Hane och hona tillsammans
Hej,
Vi har en fem månader gammal hona och har nu skaffat en nio månader gammal hane. Ingen av dem är kastrerad men honan har ännu inte börjat löpa. De har inte varit tillsammans mer än några få dagar och leker och jagar nu varandra. Är det några problem med att ha de här katterna tillsammans, förutom att honan riskerar att bli på smällen? Fungerar det bättre i det långa loppet om än eller båda katter kastreras?

Kastrera dem båda så det inte blir bebbar. Din hona börjar snart löpa och din hane är fertil. Och sedan så spär du inte på de 100000 hemlösa katter som redan finns o behöver nya hem. Båda är gamla nog för att kastreras. Och ja det fungerar bättre i det långa loppet om de är kastrerade båda två.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Kastrera båda två så snart det bara går.
Stolt ägare till tre La permer
kan ju tillägga att oftast när vi människor märker att dom blivit fertila är det redan försent.. hanarna märker en löphona lååångt innan oss..
S*Winsnes Wilda
Du riskerar att få en dräktig hona när som helst. Jag har haft två honor som börjat löpa vid 5 månaders ålder och fött upp en hane som fixar bebisar innan 8 månaders ålder.
Båda kattern bör kastreras. För hälsans och husfridens skull.
Vet en katt som var drygt 7 månader som födde sin kull. En honkatt kan börja löpa tidigt och med en fertil hane i huset blir de snart en dräktig hona.
Både honor och hanar markerar revir, mer eller mindre. Så bered dig på att torka pölar om båda ska vara fertila. En hona han även löpa så tätt som var 5e dag(har själv haft en sådan). Om honan inte har tysta löp hör ni garanterat då löpet är men inte fortare än hanen. De kan ävenbli fighter mellan fertila djur..

Separera dem omedelbart och kastrera honan först, hanen kan nämnligen fortfarande göra kattungar i upp till 6 veckor efter kastrering. Därför är det om du väljer att kastera honom först viktigt att du fortsätter hålla dem separerade i 6 veckor till. Jag vet inte hur du bor, men det är ju enklare att kastrera henne först gärna snarast möjligt så slipper du stängda dörrar relativt snart igen. Sen kan du kastrera hanen så snart som möjligt efter.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Tack för tipsen. Det verkar som det blir bäst att kastrera båda katterna, både för deras egen och vår skull.

Jo, är det någon som har något bra tips på någon bra klinik i norra Stockholm, där vi kan få katterna kastrerade? Och vad kostar egentligen ett sådant ingrepp?
En annan liten sak, vår kattkille markerar sitt revir runt om i lägenheten, vilket inte är så kul, kommer han att sluta med sådant, eller åtminstone minska ner på det ofoget, när han väl blivit kastrerad?

Ja han borde sluta med sina markeringar när han blir kastrerad!
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
i övrigt går honor och hanar bra ihop!
. Är det inne katter behöver man ju faktist bara kastrera den ena… tex hanen om man vill te de lite bilgare..
#10 det är ett dumt råd för en hona mår dåligt att löpa hela tiden, det är även stressande. En honkatt kan också pinka in reviren och i de stora hela blir de inge billigare att bara kastrera hanen. Sätter man honan på p-piller ökar risker för tex juvercanser och de kostar nog mer i veterinärvård än en kastrering. + att en honkatt kan rymma och bli dräktig.
Till TS ibland ger kliniker lite rabatt om man tar och kastrerar båda samtidigt..=)

8# Spånga är jättabra, trevliga och proffsiga!
Hanen kommer säkert lugna sig efter kastrering, men det kan dröja några veckor innan hormonerna lagt sig. Såklart bör du ju sterilisera honan också. P-piller är ingen lösning i längden.
Mvh/Lisa

#8 Jag har hört att roslagstull och albano ska vara bra, men själv åker jag tvärs över stan till bagarmossens djurklinik
Där kostade kastrering av min hona 1200 kr, men då idmärktes hon i örat också

Tack för tipsen! Albano ligger bra till för oss, så det blir antagligen den kliniken. Jag vet dock inte om de gör titthålsoperationer där. En sådan verkar skonsammast för vår lilla honkatt, men det kanske inte är helt nödvändigtvändigt.

Kastrering via titthål är nog inte så vanligt. De brukar pigga på sig snabbt även efter en vanlig kastrering.
Det är nog bäst att kastrera både hanen och honan än att sterilisera honan.
Det låter säkrare tycker jag 
#11 Jo det har du ju iofs rätt i men till en börja med om man bara har råd med den ena så kan man ju ta en av dem o sen nästa månad den andra..
.

#14: Min Selma är kastrerad på Albano, så vitt jag vet gör de inte titthålsoperationer. Jag var väldigt nöjd annars, de kändes proffsiga och trevliga och allt gick bra.

Hej allihop!
Tack för era svar! Vi vill ju att kissarna ska lida så lite som möjligt av ingreppen. Efteråt får de ju det bättre, vad vi förstår. Vi ska ta kontakt med en eller flera kliniker i morgon, så får vi se hur snabbt vi kan få en tid.
låter ju bra! 

För att hanen ska sluta markera kan veterinären ge en hormonspruta i samband med kastreringen, för att få ett "snabbare" avslut på skvätteriet. Jag vet inte hur gärna veterinärer vill göra det, om det finns några nackdelar med det, men en hankatt som självmant flyttade in hos oss för typ 12 år sen fick en hormonspruta i samband med kastreringen. Han skvätte på allt utomhus för att få sig ett revir, men slutade direkt efter kastrering + spruta. Om sprutan hjälpte eller om det bara var pga kastreringen vet jag ju förstås inte ;)
#12 nyf vet du vad hormonsprutan heter

#22 Om det var mig du frågade så vet jag inte vad sprutan heter. Jag vet flera honkatter som fått hormonspruta också, men har aldrig fått höra vad för benämning den har.
#22 haha ops nu ser jag att kastade om siffrorna, jo de var dig jag menade =)
Det brukar vara p-spruta som man ger.Inget jag skulle ge då jag sett hur det kan bli efter sprutorna.

#25 Hur kan det bli efter sprutorna? Dela med dig av nackdelarna, de är nyttigt för oss andra att veta ;)
Stora elaka sår på sprutstället.

Hej allihop!
Nu är vår kattkille på Albano för att bli kastrerad, något som sker med lite blandade känslor. Veterinären rådde oss att vänta med att kastrera vår lilla kattflicka. Hon är bara fem månader gammal och ganska liten till växten så riskerna med ingreppet är större. Hon får vänta en månad på sin tur, vilket förmodligen betyder att vi får uppleva hennes "sång" minst en gång.
De var väldigt trevliga på Albano och gav ett mycket professionellt intryck.
#28.Hur mycket väger hon då?Under kilot?
Nu måste ni ju dela på katterna ändå eller göra abort/kastrera om hon blir dräktig.

Hej #29.
Hon väger ganska precis två kilo. Och, jo, hon kan förstås bli dräktig, men eftersom hon ska kastreras den redan nästa månad så gör det ingenting, sade veterinären. Dessutom så kommer nog inte vår hankatt att vara upplagd för några sexuella äventyr under de närmaste dagarna.

Lycka till med lilla hanen! Allt kommer att gå fint, men vet hur olustigt det känns att lämna in dem.