Var är uppfödarna?
Som rubriken lyder, var är ni kattuppfödare egentligen? Är det någon här som har en seriös kattuppfödning i lite mindre skala i Blekinge? Som föder upp en kattras som är korthårig och passar bra som en inneboende familjekatt? Blandras går fint! Skicka gärna med en länk till eran uppfödarhemsida, om ni har någon! 
Här är jag i Dalarna
Föder upp siames/oriental
bebisar på G men det blir nog bara en liten "krake"
(honan inge stor)

Åh, vad trevligt! Siameser som är så goa!
Ska kika lite på hemsidan!

Bara nyfiken.. Finns det några uppfödare av klassisk siames i Sverige? De är så otroligt vackra! Ta inte illa upp nu, siames/oriental-uppfödare, men klassiska siameser ser ju ut som riktiga katter, till skillnad från de kantiga och avlånga "moderna" katterna av raserna..

#3 Siamesen ska ha det där trekantiga huvudformen enligt standarden, rak profil, stora öppna öron, lång smal kropp, höga ben och lång piskliknande svans.
Visst finns det linjer på siamesen som har rundare huvud form, kort tjock kropp, med rakt uppåt stående öron kort tjock svans. men det är inte det man strävar efter. 

#5 Jag pratar inte om modern rasstandard, utan jag undrar om det finns uppfödare av klassis siames, så som den såg ut "från början", utan det extrema utställningsutseendet. Även om det är det som är standarden och vad man inom aveln har strävat efter i många sekel, så är det inte alls ett utseende jag tycker om. Inte alls.

#5 den kan väl vara trekantig på olika sätt. står väl inte att den ska vara liksidig, isåfall skulle ju de vars öron står rakt ut ej gå bra på utställning eller har jag helt fel?

#6 tror det kan vara ganska svårt att få tag på de äldre och jag håller med, de är finare. 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

#7 Det är synd… Jag som många gånger är väldigt konservativ av mig tycker att det är synd att till och med utseendet på djur ska moderniseras, jag tycker bättre om utseendet som de var förr, innan "det hårda avelsarbetet mot en vackrare standard" började. Likaså med persrar. Jag tycker de är fruktansvärt fula, de med intryckt nos och megafluff! Klassisk perser däremot tycker jag är väldigt fina - en "normalt" långhårig katt med kortare nos.
Det finns raser som har siamesens ansiktsmask, som är runda och trinda.
Visst kan man i en kull få fram en katt med det du kallar utseende som de hadde förr i världen, lite rundare ansikte med "kaninöron " Men uppfödare av rasen spar nog en med utseende efter
ras standarden för vidare avel.
Finns många som passar som familjekatt. Men det finns lugna korthår och sjövilda korthår, så frågan är ju vad ni är ute efter?
Väntar själv devon rexkull i Södermanland.

Är det någon som har ragdoll-uppfödning? Ragdoll-katter verkar jättegoa tycker jag. Någon som har erfarenhet av dem? Är det mycket pälsvård? Hur mycket kostar dem på ett ungefär i inköpspris? Temperament? Tar emot all information! 

Ragdoll vet jag ingenting om,
men jag har uppfödning av Norsk skogkatt och Brittiskt korthår. Norska skogkattungar finns till salu just nu och dessa kräver inte speciellt mycket pälsvård. Jag har skogkattungar med blå ögon vilket är ovanligt. För ragdoll brukar väl ha blå ögon tror jag? 

