag är jättebra - men som prompt vill att den ska se ut på ett visst sätt. Är det inte viktigare hur katten är som individ än hur den ser ut? Jag menar, skönhet förgår men ett dåligt temperament består (liksom idioti, fast då handlar det mer om 2-beningar).
#71 läs #49. börjar liknaett korsförhör nu. varför varför varför.
#72 detär väl sammasak som attnån vill ha enraskatt med ettvisst utseende. tempramentet behöver inte vara dåligt. manska inte ha fördomar. kallar du migför idiot föratt jag vill ha enhuskatt? ellervarför drog du indet?
#73 Det sista var din tolkning, inte det jag skrev!
Skillnaden mellan att vilja ha en huskatt med ett specifikt utseende och en raskatt är att olika raser har olika temperament som det går att läsa sig till. Det jag uppfattar, rätt eller fel, att du är ute efter är endast ett utseende eftersom det inte finns något sätt att kolla hur olika korsningar blir när det gäller temperament, genetiskt betingade sjukdomar osv. Och precis som flera andra här är jag frågande inför att du absolut inte vill ha en raskatt, men ändå är så specifik i ditt önskemål om hur katten ska se ut.
Utan att gå in på ditt specifika önskemål, blir jag alltid lika förvånad när besökare till mitt lokala katthem börjar med att katten ska se ut på ett visst sätt. Inte en tanke på ålder, kön, temperament - utan katten ska se bra ut i möblemanget.

Det kanske beror på att du säger att du vill ha något som "liknar" en perser men inte en perser därför att de är för platta i ansiktet. Och uppger det som orsaken till att du vill stödja oseriös avel, sen när du får ett bra tips om detta så är du inte intresserad utan vill bara ha en huskatt.
Inget fel i en huskatt, men sluta benämn den blandras hela tiden det finns inga blandraser det finns miljoner "påstådda" blandraser men i de felsta fallen är det just huskatter som liknar något.
Tror faktiskt bara de felsta här försöker förstå… varför?
Du har får precis det du uppgav att du ville ha om du köper en klassisk perser, köper du en huskatt liknande perser och har otur att katten faktiskt har perser bakom sig kan du stå med en katt som inom ett par år utvecklar svåra njurproblem och dör för dig. Den enda orsaken som jag kan se är pengar! En huskatt är billigare än en raskatt.
Tänk på att snålheten ofta bedrar visheten!
Självklart är det nu en huskatt du vill ha så SKA du ha en sådan men benämn den då inte blandras utan huskatt vilket den är, blanda inte in ev. rastillhörighet osv är det rasinblandning du vill ha köp en raskatt. Och betala inte överpris, samt misstänker du att det verkligen finns perser bakom, se till att föräldrarna är pdk-testade!

Lite OT men ändå inte…
Många har ju sin "drömkatt" som mål när de letar kisse, och då gäller de oftast utseendet. Det kan vara en smal helsvart katt med gula ögon som är drömkatten, och de väljer just den katten om de hittar en som har ett temperament som de tycker om, annars letar de vidare tills de hittar den.
Vissa letar efter ett visst utseende men bryr sig inte alls om temperamentet/hur social den är, utan resonerar som så att de inte har några krav på personlighet, utan att den får vara precis som den vill och utvecklas helt i sin egen takt.
Andra letar efter en specifik personlighet och har ganska höga krav, men brys sig inte alls om hur kissen ser ut, och ger sig inte förrän de hittat sin nya älskling. (Jag snackar även huskatter här alltså)
Så inget av kraven "specifik personlighet", "perfekt utseende" eller "perfekt katt både till personlighet och utseende" är egentligen ovanliga eller så värst orimliga, även om jag kan irritera mig på de som letar efter men aldrig hittar "den där perfekta katten".
Det var jag som skrev detta med utställningen. Det jag menade var, att den som anmäler katten måste väl vara medlem i klubb?
Och anmälaren måste väl vara ägaren, eller har jag fått detta helt om bakfoten?

