"Grannens" katt har dödat mina dvärghamstrar
Hej jag har en fråga ang katt och lagen.
Det bor en familj två gator ifrån mig som har noll koll på sin katt. Den är inte märkt så om jag inte hade knackat dörr i byn så hade jag inte fått veta vem som äger katten.
Nu till själva frågeställningen som jag har. Deras katt har gått in i mitt hem genom ett öppet fönster och dödat/halvt ätit upp två av mina dvärghamstrar. Så därför ville jag veta vem som äger katten.
Jag förstår att detta är fullt naturligt för katten att döda hamstrar som den säkert tyckte var bytesdjur men lagen säger väl att man ska ha samma koll på en katt som en hund?
Ska jag förvänta mig att byns alla katter ska komma in här och hämta sig ett skrovmål eller ska jag förvänta mig att respektive kattägare har koll på sina katter?
Det här hände för ngn dag sen, jag knackade dörr tills jag hittade rätt ägare, väl där kom vi överens om att de skulle ersätta dessa hamstrar som tyvärr inte var allt för billiga då det var två importer. Hon skulle komma förbi med pengar eller så skulle hon ta mitt kontonummer.
Jag har inte hört ngt alls förens idag när de kommer förbi och säger att deras försäkringsbolag sagt att vi får skylla oss själva som inte har skyddat oss mot att katten ska komma in i vårt hem. När jag frågade vad lagen sa om att de inte har koll på sin katt så sa de bara att jag skulle kontakta mitt försäkringsbolag då det borde gå på min hemförsäkring.
Stämmer det att man kan strunta helt i vad ens katt gör när den är ute utan uppsikt? Jag vågar inte ha öppet nu för nu vet ju katten att det finns mat här inne :(
Ska vi sen kolla på en annan sak, min sambo är allergisk mot katt ska han verkligen behöva stå ut med att andras katter går in i hans hem?
Och vad händer om mina hundar skulle bita ihjäl katten när den går in här hemma?
Ja som ni säkert märker så är det tusen frågor.
Jag tycker att det hela är självklart men det kanske inte är så trots allt. Skulle ngn av mina hundar springa in hos ngn och ställa till med ngt, förstörelse eller vad som helst så skulle jag självfallet ersätta dessa skador. Likaså om ngn av dem skulle döda ngn annans husdjur så skulle jag ersätta detta. Även fast det inte går att ersätta ett dött djur fullt ut.
Behövde skriva av mig lite, jag har ingen katt och är därför inte insatt i vad lagen säger.
Tyvärr har inte kattägare samma skyldighet som hundägare.
Så enligt lag måste dom inte ersätta, däremot kan man ju tycka att dom ska ta ansvar över det deras katt har gjort ändå.
Jag skulle förstå om man inte behövde ersätta om jag hade mina hamstrar ute men katten gick in hemma hos oss och dödade två av hamstrarna, nu hann jag in i rummet innan katten hann fortsätta.
Det kan ju för sjutton inte vara lagligt att ens katt får gå in hos ngn och döda dennes husdjur?
Tyvärr tror jag inte det finns så mycket att göra. Lagen är lite "luddig" dessutom så svårt att veta.
Men du kan ju alltid kolla upp det lite nogare.
Jo då det kommer jag att göra i morgon när alla myndigheter har öppet, jag tänkter inte ge mig i denna fråga det är helt orimligt att det kan vara lagligt att grannens katt ska få gå in här och döda mina husdjur så det kommer jag att ta reda på vad som är i enlighet med lagen.
Missförstå mig inte, jag gillar katter men denna står inte högt på min lista just nu. De som äger katten sa ja vad ska vi göra åt saken det är din skyldighet att skydda dina husdjur från vår katt, argumentet håller liksom inte…

#4 Om man skall tolka det hela rent försäkringstekniskt så skall man ju hålla sina egendomar inlåsta, dvs en olåst bil där det ligger en handväska på sätet ersätter inte försäkringsbolaget om den blir stulen även om det i sig är olagligt att stjäla.
Likaså ersätts inget om det kan visas på att man haft sin dörr olåst och får påhälsning av tjuven. Däremot är det ju naturligtvis inte lagligt att stjäla/förstöra annans egendom.
Jag vet inte vad som gäller när djur förstör annans egendom men det går säkert att ta reda på.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Blir intressant att läsa hur det blir.
Tråkigt med dina hamster. Klart att det inte låter bra att en katt bara "få" komma in och förstöra/döda.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Det "lustiga" är att om min hund sprang in hos ngn och dödade deras husdjur så skulle jag vara ersättningsskyldig.
Jag förstår att jag måste hålla mina djur inlåsta det är inte det men jag ska inte behöva ha grannens katt inne i mitt hus.
Alla mina hamstrar bor i akvarier men bara för att katten behagar att gå in och hämta sin mat där betyder inte att det är rätt.
Får helt enkelt se vad en jurist säger om detta, sen kommer jag även att kontakta länsstyrelsen för att höra vad de säger om saken.