#11 Vi har en ragdoll tjej här hemma som ska bli grunden till våran framtida uppfödning. Förhoppningsvis blir det bebisar snart
Ragdoll är en helt underbar sällskapskatt! Och då menar jag verkligen sällskaps katt, dom är som gjorda för att vara med dig!!! Dom är underbar, snälla, sociala och coola i sitt sätt att vara! Våran prinsessa följer oss vart vi än går och kurrar bara man tittar på henne. Hon avgudar oss! En ragdoll är den bästa kompisen du kan få
Tror många håller med mig som har ragdoll själva…en gång ragdoll, alltid ragdoll!
Många säger att dom mer kan liknas vid en hund än en katt och ag håller med! Mycket som våran tjej gör känns inte som att en typisk katt skulle göra!
De passar bra ihop med andra katter och även hundar då de är så lugna och trygga, sälvklart finns det undantag, men över lag menar jag nu.
Dom går bra ihop med barn också då de sällan använder klorna då de leker och det tar ett tag innan en ragdoll ens skulle tänka tanken att riva till och sura. Dock inte sagt att dom är en leksak för barn!
Vissa säger att ragdollen är lat, men jag håller inte med alls! Visst, dom är inte hyperaktiva och far omkring hela tiden, men våran ragdoll och husis busar med varann vare dag och dom leker lika gärna båda två!
Pälsen är inte alls svårskött! Den är semilång och behöver inte borstas som en perser ex. Till utställning kammar man och borstar och badar (Det är inte heller speciellt svårt att bada en ragdoll då dom ofta är så mjuka och snälla i sitt sätt. Speciellt inte om man vant dom vid det tidigt), men en gosekatt behöver inte mer pälsvård än en korthårig skulle jag säga.
Det finns ju de ragdolls med mer päls och de med mindre, beror på vilka linjer man får. Dom fäller inte mer än en korthårig heller!
Vad gäller priset är det u svårt att säga exakt! Men min erfarenhet är att de flesta mer erfarna uppfödarna tar från 6000 och uppåt beroende på om kattungen ska gå till sällskap, avel och eller utställning…
Man kan ju hitta annonser på blocket där det står att ragdolls för 3000-4000kr till salu. Men de är oftast inga riktiga eller seriösa uppfödare! Inte heller säkert att det ens är en renrasig, frisk kattunge med stamtavla man får då.
Om det är en ragdoll du vill ha så tycker jag att du ska ta dig tid att titta på flera seriösa uppfödare som du kan tänka dig och kontakta dom för att kanske göra ett besök där du kan få veta mer om rasen och just dennes katter och mål med uppfödningen.
Det finns bland annat en del kattklubbar där du kan hitta uppfödare för den rasen du söker. En rasring som du kan titta på är http://www.scandinavianragdoll.com/. Där kan du läsa mer om ragdolls och även gå in på uppfödning där du hittar olika uppfödare.
Hoppas att detta vart till någon hjälp!
Kramar Emelie
# 11
Har två Ragdolls, underbara katter. Det är lite olika hur mycket pälsvård det är på dom. Våra är bröder och den ena har jättelätt skött päls och behöver bara borstas igenom typ en gång i veckan medans den andra har mycket jobbigare päls som vi behöver bada och borsta på flera gånger i veckan. Generellt sett så har Ragdolls lättskött päls men somsagt alla har inte det. Våra kostade 8000kr respektive 7000 kr, anledningen till att den ena var dyrare var för att han har en ovanligare färg. Så runt 7000-10000 kr beroende på färg, om du vill ha uppfödningskvalite osv.
Generellt sett är dom milda och snälla. Väldigt avslappnade i många lägen. Våra ena Ragdoll behåller dock inte lugnet hos veterinären, han fräser och morrar. Dom är ju individer så det skiljer på kisse och kisse. Vissa har mer temperament andra är otroligt mjuka och milda.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Där är jo applehead siames, men vet inte om där finns någon uppfödare här i Sverige 

Tack så jättemycket för svaren, speciellt Emimollies långa och utförliga svar!
Jag såg att det fans en Ragdoll iFokus, så jag kikar väl förbi! Finns här någon som vet om uppfödningen S*Sprattelkattens Ragdoll är bra? Vill också tillägga att jag bara ska ha en sällskapskatt, ingen utställnings- eller avelskvalitet direkt. 

Känner inte Linda med Sprattelkatten personligen. Men tycker hon verkar seriös och vettig med sin avel.
Hon har ju skrivit på uppfödarkodex och följer hälsoprogrammet bland annat vilket jag tycker visar på att hon bryr sig om katterna och sin avel!
Det finns nog en del av dom erfarna inne på Ragdoll iFokus som känner Linda mer personligen! Annars tycker jag du kan kontakta henne och fråga lite om hennes planer och tankar kring avel och katthållning mm. du känner nog om ni är på samma plan.
Jag tycker det är viktigt att man kommer bra överens med sin uppfödare då denne ska kunna hjälpa dig med eventuella frågor mm som gäller din kattunge. Titta på flera uppfödare innan du bestämmer dig, då känner du ju vilken som skulle kunna passa dig bäst!
Vet inte när du tänkt skaffa din älskling. Men om du fortfarande är i ragdoll tankar till hösten/vintern så kommer vi para våran hona och vi hoppas att det tar sig och att vi får bebisar som förgyller hemmet om ett tag!
Lycka till!
Och som sagt! Välkommen in på Ragdoll iFokus 

#18 Ja, jag fick också den känslan, att hon verkade seriös och mån om katterna. Och jag har inte bråttom med mitt "katt-köp" så jag kommer att se till att jag köper en katt från en riktigt bra uppfödare. Men åh, vad mysigt att ni ska få bebisar! Lycka till i förskott med de små! 

