Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 3433 ggr
Mainebusters
0

Skaffa en katt till, en kattkompis..

Det rådet hör man ofta. Men tänker man då på de extra kostnader som kan komma som ett brev på posten? Det är ju inte bara att skaffa en hursomhelst för alla.. det blir dyrare.

Händer det något, kanske båda blir sjuka omlott, eller samtidigt, då kan det kosta skjortan, även om man har fasta självrisker.

Även om de förhoppningsvis har hälsan, så blir det ju dyrare. Förutom de vardagliga kostnaderna, så är det ju försäkringar och vaccinationer. Om man nu har sådana.

Tycker nog att man kan tänka på sånt med.

IceJossan
0

Väldigt sant.

Det är mycket att begrunda innan man tar beslutet. Löpande kostnader såsom mat, försäkring, Kattsand m.m. blir ju inte bara mer utan faktiskt det dubbla.

Många tänker däremot lite konstigt (enligt mig) i dessa samanhang, då de kan resonera som så att h*n inte har tid med en katt till pga jobb och fritidsaktiviteter - men hur kan då den första ensamma katten få tid nog? 2 katter sysselsätter varandra, medans en ensam katt (oftas) kräver mycket mer av sin ägare, men kan inte ägaren ge katten all uppmärksamhet den behöver kanske man bör skaffa en kompis till kraken så att den inte blir själv när ägaren inte har tid.

jullan92
0

jag får ofta höra att jag ska skaffa en till faktiskt.

Och just nu har jag inte råd med det.

Dock får våran kisse en massa tid av oss, högst 3 dagar i veckan, 2-3 timmar per dag är hon ensam :)

Hawknestgrove
0

ja jag är inte helelr så himla behård med att man måste ta två. Ok, vi förmedlar aldrig en ensam kattunge till folk som jobbar och är borta hela dagarna. Men är man hemma, elelr kanske borta  på sin höjd fyra timmar, då tycker jag det är helt OK. För som sagt, dubbla kostnader… det får man faktiskt tänka på.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mainebusters
0

Jag tycker att det är lite för enkelt att bara säga det hit och dit, ta två katter eller fler! Men det kostar..

Med denna tråd så är det kostnaderna jag pekar på, inte hur länge de lämnas ensamma.

spiritedaway
0

Fast när man ger det rådet vet man oftast inte vad för ekonomisk situation personen har. Det är ju ändå bara ett tips. Och 2 katter kan få ut mycket av varann. 

Eller ska man börja fråga först hur ekonomin ser ut?

Mainebusters
0

#5  Precis. Ett tips som många följer utan att kanske tänka sig för. Det skadar väl inte att säga det samtidigt som man tycker att någon kan ta sig an en kull eller en katt, att "tänk på kostnaderna". Man märker ju ganska snart om det kanske är en skolungdom som vill ha fler katter osv.

Jag säger inte emot att två katter har nöje av varandra, det kostar fortfarande att ha dem. Det är det jag pekar på.

Man ger ju andra råd direkt. "Ta en katt till, tänk på att ge dem kvalitetsfoder.." då kan man ju påpeka att det kommer att kosta det dubbla minst med en misse till.

spiritedaway
0

#6 Fast det ligger ju på den personens ansvar om den skaffar en till katt utan att ens tänka efter. 

Men visst, det skadar ju inte att säga att man kan fundera på saken och tänka efter om det skulle funka med en till katt.

Josefa
0

#6 Hur kan du få det till att kostnaden blir minst det dubbla om man har två katter istället för en?

Visst det blir dubbla kostnader för vaccinering, kastrering och försäkring. Men maten, sanden och övriga tillbehör blir det inte dubbla kostnader på.

Jag lämnar aldrig en kattunge som "ensamkatt". Tycker de har rätt till någon av sin egen sort. Speciellt om de hålls som innekatter. Tror att om man har en katt så kan man oftast snåla in på sina utgifter på annat håll. Om man verkligen vill.