Vill med höra vad som händer, tycker med att de borde ersätta vad katten orsakat innomhus i allfall, men vad man själv tycker och vad lagen tycker är ju inte alltid samma sak,,. märkligt beteende ändå av dem att inte betala, varesig det e lagligt elr inte så är det ju klar bättre för grannsämjan att betala vad ens katt förstör,, synd bara det var liv denna gången,, stackars hamstar,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jag har fått veta i efterhand att det inte bara är jag som har problem med denna katt, den försöker gå in hos andra kattägare och slåss med katterna i deras hem. Det är dock ingen som fått sina djur dödade av katten innan.
Jag tycker också att det är konstigt att man inte betalar vad ens djur åstakommer.
De sa senast igår mitt på dagen att de skulle betala men idag skulle de alltså inte göra det.
Kan hålla med dig där att man tar väl sitt ansvar endå för vad ens djur gör, om inte annat för att behålla grannsämjan.
Försäkringen lär väl aldrig täcka det ekonomiska för dessa hamstrar då jag antar att deras värde inte överstiger din självrisk?
Sedan så är jag faktiskt lite osäker på hur försäkringar täcker skador gjorda av djur. Tror man har ansvaret där själv som djurägare att se till att din katt inte kissar ner huset, att hunden inte tuggar på listerna eller att kaninen biter av nån viktig elledning osv.
Jag kommer att tänka på två saker.
- Är du, TS, inte ledsen över hamstrarna oavsett deras värde i pengar?
- Är inte detta ett fall där lagen om tillsyn av hundar och katter för om en katt går in någonstans och biter ihjäl djur som finns i det främmande huset borde väl denna lag kunna användas. Så polisanmäl händelsen! I polisanmälan ska du begära skadestånd.
Jo men självfallet är jag ledsen över att mina hamstrar är döda, vad är det för en fråga? Det var väldigt viktiga avelsdjur för mig då de är importer som jhag lagt ner mkt tid och energi för att få hem. Jag hade dock varit lika ledsen om det vore svenskfödda djur.
Jag blir också ledsen att man som kattägare inte tar sitt ansvar som djurägare oavsett vad lagen säger.
Jag ville helst slippa göra en polisanmälan just för att bevara grannsämjan men vi får se.
Det bästa vore iaf att prata med grannarna igen. Är katten kastrerad? Kanske han lugnar ner sig sedan.
Förklara för dina grannar att det var avelsdjur-jag menar att de inte tror att det "bara" var några möss.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag har pratat med grannen de struntar i om det var avelsdjur eller inte, inte deras problem…
Katten är kastrerad och har varit det i några år.
Inte bra 

