SNÄLLA HJÄLP!! (pengar/fonder??)
Långt men snälla hjälp..
För någon månad sedan tog jag hand om två kattfamiljer från KKS som var avlivningshotade och som ingen ville förbarma sej över. Jag gjorde allt jag kunde för att ställa upp för dessa underbara kissar. Verkligen ALLT och har ägnat massor av tid till dessa små krabater.
Jag har fyra egna katter och en hund (ALLA har jag räddat från avlivning), akutfamiljerna bor i mitt stora badrum (nej det är verkligen inte optimalt men tyckte det var bättre att erbjuda det jag kan än att de skulle avlivas).
Tre av mina är kastrerade, jag har alltid skött deras lådor exemplariskt - tömt dom tre gånger per dag, alltid haft rejält med sand, har skrubbat dom rena en gång i veckan och bytt sanden helt. Det har aldrig varit något problem.
När akutfamiljerna kom märkte jag att det vart lite förändringar i min flock, men det gick okej. I förra veckan började en av mina katter (kastrerad) bajsa i min säng, jag bytte helt ut täcke och kuddar, satte i feliway dosa i sovalkoven, sprayade med tabortlukt, Försökte göra det mysigt genom att spraya kattmynta och ha kattmynta godis där så att hon kanske skulle tycka det var en sov å mysplats å inte en toalett.
Nästa dag samma sak, och nästa, och nästa, igår hittade jag bajs under sängen, det låg oxå en stor pöl kiss. Jag trodde ju det var samma katt, men på kvällen låg jag å kelade med henne och två av mina andra katter - så plötsligt sätter sej min okastrerade katt sej å pissar i sängen precis brevid mej!!
Blir så arg!! Och lessen, jag försöker göra allt för att hjälpa och rädda sånna som behöver hjälp och så gör det så att mina egna katter mår dåligt och får störda beteenden.
Jag har verkligen gjort rent efter varje gång, skrubbat med amoniakfria rengöringsmedel, sprayat på kvalitéts "tabort-katt-urin-lukt" (sån som veterinärer använder). Jag hade tänkt kastrera min sista katt men så kom akutfamiljerna och det gick en del pengar till kattlådor osv (även om jag fått ersättning för mat och sand).
Till saken här att jag lever på existensminimum och har inga marginaler, vilket man ju ska ha eg om man har djur men iaf - jag ger mina djur ALLT - kvalitetsfoder, tid, kel, lek, klätterställning, friskt vatten, innätad stoor balkong - den av katterna som vill gå ut går jag ut med i koppel.
Nu har dessutom en massa saker i mitt liv rasat - jag lever under hot och måste flytta SNARAST till ett tryggt boende (skulle flyttat för nån vecka sedan om jag inte haft akutkatterna, som flyttar på månad, då flyttar jag).
Allt kostar pengar - och jag har inga pengar, iaf inga som helst marginaler när det dyker upp så stora kostnader som flytt och djurproblem :( Har ingen jag kan låna av heller. Finns det någon fond eller någonting för sådant här (inte flytten alltså - utan problemen jag fått nu när jag tagit hand om akutkatterna).??
Eller finns det någon/några underbara eldsjälar som kan tänka sej att bidra med en liten slant (ALLT är välkommet) så kanske det kan bli en liten insamling..
Känns så dumt att fråga men det här är ohållbart - och beteendet upprepas oavsätt vad jag gör å jag vill bryta det NU.. Har en bokad tid för kastrering på fredag, de pengarna har jag lyckats låna av min mamma men mer kan hon inte, och dessa måste tillbax när jag får pengar.
Sängen är förstörd, och alla mina kuddar och täcken, finns billiga på blocket men de kostar iaf.. Min feliway är slut, min tabortlukt flaska tog slut i natt.
Vad jag kan tänka mej behövs är:
- Kastrering
- Feliway x2 så det räcker i hela huset
- Urinlukts-rengöring
- ja å sen en säng då å täcken…
Detta kan inte fortsätta i mitt nya boende för då kommer jag bli vräkt och har ingen stans alls att tavägen med fyra katter och en hund.
Jag behöver verkligen hjälp!!! Någon underbar som vet var jag kan få hjälp? Någon som har tipps på hur jag ska bryta det.??
