Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2150 ggr
Thea
0

Orolig för kisse i värmen

I ett par dagar har temperturen legat runt 30-strecket med strålande solsken hos oss. Dock har det blåst på rätt bra så det har varit behagligt, trots värmen.

Igår på em skrämde ena kissen oss rejält. Hon kom hem med en liten mus och det var inget konstigt med det. Helt normalt då hon är en otroligt duktig jägare! Hon åt upp den och la sig i skuggan en stund. När hon låg i skuggan tyckte jag andhämtningen var lite snabb, men uppfattade det som att hon vädrade lukter. Hon gick iväg igen och var väl borta mellan 15-30 minuter och kom hem med ytterligare en mus. När hon ätit upp den var det inget snack längre. Kisse hade fått värmeslag!!! Förvånad Gråter In med kisse på det kalla klinkersgolvet och på med en våt handduk, vilket kisse INTE ALLS uppskattade. Andhämtningen var snabb även om hon inte flämtade med öppen mun. När man klappade på henne spann hon dock, vilket denna kisse inte gör om hon mår tjyvens. Efter 5-10 min gick andningen ner till normal och hon åt mat med god aptit. Hon la sig och sov som en stock på övervåningen. Vi tittade till henne regelbundet och varje gång vi kom upp reagerade hon och spann när man klappade på henne. Efter några timmar var hon pigg som en lärka, men vi vågade inte ta några risker. Hon fick vara kvar inne = MKT frustrerad kisse!

Nu är jag orolig för resterande del av sommaren. Det som förvånade både mig och sambon var att hon drabbades av värmeslag trots att det blåste på bra ute = avkylning. Men det är klart, hon kan ju ha suttit på "pass" i solen i vindskyddat läge och blivit för varm. Idag skiner solen, men temperaturen är betydligt lägre och även idag fläktar det skönt. Men jag är orolig för henne ändå. Givetvis är hon ute! Ska strax åka in till stan men är lite nervös för att lämna hemmet OM hon blir dålig igen. Hon har bevisligen inte spärren själv att känna när hon blir för varm. Gråter Den andra missen var ute flera timmar igår utan att reagera det minsta på värmen! Hur pass orolig bör jag vara? Om hon kommer hem innan jag åker får hon förstås vara inne medan jag är borta, men om hon inte kommer?

De har förstås alltid tillgång till vatten även ute!

Jag vill nu inte ha några pekpinnar om farligheter för utekatter för det är vi medvetna om utan håll er till trådens ämne, snälla!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Imasy
0

på min balkong, som är enda utestället för mina katter, där ligger solen på hela dagarna på sommaren, och en varm sommardag är det inte ovanligt att vi har en dryga 30 grader i skuggan.

Nu äter visserligen min katter bara kött, men jag inbillar mig att det blir för varmt för dem endå där ute.

´Men att få dem att dricka på kommando kan jag ju glömma, så jag kom på att isbitar är väldans lajbans att ha ute på balkongen, då duger det minsann att dricka ;)

Thea
0

Ja, på en balkong där solen ligger på skulle jag inte heller ha kissar ute. Men vi bor mitt ute på landet med massor av öppna fält och det fläktar på bra nästan jämnt. Vi har också många små uthus, vagnslider mm där det är skugga för kissarna, men det är klart….är det 30 grader i skuggan så är det 30 grader i vagnslidret.

Våra kissar äter i princip bara blötmat nu för tiden förutom ett gäng sorkar, möss och enstaka råttor. Torrisarna vill dom inte ha! Helt tvärt om från i vintras. Gissar att det beror på vattnet i maten. Blötmaten har ju samma höga vattenhalt som djur, dvs ca 70 %.

H. Thea

kattassen
0

Jag tror nog iofs att katten själv oftast känner av när det börjar bli olidligt ute. De lägger sig ofta i skuggan av något träd där gräset är fuktigt och kallt då klarar de värmen bra. Det finns säkert svalare ställen som katten söker upp om han är ute. Tänk efter hur det ser ut hos er men visst borde där finnas ställen "där solen aldrig lyser" hm.. missförstå mig rätt…Flört Men det är klart om kisse blir väldigt fokuserad på något ex. vid musjakt kanske han glömmer bort att tänka på värmen och då händer sådant.

Ställ ut en balja med vatten i skuggan så kisse kan komma och dricka och plaska med tassen om han vill.

Vi har ju bara kopplade katter utomhus men är noga med att vi ser till dem hela tiden i synnerhet vid denna extrema värme. Vatten till hands hela tiden och sanningen att säga så vill de gärna gå in och lägga sig på svala ställen inomhus när det är riktigt varmt ute.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Cazzos
0

Släng ut en bunke med isbitar på gräsmattan :P

Cathy
0

har inbillat mig att katter tål en hel del värme ändå. är det inte så? Tål de inte lite mer värme en hundar?