Värkligen inte okej!
Hade mina katter varit hos någon och dödat/förstört hade jag givetsvis betalat! det är väll inget snack om saken! Ska du låta dina hundar (du hade hundar va?) springa omkring hos grannarna och låta dem förstöra och ta ihjäl deras djur. Lagen är mycket konstig måste jag säga om det är okej att en katt får gå in i andras hus - och dessutom "äga" det..
usch för människor som inte tar ansvar & bryr sig ..!
Hoppas att allt löser sig !
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Jag har hört att kattägare är skyldiga till ha koll på sin katt. Är det ingen här inne som vet vart man kan se just ang lagen o katter? Tycker det var lamt av kattägaren att inte ersätta, och tycker verkligen synd om dig o din hamster.
Vill säga dig att en hamster inte ska ha drag så öppna fönster är inte så bra. Nu förstår jag att det kan bli varmt som tusan dessa dagar. Jag har våra i stora lådor då får dom inte drag på sig. Samt att jag kyler ner ett hörn i buren med is i påse under deras burar. bara små tips :) tröstkramar o rip lilla hamster killen.
Ja detta är väl tyvärr ett bevis på vilka problem det blir när man har utekatt i tätbebyggt område.
katten kommer kanske troligen gå hem till TS igen och ta för sig av TS "godis" som det så snällt "bjöds" på. Tycker inte TS ska behöva ha vartenda fönster/dörr stängd heller för att få ha sina djur ifred.
Om vi leker med tanken att TS hund biter ihjäl/skadar katten när katten sitter och äter upp TS hamster i TS hem. Vem blir då skyldig?
18, ja du det är lite konstigt. Här kan jag säga hade katten blivit ivägjagad men hade den stannat så hade den blivit blöt av pussar av våran 5 åriga tik. Men eftersom katten kommer in i ends hem så tror jag inte jag som hundägare blir skyldig. Dok bör man inte lämna sitt hem med öppna fönser om man inte är hemma. Ska se vad jag kan hitta ang lag o katter. Anser att kattägaren är skyldig att betala för vad sin att gör iaf. Här fick grannen betala för nerpissade utemöbler han fick köpa nya och fick ta de nerpissade möblerna. Han kasta dom efter några dagare eftersom de stank hankattkiss. Okastrarad det påpeka jag ogillar jag !
Som hundägare har du absolut ägaransvar. Tyvärr ibland måste jag säga.
Om jag blir misshandlad tex i mitt eget hem av en inbrottstjuv och min hund biter/försvarar mig, så kan jag åka dit på det.
Ang hamstrar och deras skötsel är jag väl medveten om vad som krävs. Om fönstrerna inte ä öppna blir det över 35 grader varmt i hamsterrummet med följd att hamstrarna dör av värmeslag.
Alla hamstrarna bor i akvarier vilket gör att det inte blir direkt drag på ngn av hamstrarna.
Tillbaks till katten så jagas han bort så fort vi ser han.
Min sambo har satt upp ett kraftigt myggnät för fönstrena nu så då kanske katten stannar på utsidan. Jag kan även säga att jag var hemma när detta hande, jag var i sovrummet som angränsar till hamsterrummet och läste en tidning när jag hörde ett högt pip från hamsterrummet, jag gick in dit och tog katten på bar gärning med ena hamstern i munnen, den andra låg halvt uppäten.
Enligt lag är jag skyldig att ersätta allt vad mina hundar gör oavsett om det sker i mitt eget hem, alltså om hundarna biter ihjäl katten när den går in hos mig så är jag ersättningsskyldig, likaså om hundarna går in hos ngn annan, undrar om lagen verkligen kan skilja sig så pass mkt på hund och katt?
Blir riktigt förbannad när jag läser vad du skriver, vilka vidriga människor, kattägarna. Och surprise surprise att lagen är luddig kring sådant… jag blir inte förvånad, bara så j-vla arg.
Man ska tydligen bara acceptera att en främmande katt kommer in i ens hus (bara det är illa nog… dessutom innebär den ju en hälsorisk för en allergiker!), orsakar skada i hemmet, dödar ens husdjur(!)…
Och trots att du var hemma och tog katten på bar gärning så tänker de inte ta något ansvar, alls??! Och ingen verkar kunna kräva det av dem, heller. Det är så s-tans sjukt, finns inte ord för det. Ursäkta det ovårdade (dock censurerade) språket, men det gör mig arg.
Hoppas det löser sig för dig på bästa sätt..
Ja det står ju något luddigt med att "katten ska hållas på så vis så att den kan leva efter sin natur" eller vad det nu är.
Har läst nån gång ibland att när tvist har uppstått så har ibland katten gått fri för den "handlade efter sin natur", och ibland har ägaren minsann fått ersätta vad dennes katt ställt till med.
Alltså lite olika tolkning på denna luddiga paragraf från gång till gång.

är väll så att det inte drivs sådana härfall så långt så det finns väll helt enkelt inga prejudikat i hur lagen skall tolkas heller,,, inte vad jag hört i allfall,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
20, hmm skum lag att man skulle vara skyldig om nån annans katt kommer in i ends hem och blir biten av den boende hunden blir man skyldig att betala kostnad för katten… jaja är säkert så.

