Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1494 ggr
Imasy
0

Katt som hobby - kan man ha det?

Jag har på ett annat ställe uttryckt mig att jag har mina katter som hobby. Man skulle kunna byta ut detta mot intresse, fritidssyssla, livsstil, kattsport etc.

Jag har katt/djur för att jag tycker det är roligt och jag trivs i deras sällskap. Men jag ser det inte som min livsuppgift, mitt kall här i världen att vara katt/djurägare.

Jag har då blivit anklagad för att jämställa mina katter med en frimärkssamling som man stoppar i lådan när jag tröttnar på dem. För att jag använde ordet hobby.

Hur ser du på det hela? Varför har du katt? Om någon frågar dig vad du har för intressen/hobbys, skulle du då kunna säga att det var dina katter/djur?

MyTwiggs
0

En hobby är något man ägnar sig åt på fritiden och som man gillar att ägna sig åt. Det finns inget i definitionen av ordet "Hobby" som säger att det ska gå att stoppa undan den i en låda om man tröttnar, så nog tycker jag att mitt kattuppfödande, utställande och kattnörderi är en hobby. Om jag tröttnar kastreras mina katter och inget annat förändras än det Skrattande

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

zoolatri
0

Jag tycker om djur, och eftersom mycket av min fritid ägnas åt mina djur som jag införskaffat helt frivilligt, så kan jag kalla det för en hobby.

Jag har djur som intresse, och aktiviteter med mina egna djur som hobby, kan man lägga fram det så?:) Jag har ju inte djur för att jag inte tycker om dom eller inte själv valt att leva med dom.

Heidi
0

Jag har katter som hobby/intresse. Men att hålla på med katter är även mitt kall. Jag har planer att jobba med katter längre fram genom att starta kattpenisonat och är just nu på gång att starta en webbshop med kattprylar som jag skall kombinera med pensionat.

Jag brinner även för att hjälpa hemlösa katter och blogga om katter för att sprida kunskap och ge katterna en högre status genom att visa vilka härliga familjemedlemmar dom är. Det mesta jag gör har med katter att göra på ett eller annat sätt.

Katter är helt enkelt mitt liv, min stora passion, hihi ja sambon är så klart min stora passion också Flört Skrattande

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

ala02
0

Katterna är ju en del av familjen, och har man familjen som hobby så är det väl bara bra.

Silvestris
0

Jag tycker om katter och jag har kattuppfödning som hobby. Jag skulle kunna leva utan katter, men då skulle jag inte kunna bedriva min hobby som jag anser vara givande på många plan. Katter är inte mitt liv.

Frågar någon mig vad jag har för hobby är det solklara svaret kattuppfödning. Någon mer hobby har jag inte råd med.

tjiivans
0

Mina katter är familj. Jag älskar att ha dem runt mig och uppskattar när de väljer att komma upp och lägga sig i mitt knä och gosa.
jag uppskattar också att ta med mig ena katten ut och sätta mig på trappen och se på henne när hon utforskar världen runtomkring.

Har haft katt hela livet och det skulle nog kännas väldigt tomt utan dem. Vet jag bara när katten varit hos mina föräldrar. Usch.

Men att säga att jag har dem som hobby. Nej, de är familj.
Jag har andra saker som hobby.
Familj tar man hand om naturligt.

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

Mainebusters
0

Jag ser inte katterna som en hobby, de är familjemedlemmar. Dottern är knappast en hobby.. Flört

Men däremot en verksamhet som uppfödning, det tycker jag är en hobby. Hundar är inte heller en hobby enligt mig. Däremot om man sysslar med agility och annat med dem, då blir det en hobby.

line84
0

Håller med #7.. Katterna är mina barn, min familj. Men att åka på utställningar är en stor hobby!

tjiivans
0

Håller också med #7 Well said!

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

[isdrakee]
0

Självklart kan man säga att det är en hobby. Man pratar ju om t ex fågelhobby. Men en fågel är ju lika mycket en familjemedlem som en hund eller ett marsvin är.

Mainebusters
0

En länk att läsa om man är nyfiken:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hobby

spiritedaway
0

Mina katter är ju först och främst mina familjemedlemmar. Men jag har ju även ett stort intresse för djur. Så de är väl även min hobby antar jag, även om det känns skumt att använda det ordet :P

#11 Det säger väl inte mer än vad som redan sagts här egentligen. Och det var konstigt formulerat. Kan lika gärna vara någons personliga åsikt om vad en hobby är eftersom det inte fanns nån källa.

Mainebusters
0

#12  Jag tycker det är bra formulerat. Något man sysslar med på sin fritid, för nöjes skull.

spiritedaway
0

#13 Jo men det var det enda som lät vettigt. Resten blev lite skumt.

tuska
0

Ägnar man fritiden åt djur, så visst blir det en hobby.

jag får ägna mej åt min hobby 24 tim/dygn är så lyckligt lottad.