"Lära" katten att mat finns framme
Jag funderade lite på om man kan ändra kattens matbeteende lite. Från först början har det vart så att vi har plockat fram mat under dagen men jag hade istället gärna haft det framme hela tiden.
Risken är ju dock att de äter upp allt på samma gång och sen går de hungriga.
Kan man ändra deras beteende och lära katten att maten finns framme hela tiden?

Jag har mat stående framme jämt. I början gav jag honom mat två gånger om dagen men tänkte om och har nu mat framme hela tiden. Han äter lite då och då. Han är 10 månader och ännu inte kastrerad. Får se om det funkar att göra så efter kastreringen. Risken är väl att han blir mer matglad efter kastreringen.
Ja, våra missar är ju kastrerade så jag vet inte riktigt :/

väran kastrerade hankatt har mat framme jämt, och han äter bara när han är hungrig :)
Mvh Alexandra
Hm, man borde ju prova men hur börjar man liksom?

Jag bara började. Gjorde ingen speciell procedur av det hela. Jag ser till att det aldrig blir tomt i skålen.
Och han har inte gått upp i vikt?
Vi har en kastrerad hona och hane och dom har alltid torrfoder framme. Vi ger dom blötfoder som frukost och som "nu ska matte sova så nu får du mat" middag. Våra katter har alltid haft fri tillgång till torrfoder och jag anser att vi borde ge mera blötmat för dom är magra och inte feta.
Har läst att någon här på furumet rekomenderar "fri tillgång" till katter som behöver gå ner i vikt. Mat blir inte längre något spännande, utan det bara finns där…hela tiden… De äter vad de behöver helt enkelt och vräker inte i sig maten.
Jag funderar på att prova detta (ungefär) på min katt. Fast att jag då ger henne ALL mat på morgonen som hon ska ha under dygnet och sedan får hon äta av den när hon blir hungrig. Hon har nämligen blivit så extremt jamig och tiggig så något måste göras. Fri tillgång kan jag inte ge eftersom jag ger 50% blötmat och 50% uppblött torrfoder. Jag önskar att jag kunde ge fri tillgång men då måste jag ju ge enbart torrt torrfoder och det känns inte bra då jag då blir orolig att hon inte dricker tillräckligt.
varför kan du inte ha fri tillgång? hon dricker om hon har frsikt vatten och mjukmat är ju ingen fara om du har framme två tre timmar? här har vi bara torrfoder och vattenfontän och de dricker bra. mjukmat brukar jag ge till kvällen.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#9 Om jag gav fri tillgång på torrfoder skulle hon inte äta någon mjukmat. Hon dricker inte alls mycket och jag är en hönsmamma som hört om många katter som dött av njurbesvär :( Har läst att de skulle behöva dricka 2½ dl om de bara äter torrfoder. Min lilla dam dricker i bästa fall ½dl. Jag har provat med vattenfontän, men den brydde hon sig inte ett dugg om :( Så därför får hon blötmat och uppblött torrfoder och då funkar inte fri tillgång :(
men varför int fri tillgång på mjukmat nu när det börjar bli kallare? Den blir inte dålig
#11 Hur menar du då med "fri tillgång på mjukmat"? Hon skulle ju äta det hon vill ha och resten skulle bli gammalt. Om jag ska fylla på ca var 4:e timme (vilket inte går då jag inte är hemma hela dagen) för att undvika att hon äter gammal mat eller fylla på för att det är slut så skulle jag ju få kasta en massa mat som hon inte äter och på så vis bli ruinerad. Eller har du något smart sätt att undvika detta och fortfarande kunna ge fri tillgång? Ger du fri tillgång på mjukmat?