# 19 Det blir nog bra, du verkar ha det rätta tänket!
Se dig om och gör besök om du kan så kommer du nog hitta DIN katt snart!
Är det någon speciell färg, kön, teckning du är mer intresserad utav?
Tack! Det ska bli såå spännande! Har mycket stöd runt omkring av kunnigt folk så det känns tryggt! Just nu är jag som en svamp som bara vill suga i mig allt jag kan lära mig! Är fantastiskt roligt det här med dessa underbara små varelser

#20 Ja, helst skulle jag ju vela ha en hankatt (som jag kastrerar, givetvis). Teckning och färg spelar ingen större roll. Jag är inte så insatt i det där med färg och teckning.
Ja, jag förstår att det måste vara jättespännande! Finns det något härligare än katter, och kattungar!? 

Linda och Sprattelkatterna kan jag varmt rekomendera.
Stolt ägare till tre La permer

Här är ännu en skogis uppfödare o jag väntar kull till veckan…kommer lägga ut bilder på forumet =) Skall bli så kul men bebbar igen=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Om du vart inne på src hemsida som jag länkade i #13 så kan du även titta på kullar och kommande kullar där du ser vilka färger, variant och kön den uppfödaren har i den aktuella kullen. Och eventuellt utfall i kommande kull.
Då ser du ju lite där vad "utbudet" är för tillfället. Sen kan du ju gå in och läsa mer på respektive uppfödares hemsida och se om dom verkar vara nått för dig. Du kan ju även titta på föräldrarna, där ser du ju lite vad som kan väntas av kattungarna. Sen tycker jag att du kan kontakta de uppfödarna som låter intressanta.
Sen finns det ju även äldra katter för omplacering. Tex. en katt som är färdig i avel som skulle passa bättre att omplaceras. vet inte riktigt vad du tänkt dig, men det är ju också ett alternativ.
Sen finns ju även http://www.ragdollklubben.com/ där du kan gå in och titta. Där finns det bra bilder på olika varianter och färger om du går in på fliken ragdoll och sen färger och varianter. Även där hittar du uppfödare som borde vara seriösa då de skrivit på uppfödarkodexen. Finns mycket annan intressant läsning om man vill veta mer om ragdolls.
Säg till om det är något annat så ska jag försöka svara så gott jag kan
annars letar jag reda på någon som är duktigare som hjälper oss

# 24 Tack för alla tips! Ragdollklubben.com har jag redan kikat in på! Där fanns det en massa bra information! Jag hittade både kodexen och en massa bilder och bra info.
Vill också tillägga att det inte är bestämt att vi ska ha katt, och om det blir; blir det först till hösten. Men jag tänker vara ute i god tid och lära mig så mycket som möjligt om dessa katter. Vi har varit kattägare förut, men är inte längre. Då hade vi en huskatt, och det vore ju roligt att ha en raskatt nu. Jag har tagit mitt förnuft till fånga och kommit på att man vet vad man får om man köper en raskatt. Man ser föräldrarna och ungen har stamtavla, och sedan är de chippade, vaccinerade och registrerade.
Jag ska kolla in Scandinavian Ragdoll också. Tack igen för all hjälp! 

#25 Tycker jag låter som en bra ide, ta god tid så blir nog det här jätte bra!
Hoppas att jag kunnat hjälpa till med lite iallafall
Lycka till med allt!

#25 Du kan ju förresten också söka på kattklubbar i sverige så hittar du klubbar nära dig. Där kan du ju sedan söka på uppfödare i den rasen du är intresserad utav.
Om du nu vill leta efter någon som är nära där du bor…
En traditionell siames kallas Thai inom TICA
se länken
http://tica.org/public/breeds/th/intro.php
Vad jag vet finns ingen uppfödare i Sverige men det finns en i Finland som kan svenska.
#28 Som jag förstått det är det en blue point korat som inte är godkänd här.
#29 nej det är en gammaldags siames. Däremot stämmer det att den inte är godkänd av FIFE.
Jag har själv en brunmaskad Thai registrerad i TICA. TICA-utställningar finns i Norden - men ännu inte i Sverige
#30 läste lite mer nu, tydligen så godkänns blue point korater som thai och ställs ut som det =) därav förvirringen.