Ung utekatt i ett dåligt hem
Min kompis försöker hjälpa en liten kattunge som hamnat i en familj som inte bryr sig överdrivet mycket om hur katten sköts.
Det är en familj som inte ens fått uppehållstillstånd här i sverige som skaffat sig en kattunge. Antagligen för tidigt och hon ser ut att vara strax över 12 veckor nu och dom har haft henne i ca 2-3 veckor.
Min kompis och hennes granne har försökt prata med dom. Dom vet inget om försäkring, vaccinering, avmaskning eller något alls.
Dom lyckades nästan övertala familjen att sälja katten. Men då började sonen i familjen gråta så dom behöll den.
Min kompis och hennes granne har försökt lära ungarna hur dom ska hålla i katten eftersom dom gör helt fel. Dom har dragit katten i bakbenen. En massa barn har jagat katten. Och när den hade gömt sig under en bro försökte dom peta ut den med en pinne.
migrationsverket skulle väl i alla fall försöka prata med dom också. Så det är väl steg 1.
Kattungen går då ute helt själv nu redan. Hon är ju på tok för liten för det tycker jag. Det kan gå hur många timmar som helst utan att dom ens tittar till henne eller söker efter henne.
Grannen hade även försökt mata katten lite och det verkar som att kattungen inte får tillräckligt med mat för hon var jättehungrig.
Det har hänt att katten hoppat från balkongen också. Men det är mindre än 5 meter så det går väl inte att anmäla för det heller.
Tyvärr tror jag inte det kommer bli lätt att få igenom en anmälan som gör att dom måste omplacera katten.
Saken är ju den att det kommer ju verkligen inte sluta bra. Dom verkar ju inte beredd på vad en katt innebär och hur mycket det kan kosta.
Och vad kommer hända dagen katten blir könsmogen liksom…
Eller om det kommer ett beslut att dom inte får stanna i sverige ens.
Katten är väldigt social av sig. Hon sökte sig till oss när vi satt där ute.
Jag får bara så ont i hjärtat när ägarna bryr sig så lite om katten. Sonen i familjen började ju som sagt gråta, men tror ni han ens tittar mot katten annars? Typ inte.
Det är väl bara att hoppas på att någon lyckas övertala dom att omplacera kissen. Vad mer kan man göra för tillfället?

Kanske det går att ordna att pojken kan hälsa på katten ibland?
Det verkar som om de inte har vett att ta hand om en katt. Man skall ju absolut inte göra som de gör.
Hoppas de från migr.verk. kan prata med dem så ni kan få omplacera missen. De borde gå en kurs och lära sig mer om katter.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Usch vad hemskt, detta är bara tragiskt! Ni kan inte höra om kompisen kan ta katten och låta sonen hälsa på, som fg. talare sa? Eller kanske du kan komma som räddare i nöden?
Jo det skulle kanske kunna gå att ordna, men då gäller det ju ändå att få familjen att gå med på det.
För dom har försökt det nämligen. Min kompis vill ju gärna ha kissekatten, och en av grannarna har också velat köpa katten. Så hem finns om bara familjen kan gå med på att sälja katten.
Så jag hoppas verkligen att det ger något när migrationsverket snackar med dom.
Annars kanske det kan vara värt ett försök med en anmälan? För det kanske räcker med att någon besöker dom för att kolla hur katten har det. Så kanske dom väljer att sälja katten ändå.
För som sagt verkade kattungen JÄTTEhungrig. Så kanske får det inte så mycket till mat.

Eftersom dom fått uppehållstillstånd i sverige kanske dom inte stannar så länge på samma plats, och efter det kan dom ju hamna var som helst och då kanske dom lika gärna måste göra av med katten. Och sitället för att skiljas från den då är det ju bättre att dom ser att den får det bra!
Behärskar familjen språket bra? Det är ju egentligen bara att försöka övertyga, kanske snällt be om att få låna katten några dagar.
Sen smyga in lite 'hot',
"vi har sett att katten verkar underviktig och inte trivs hos er, och om ni inte börjar ta hand om katten såsom man ska göra så måste vi anmäla det här"
eller något liknande..
Jag vet inte så bra, min kompis har nog bättre koll på det.
Jodå jag tror inte min kompis och hennes granne kommer att ge sig än. Grannen där har ju varit och snackat med dom flera gånger, för dom tycker ju verkligen inte att katten har det bra där.