Ägaren anmäler katten och ägaren måsta vara medlem i en kattklubb,sen vem som åker och ställer ut katten spelar ingen större rol(men om den personen missköter sig så är det ägaren till katten som får ta smällen)
Det var det jag ville ha fram, men man ska väl inte göra andra saker samtidigt som man skriver på forum antar jag ;)

#77/#78
Den som ställer måste vara medlem i kattklubb men det behöver inte vara ägaren… det är därför det inte står ägare endast på uts. blankett utan Ägare/Utställare… alltså ägare eller utställare skall skriva under.
Flera av mina fodervärdar har ställt katterna i sitt namn och det har aldrig någonsin varit ett problem. Däremot måste de för att ställa vara medlem i en kattklubb!
#80 Jag ställde min foderona i mitt namn. Eller skrev mitt namn / ägarens namn på blanketten + min adress och min underskrift. Detta verkar dock funka sämre nu med Aladdin. När jag köpt loss foderhonan och skulle ställa henne hade inte ägarändringen kommit in till SVERAK och klubben hörde av sig om att jag inte stod som ägare.

#73: Du vet att perser bär på genetiska sjukdommar med o de korsningar som har perser i sig inte testas mot detta så katten du köper kan tex dö i PKD efter ett tag o då står du där! Någon "renrasig" husis som liknar en perser hittar du inte utan det är perser i den. Detta tänker inte de på som blandar raser o katter hus som helst. De vill ofta bara tjäna pengar o bryr sig inte om att testa. Om jag vore som du så skulle jag leta efter en perser med nos. Efter en riktig uppfödare som testar sina katter mot diverse sjukdommar.
S*Luddhuvet´z
#82 ärdet så svårt attförstå att detär en huskatt jagvill ha? jagvill INTE haen renrasig. katterkan döi många sjukdomar. renrasig som huskatt. attman testatär ingen garanti. eller???
Klart det inte är några garantier att katten blir frisk och lever i 20 år utan problem, men jag tror däremot att man ökat chanserna att få en frisk katt.
Och eftersom du inte vill ha en renrasig perser så tycker jag att du ska göra som föregående talare sa, leta efter en som är från PKD fria föräldrar.
#84 nepp.
Nepp vad?

Nej men det är en klart mindre risk o helst om de e testade via DNA. Så jag förstå rinte alls hur du resonerar. Glöm inte att försäkra katten ialf. Allt kan ju hända!
S*Luddhuvet´z
#86 jagletar inte eftertestade föräldrar. hittarjag den katt jag villha så görjag det. nog tjatat.
#87 jaghar ingen försäkring. detbehövs inte. nu blirdet väl ännumer tjat…

Ja det blir ju du som blir stående med en räkning kanske på 20 000 så mig gör det inget om du inte försäkrar men jag vet att folk som inte försäkrar oxå drar sig för att gå till vetten.
S*Luddhuvet´z
#89 jamen detär väl bara attbetala? svårare ärdet inte.

#90 tyvärr så verkar det enligt din inställning som att du ej bryr dig om katten så jag tror definitivt inte du kommer betala veterinären om det händer något utan du avlivar nog bara isåfall. tyvärr får man den uppfattningen då du skiter i sjukdommar som katter kan få..
#90 eftersom du verkar vara ute efter "drömkatten" så borde det kännas tråkigt för dej ifall katten blir sjuk eller visar sig ha en obotlig sjukdom och dör tidigt :(
det är det som jag har lite svårt med att förstå i ditt resonemang: att denna katt du letar efter verkar betyda mkt eftersom du lägger ner så mkt energi på att hitta just en med ett specifikt utseende, men inte bryr dej om ifall katten är frisk? Tänk ifall den har ärftliga sjukdomar eller blir skadad/sjuk såpass allvarligt att du kanske inte kan betala det och katten dör eller du blir tvungen att avliva den. verkar bättre att köpa en katt där man vet att föräldrarna är friska och har bra lynne. kattens hälsa borde vara viktig den också kan man tycka. Men bara du vet vad du kan vänta dej så är det klart att det är ditt val.
#91 + 92 Fördomar.jaghar absolut inget problemmed min ekonomi. varförta förgivet att jaginte skulle betala förden vård minkatt behöver? detdär ärbara elakheter att skrivaså där!
varförtro attman inte harråd eller vill betala förden vård somkrävs? usch försåna som nisom drar allasom inte försäkrarsin katt överen tråd. Ni frågarminsann inte om jag har kastrerat,och allt annat.kan nitänka er, jaggår på årliga hälsokontroler, vaccinerar,har märkt katten och gerbra foder. skullemissen bli sjukså ärdet absolut inga problem medatt öppna plånboken. fyför folk somer som alltidska tro det värstaom folk!

