Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1433 ggr
madebyinferno
0

Hur möts kattungar och små barn bäst??

Ja hur går man tillväga bäst med ett par nya kattungar om det finns mindre barn i huset (de minsta är ett och tre år) de större förstår ju på ett annat sätt om man förklarar "reglerna" på ett bra sätt, men de små?!

Sweetelle
0

Se till att kattungarna alltid kan komma undan någonstans där barnen inte kommer åt dem, lämna aldrig barnen utan tillsyn tillsammans med kattungarna.

För att inte stressa kattungarna tycker jag också att man bara låter barnen umgås med katterna korta stunder i taget och direkt plockar bort barnen om de gör något som inte är ok, tex tar hårt i katterna, petar dem i öronen, skriker nära dem, lyfter dem eller jagar dem.

Även om små barn verkar förstå vad som gäller kan de få ryck och göra saker som är obehagliga för en liten katt.

Igår var en väninna och hälsade på med sin drygt treårige son, han satt och klappade katten jättefint när han helt plötsligt försökte stoppa in ett finger i rumpan på katten. Nu hann jag stoppa honom innan han eg kom åt och katten reagerade inte, men det hade ju räckt att jag var 2-3 meter längre bort så hade jag inte hunnit.

Även äldre barn som förstår och kan reglerna kan bli lite för intensiva mot djur när de "vill" nåt, tex klappa/bära/leka med katten.

Nu vet jag inte om det är så att ni fått kattungar hos er eller om ni skaffat kattungar. Har en av era stora katter fått ungar tycker jag att man skall låta mamman sköta sina ungar helt ifred och de små barnen överhuvudtaget inte röra dem förrän de blivit ganska stora.

Kattungar kan vara ganska sociala och söka mycket kontakt med barn även om de är hårdhänta mot dem därför är det viktigt att man har koll, en ensam kattunge som söker kontakt kan råka ut för mycket och har inte alltid vett på att hålla sig undan.

madebyinferno
0

#1 har inga kissar ännu utan söker all info jag kan innan så man inte sitter där med skägget i brevlådan ;-)

Har tänkt upplåta ett rum till kissarna (tänkte skaffa mig två) och ha en grind dit så de kan gå genom spjälorna lätt om de vill vara ifred.

Självklart ska de inte lämnas ensamma!!

Poängterar också att tanken med kissar inte är som lekkamrater till barnen utan det är JAG som åter vill ha katter i mitt liv (varit utan i tio år:-() och det är jag som kommer ha huvudansvaret, så ingen tror att om barnen inte orkar bry sig så får de ingen mat, ren toa osv ;-) Självklart kommer kissarna få den bästa av omsorg när det gäller mat, toa, vet. besök och allt annat - därav all min efterforskning i olika frågor!

tuska
0

Skaffa dina kattungar där de är uppfödda med små barn annars kan de bli livrädda för barns framfart och "väsen". och inte komma fram förrens barnen gått och lagt sej och det blir tyst i huset.  

Många barn reagerar med allergi för husdjur, bra vore om ni kunde vara någon dag där det finns närgångna katter.