Hawknestgrove
0

Josefa, kattmat och Kattsand är ju just de saker som blir fördubblade. MAn köper ju inte små förpackningar av Kattsand bara för att man har en katt. INte kattmat heller.Det andra, tillbehör blir det ju inte, MEn två katter äter dubbelt så mycket som en och två katter kissar och bajsar  dubbelt så mycket som en. Märker ju på min förbrukning av Kattsand här, sen Mee kom. Förut så gick det lite drygt 2  kg Kattsand i veckan. nu går det 3. Ja jag är väldigt noga med att kolla. JAg väger upp sanden   tvättar ur jättelådan varje vecka och ser till att det alltid är 10 kg i den. Så jag vet att en katt till är en katt till.Däremot, så får man rabatt på försäkringar om man har tre katter och man brukar få grupprabatt hos vet när alla ska vaccineras.

spiritedaway
0

#9 Fast en 10 kg förpackning brukar inte gå så bra att köpa till 1 katt. Det håller inte tillräckligt länge.

Hawknestgrove
0

nä, du menar mat? det håller jag med om. Men när det gälelr mat, så har jag noll koll på vad normal mat kostar, då jag har en katt som ska ha Hil´s K/D så där köper jag största förpackningen, 5 kg, den räcker i 100 dagar. de andra äter Oliver, där köper jag 8 kg till 3 katter. det räcker i 80 dagar. Men  vi är trots allt lite eliten i skiten, då de allra flersta köper mat till sina kissar i vanlig butik och då om man köper Mjau i 4 kg, så funkar det på en katt utan att bli gammalt. OCh jag skulle aldrig klanka ner på någon som köper mat i vanlig butik, såvida de inte köper Friskies eller Eldorado som ensamt käk till en innekatt. OBS!!! låt nu inte detta bli en mattråd, please……

Josefa
0

Jo oftast så köper folk som bara har en katt lite mindre förpackningar.

spiritedaway
0

#11 Sant.

Hawknestgrove
0

Ok, men att köpa enkilosförpackningar är ju som att spotta i Missisippi. Vem som helst kan ju göra en lätt huvudräkning och räkna hur dyrt det blir att köpa smått och se att man klarar en 4kgs påse eller en femkilospåse på en katt utan att den blir dålig.

jullan92
0

kör man både blött och torrt foder och bara har en katt så går det inte riktigt att köpa en 5kilos säck med torrfoder

Mainebusters
0

#8  Du fick ett väldigt bra svar av #9.. Glad

Hawknestgrove
0

nä, men en fyrakilos Mjau går bra. som exempel!!!!!! Och då kan vi ju säga så här, mjukmat är ju att föredra och det blir ju inte billigare, för det finns ju inte i större förpackningar och det har ju väldigt lång hållbarhet. OCh som jag tipsat i andra trådar, köper man lite större burkar, så kan man platta ut maten i en plastpåse och frysa in och bryta loss lagom mängd för en dag. Likaså barf. Toppenkäk om man kan fixa det och om katterna gillar det. OCh det blir ju varken dyrare eller billigare för en katt än för två. ÄVen där räknar jag med att man fryser in i lagom mängder.

[Thiah]
0

Jo en katt är dubbelt så dyrt men jag anser att det är värt det. Lucifer(vår första katt) är en väldigt social katt och innan vi skaffade en kompis åt honom så var han helt hysterisk när vi kom hem. Han lät oss inte vara i fred på flera timmar trots lek och kel. Han är fortfarande väldigt social men inte hysterisk. Att skaffa honom en kompis var det bästa vi gjort och det överstiger alla priser hon medfört. Vi har betalt kastreringav dem båda samt vaccinering men det har totalt varit värt det när man ser dem leka/kela/putsa/sova tillsammans. Det märks även i hans psyke (och hennes) att dom trivs ihop och saknar varandra om någon är borta. Dessutom märker jag att Lucifer hellre rusar runt med busiga Pixie (andra katten) än med oss människor. Människor duger till kel och gos men sällan till lek… Flört

Josefa
0

Sen kan man ju alltid dra ner på de där pubrundorna eller hämtpizzorna eller cigaretterna eller 1000-kronorsjeansen eller vad det nu är man lägger sina pengar på.