#93 på din beskrivning låter det som det då du inte tycker försäkring är nödvändig. hoppas bara du inte ångrar dig senare.Dessutom bryr du dig inte vilka sjukdommar katten kan få. det känns tyvärr inte seriöst för min del.
Läs igenom dina egna inlägg så kanske du fattar varför vi tycker det känns oseriöst.
#94 men lästedu inte vadjag skrev? jaghar inga som helst problem medmin ekonomi, jaghar allt råd. vad duoch andra tror ochtycker struntarjag fullständigt i om vadsom är seriöstoch inte.
baraför attman inte försäkrar sinkatt så tror du direkt attman inte harråd att gå till vet? fördomar……
ochalla som harhuskatter,är oseriösa förde har intekollat uppföräldrar???
nej, vetdu, digtalar jag inte med mer……. fördomar sådet skriker omdet.
#93+95
Nu får vi nog ta och lugna ner oss lite här.
Det är väl ingen som har fördommar här, utan jag tycker snarare jag enbart kan se tips och goda råd med omtanke om din kommande katt.
Det står ju så klart var och en fritt hur man vill göra med försäkring, och om du känner att du inte behöver ha en, ja bra för dig.
Men alla här kanske inte kan lägga ut en 20.000 kr på ett bräde, och har försäkring för att det blir dyrt, och att avlivning är det enda alternativet annars.

#95: Jag har alltså en huskatt själv o jag har absolut inga fördomar mot de som har huskatter. Men att inte försäkra sin katt som ju är ett extra skydd ifall något händer är för mig jag inte kan förstå. Jätte bra att du inte har några problem med ekonomin ialf.
S*Luddhuvet´z
Den fattige ger och delar med sej.
Den som har lite i "pungen" Brukar vara väldigt om sej och kring sej.
Du måste vara ett undantag, eftersom du inte försäkrar din kommande misse.
men dettas alltid förgivet attman inte vårdar sinkatt fast maninte försäkrar? attman är oseriös?
#96 jodet är frivilligt attförsäkra, men detverkar inte som det här.manmåste ju nästanvisa sitt kontoutdrag………
#97 Jättebra? detska man inteens behöva nämna. händerdet minkatt något såhar jag faktisktråd att ta hand om denne. är detså svårt att förstå?
#98 Detvet jaginte om jag ska ta som enpik.
urlöjligt att hoppa påmig för attjag inte försäkrar missen. jagska inte behövatala om attjag reder migsjälvom något händer!
#99 Önskar jag hade så pass bra ekonomi att jag kunde lägga ut 50 K på katten vid behov!
#100 det ärdu nog inteensam om.