#12 Mjukmat blir inte dålig efter bara någon timme. Eller jag har ju inte smakat, men vår katt äter helst sin mjukmat när den stått framme en dag. Han äter nästan aldrig av den precis när vi ställer fram.
han har i alla fall aldrig blivit dålig av att äta mjukmat som stått framme en dag. Det låter kanske äckligt att äta gammal mat. Men med en så kräsen katt som han, så litar jag på att det inte är fel på den mat han faktiskt äter.
#13 Men då kan jag ju prova ge henne hela dagsransonen på morgonen och sedan får hon äta den under dagen :) Jag bara minns när jag gav Mjau till en katt jag hade tidigare, ibland ville han inte äta när den ställdes fram och den kunde stå orörd en hel dag, men då blev den brun och hård i kanterna och enligt honom helt oätlig, så då fick man slänga. Dem maten kanske höll sig ca 6-7 timmar. Och även nu har jag tänkt ge Mjau. Vad får din katt för mat?
#14 Ja, när den blir hård i kanterna så brukar vi slänga den =) Men vår katt äter väldigt lite tycker vi, så vi lurar i honom mjukmat genom att mosa den till en jätteäcklig gröt, och sen häller vi på lite vatten och rör om och mosar lite till så det blir som en soppa. Då får han i sig mer vatten och samtidigt lite näring. Visserligen är det mycket vatten i blötmat, men lite till skadar nog knappast, och den håller ju sig längre innan den torkar ut.
Helt ärligt minns jag inte vad maten heter, men vi försöker variera lite. Men vi köper bara jättesmå förpackningar för annars får vi slänga dem hela tiden eftersom han inte hinner äta upp innan vi anser att den stått öppen för länge i kylen. Vi testade en påse från iams när vi var på djuraffären sist. Bitar i sås med kycklingsmak, och han åt ovanligt mycket av den faktiskt.
Jag har hört att Mjau är bra blötmat, men det är ju så stora förpackningar att det är helt lönlöst. Vi brukar lägga upp 1-2 tsk åt honom…
#15 Oj så lite! Men då äter han väl torrfoder också…? Eller är han utekatt och fångar sin egen mat kanske? :) Min katt älskar ju torrfoder, så ibörjan när vi skulle få henne att äta blötmat så blandade vi Mjau med vatten och lite torrfoder då gick det ner :) Nu strör jag över Vitabit och det älskar hon så då går även maten ner :)
Ja han har två sorters torrfoder som alltid står framme. Han gillar dem olika mycket i perioder. Ett tag kanske vi bara har den ena, och då blir han överlycklig när han får den andra :P Det är helt enkelt vårt knep för att få i honom mat. Vi tyckte att han var lite väl mager förut nämligen, men sen vi flyttade och han tvingades bli innekatt så har han gått upp lite, och sen skaffade vi Feliway och jag har aldrig sett honom må såhär bra ;)
Blötmaten får han väl egentligen mest för att vi ska lura i honom vatten särskilt nu under sommaren, eftersom han är dålig på att dricka.
tyvärr finns det inget som han gillar extremt mycket, det finns inget "godis" som vi kan ge honom för att lura i honom något annat. I alla fall så har vi inte kommit på vad det kan vara för godis :P
#17 Min katt (och fler med henne har jag läst) älskar goumet gold, tidigare ville hon inte ha någon blötmat men slukade gourmet gold lax paté :) Har du provat den? Den säljs på vanliga butiker.
Mina är kastrerade och har torrfoder framme alltid. Dom äter de dom behöver när dom är hungriga. Sen blötmat får dom två gånger om dagen.

Våra katter har alltid torrfoder hemma. På morgonen och kvällen får de sin efterlängtade blötmat, men inte för mkt, eftersom den är deras älsklingsmat. Royal Canin foder till dem.

