Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 7019 ggr
Billikanin
0

Hur gammal är kattungen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla kattmänniskor!

Efter över tre års kattlöshet ska jag nu äntligen få hem en ny liten krabat. Problemet är bara att ålder på den lilla ännu är okänt.

Kattungarna är födda ute i min morfars stall av hans gårdskatt som är en "rest" från svunna tider då han hade katter så som många förr hade katter på en gård - lösspringande och, tyvärr, okastrerade, endast för att hålla mus- och råttbeståndet så lågt som möjligt. Den kattmadam som han nu har kvar har han trott var infertil, då hon är en sex-sju år gammal och tidigare inte har fått några ungar. Tydligen var så inte fallet, då hon nu har nedkommit med tre små välskapta bebisar… Självklart kommer han att se till att hon inte får fler kullar efter den här, men nu är det som det är med dessa tre. Två av dem ska förmodligen få stanna på gården med mammakatt (kastrerade så klart!) men den tredje ska få följa med mig hem!

Problemet är bara att ålder på kattungarna är okänt. Morfar har varken tänkt på att mammakatt blev tjockare eller smalare, (detta är helt en utekatt som bor i stallet, självklart får hon bra kattmat men hon vistas inte inne i huset) alltså vet vi inte när ungarna är födda. Min förra katt var född 1999 och jag måste säga att även om jag har bra minne så är det kort…Tungan ute Jag har ingen aning om hur stor hon var när jag fick hem henne som 12-veckorsunge. Därför vet jag inte heller hur gammal kattungarna är och det skulle jag behöva hjälp med att bedöma, jag vill ju absolut inte ta hem henne förrän hon är minst 12 veckor, hon behöver ju tiden hos mamman. Jag har fotograferat min lilla tös och hoppas att någon vill ta sig en titt på bilderna och försöka bedöma åldern. Alla tre ungarna i kullen är jämnstora.

Stort tack på förhand!

/Elin

Billikanin
0

En bild till…

Billikanin
0

Ännu en

Billikanin
0

Sista bilden

Josefa
0

7-8 veckor skulle jag gissa på. varför inte ta två av ungarna när det blir dags, så de får sällskap?

Billikanin
0

#4 Okej, ja, det var vad jag också har gissat på. Jo, helst skulle jag ta två men då jag fortfarande bor hemma är det mamma som bestämmer och hon säger en, trots att jag har diskuterat för- och nackdelar länge med henne och fördelarna med två klart överväger… Så i nuläget ser det ut som om det "bara" blir en, tyvärr…

[Anunnaki]
0

Jag föreslår att du väger dem för vikten kan ge en bra indikation på hur gamla de är. Titta här så kan du hitta vikter på några kattungar som jag har hand om just nu. På bilderna som finns på tre av kattungarna är de cirka sju veckor. Om du klickar till en logg där vikten på fyra kattungar finns. Dessa fyra kattungar väger ganska olika. Min erfarenhet är att kattungar som bor inne med sin mamma väger mer än kattungar till en kattmamma som som försörja sig själv. Men i detta fall så har väl kattmamman fått mat serverad.

Från bilderna gissar jag att de inte är mer än kanske sex veckor. Hur pass duktiga är de på att hoppa, klättra, springa? Kan de hoppa upp på en stol utan att behöva ta hjälp av någon stolsdyna av textil? Vet du något om när de fick ögon?

Billikanin
0

#6 Okej, vilket bra tips, det ska jag absolut göra! Kattmamman får mat serverad, fri tillgång, men har alltid var ganska tunn av sig, inte mager då utan tunn och liten i själva kroppsbyggnaden. Det verkar vara utmärkande för den "kattsläkten" att katterna blir ganska småväxta, skulle gissa på att mammakatt väger runt 2,5-3 kilo eller så, men hon är alltså inte smal, bara liten i växten, så det kanske denna lilla också blir?

Jag har ingen aning om när de öppnade ögonen, det var innan vi hittade dem. De hoppar och skuttar och far runt som små galningar utan några större problem, jagar både varandra och allt annat som finns i deras omgivning. De äter också av storkattens torrfoder då och då utan problem. De hoppar upp och ner från saker utan problem också, men vi har inga högre saker där så stolar vet jag faktiskt inte om de kan ta sig upp på utan hjälp. Det var ungefär två veckor sedan vi hittade dem och redan då kunde de springa runt men de har vuxit ganska mycket sedan dess.

Tack för hjälpen båda två!