Jag var verkligen glad att jag hade försäkring på min lille kissekatt då hon fick kejsarsnitt pga att en unge låg fel. Det kostade mig "bara" 3000 kr istället för 13000
Tycker det är värt de småpengarna man lägger på försäkringen.
detär jubra att du är nöjd!
Att ha oförsäkrade katter innebär ju faktiskt inte per automatik att man inte ger dem vård? Känner de som inte har försäkring, men inte struntar de i kattens hälsa för det..
Kan inte förstå dem som verkar misstro Jabah, då denne inte har försäkrat. Bara för att de finns de som inte ger sin katt vård, så kan man ju inte dra alla över en kam. Det vore ju samma sak som att för att någon blandrasavlar MCO, så gör alla andra MCO uppfödare samma sak.
Eller är det lite jantelag här, att man inte bör ha god ekonomi?
Anar nästan lite avundsjuka när jag läser smygpikar.. för så uppfattar ialla fall jag dem!

Givetvis är det ju ett fritt val att inte ha en försäkring om man anser sig ha råd med vården för katten.
En nyfiken fråga bara, ni som väljer att inte försäkra era katter, håller ni er själva försäkrade? Har ni hemförsäkring?
Eller har ni så gott om pengar att ni inte behöver några försäkringar alls, i så fall skulle jag med glädje byta med er!
Jag säger inte att det inte finns de som har det så gott ställt, men jag har svårt att tro att det verkligen finns de som verkligen anser att man inte behöver försäkringar! Och har man försäkrat allt utom katten, ja då talar det verkligen för sig själv!

#105 håller med. Jag är försäkrad och därför ser jag det som en självklarhet att mina familjemedlemmar(katterna) också är det.
#105 Inte talar det för sig själv.
Jag har inte mina råttor eller mina hamstrar försäkrade. Då veterinärkostnaden oftast inte kommer upp i särskilt mycket. Jag ska mest troligt även säga upp försäkringen på kaninerna. För det är bättre att jag lägger undan dom pengar + en viss summa varje månad.
Dock kommer katterna vara försäkrade eftersom deras veterinärkostnad snabbt kan komma upp i flera tusen.
Ger man bara djuret vård så är det väl okej?
Dock kan jag tänka mig att alla kanske inte tänker på hur dyr veterinärvården för katter kan bli om dom blir sjuka.
jag är försäkrad, sen jag var en liten plutt.
och hade jag inte varit försäkrad hade jag inte fått 25 000 kr från min ryggoperation
givetvis är mina 3 katter försäkrade oxå. 200 kr i månaden, inte mycket tycker jag..
#105 Håller med i stort, mina katter är alla försäkrade. Detsamma gäller för mig och hemmet också. Men mina hundar är faktiskt inte försäkrade. Jag har två amstaffar vilka kostar cirka 3500 per år och hund. Det tycker jag är hutlöst, därför har jag sedan inköpen sparat 500 kr/månad och hund. Nu, när äldsta hunden blev 6 år, har jag höjt beloppet till 1000 kr/mån och hund.
Det enda som gått snett under denna tid var att yngsta hunden fick återkommande juvenit istället för riktiga löp, vilket ledde till att vi slutligen kastrerade henne. Dock använde jag inga pengar från min djurfond eftersom operationen ändå får ses som mindre.
Men mina katter som sagt är försäkrade och det är värt varenda krona! Min erfaranhet är att hundar ofta har flera mindre problem medan katter (som är så bra på att maskera smärta) har färre men desto allvarligare.
#105 Hur mångahär skulle lägga ut 200 000kr på enkatts vet kostnad? Det är vad detkan kosta ochmycket mer om maninte har en hemförsäkring ochdå kan man dessutomstå bostadslös.
Löjligtatt jämförakatter medvilla ochlägenhets försäkringar. där ärdet helt andrakostander. Men hoppsandå det finnsandra som inteheller försäkrar sinadjur!
Nej, jagär inte fullförsäkrad. Men detkan jaglova dig att omdet händer minmisse något, så är det inga som helst problem medekonimin, men det misstros härminsann, det kanjag juläsa mellan raderna.
Tror säkertatt du villha merpengar, detvill väl alla? Men attlåta avisför att någon har råd attinte försäkra låter löjligt. Harhaft katt i 15år och aldrig behövt göra mer än hälskokoll och vaccinationer. En huskatt.
Om nuen deluppfödare gnäller över attdet är så himladyrt med uppfödning ochatt man gårminus, varför fortsätta? Jo,det ärväl kul. Men dåär det jusom detäroch man behöverinte irritera sigpå andra somsköter sina djur för attde inte gör somsig själv.
#107 där hardu rätt. huvudsakenär att djuretfår vård vidbehov! Ochskulle olyckan stå viddörren, så är detju bara min plånbok somlättas så jagförstår inte varför folk verkar haproblem med det?