Cazzos
0

#5 Det beror på vad dom gör, om de bara slappar i solen i 1 timme så händer det nog ingenting. Men om de t.ex. jagar en fågel eller en mus i solen (över 20 grader dvs) så kan det ju hända att de vår värmeslag lr nåt

Thea
0

#5: Det har jag också alltid inbillat mig, samt att de är "smartare" än hundar och går undan när de blir för varma. Därför blev vi väldigt "tagna på sängen" när hon blev dålig. Jag vet inte om det är hennes starka drift för jakt som spelar in att driften att jaga liksom tar överhanden.

Hundar är lite korkade när det gäller värme. Föräldrarnas hund fick värmeslag förra sommaren då hon hade legat och myst på trappan, sydläge med svart dörr bakom och helt i lä (huset går i vinkel där….). Den hunden fick duscha kallt många gånger på ett par timmar den dagen och nu är de väldigt noga med att flytta henne i skuggan om hon vill ligga och mysa i solen. De var väl också lite naiva, som jag, och trodde att djuret går väl undan när den blir för varm, men icke då.

Nu har kisse varit borta sen kl 10 ungefär då hon var hemma med en stor råtta hon fångat. Inget konstigt alls, utan helt normalt för att vara hon. Hon kan utan problem vara borta en hel dag och sen komma hem till kvällen för mat och mys i sängen. Men matte är ändå orolig! Har ställt ut en rejäl balja med vatten i skuggan under ekarna OM någon kisse vill ha en slurk eller mot all förmodan bada tassarna.

Vi har en hel del ställen "där solen aldrig skiner" så det finns möjlighet till svalka både hos oss och hos grannen. Men kisse ska ju utnyttja dessa också!!!

H. Thea

Thea
0

Kan bara berätta att kisse klev nyss innanför tröskeln i ett helt normalt tillstånd! Puh! Rätt hungrig dock så jaktlyckan har nog inte varit den bästa under dagen. Flört

H. Thea

IceJossan
0

#8 Hehe, kanske lärde hon sig av gårdagen och slappade i skuggan istället idag ;)

Thea
0

Nu är jag RIKTIGT orolig!!!! Rynkar på näsan

Kisse gick ut som vanligt på morgonen igår och sen dess har hon inte synts till. Igår kväll ropade vi och hennes syster kom in som vanligt, men inte den andra. Ibland blir hon sen och kommer inte förrän framåt 23 snåret, men när jag var ute och ropade sista gången vid 23 så fanns ingen kisse där.

Vi gick och la oss och tänkte att vi kanske hör om kisse jamar eftersom vi sover med fönstren öppna. Jag vaknade vid 4 snåret av att jag var kissnödig. Gick ner och tittade och ropade lite grann, men ingen kisse.

Imorse vågade jag nästan inte gå upp och titta för jag ville inte att hon inte skulle sitta och vänta på oss. Men fortfarande ingen kisse!!! Gråter

Hon har aldrig varit borta så här länge förrut, men det är klart….någon gång ska väl vara den första. Det som oroar mig mest är att på altanen finns inga nya sork-magar så jaktlyckan bör inte ha varit god inatt. Hon brukar alltid komma hem med sorkarna och lämna magarna. Har hon varit borta en hel dag kan man iaf veta att hon varit hemma eftersom det ligger nya magar på altanen. Inga nya magar har tillkommit inatt. Gråter

Hon borde vara rejält hungrig eftersom hon inte ätit kattmat på 1,5 dygn nu. Hon åt nämligen inget igår morse innan hon gick ut, men det gör hon aldrig. Hon "hinner" inte för hon ska bara ut, ut, ut!
Bara klockan blir lite mer så ska jag ta kontakt med grannarna och höra om det finns en chans att hon blivit instängd någonstans. Det är vårt smala hopp just nu för jag är rätt övertygad om att kunde hon ta sig hem för egen maskin så skulle hon göra det. Har ropat flera gånger nu på morgonen, men utan resultat.

Det finns absolut ingen risk att hon gett sig iväg på "friarstråt" eftersom hon är kastrerad. Hon är tack o lov öronmärkt så om hon gått vilse och blivit/blir upphittat finns det en chans att hon kommer hem igen….

Jag är så rädd att hon, trots att det "bara" var 24 grader+vind igår, har blivit för varm och inte kunnat ta sig hem….