Nu har dom tydligen inte sett katten alls på nån dag. Hoppas inget har hänt bara.
Bor de i bostadsområde så gäller ju även reglerna för lösspringande katter där dvs att katterna måste ha tillsyn och skall hålla sig borta från rabbatter, sandlådor osv. Kanske ett alternativ är att visa dem reglerna för dem? det kanske skrämmer dem till att sälja katten.
Vet inte vilka regler som gäller just där. Men det finns minst 5 utekatter till på det området så kanske kan bli svårt att förklara det.
Men grannen där har i alla fall pratat om lagen med dom. Jag tror dom blev lite skrämda men behöll katten för pojkens skull nu.
#7 Jo men att behälla en katt som klarligen inte mår bra bara för att ett barn vill bådas bara för djuplågeri. Småbarn har ingen talan när det gäller ett liv. Enklaste är ju att förklara för familjen att de riskerar att bli anmälda och då möjligen för djurplågeri och det är inte något migrationsverket ser som possitivt ifall de söker uppehållstillstånd jag menar det går inte in i deras fördel precis.
Nej det tycker ju inte jag heller. Och dom borde verkligen inte ha katt.
Ska prata med min kompis sen och kolla om migrationsverket har varit där än och pratat med dom.
För funkar inte det så måste vi ju försöka med något annat.
Jag bor ju tyvärr några mil bort så finns inte så mycket jag kan göra på en gång.
Migrationsverket kommer inte att göra nånting alls. De har annat att göra än att bry sig om hur folk håller sina katter.
Katter är inga leksaker för små killar. Hotar att anmäla till djurskyddsinspektören eller tar katten när den ändå springer ute.
Tyvärr har många invandare inte samma syn på katter som de borde ha.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Men grannen hade pratat med en på migrationsverket. Och dom skulle dit. Och då skulle dom väl nämna något om katten om jag fattat rätt.
Ja att hota kanske är det enda som går att göra nu. Det finns några som funderat på att ta hem katten.
jag ska prata med min kompis imorrn och se om det har hänt något.
Jag har en del att göra med migrationsverket. Då måste man hitta en kattvän annars är de helt ointresserad.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hej, Jag instämmer med Alexej. Migrationsverket har nog med andra saker. De kommer med stor sanolikhet inte att göra något åt den saken!
Men en sak… Vet du vilket språk pratar de? Jag kan några språk Persiska, Kurdiska (syd kurdiska) och arabiska. Skulle jag kunna hjälpa till på något sätt?
Kissen är inte öronmärkt eller chippad antar jag, visst?
Alltså jag blir tokigt när jag hör sådana saker. Jag är iranier. Jag har haft katt sedan jag var barn. Katterna fick bra mat. Men jag erkänner att jag/ min familj inte visste det minsta om försäkring, vaccinering och att en katt bör vara chippad.
När jag kom till Sverige då ansåg jag att här hanteras katter helt olika jämfört med de stackars katterna i Iran. Då var jag väldigt sugen på att skaffa mig en katt. Men det tog mig flera månader innan jag läste mig till i böcker. Efter att jag kände mig redo att ta emot en katt sökte jag efter en.
kan familjen så pass mycket svenska så de förstår innebärden av det ni säger till dem då?
Tänkte också på deras sätt att behandla katten. Kan det vara att detta är normalt i deras hemland/kultur, och de gör precis så som de hade gjort hemma?
det är som #13 skriver. i dom flesta länder som det kommer invandrare/flyktingar ifrån har man ett helt annat synsätt på katter m.m. det enda vi kan göra ist för att hota vilket jag inte tror är den rätta lösningen är att informera,sprida kunskap osv, gärna på deras hemspråk om möjligt. bor själv i ett invandrartätt område och är kattuppfödare så jag har erfarenhet av detta. t ex kom barnen på gården förra sommaren upp med katter dom "hittat" och fråga om jag kunde ta hand om dom då jag hade så många redan… hihi… men asså, jag pratar mest med barnen för dom är så villiga att lära sig, sen sprids det och många börjar faktiskt få en annan syn på vad vi ser som husdjur, hundar är det dock överlag svårare för dom att "acceptera".
S*Winsnes Wilda
Absolut! Samtidigt ska inget djur lida under tiden innan en invandrarfamilj lär sig katthållning.
Vi som förmedla katter måste vara väldigt noga just när det gäller invandare.
Det borde finnas information om katthållning i Sverige tryckt på många språk redan tillgängligt under tex SFI-tiden.