Visst handlar det många gånger om mer pengar för t ex en villaförsäkring, men våra egna försäkringar skulle vi rent krasst kunna klara oss utan om vi nu resonerar så, då vår vård ju faktiskt är gratis.
Vad gäller summan du uppger så visst 200 000 kanske är att ta i men faktum är att jag känner till mer än 1 fall där kostnaderna överstigit de 60 000 som är högsta försäkringsbelopp så visst händer det att kattägare fått lägga otroliga summor på veterinärvård.
#111 jaghar inte mig själv försäkrad,intemer än vadsom ingår i fackavgiften.
Fårjag vattenskador såärinte 200 000kr attta i. det vardu som jämförde hemförsäkring medkattens försäkring. såom maninte har hem ellervilla försäkring så kandet bli väldigtmycket dyrare änen katts vetkostnader.

Men vad är det med dig, om du läser istället för att omedelbart gå i försvarsställning så kan du läsa att jag har aldrig sagt att det är fel att inte försäkra. Jag sa att det är fel att se till att ha bra försäkringar åt sig själv och allt annat än djuren. Det är en viss skillnad där.
Jag har heller inte någonstans sagt någoting alls om att 200 000 är mycket när det gäller hemmet. Vad jag sa är att du har rätt i att en djurförsäkring sällan kommer upp i så mycket som 200 000 men över 60 000 är inte helt ovanligt!
Läs istället för att omdelelbart gå i försvarsställning!
#113 jaggår inte iförsvarsställning? dubehöver intevara otrevlig. jagförklarar helt enkeltprecis somdu tycker att du gör.
och du behöver inte hojta med dina utropstecken heller……
jag uppfattade din fråga så att varför hahemförsäkring omman inte har kattförsäkring? varförinte försäkra allt? dåvar mittsvar helt enkeltatt det ärbra mycket dyrare attbetala skador påett hem än enkatt.
svårareän så var det inte. jag tycker nogatt det är du sombörjar bli småttirrieterad.
Många försäkrar inte sina huskatter för de är bara att skaffa sej en ny om katten skulle bli sjuk och behöver dyr veterinärkostnad. Att låta avliva katten kostar ca 700 kr och då behöver man inte försäkra sina djur.
Många resonerar faktiskt så. Kanske inte du Jabah.