Vår älskade lilla Smygiz! Gråter

H. Thea

[Thiah]
0

Här hemma ligger katterna längs med balkongens cementgolv när det blir varmt.

Jag tror dock att vissa djur bara blir så upphetsade över något så de glömmer att de är varmt. Våran skogis är nämligen så "korkad" att han glömmer att det är varmt,eller att det regnar, eller att det blåser osv.. Och varje gång han kommer på det får han en sådan dum blick i ansiktet och han tittar på dig som om han vill säga "men hej, det är ju varmt/regn/blås ute…"

super sött men så korkat Flört

[GunillaR]
0

Om man ser på de stora katterna i Afrika så ligger de i skuggan på dagarna och jagar på nätterna. De sparar alltså energi på dagen då det är varmt.

Men det var nog så att hon blev upphetsad av jakten och glömde bort värmen.

Håller alla tummar och tår att hon kommer tillbaka igen!

asvensso
0

Mina katter glommer bort att pusta ut nar de leker. De ar helt fokuserade pa leken och ibland rasar de ihop i en liten flamtande hog. Nu forsoker jag ta lite paus da och da sa att de far lugna sig lite, speciellt nar det ar varmt. Jag tror de koncentrerar sig pa en sak i taget och da glommer de andningen.

Jag lagger ocksa en isbit i vattnet da och da. Pa vintern sover de garnavid elementen och pa mina farskinn. Nu pa sommaren sa trivs de bast pa tragolvet eller pa kakelgolvet i skuggan.

Hawknestgrove
0

har kissen dykt upp? Min första tanke var, när jag läste grundinlägget, att faktiskt ta katten till vet. KAn ju vara något hjärtfel….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

IceJossan
0

Har hon synts till än? Har ni hört något?

När mina grabbar inte vill komma in för natten får jag ta med mig ficklampa ut och locka med mig dem på promenad. De vet vad "kom så går vi" och "ska du med?" betyder, och blir då oftast megaglada när matte kommer med ut och det dröjer inte så länge innan båda anslutit sig till promenaden (som "tyvärr" slutar i att jag bär in dem :P)

Har du provat detta, att gå en promenad och försöka få henne sluta upp? Att ropa helt vanligt, inte oroligt eller befallande eller så.

Hoppas verkligen att hon dyker upp!!!

Thea
0

Förlåt att jag inte uppdaterat!!!

Jag tog kontakt med grannarna och fick deras tillåtelse att gå in i deras verkstad och ladugård för att ropa. Ingen kisse, men nu vet jag varför verkstaden är så intressant för en musjägare. Ägaren har en hel hög med korn liggandes på loftet så mössen har väl party där kan jag tänka mig och kisse har smörgåsbordet serverat. Flört

Efter ett par timmars letande och idogt ropande vände jag hemåt. När jag började närma mig hemmet tyckte jag att jag hörde en kisse jama, men tänkte att "man hör det man vill höra". Men när jag närmade mig altanen så stod där en mycket saknad liten kisse och jamade för full hals. Hon var inte speciellt hungrig eller trött och definitivt inte alls för varm. Hon åt lite mat och sen skulle hon ut igen. Flört Hon har förmodligen både ätit och sovit under natten för hon såg def inte härjad ut på något sätt. Efter det har hon hållit sig närmare hemmet och dykt upp flera gånger per dag, vilket både matte och husse är tacksamma för.

Det där med hjärtat tänkte jag också! Eftersom hon inte alls visat tendenser nu efteråt att bli för varm avvaktar vi, men händer det igen ska vi absolut kolla upp det.

Återigen ber jag om ursäkt för att jag dröjt med att berätta att allt slutade lyckligt!

H. Thea

[GunillaR]
0

Så skönt att hon kom tillrätta igen Glad

Thea
0

Idag kom kisse hem alldeles för varm igen efter en lyckad sorkjakt! Rynkar på näsan Hon har haft utegångsförbud resten av dagen och inte varit jättelycklig över det. Vi har aldrig upptäckt att hon blivit varm eller flåsig när hon farit runt och busat med syrran på tomten i värmen utan det är bara vid jakt detta har hänt. Idag var det dessutom nästan mulen ute och 26-27 grader, men solen strilade igenom de tunna molnen. Klockan var bara runt 12 så det var inte heller varmaste tiden på dagen. Syrran hennes har aldrig blivit för varm. Syrran har varit ute hela dagen och när hon kom hem var hon inte alls påverkad av värmen vad vi såg.

