Hur ska jag få honom att sluta?
Zorro har alltid varit en arg katt enda sen han var liten kattunge. Jag fick honom när han bara var 8 veckor ( ja jag vet att det e fel men visste inte bättre för 5 år sen)
Under hela hans uppväxt har han bitit o rivit. Jag har försökt med alla medel få han sluta. Innan har han mest riktat ilskan mot mig. En dag fick jag riktigt nog och slängde ut honom på balkongen och stängde dörren. Efter ett tag fick han komma in igen när både han o jag lugnat oss.. efter det har det gått mycket bättre o han verkar ha förstått att det e jag som bestämmer men nu sist mina föräldrar o min bror var här så bet han min bror utan orsak i armen när han klappade zorro när han låg brevid och såg ut att sova. Jag kollade på zorro då precis innan o det syntes inga tecken på att han skulle anfalla. min bror drog undan handen o skulle sätta ner den o då tog zorro sats o skulle bita igen s jag reste mig och tog honom och då morrade o väste zorro o vevade med alla tassarna.. Han var helt galen men bet inte mig fastän man såg att han verkligen ville. Han har fått lite mer respekt för mig nu men han ska ändå försöka bete sig illa,det e skitjobbigt att han ska anfalla mina vänner o min familj. Idag på balkongen satt jag o pratade i mobilen o då låg zorro brevid som alltid och han högg efter mig och jag puttade ner honom o sa ska du bete dig så så får du inte vara här. Han har sovit hela dagen idag så jag börjar bli lite orolig att han inte riktigt mår som han ska… men å andra sidan så har han alltid varit bitig o vresig. Har 2 andra katter oxå o inga problem med dem. Zorro är 5 år gammal och kastrerad sen han var 8 månader då jag hade såna problem med honom så veterinären sa att det var bäst för honom..
Jag älskar honom så mycket och han har varit sjuk så mycket o då har han anfallit veterinären men det e ju nog inget ovanligt att katten blir arg o rädd där.
Jag försöker hitta på olika anledningar till att han gör så och lösningar till hur jag ska få honom o bli lugn … Han är så otroligt go när han e mysig och snäll men hans aggressivitet förstör så mycket och jag känner lite att jag inte orkar tackla aggressiviteten längre på samma sätt jag blir bara ledsen när han håller på så för han e en fin katt innerst inne varför kan han inte visa det bland andra människor?

Han kanske har en hormonrubbning, något problem med binjurarna. Vet att det kan orsaka ilska. Sedan finns det ju de katterna som faktiskt har en hjärnskada o blir ilska pga det.
Jag hoppas att det löser sig. Lycka till
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Testat feliway eller lyckopiller? En seriös veterinär med rätt kunskap kan hjälpa.
Att han flyttade från sin mamma för tidigt kan ha med det att göra. Nu skyller jag absolut inte på dig. Men katter som tas från sin mamma för tidigt kan få problem med aggresivitet eftersom mamman inte hinner vänja dom av vid att dia och lär ungarna att dom inte alltid kan få som dom vill och lär dom att hantera frustation när dom inte får dia. Kattmammor kan vara rätt "hårda" i sin uppfostran av kattungarna och det verkar som att just den här biten hade varit väldigt viktig för honom. Han har inte hunnit lära sig hur man beter sig. Kattmamma och syskonen lär även varandra att det gör ont när man biter.
Det här behöver inte vara anledningen, dom andra svaren du fått kan det ju också vara men kanske bra att få olika svar att tänka på.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

#3 Jo jag tror oxå det e därför men jag måste väl få rättsida på honom ändå vill inte känna att det e dömt att misslyckas för att jag var dum nog o ta honom så tidigt. Jag visste inte det då när jag köpte honom. Han känns ibland som han e en rädd katt som använder sig aggressivitet för att vara stor o stark ( och det är han ändå vill jag lova) Igår kväll rök vi ihop igen för jag skulle ta in honom från balkongen. Han blev arg o morrade när jag lyfte in honom. jag tog honom i nackskinnet och häll fast honom i soffan ett tag o han blev helt svart i ögonen. när han lugnade sig så släppte jag honom och han gick iväg.. sen kom han tillbaka och skulle gosa.. Han gör alltid så kommer tillbaka o ska gosa precis som om han får dåligt samvete eller nåt.
Köp honom en Kickeroo!
Den är utformad för att katten ska få utlopp för sin naturliga instikt att sparka och bita sitt byte. Dessutom fullproppad med ekologisk kattmynta. Här hemma är det en av de stora favoriterna!
#4 Jag skyller absolut inte på dig. Jag vet att du är en omtänksam matte
läser ju din blogg.
Självklart skall du få rätsida på hans problem för både du och Zorro blir ju ledsna av det här. Om jag vore du så skulle jag kontakta en kattbeteende rådgivare tex Susanne Hellman Holmström. Hon är jätte duktig på kattbeteenden och dom flesta lyckas hon nog hjälpa. En vän till mig var på en av hennes föreläsningar och tyckte verkligen hon var jättebra. Här är länk till hennes hemsida. www.kattproblem.se
Och så vill jag ge dig en stor kraaaaam
för du faktiskt försöker lösa det här till skillnad från så många andra som bara gör sig av med katten när det är problem.
#5 En leksak löser knappast kattens problem även om katterna självklart skall ha leksaker… Men det är jag rätt säker på att hon redn har hemma.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
#5 Nej, det löser knappast problemet, men ibland kan det vara ett smart sätt att avleda katter i stället för att den ska bita och riva på människorna.
Jag tycker de flesta tips du fått här är rätt så bra. Ny stimulans och Feliway kanske vore något att testa till att börja med. Det är en enkel sak att göra, och känner du att det fortfarande inte har blivit bättre kan ett besök hos en veterinär. Som någon nämnt kan hormonrubbningar mycket väl leda till oönskad aggressitivtet.

Tack för alla råd och ert stöd =) Igår hade jag andra gäster här hemma och Zorro var lugn och anledningen var att de struntade i honom.. så jag får nog säga till min familj att de får klappa honom men inte för mycket så kanske han inte känner sig sugen på att bitas..
Yoda nån leksak löser nog inte hans problem för han e inte lekfull av sig så han hade inte brytt sig om den ändå..
Sookie aldrig att jag ger upp honom och mina andra djur.. jag skaffade dem och de är mitt ansvar även om han är jobbig .. nu ligger han snällt brevid mig i soffan och bara myser =) så han verkar ha lugnat sig lite iallafall .. eldprovet e imorn när mina föräldrar kommer igen.. se hur han uppför sig då..

#9 Ja det kanske funkar att köra på det spåret - bara LITE gos, så att han inte hinner tappa humöret!