Du har fått tips inne på Hittekater och så får du ta det med KKS. Gå igenom förråd och garderober och lägg ut på Tradera. Sängen, den får du försöka regöra med ättika och kolla på Blocket om det blir för jäkligt, där finns ofta billiga begagnade bra sängar.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag vet att det ska finnas en fondbok på nätet el i bokhandeln som man kan söka olika fondbidrag men vet inte riktigt vad den heter. sök efter den på nätet.
Tycker du gör ett underbart jobb!!!!!
sök inne på Hittekatter på fonder. eller kolla bland länkar där inne!
De här stackars kattfamiljerna har flyttat från en psyksjuk ägare i Skåne upp till Stockholm? Och nu ska de flyttas vidare? Blir så arg på föreningar som flyttar runt på dessa stackars djur hur som helst. De måste väl ändå ta sitt ansvar och kolla upp jourhemmen innan de placerar djur där. Jag antar att du berättade innan, hur många djur du hade, på så pass liten yta innan de placerade katterna hos dig. Och man måste själv tänka efter lite innan. Hade du tänkt ha 2 vuxna honor och 7 kattungar i badrummet tills ungarna är gamla nog att flytta till egna hem?
Bättre ett dåligt hem än inget!! Framförallt när det gäller kattungar.
Tjejen behöver hjälp och tips och inte: Hur kunde du…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Oj det här är ett jätte stort problem.
Man kan inte ha 2 vuxna honor och 7 ungar en längre tid i ett badrum. Det kan gå de första tre veckorna av en kattunges liv då de ligger i sin bädd och diar.
#6 jag kan inte hålla med om att ett dåligt hem är bättre än inget, då hadde de kunnat vara kvar i det hemmet de kom från, för det va kanske också tak över huvudet.
Jag informerade om allt, jag har väldigt svårt att bara rycka på axlarna och säga typ att de kan avlivas ist för att under några veckor bo lite trångt, jag hade verkligen inte tänkt ha de i badrummet mer än i början tills de vande sej vid mej och de nya lukterna, jag lyfte ut badkaret osv så att de skulle få lite mer plats.. Tyvärr fick mina katter och hunden rejält med stryk av mammorna (förståligt men iaf) så de två har inte kunnat vara ute så mycket, men särskillt de stora ungarna har fått vara ute å sprungit under uppsyn varje dag - självklart inte under lång tid utan mammorna, det är ju en förutsättning för att de ska bli sociala trygga individer att få se lite daxljus och vara med i vardagen.
Jag känner inte att jag behöver försvara det hela och eg inte förklara heller, alla har sina åsikter. Och kattorganisationer gör ALLT för att rädda katter och för att förhindra att kattläget är som det är genom kastrering osv, dessa katter hade ingenstans att va, det krävdes en transport till stockholm för att de inte skulle mista livet. Dessa organisationer har "fall" upp över öronen, och bygger på att folk jobbar ideellt för att det INTE ska fortsätta vara överfullt av hemlösa "vildkatter".
Jag hade självklart tänkt ha kvar katterna tills de fick nya hem, men livet blir inte alltid som man tänk sej, jag lever nu plötsligt under hot och måste flytta ganska akut till tryggare boende. Ingenting jag planerade…
Nu har jag hittat ett akuthem som bor granne med mej, de har inga egna katter så där får de ha hela lägenheten att vistas på. Dessutom är de villiga att ha kvar båda mammorna tills de fått egna hem även om det tar år, så de kommer inte behöva bollas runt mer hoppas jag.
Sedan tycker jag det är skilnad på dåligt hem och dåligt hem, fick jag välja mellan att bo hos en psykiskt sjuk person som misshandlade mej psykiskt/fysiskt genom vanvård eller ett annat tillfälligt hem på väldigt liten yta och med en massa andra människor skulle jag välja det sistnämnda, och definitivt inte välja alternativet att dö (avlivad i katternas fall) när det bara är temporärt..
Hoppas inte detta blir en "kasta sand på varandra tråd" jag kan se för och nackdelar i alla alternativ, men jag gör så gott jag kan..
Tusen tack för alla råd och allt stöd!!
EDIT: jag flyttar alltså INTE över kattfamiljerna pga att jag "tröttnat" på dom eller pga problemen med kisserier osv - sängar är materiella ting, men det är endast pga min oväntade livs-situation.