Nu ska vi bort en vecka och kissarna får vara inne under tiden. En bekant kommer flera gånger/dag och tittar till dom och busar med dom. När vi kommer hem ringer vi och rådfrågar veterinär om det kan vara så att lilla hjärtat inte riktigt är som det ska ELLER om hon bara är "ung och dum". Hon är trots allt "bara" 1,5 år än så länge så hon klassas som ungkatt. Men vi tar inga risker utan vet får kolla upp henne om vet anser att det är nödvändigt och att det finns risk för hjärtbesvär. Hon är ju försäkrad och våran lilla älskling!

Hittar inte vet några fel på henne så får hon helt enkelt "husarrest" när det är för varmt ute. Upp till 24-25 grader verkar gå bra.

H. Thea

kattassen
0

Det var ju skönt att hon kom tillbaka efter några dygnSkrattande. Vi hade en grannkatt som varje sommar (han var kastrerad och märkt) gjorde ett par längre utflykter. En gång var han borta i två hela veckor och ägarna trodde han förolyckats. Efter 14 dagar satt han på trappan lite mager men annars som vanligt.

Ofta drog han iväg när det var fint väder och temperaturen var 20-25 grader. Han gick ofta ut på morgonen och kom inte hem på kvällen. Ett par dygn kunde han då hålla sig borta. Vi misstänkte att han låg och sov på ett svalt ställe under dagen och sedan vandrade natten lång för att sedan fortsätta sovandet under dagen osv. Började det regna kom han oftast sättande. Ja det var en märklig kisse. Han blev 9 år. Förra sommaren gjorde han sin "semesterresa" som vanligt och kom aldrig hem igenRynkar på näsan. En varje år i 7-8 år, han förbrukade väl ett liv varje gång och till slut hände något

Förlåt lite OT men han var mig så kär fast det var grannens katt. Jag var lite av hans extramatte som brydde sig när inte ägarna fanns där alltid.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

Vilken tur…… Ja ta henne på kolla när ni kommer tillbaka!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

siem
0

Vilken snyftistråd!! Jag känner mig såå lik dig ts, i ditt prat om din katt o dina känslor för den, gud så skönt o hitta en likasinnad som mig själv! Min katt vill också ut o jaga, han har fått gå ut själv sen i april då han fyllde 1, o sen dess har han levt upp på alla vis o fått fantastisk fysik o livsglädje. Men, han har också stannat ute sin första natt o jag mådde precis som du, jag tänkte jaha nu kan jag inte gå till jobbet imorn jag får sjukskriva mig osv, men som tur va så kom han hem vid 6 på mornen så jag kunde gå o jobba. Han får bara ut när det är nån hemma, vi åker aldrig hemifrån med honom ute, o det är jag glad för eftersom han blev huggormsbiten i juni! Han kom hem o bad om hjälp själv, TUR, o vi fick akut till vetten o han klarade sig, men nu är jag inte enig med honom att han ska vara ute mitt på torra dagen när jag inbillar mig att ormarna är aktiva. Han går ut tidigt på mornen o brukar komma hem igen vid middagstid ca, då får han in o ligga på tvättmaskinen o sova tills em, sen får han ut till ca midnatt. Oj va jag pratar, blev så exalterad av hur jag upplever dig o dina katter, känns som lite själsfrända jag inte känt förut, kul. Igår var han helt lam av värme med, han kom jättesakta hem genom gräset o jag blev rädd som vanligt för att nåt ska va fel, men han var nog för varm. Inte så han flåsade, men när man lyfte upp honom var han som han fått lugnande, helt slapp i benen. Vill INTE dricka, inte vatten, inte mjölk, så har fått börja ge honom burkmat som han inte ätit innan. Men såg tipset häruppe om is, o det ska jag absolut prova, idag redan.

Hoppas ni får en fin semester o att du slipper oroa dig för mkt o sakna dina katter när du ska ha skoj! KRAM!

Sidentass
0

Men vilken gott slut det blev på den här historien iallafall!!

Så skönt att misse är hemma igen:-)

[Forest]
0

Kan tipsa om att man gott kan erbjuda katterna en kall o skön bädd. Jag ahr ingen katt nu, men är kattvakt. Jag gav kissarna 2 kylklampar var i handuk erbjöd o vips låg de tvärs över :) Även hade jag fryst vatten i plastmugg och la is i deras ena vattenskål. Har hundar och gör så här med dom oxå. Iaf katterna uppskatta oxå detta :)

Cathy
0

# 23.Kan det verkligen vara bra det. kylklampar och is i vattnet. Kan det inte bli lite för kallt med?Obestämd

[Forest]
0

24 de väljer ju själva och det är en handuk runt dom. Själv har jag ofta klampor lika dant även hundarna trivs med detta. Finns även vissa kylbäddar  o köpa även kylfläcktar. tror inte sånt är skadligt.