Fisksäters katthem i Stockholm är väldigt duktigt på just undervisning om katthållning för barn och ungdoma. Där har de lyckas att ett helt bostadsområde med invandare har lärt sig mycket om djur.
Men just i närheten av flytingsanläggning i södra Sverige finns det många hemlösa katter. Folk skaffar katter under tiden de väntar på uppehålltillstånd och sedan flyttar de - utan sin katt.
Nä det är nog mycket möjligt att migrationsverket inte kommer göra så mycket.
Jag vet inte vilket språk dom pratar, jag har heller inte pratat med dom själv. Jag bor nämligen några mil bort.
Däremot när jag var där hann jag höra att barnen i alla fall pratade väldigt bra svenska. Och jag tror nog att föräldrarna också behärskar språket tillräckligt för att förstå.
Katten är ej vaccinerad, idmärkt eller något. Jag vet faktiskt inte ens om den är avmaskad. Och som sagt misstänker vi att dom tog den för tidigt eftersom dom sagt olika åldrar till olika människor.
Och visst är deras syn på katter helt annorlunda.
Men det känns som att dom borde inte ha kvar katten nu eftersom dom faktiskt kan så pass lite om katter. Och så borde dom ju vänta tills dom vet med säkerhet att dom faktiskt får stanna i sverige.
Fick höra att lillkissen var ute hela dagen igår. Kring tolv på natten var den fortfarande ute och ingen letade efter den.

Herregud! Utöver begreppet "Sommarkatt" som är katter som blir undergivna under sommar bör vi också ha ett nytt bgrepp för denna företeelse.
#16 Jag visste inte att det är så vanligt med att man skaffar sig katter och sen dumpa dem när man flyttar. :(
Är barnen bra på svenska så försök undervisa dem. Sedan smittas deras kunskaper av sig på föräldrarna ;)
Även om de kanske inte ska ha katt idag så kan de ju faktiskt bli bra kattägare i framtiden, bara de får lära sig.
Jag antar att d kanske inte ser vad de gör för fel i deras katthållning, då detta som sagt kanske är helt normalt i deras hemland?
i andra länder skulle man aldrig komma på tanken att ha hunden inomhus och låta den sova i människans säng, dessutom ;)
#19 Jo dom har försökt det. Grannen där är väldigt engagerad och pratar med dom rätt så mycket. Och barnen har börjat vara försiktigare med katten.
Antagligen inte, men dom verkar ju heller inte bry sig så mycket. För grannen där har pratat om hur viktigt det är med vaccinering. Och pratat lite om kostnaden och sådär och familjen blev tydligen bara chockade typ.
Men det har ju inte skett någon förändring utöver det.
Och att en liten katt på strax över 12 veckor ska gå ute själv under en hel dag utan någon tillsyn är ju inte okej.
Dom bor ju även på andra våningen så katten tar sig ju inte hem om inte dom plockar in den.
Så frågan är ju hur man ska hinna lära dom att bli bra kattägare på tillräckligt kort tid för att katten inte ska behöva lida av det.
För jag gissar att dom antagligen heller inte ens tänkt tanken med kastrering.
Som jag skrev förrut, katter ska inte vara leksaker för barn oavsett var de kommer ifrån. Är föräldrar inte kapabel för att garantera en bra katthållning ska de inte ha en katt.
Antingen går de med på att katten ska skötas ordentligt inklusive all veterinärbehov eller de måste lämna katten ifrån sig till ett bättre hem.
Jag fick ett samtal av en invandare som ville bli av med sin kattunge, ca 9 veckor. Då hade han haft katten i 2 veckor. Fått från en kompis. 

Det är ju nästan konstigt att man får släppa ut en 12 veckors kattunge.. Troligtvis är den hungrig hela tiden för att den inte kan ta sig in till ägarna och äta när den är hungrig.
Hoppas de inser att de inte klarar av kattungen och låter någon annan köpa den.
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
#21 Men det jag tänker är att ändra någons syn på saker och ting brukar ju inte ske på en dag direkt.
Så bäst vore om dom faktiskt skulle lämna ifrån sig katten på en gång.
Nej men stackars liten :/ usch så tidigt den fått lämna mamman.
#22 Tycker jag med.
Jo antagligen. Men en så liten behöver ju få äta och få i sig bra mat när den ska växa. Och då blir det ju inte bra alls när den är ute en hel dag utan tillsyn.