Katterna och huset är försäkrat.Katten för att jag ska vara säker på att ha råd om något händer.Huset för att det är ju tvunget eftersom att det inte är vi utan banken som äger det och man får inget lån om man inte har huset försäkrat.
Själv har jag ingen försäkring.
Du har väl ingen aning om varför en kastrerad vuxen katt omplaceras? Utgår du ifrån att den kastas iväg som en uttjänt trasa bara för att den varit avelskatt?
Jag har omplacerat 4 kastrater och är inne på min femte nu (hon är inte kastrat än, men snart). För den som inte pratar med mig eller känner mig kan det ju se om att jag bara placerar om katter på löpande band för att få plats med nya men om man faktiskt pratar med mig kommer man se att jag försöker agera i katternas bästa.
#115 Kanskeinte jag? jaghar skrivit flera gångeratt jag tar kattentill vet omså behövs och attjag betalar förden vård som behövs. känns somatt man inte är betroddfaktiskt….
#117 påhur lång tid hardu gjort dessaomplaceringar?
Sedan 2003.
nästanen om året då. blir enkastrat omplacerad efter varjekull?
Du säger att du omplacerar dina kastrater för kattens bästa, jag känner inte dig och är inte här för att peka ut någon enskild individ. Vet bara hur jag själv känner för mina katter. Så fort ett djur hamnar hos mig, så bildas ett band och jag skulle själv inte kunna omplacera en katt jag kommit nära om nu inte mitt barn skulle bli allergiskt. Hjärtat skulle brista, men jag ser det som den enda giltiga ursäkten till omplacering.
När katten är klar som avels katt, varför inte behålla den? Förklara. Detta sker alldeles för ofta och jag står fast vid att det är bedrövligt att en uppfödare aldrig ifrågasätts för alla omplaceringar som görs. Om katter slutar att funka ihop, om det blir slagsmål, då kan jag förstå att något måste göras, men så är inte fallet alla ggr. Många annonserar att katten är till salu innan den hunnit kastrerats eller så snart den kastrerats och då har man ju inte ens gett det en chans.
Hur vet du vad som är bäst för katten? Många djur kan bli jätte oroliga och mår inte alls bra av att omplaceras. Detta är fakta. Trivs djuret hos dig, varför omplacera.
Jag är inte här för att "bråka", jag har en åsikt och den står jag för.
Det är lika svårt när kattungarna ska flytta, man har även band till dessa småttingar.
Det fälls många tårar och man får separationsångest när det närmar sej deras flyttdag. Är det så de blir tingade fort, får man ta fram en känsla att de bara är till låns dessa 12-14 veckorna.
Omplacerar man en vuxen, är det inte så man lovar första bästa att hämta katten så enkelt är det inte.
Att placera en avelshane, de kan få det mycket bättre vid en flytt, att byta miljö kan vara att han blir mer harmonisk än att gå kastrerad bland löphonor.
Lika så en kastrerad hona kan bli mobbad i flocken, för hon blir lägre i rang vid kastreringen mot hon tidigare varit då hon va fertil. Man måste se till att man har en jämn och passande kattflock för kattens skull om man är uppfödare av en ras.
Nej.
När en katt flyttar från mig är det för att jag bedömer att det är det bästa för katten. Även fast jag föder upp en social ras är det så att vissa individer funkar mindre bra i grupp (nej, jag har inte hemmet proppfullt med katter). Allt som krävs är att det skär sig mellan två individer och då kan det vara kört. De katter jag har omplacerat har mått synbart bättre efter flytt.
Sedan talar du om band. Du tror inte att vi uppfödare får ett band till varje individ vid köper in eller föder upp? Det går inte att behålla alla kattungar bara för att man fäster sig vid dem.
Jag behåller katter efter de är färdiga i avel. Vissa katter har kastrerats i förtid (dvs. jag har förkortat deras "avelskarriär") eftersom jag ansett att de varit i behov av att flytta.
Det är det här jag menar. Ni förutsätter redan innan varför katter omplaceras bara för att de ägs av uppfödare, men ni känner inte till varje katts historia.
Sedan är det klart att en del uppfödare omplacerar endast för att en katt är färdig i avel, men vad spelar det för roll? Så länge katten hamnar i ett bra hem. Vet ni hur stor "omsättning" det är på hanar? Hur länge de brukar kunna gå i avel innan de måste kastreras för att de håller på att förstöra hela hemmet med kattpiss eller för att de håller på att tyna bort av stressen det kan innebära för en hane att vara fertil och bo med fertila honor? Och hanar behövs i avel. Vem ska ha hanar? Det är inte världens lättaste sak att sätta ut dem på foder heller.
Visst förstår jag att det är svårt att se kattungarna flytta, men skillnaden är att du föder upp dem för att sälja. När man som uppfödare antingen köper en avelskatt eller väljer att behålla en avels katt från egen kull, så väljer man att ta hand om ett liv. Varför anser man att det är dags att omplacera när detta LIV inte längre går att använda i avel? Som jag sa tidigare, det FINNS fall då en omplacering kan vara enda utvägen, men många uppfödare ger det inte ens en chans. I allt för många fall letar man omplaceringshem INNAN katten ens hunnit kastrerats. VARFÖR? Det kan mycket väl fungera, jag känner många uppfödare som har kvar sina kastrater och det går alldeles utmärkt. Omplacering är alls inte ett måste i många fall, allt för många ggr sker det pga platsbrist. Man vill forstätta med sin avel och väljer att omplacera för att göra plats för nytt blod. Tycker det är fel att katterna inte får en chans att bo kvar i sitt hem, de har RÄTT till de chansen.
Det finns uppfödare och uppfödare. Är man seriös och NOGA med vart katten hamnar om den inte kan bo kvar, fine. Självklart kan man inte behålla alla kattungarna, det har jag väl aldrig påstått?
Jag står fast vid att det är fel att man som uppfödare omplacerar katter för fullt, medan en kattägare som drar slutsatsen att katten skulle må bättre av ett nytt hem där de får mer tid och aktivering anses vara själviska och oansvariga. Jag tycker att om man väljer att ta hand om ett liv, ska man vara inställd på att det gäller HELA kattens liv. Uppfödare ska inte vara ett undantag.
Det finns allt för många uppfödare som byter katter på löpande band, vilket jag anser vara känslokallt. Självklart finns det otroligt duktiga uppfödare, jag har inte påstått att ALLA missköter sig, jag påpekar bara att det finns allt för många kattfabriker.
Så länge katten trivs, så länge den mår bra, så tycker jag att det ska vara en självklarhet att katten får chansen att stanna där den har sin trygghet. Det är inte bara vi som skapar band till katten, katten skapar ju även band med oss ägare. Under den tid de får hos oss, så blir de mer och mer fäst vid oss ägare. Har vi rätt att ta beslutet att katten ska tas ifrån allt detta utan en chans?