Jag var med om en liknande sak. Min ena katt gick in i grannhuset förra sommaren när de hade altandörren öppen, blev skrämd och råkade ha sönder 1 lampa och en kruka.
Nu råkade det vara så att den granntanten var extremt otrevlig. Vi dammsög och städade hos henne och sen begärde hon ändå (alldeles för mycket) pengar för de skadade sakerna.
Jag ville kolla om hon hade rätt att göra så, så jag ringde advokater (jordbruksverket visste inte) och kollade vad lagen sa, och det är faktiskt så - kattägare har ingen skyldighet att ersätta dig. Lagen säger att du som privatperson ska skydda din egendom från katter. Däremot är det inte så med hundar - där står hundägaren som ansvarig.
Så nej, de behöver faktiskt inte betala dig för detta. Däremot kan man ju göra det för grannsämjan…
Jag har kollat saken med Juridikjouren och enligt dem så är detta en sakfråga och då är de skyldiga att ersätta mig för de döda hamstrarna. Jag har gett dem kontaktuppgifter så får de kolla upp saken själva. Vi får väl helt enkelt se vad som händer i frågan.
Men det är ju helt sjukt om det är så att katten får gå in här och döda mina husdjur utan att ägaren blir ersättningsskyldig, men om den går in här och blir dödad av mina husdjur så blir jag ersättningsskyldig. Ngn stans är det fel i den Svenska lagen i så fall…

Även om lagen säger att man inte blir ersättningskyldig så är det väll ändå till vanligt folkhyfs att ta ansvar för vad ens husdjur gör, tycker då jag. Kan ju bara sätt mig in i tanken att någon av mina katter skulle smita in hos någon och ta ihjäl något av deras djur - skulle ha otroligt dåligt samvete, och spc vara rädd att de skulle hända igen. Sen skulle de ju aldrig vara någon snack om saken att betala. .
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

#28 - Ja det kan man absolut tycka. Men frågan var "Stämmer det att man kan strunta helt i vad ens katt gör när den är ute utan uppsikt?" och då är svaret rent juridiskt JA. Moraliskt är det förstås en annan femma och upp till var och en.
#29 menar du alltså att ,im jurist ljugit för mig?
Hon säger att man är skyldig att betala även som kattägare i detta fall. Men som sagt vi får ju se vad som händer iaf. Är ju en småsak att bråka om finns mkt annat än pengar att bråka om.
Ska vi behöva ha stängda dörrar/fönster bara för att sambon är allergisk och inte kan ha katter springandes i huset?
Det är i sådana fall väldigt diskriminerande. Och som sagt jag säger inte detta för att jag inte tycker om katter. Innan jag träffade min sambo hade jag katter (innekatter) men då min sambo är allergisk kan jag inte ha katt idag.
Via baksidan där våra 15 småhundar är när de är ute på tomten har vi inga problem med katter. Nu har vi bara halva tomten inhägnad just för att vi inte vill att hundarna är på framsidan då vi har en pool och parkering där så vi vill undvika att det skulle hända ngt med hundarna.
Så vad gör man på framsidan av huset där solen är som värst?
Detta är ett dilemma som jag hoppas löser sig för som det är nu är ohållbart.

Detta är ett problem och så länge folk envisas med att ha sina katter utomhus löst springande vind för våg kommer det att fortsätta vara problem. Det är så tråkigt att hundar och katter inte tillåts ha samma status såväl i gemene mans ögon som i lag och mening.
Däremot för att skona sig själv mot objudna gäster håller man givetivs sina dörrar säkrade för intrång från såväl fyrfota som tvåfota om risken anses överhängande. Jag kan inte ha min framdörr mot gatan öppen av det skälet att jag inte har koll om någon går in där. Även om jag inte har katter som besöker mig ofrivilligt finns det annat löst folk i området som jag inte vill ha in. Jag får alltså försöka ha koll på ytterdörrar och fönster.
I det juridiska är det ju så som skrivits ovan att katter och hundar skall hållas inom ramen av sina naturliga behov så att de inte skadar eller stör grannar. Vad man utläser i det är ju ganska tvetydigt. Däremot om ens katt förstör hos någon annan kan skadeståndslagen träda in om man kan påvisa att katten inte har hållits enligt ovan regler (djurskyddslagen).
Moraliskt sett är det naturligtvis självklart att man som djurägare tar ansvar för vad ens djur åsamkar för skador. Om det råder ingen tveksamhet. Att polisanmäla ägaren är ju en naturlig följd, men hur ser bevisfrågan ut? Finns det klara bevis för att just den ägarens katt är skyldig? Har någon dokumenterat katten i huset och/eller kan ord stå mot ord?
Ledsen att behöva säga det men jag är rädd att du inte kommer så långt - däremot tycker jag om grannen nu väl känner till att dennes katt har gjort intrång och haft ihjäl de stackars hamstrarna skulle det vara ytterst klädsamt med en ersättning.
Jag tog katten på bar gärning, knackade dörr tills jag hittade rätt ägare, vet inte vad mer jag kunde ha gjort?
Nu har jag kollat upp det hela med en utomstående jurist från ett helt annan firma och denne svarade precis likadant som den första juristen, alltså att man som kattägare är skyldig för vad ens katt gör.
Ang att inte ha öppna dörrar/fönster det går liksom inte, har haft så idag och jag håller på att dö av värmeslag.
Nu är det ju inte så mkt folk som rör sig just i den här byn, alla känner alla osv och jag är inte direkt rätt att ngn skulle kliva rätt in här. Att jag har haft stängt är för att jag inte vill bli ersättningsskyldig när katten hoppar in här hemma.
Hamstrarna är välskyddade nu med nätgaller utanför fönstrerna.
Däremot är övriga huset osäkrat mot katter och andra djur som eventuellt skulle kunna ta sig in.
Jag har en grund som håller hundarna inne på framsidan men den håller inte katter ute.
Jag tycker att det är beklagligt att man inte kan ta till sig problemet.
Jag skulle bli "glad" om jag fick chansen att göra upp utan att blanda in polis mm om det vore mitt djur som orsakat skada, men det är jag det.
31, håller med att släppa katter lösa skapar ofta problem hos någon som inte uppskattar hitta fynd i grönsakslandet eller en katt inne som hälsar på objuden. Jag tycker att katter har det säkert o bra i kattgård/innekatter eller får man ut o gå med den i sele/koppel.
32, Hoppas allt slutar bra och att de erskänner sig skyldiga för vad deras katt har gjort o ersätter. Stå på dig o lycka till!