TS: Om du inte vill börja på stört med att ha torrfoder framme jämt, så börja ge mindre och mindre portioner oftare och oftare, så att det till slut finns hela tiden.
Jag har en tjockiskatt som löste problemet helt själv. Innan jag fick henne så har hon bara fått mat 2 gånger om dagen och bott med ett par andra katter vilket gjorde att hon var matfixerad till tusen. Jag gav henne bara minimal dos med mat för att hon inte skulle bli tjockare och givetvis försvann den på 2 sek och sen spydde hon ganska ofta..
Numer har hon lärt sig att ingen annan tar maten och hon kan ha framme hela tiden, hon får fortfarande begränsad mängd 2 gånger om dagen, men nu räcker den så det finns framme dygnet runt även om skålen inte är proppfull. Hon är inte så förtjust i den här maten längre verkar det som, men det tycker jag bara är bra hon får inte i sig för lite iaf! Hon vägde 5,3 kg när jag fick henne, gick upp till ca 7,2 och har nu gått ner till 6kg utan att jag har gjort något.
ja och dessutom, tror jag att din oro om torrfoder och drickande är lite gammaldags tänkande. Numera så är många bra torrfoder inte alls så skadliga som förr. Mjau tex håller bra och låg magnesiumhalt. Sen finns det ett trix med större förpackningar mjukmat. Om katten är liten i maten, så ta ut allt från burken och häll ner i en stor plastpåse. Platta till och lägg i frysen och bryt bara bort så mycket som går åt på 12 timmar. OCh maten blir inte dålig om du läger upp på morgonen och på kvällen.
#23 Fast MÅNGA här hävdar ju att torrfoder ska undvikas för att det innehåller så lite vatten och att katter inte känner törstkänsla och därför får i sig på tok för lite vätska. Det har ju inte med magnesiumhalten att göra utan bara det faktum att torrfoder helt enkelt är torrt. Och det går ju aldrig att komma ifrån.
Men nu pratar vi inte om så kallad skräpmat åt katter, utan någotsånär jögkvalitativt foder. Det ultimata är ju, självklart att ge katterna Barf. Men även hos mig så går det inte. de vill inte ha. OCh jag har en katt som har svaga njurar och han äter bara torrfoder, fast rätt sort, köpt hos vet förstås.
Min gamla katt drack väldigt lite Men ville inte äta annat än torrfoder. Gick inte att blöta torrfodret heller för då åt han inte de. Men han slickade isej blötmatens sås. De gillade han väldigt mycket. Drack vatten också men inte så mycket. På de sättet fick han i sej lite mer vätska
#25 Skräpfoder eller inte så innehåller ju torrfoder bara max 10% vatten mot blötmatens ca 75% vatten. Så vilken sort det är spelar nog ingen roll alls om katten inte dricker. SJÄLVKLART är det bättre med bra foder, men som sagt det är ju fortfarande torrt. Som om vi människor bara skulle äta knäckebröd och dricka för lite (eller den rekomenderade mängden), det skulle ju ändå bli för lite eftersom vanlig mat innehåller en hel del vatten vilket knäckebröd inte gör.
Har maten framme jämt till min, fungerar superbra :) Nu är han ute&innekatt så han jagar mkt ute, så han äter inte mkt inne :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Alltså nått jag tyker är lite strange är att jag hade aldrig problem med ha mat framme när jag hade husisiar de åt när de var hungriga och det fanns kvar i matskålen hela dagen. När jag skaffade cornish så fungerar det inte alls, de äter tills det är slut och det kvittar hur mycket de får
. Jag kan inte ens ha frukt framme i fruktfatet för då gnager min nuvarande cornishen på den. Det verkar inte finnas en botten och de äter/åt allt tom bröd, godis, sallad och grönsaker (Detta tittade inte mina husisar åt ens). Jag har löst det så att jag har olika "aktivitets bollar" som jag fyller med mat. Dessa bollarna placerar jag på olika ställen här hemma och det fungerar bättre. Fråga mig inte varför.
Såg ett tips av Gisele. Ställ mjukmaten på en kylklamp under dagen! Så håller den sig hela dagen. OCh du lärd ig ju snart hur mycket du ska lägga upp