De två kastrat hanar jag fått omplacera har inte varit avels hanar innan men de var fruktansvärt aggresiva mot kattungar att det blev ohållbart. Den ena ville döda de små o den andra nästan. Och honan jag har placerat om var för att hon inte trivdes med hanen o sedan fick hon chansen att få ett helt underbart liv på landet som jag inte kunde motstå.
Har en kastrat hane hemma, två kastrat honor och en fertil hane. Mina honor bor hos mamma när de inte har kull samt en hona är ute på foder.
Ibland är man ju som uppfödare tvungen att omplacera av ett eller annat skäl men att omplacera en fullt fungerande katt i flocken skulle jag inte göra.
S*Luddhuvet´z
Nu försvarar jag mej endast mot dej, men har full förståelse för dem som måste omplacera för att gå vidare i sitt avelsarbete. Jag har 5 gammla katt "tanter" som gjort sitt men de ska inte omplaceras de går bra här hemma i kastrerings gruppen.
Det man får räkna med är oxå att någon unge blir kvar en längra tid innan den ev. exporteras, det ska vaccineras mot rabies och prover ska tas, kanske även omvaccineras för att den inte hadde tillräckligt med titrar, ungen kan bli närmare året innan den kan flytta. Ska man kalla det omplacering?
När du bestämmer dig för att kattungar bestämmer du dig för att sätta liv till världen och ta hand om dem. Det är väl knappast ett mindre ansvar för individerna än när du köper vilken annan katt som helst? Jag har svårt att förstå varför det är mer acceptabelt att sälja egenuppfödda kattungar än vuxna katter (egenuppfödda eller inköpta).
Sedan får vi komma ihåg att uppfödare har olika erfarenheter. Jag har haft slagsmål på liv och död här hemma vilket innebär att jag är hyperkänslig på katternas signaler. Jag har lärt mig oerhört mycket av erfarenheterna men jag är väldigt känslig för obalans i kattgruppen. Jag låter det aldrig gå vidare till bråk. Andra har inte haft slagsmål och är helt okej med lite gruff mellan katterna.
Kattfabriker jag öht ingen erfarenhet av så det tänker jag inte uttala mig om.