Börjar med att sätta kompostgaller i dörren. Tjata på KKS att honorna bli kastrerade. Leta efter en billig veterinär.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#9 Jag klandrar dej inte, ville bara uppmärksamma att du behövde hjälp ifall någon kunde ställa upp, förlåt om du tog illa vid dej det va absolut inte min mening.
Ser att du fått hjälp av grannar, du behövde den hjälpen
Det blir så lätt problem för ett jourhem. Man vill hjälpa och sedan blir mycket fel.
- Kolla priset på billiga kastreringar. Plus vaccinering av alla.
- Kontaktar KKS angående betalning.
- Boka tid.
- Sätt ett kompostgaller i dörren. Kanske dina beter sig just knäppa för det finns "nåt osynligt" bakom dörren. De kanske bara vill visa dig att de har märkt att det finns främmande katter. Många bajsar eller kissar istället för att "berätta". Mycket bättre om de kan se och luktar på varandra. Och ungarna kan springa fritt.
- Köp ett billigt plastfolie och lägg på sängen eller häll ut torrfoder. Katter brukar inte kissa i maten. Tvätta med mycket ättika istället för sköljmedel. Ta ättika som avslutning när du har torkad bort kiss på golvet.
Det där med att dessa två familjerna var avlivningshotade tar jag med en nypa salt.
Jag blev kontaktad av tjejen som anmälde det hela till KKS redan när den första kullen var nyfödd. Tjejen ville att jag skulle ta ungarna och föda upp dem med flaska, eftersom ägaren till katterna varit förtvivlad för att honan fått 5 oplanerade ungar. Denna honan hade fått 4 ungar året innan, som hon fortfarande hade kvar. En av ungarna är då den andra honan du har. Ägaren hade sagt att hon skulle ha ihjäl ungarna." Och den människan visste man aldrig vad hon kunde hitta på för hon har ju inte alla hästarn hemma i stallet". Jag tyckte inte det var någon bra idé, så hon kontaktade KKS som lovade att hjälpa till. Så ägaren lugnade ner sig.
Några veckor senare ringde anmälaren mig igen och sa att ägaren var hos henne igen. Väldigt upprörd igen, för nu hade den andra honan fått ungar, så nu måste jag ta ungarna. Jag ifrågasatte varför KKS inte gjort någonting eftersom de lovat hjälpa henne. Efter lite tjafs så hittade anmälaren två bekanta som kunde ta vars en familj. Men dessa familjer ångrade sig ganska snabbt eftersom kattmammorna fräste och anföll hunden i familjen och var allmänt uppstressade. Så dessa kattfamiljer har varit i andra jourhem redan innan de kom till dig.
Till saken hör att tjejen som anmälde det hela till KKS har sina egna sanningar och överdriver en hel del om det passar henne. Var och varannan människa i hennes omgivning är mer eller mindre psykiskt instabil enligt henne. Och det borde KKS veta om, eftersom hon för en del år sedan arbetade en hel del ihop med KKS.
Visst, katterna hade det helt säkert inte bra i hemmet, men jag tror ändå att de kunnat stanna där tills något passande stödhem hittats. Nu skjutsas de istället omkring mellan en massa hem över halva Sverige.
En annan tråd inne på HIF handlar om ungefär samma sak. Panikflyttning av kattfamilj över halva Sverige, till ett oförberett jourhem där för många katter trycks ihopa så det hela inte alls fungerar. Så då måste katter flyttas igen. Och inte oväntat så är det samma förmedlare som håller i den familjen.
Det är synd att det ska behöva vara så här. Att någon anmäler sig att hjälpa till med t ex en kattfamilj och de blir övertalade till att ta kanske en familj till. Fast de aldrig har varit jourhem innan och inte vet hur de och ev djur i familjen klarar det hela. Ibland överhuvud taget inte har någon kunskap om vad för behov den aktuella katten har.
Nu är det väl kanske struntsamma hur det var innan och hur allt gickk till. Nu är situationen som den är det tjänar väl inget till nu att tjaat om vad man hade kunnat göra. Gjort är ju gjort. Nu får vi väl komma med förslag på hur en akut situation kan lösa sig för katterna på bästa sätt.
Sedan ka jag hålla med om att det ibland blir tokigt i många jourhem och många är inte kanske riktigt beredda på vad som kommer och vad som krävs av dem, men det är en annan diskussion som kan diskuteras i en ny tråd.