Hur länge håller fodret?
Jag funderar på att köpa en större fodersäck till min kisse. Jag skulle nämligen vilja köpa Orijen, men enda möjligheten skulle då vara att köpa en större säck för annars blir det så dyrt. Säcken skulle i så fall räcka ca 12 mån. Om jag förvarar den ordentligt åtsluten i källaren och förvarar ca 1/4 av maten i en annan tunna som jag tar ur kan då fodret hålla sig 12 månader?
Öppnad påse bör förbrukas inom 3 mpånader.Kan du inte dela säck med någon?
Stolt ägare till tre La permer
#1 Nej tyvärr känner jag ingen som har katt överhuvudtaget. Jag vet att den bör förbrukas inom 3 månader, men jag tänkte att om den hålls stängd och bara öppnas 4 ggr per år och fodret hålls svalt och mörkt och tätt förslutet så kanske det går?
Men om jag tänker efter så är det nog bättre att fortsätta med det foder som jag har (Proformance), som jag vet att hon gillar. Jag vill ju inte köpa en stor säck Orijen och sedan vägrar hon äta eller att hon mår dåligt av det, de har väl inga provpåsar och så…? Egentligen är jag också lite skeptisk till deras foder eftersom det är så mycket grönsaker, bär, frön och växter. Jag fattar inte vad de har i fodret att göra. Jag skulle vilja ge carnia lynx, men det är verkligen över min budget :(
Jag brukar plocka en hel del örter som jag torkar, och passar jag inte det så är katterna där genast och knycker och tuggar i sig. Så jag kan mycket väl tänka mig att katter som går ute tuggar i sig lite smått och gott som de hittar. Visserligen inga mängder, men det finns nog inga större mängder av det i fodret heller.
Nu vet jag ju inte hur stor frys du har men det går att frysa torrfoder! :)
#4 Gör det? Är du säker?? Det har jag aldrig hört talas om att man kan göra. Jag tror inte att jag vågar det…
Orijen innehåller förvisso en del grönsaker och frukt som katterna klarar sig utan men en hög andel av råvarorna har animaliskt ursprung och det finns inget spannmål i Orijen.
Bäst före-datum gäller givetvis oöppnad förpackning. När påsen väl öppnats ska den användas ganska snabbt för annars härsknar fettet rätt snart mm försämringar. Det går inte att jämföra att förvara innehållet från en öppnad förpackning i en tättslutande hink eller liknande med en oöppnad förpackning.
Om du väljer att frysa torrmaten ska det vara i små lufttäta omgångar för det blir lätt kondens när det frusna tas upp från frysen. Att öppna och stänga en förpackning som förvaras i frysen medför avsevärd kvalitetsförsämring.
Har du kollat vad det kostar att ge katten barf. Troligen billigare än torrmat och mycket bättre.
#5 Klart det går att göra det :)
#6 Jag har provat BARF i ca 2 mån, men nu när jag introducerade lever så började katten kräkas och någon vecka innan har hon haft diarrér. Det var också jobbigt att behöva skära flera kg kött i småbitar varje månad. Så eftersom det var jobbigt OCH hon inte mådde bra av det så har jag nu gett upp och ska ge 50% torrfoder och 50% Mjau/Bozita blötmat.
Ingen fara med att frysa torrfoder. Funkar bra. Frys då in i mindre om gångar, så du slipper öppna påsen flera gånger och förvara det du har uppe i en plastburk som är tät
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#9 Glasburk som är tät funkar väl lika bra? (har glasburk till kattmaten)
Men nu tror jag inte att det blir något byte av foder iaf eftersom jag inte känner mig helt nöjd med alla "miljoner" ingredienser som tillverkarna tryckt i. Så jag fortsätter nog med fodret jag har tills jag har råd med Carnia lynx.
ja bara det är mörkt och lufttätt. så ingen arom går bort

jag pratade med en RC-försäljare sist jag köpte mat, och enligt henne skulle det gå bra som du beskriver överst, att ta en del i en burk för dagligt bruk och förvara resten i påsen hoprullad, väl försluten, svalt, torrt och mörkt. Jag köpte då 10 kg till två katter.
#12 Men har du två katter som äter torrfoder på heltid (?) så räcker det nog inte 10kg längre än 3 månader :)
Jag har iaf tänkt prova Orijen, ge det en chans, och då ska jag frysa in ca 2,5kg, sedan förvarar jag ca hälften av resten i källaren och hälften i ett köksskåp. Det blir nog bra :)
Frys in alltsammans förutom det som går åt på en vecka! torra saker blir ju liskom inte frysta. Om du tex fryser bröd, så märker du det. det tinar ju på två röda.
#14 Har på tok för liten frys för det tyvärr :)
Ok….. hemmablind på det området… har ju två stora frysar på 300 liter vardera…