Vem f.. är jag, som ska bestämma att en liten kattunge inte ska få träffa några katter mer efter att jag hämtat hem den. Utan den ska sitta och vänta på att jag kommer hem och har tid med den. Egoistiskt. En människa kan aldrig ersätta det en katt får av en annan katt. Hur mycket man än försöker.

Jag tror också att man tex oftare använder småpåsar med blötmat om man bara har en katt än om man har flera och man behöver inte använda de dyraste kattsandssorterna. Så det finns saker man kan spara in på. Tror ellre en kattunge har en kattkompis än lyx.

Hawknestgrove
0

ja vi resonerar  lite olika, men vi ska inte bli osams för det. Men ok, jag anser inte att en människa är dåligt sällskap åt en katt. OCh som sagt, jag betonar, aldrig en ensam kattunge till en person som jobbar heltid och inte är hemma. Jag sätter gränsen vid 4 timmar. OCh en prson som jobbbar heltid och vill ha katt har ju även råd att  ta de dubbla kostnaderna.

Ok jag röker inte, jag köper aldrig nästan kläder, går inte till frissan, ok, jag unnar mig en halv flaska vin på fredagen och jag har egen bil. Och jag har 4 katter. Alla kastrerade, vaccinerade idmärkta och försäkrade. Prioriterar pengar i denna ordning…

1. fasta kostnader
  2. bilen. måste ju ta mig fram
  3. katterna
  4. mat till mig
  5. övrigt

Erina
0

Så här resonerar jag i denna fråga. Har man funderingar på att skaffa katt som dessutom är tänkt att ha som innekatt, så ska man först kolla upp om ekonomin skulle klara TVÅ katter. Man behöver inte för den delen skaffa två katter med en gång, men ha det i åtanke innan första katten, att det kan behövas en till. Har själv skaffat katt kompis till min kisse, då jag såg att han ville ha sällskap. Min tanke var att prova ha honom som ensam katt, men jag var inställd på att det ev kunde bli en till redan innan jag skaffade min första.    

Fasta kostnader blir så klart större, men det viktigaste är att ge katten ett bra liv. Har man inte till en början ekonomi som klarar två katter, tycker jag att man ska tänka sig för innan man skaffar inne katt. Visst kan det funka med en, men vill man kattens bästa ska man vara beredd att skaffa sällskap till sin älskling.

Har inte upplevt att kostnaden fördubblats, men det drar ju iväg lite just i början med vaccin, chip och så småning om kastrering. Har dock inte ångrat en sekund att jag skaffade en till, de har ut så mycket av varandra och det göt mig så gott att se dem.

Hawknestgrove
0

ja, men jag skulle aldrig neka en person, som är hemma på dagarna och som öppet och ärligt erkänner, att jag vill ha katt, men jag har inte råd att ha två. det visar, att det är en person som tänker lite längre än näsan räcker. För två katter äter dubbelt, kissar dubbelt och bara för att man bara har en katt, så är det ju dålig ekonomi att bara köpa småförpackningar. Ok, nu kanske den personen VILL köpa julaftonsmat för jämnan åt sin kisse. då är det väl bra det med? OCh en männniskas sällskap är väl inte sämre än en katts?

Erina
0

Jag är inte uppfödare, men vore jag det skulle jag ge rådet att fundera på hur ekonomin skulle gå ihop om de skaffade två katter. Handlar det om att ha innekatt, så tycker jag man ska vara inställd på att det ev blir en till. Trots att jag har mycket tid hemma, så kunde jag tydligt se att min hane ville ha sällskap. Han aktiverades flitigt och fick mycket kel, men det var som om han gick runt och letade efter en katt kompis. Visst är vi människor gott sällskap, men vi kan ändå inte ersätta det en kattkompis kan ge, så är det bara.