#32 Jo där kommer skadeståndsbiten in, vilket verkar helt klart i detta läge. Det låter som sagt sannolikt att kattägaren har ett stort ansvar i det hela. Hoppas du får upprättelse!
Det enda jag med säkerhet kan svara på är att om katten går in i ditt hem och din hund dödar den så är det su som måste ersätta katten, samma sak gäller om hunden biter en inbrottstjuv.
#35 jo då jag vet är väl påläst om lagen ang hundar då jag är kennelinnehavare. Men det är ju sjukt om det nu skulle vara så att jag blir ersättningsskyldig om katten går in i mitt hem och blir ihjälbiten men att ägaren inte skulle vara ersättningsskyldig om katten när den är inne i mitt hem dödar mina andra husdjur i så fall är ngt snett men enligt två helt oberoende jurister så är kattägaren ersättningsskyldig.
Kan undras vad som gäller om katten biter inbrottstjuven.
Fy… jag tycker det låter väldigt orättvist om du inte får ersättning för hamstrarna. Man måste "skydda sin egendom"… Vadå, ska man inte ens få ha ett fönster öppet? Förrän en hungrig katt kommer och hoppar in och äter upp sina husdjur. Jag tycker inte att du har gjort något fel, du hade ju inte hamstarna lösa på golvet precis. Det är ju kattens fel alltihop!!
Ne, ägarna borde ha mer koll på sin katt!
Jag skulle ta kontakt med den lokala tidningen så de kanske kunde skriva några rader om detta. Folk kommer att reagera, liksom alltid när det har med utekatter att göra, som förstör andras egendom.
Personligen tycker jag att det är för jäkligt att man inte är mer skyddad av lagen när sådant här händer. Och fy för såna grannar som inte kan göra rätt för sig fastän det inte är deras lagliga skyldighet.
Fast å andra sidan, jag tycker man ska kunna ha dem lösa på golvet också ;)
Grannkatten har ju inget där att göra alls, och jag skulle vägra låsa in mina djur och barn, utifall grannkatten kommer och bråkar och förstör.
Ja det har du rätt i ;)
Alltså katten var i huset..huset är privat egendom. Nej han hade inget där o göra, fick egentligen inte vara där alls. Och sen om hamstrarna var så dyra och hade värde, så klart hon ska få ersättning då. Katten förstår ju inte men ägarna gör och har ansvar för den.
Jag kan bara säja vad som hände en gammal kompis till mig som hade utekatter.. Katterna gick in till grannen som var allergisk och fick ett allergianfall som krävde läkarbesök, min kompis blev tvungen att betala läkarbesöket och hon fick ett föreläggande av länsstyrelsen som förbjöd henne att ha katterna ute obevakade..
Så med tanke på det fallet så bör ju även denna kattägare vara ersättningsskyldig samt bli tvungen att övervaka sin katts utevistelse.
Beklagar vad som hänt dina hamstrar och hoppas det går bra för dig med grannen!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner