Vilken raskatt har du?
(Finns nog en likadan tråd här någonstans men jag har letat och letat och ej funnit.)
Ni som har raskatter, vilken ras har ni och vilken är den bästa i era ögon?
Mina föräldrar har en Maine Coon och det är väl den ras eller Norsk Skogskatt som jag överlag tycker är vackrast av raskatterna! :)
Har Beata Golden shaded perser, har haft Lucas perser, nu kattängel, och Sara brittiskt korthår, också kattängel, dessa raser gillar jag, med deras utseende och temperament, bägge perser har klassisk näsa, ej typade
Maggan47
Jag har norska skogkatter och självklart tycker jag att den rasen är den bästa, för mig iaf! :))

Jag har Maine Coon, har tidigare fött upp Cornish Rex.
Vilken ras som är den bästa, trevligaste, goaste lär du nog få lika många svar som det finns ägare om :-)
Alla tycker ju att just sin ras är en av de trevligaste såklart :-D
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
#4 Jo men precis, det var därför jag nämnde "i era ögon" i mitt inlägg, eftersom alla tycker olika 
Jag har siames! Kategori 4 är min favoritgrupp. Alla där är ju i princip lika temperamentsmässigt ("syskonraser" som de är), sen föredrar jag inget speciellt utseende. Jag funderar på både en till siames, eller en oriental (korthår eller långhår), eller en balines som nästa tillskott i familjen… Jag troor dock jag har en liten förkärlek för siames, men huvudsaken är ju att temperamentet är det rätta. Jag väljer hellre den individ jag kärar ner mig i än att utesluta en perfekt livskamrat pga att den har "fel" pälslängd t ex. Men så länge det är inom kat.4 blir det nog bra för min del så 
Har norska skogkatter.
Älskar den rasen och tycker den är perfekt för mig.
En annan ras jag bara älskar är cornish rex..
Har en Norsk Skogkatt och har tidigare haft Perser så de raserna är de som står mig närmast hjärtat. (Perser har ett liiitet försprång för underbarare katt än den har jag aldrig haft och kommer nog aldrig att få)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Jag har Norska Skogkatter och en långhårig huskatt. Men kommer även att bli perser ägare i framtiden då jag tycker om päls o deras look. Sedan är jag otroligt kär i Burmor med. =) Kan inte säga vilken ras jag tycker är bäst utan det är mer individ som avgör =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
har ingen renrasig katt….men jag hoppas att det är okey att jag skriver min favoritras iaf?!?
min favorit är brittisk korthår^^ inte bara för deras ulliga päls utan också för deras temprament… det jag verkligen gillar med dom är att dom kan både vara stillsamma, nyfikna, och ha energi…allt i allo katt^^
Jag har ingen raskatt än… men planerar att köpa en siames eller orieltal för de är så fantastiskt vackra och verkar ha roligt temperament. Har alltid haft huskatter av vanlig korthårig bondkattstyp. Har just nu två härliga huskattsdamer.

jag har en devon rex och en cornish rex!
Jag har en Egyptisk Mau! Fastnade för rasen och dess historia, och deras ögon! Ville dessutom ha en aktiv och lekfull katt, även om busungen ibland går mig på nerverna med sitt klättrande i bokhyllorna och nersmällande av alla saker som är där ;)
http://julialex.blogg.se
Jag har brittisk korthår. Älskar deras lugna temperament och gosiga utseende.
Jag har två devon rex. Och tycker rexkatter är helt underbara. Men finns hur många underbara raser som helst också.
Jag har två Ragdolls. De passar mitt liv att leva - ta det lugnt, läsa en bok i trädgården, se på TV; de är med överallt. Och att de är två gör ju att de klarar sig över dagen när jag och sambon jobbar. De är otroligt gosiga och den lilla har extra stort behov av det. Han är familjens klippa när någon är sjuk för känner man sig ensam och eländig är det bara att ropa på honom så kommer han och ligger sked. Vi har också tänkt att vi vill ha en lugn katt som passar med små barn - katter lever ju länge och om några år har vi nog barn.

Jag har en ragdoll då jag gillar stora katter med blå ögon. Sen är det väll ragdoll, bengal och maine coon jag gillar av raskatterna mäst.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Ragdoll helt klart
har 2 st.
Men jag älskar vår huskatt och blandis lika mycket såklart.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Ragdoll!!!
Rasen är helt fantastisk! Jag har en 1 årig blå bicolor hane och han är helt underbar
.