Man kan alltid prova skaffa en, för vissa katter fungerar det utmärkt. Tycker dock att man som köpare ska vara beredd att skaffa en till om katten inte trivs som ensamkatt.

Hawknestgrove
0

ja det är en annan femma, men att blåneka en männska en katt, under omständigheter som jag beskrev, nä  inte jag  i alla fall. Går bara till mig själv. Om jag inga katter hade, så kanske jag skulle vilja skaffa EN. Skulle känna mig väldigt ledsen om jag blev nekad, då jag kan erbjuda ett tryggt hem åt en katt.

Josefa
0

Jo, jag tycker faktiskt att en människas sällskap är sämre än en katts - för en katt. Iaf om den inte själv väljer att den inte vill ha en kattkompis.

Angående kostnaderna för mat och sand. Då skulle det innebära att jag betalar 8 gånger mer för mina 8 vuxna katter än vad en person med 1 katt gör för maten/sanden för sin katt. Och det stämmer inte.

Erina
0

Min tanke var som sagt att skaffa EN katt, just pga ekonomi, hade dock i åtanke att det ev skulle bli en katt till. Så snart jag började se tecken på att han saknade kompis, så fick jag sätta mig ner och se vart jag kunde spara så pass att ekonomin skulle klara en till katt och det har inte varit så svårt. Gäller bara att prioritera rätt. Nu har jag två lyckliga katter och ett gott samvete. Livet leker! Glad

Hawknestgrove
0

och ända fram tills Arne kom in i vårt liv så hade vi ensam katt. Pyssa var härlgit osocial och ville vara själv. Hon kunde dock acceptera hund till nöds, bara de gav attan i hennes mat. För då fick de på tafsen.

Josefa
0

Jo, men det är en annan sak om katten inte vill ha kattsällskap. Så om man absolut bara vill/kan ha en katt så får man rikta in sig på en sådan katt. Det jag är emot är att man plockar hem en kattunge och själv bestämmer att den inte ska få umgås med andra katter.

Jag tror att många av de katter som inte tål andra katter en gång i tiden just tvingats till att bli ensamkatter och inte fått lära sig samspelet katter emellan.

IceJossan
0

#28 Jag håller till viss del med.

Jag brukar resonera som så att om man bara ska ha EN kattunge så ska det vara RÄTT kattunge och man ska kunna erbjuda en bra och trygg tillvaro för den ensamma katten. Familjen ska ha intresset, kunskapen och tiden för att ha bra hand om en kattunge.

En kattunge som håller sig på sin kant och inte visar nåt direkt intresse av de andra katterna, utan mer tyr sig till människor - en sådan kattunge tycker jag kan provas som ensamkatt i rätt hem. Som utekatt däremot är jag inte lika hård på det här med kattkompis eller inte, för får katten tillgång till utevistelse får den så mycket mer naturlig stimmulans att den kommer ha nog med sysselsättning ändå.

Men många som frågar efter kattungar är sådana som jobbar heltid, ska ha katten som innekatt och "har inte tid med 2 katter". Det blir så helfel enligt mig, för då är risken stor att katten är ensam aaaaldeles för mycket, får en ensam och otrygg uppväxt pga det, och dessutom riskerar den att bli fruktansvärt understimulerad.

Hawknestgrove
0

ja Icej.det argumentet som du tar upp i ditt sista stycke, då faller hela Sk**n. Då ska man inte ha katt alls. Som sagt, kravet vi har, är att  en ensam katt ska aldrig behöva vara ensam mer än ca 4 timmar per dag.

IceJossan
0

#30 Det kan bero lite på, men absolut inte kattungar till en familj som är borta mycket, det krävs alldeles för mycket. Däremot vet jag flera katter som nog skulle tycka det var skönt att ha det lugnt och skönt ensamma hemma när familjen är på jobb/skola. Både ensamkatter och två kattkompisar, och sådana katter har jag inget emot att placera ut till sådana familjer - bara det passar katterna! Matchningen betyder så mycket, annars kan det bli så fel.