Vi har två Norska Skogkatter och en huskatt. Älskar den rasen och vill inte ha någon annan. Men är lite sugen på Maine Coon 

Har för tillfället 2 långhåriga korsningar av diverse raser (huskatter).
Tydligen ska det iaf vara siames och norsk skogskatt i honan, medans hanen tydligen ska se ut som en turkisk angora-korsning. Jag vet inte jag vad som är rätt och riktigt, men jag älskar dom oavsett <3
Skulle jag skaffa mig en raskatt, så är det nog Ragdoll eller Helig Birma som köps in =) Otroligt vackra katter tycker jag
Delar katter med LaSadie här ovan =) 2 Norska Skogkatter + Bondkatten =)
Jag gillar flera raser jag är toknöjd med rasen vi har slutligen valt. Men måste säga att det finns många andra raser som ser urläckra ut också.
/Fridaybrew
1 st nfo och 2 st per/exo. Plus huskatter då ;)
Men jag är nog mer åt perserhållet. Gillar dels deras utseende men också deras lugna personlighet. Enda nackdelen är pälsjobbet.
Jag har en mco och är så förtjust att jag får hämta hem en till om en och en halv månad 
Andra raser jag är sugen på och tycker är fina är ragdoll och devon rex 
Jag har två siameser och en oriental.
Jag gillar verkligen alla katter men de orientaliska kattraserna, framförallt siamesen, är min favorit i alla lägen.
Jag älskar dem för att de är så kärleksfulla, tillgivna, glada, nyfikna, roliga, mysiga, sociala, lättlärda, vakna, påhittiga, snygga, vackra… listan kan göras längre 
Andra raser som jag gillar lite extra mycket är ragdoll, ocicat, russian blue, bengal och abyssinier.
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Nu har även jag en ragdoll :)

Har cornish rex och norsk skogkatt. De är bra på olika sätt.
Skull kunna tänka mig en maine coon.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Och här hemma har det nu flyttat hem en Perser=)))
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#32 va skoj. får man se henne på utställning någongång. har för mig att jag sett din fina huskatt på någon utställning.

2 norska skogskatter, 1 bondkatt och 1 maine coon =)<3

Norska skogkatter. Mycket vacker ras med ett underbart temperament.
Norsk skogskatt, och lite huskatt i sig. Så hennes hårstrån är mellan norsk skogskatt och huskatt.
Tycker bäst om norska skogskatter.
Har en huskatt, en padda med vacker teckning. Och även två ragdoll killar, för att deras temperament passar just oss och naturligtvis tycker jag även att de är vackra. Drömmer om att nångång skaffa en Maine Coon, tycker om deras lite vilda look, temperamentet och att det är en storväxt katt.
Jag måste tillägga att jag sedan en tid tillbaka även delar hem med en sphynx:)
Jag har Ragdoll och Burmilla. Men Burmilla är min absoluta favorit - den PERFEKTA kattrasen…åtminstone för mig.
Gillar mys, gos och kel i soffan. Klättrar inte i gardinerna eller välter grejer i bokhyllan. Men är ändå pigg, lagom nyfiken och fullkomligt orädd, cool, trygg samt väldigt social. Fungerar hur bra som helst med barn, andra kattraser och hundar. Precis så jag vill att en katt ska vara. För att inte tala om hur vacker denna ras är! Märks det att jag är helt såld på Burmilla?? 
Fotot är på min Burmilla Miamber Silver Aloe Vera.

#41 ja burmilla är verkligen vackra.

#43 oj ,vilka ovanliga katter. de finns det inte många av 
siames har jag!
den vackraste i mina ögon. prat glad, mysig, jätte kelig! rekomendrera siames!(om någon vill ha!)
Nfo är underbara men jag är sugen på att i framtiden skaffa en Cornish Rex eller Siames.
När vi flyttar till en egen lägenhet/radhus så har maken lovat mig en tredje katt eller en hund. Jag vill ha en till katt av ovanstående ras (dock blir det troligast så att vi åker till katthemmet och hämtar hem en katt som är i behov av hem och kärlek)
Seychellois och huskatt, nästa blir en siames. Kan tänka mig en seychellois långhår eller oriental också.
Norska Skogkatter. I och för sig en slump att det blev just skogis, vi skulle ju ha huskatter från katthemmet, men så blev det inte när busbröderna föddes hos grannen och vi var med dem sedan en timmas ålder.
Skogisen har visat sig vara en alldeles fantastisk lagom-katt ; lagom aktiv, lagom pratsam, lagom pälsvård, lagom utseende. En fantastisk"main stream"-katt helt enkelt!
Tjänstehjon åt Bröderna Bus

Jag har perser och exoter och tycker de är underbara kisar med ett härligt temperament. Visst persern kräver en del pälsvård, men badas de ca var 3:e vecka slipper man knutorna.
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

#50 Vi hade en exotic och det var kammande hela tiden. tur att hon gillade det.

# 51 Brukade ni bada henne? I badet släpper de "den döda pälsen" och man slipper att kamma ofta.
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

)
…