Fri katt innomhus?
Jag ska ev. få hem en katt som har bott i ett stall, och gått lös där. Hur är det när man får hem en katt? Hur ska man gå tillväga? Kan han bli en innekatt? Han är väldigt, väldigt social.
Och sen undrar jag även om en katt kan bli dräktig utan att löpa?
En okastrerad katthona kan bli dräktig, men om parningen ska lyckas så är det nog under löpningen, eftersom att det är då äggen åker runt osv…. Kan inte så mycket om själva löpningen men när de inte löper så händer det inte så mycket i livmodern o de så det är liten chans att katten blir dräktig
En katta kan bli parad innan vi människor märker att hon löper. Blir hon då dräktig slutar hon ganska snabbt att löpa. Och på vissa katter märks det knappt att de löper.
okej, tack för hjälpen.

#1 Helt fel!
0#
Ja en katt kan bli dräktig utan att löpa!
En katt har så kallad inducerad ägglossning, det innebär att ägglossningen sätts igång av själva parningen, utan att gå in för mycket på detaljer här så stimulerar själva parningen ägglossningen.
När honan löper är hon villig att bli parad, men en gåpåig hane kan para honan ändå och hon kan då bli dräktig.
Det är också därför p-piller egentligen inte är något säkert skydd, p-piller förhindrar inte dräktighet utan hindrar bara att katten löper.
Till skillnad mot vad så många tror så kan en tidigare utekatt bli en alldeles utmärkt innekatt. Vad som är A och O vare sig det är en tidigare utekatt eller en tidigare innekatt är aktivering samt att se till att katten får sina behov tillfredsställda. Katten behöver få jaga, går utmärkt att låta den apportera efter en boll, en godispapperstuss eller leka med vippa mm. Den behöver klättermöjligheter och klösmöjligheter, i en klösmöbel får du allt i ett.
Katten kommer säkert att vara lite orolig i början då det är en ny miljö och ny situation, men de brukar snart finna sig tillrätta. För en del katter är stängda dörrar som ett rött skynke framför en tjur. Det har inget med att de vill gå ut att göra utan helt enkelt bara en nyfikenhet på vad som finns på andra sidan :-)
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Jag har en innekatt som tidigare varit utekatt och varit ute väldigt mycket. I början var det svårt att få honom till innekatt. Han verkade olycklig, och det var svårt att gå på lådan. Långsamt så vande han sig mer och mer. och efter ett halvår var han världens bästa innekatt. Så med mycket tålamod går det. Idag mår han toppen och uttättar aldrig några behov utanför lådan.
Vi har en flicka som levde sina första 10 veckor som stallkatt. Hon är nu lite speciell men älskar att vara inomhus och jaga blomflugor. Allt tar lite längre tid med henne som t.ex att få klappa henne. Hon är inte lika tillgiven som våran andra katt men hon börjar bli…
Det roligaste med henne är dock att få se henne jaga flugor. Hennes jaktinstink är så mycket bättre än våran andra katt och det är så läckert att se. Hon har verkligen visat mig hur grymt och ändå vackert katter jagar.
Hon vägrar förresten att gå ut. Visar man kopplet så gömmer hon sig under sängen medan våran andra kommer fram och nästan sätter på det själv.

Fast det du beskriver ovan har nog mer med personlighet att göra än att hon tidigare varit utekatt 
Av de jag har hemma så har jag några som är helt otroliga jägare, medan jag har andra som ligger långt efter och vissa som till och med är i stort sett ointresserade av jakt.
Samma med keligheten osv. en del har varit kelproppar från början, andra mer avmätta längre tid och en del har varit lite egna hela livet. 
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

min älsta katt Puma var hemlös när hon kom till mig o ingen vet hur länge hon varit ute.. ibörjan var det lite kämpigt att få bort hennes udda vanor men nu trivs hon jätte bra som innekatt o hon vill inte vara ute.. hon går inte ens till ytterdörren ..
Så TS ge det tålamod så ska du se att det säkert kommer att gå bra =)
Okej, tack för alla råd. Nu vet jag inte om jag ska ha kvar katten. Men är det bäst att få hem den och vänja den vid att vara innekatt och sen hitta nytt hem? Eller är det bättre hitta ett bra hem direkt?
Hade gärna velat ha kvar honom, men har redan fyra råttor. Plus en tam kanin som jag faktiskt hittade vid stallet där katten just nu är så vet inte om jag kan ha kvar honom.
Förresten oroar mig lite för att han kissar och sånt utanför låda..hur är det med att gå på låda? Jag har hittat en kattunga en gång, dne var väl 7-8 veckor när jag hitta den, och den gick på låda direkt. Och har aldrig gjort sina behov utanför lådan varken under den tiden jag hade den eller i sitt nya hem.

Vi har också haft katter som var utekatter förut.En av dem var 4 år när han kom. Var inga problem då han helt bytte miljö.
#9 katter kan vänja sig vid andra djur särskilt när de är små. så är det bara pga det så går det göra något åt det.
katter är väldigt renliga djur och eftersom den är liten borde inte lådan vara så svår att lära.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Samma Med vår Mee. Hon var ju van att gå ute helt i två år. Hon rymde från grannarna till oss. OCh gissa vilken katt som ALDRIG försöker ställa sig vid ytterdörren för att försöka gå ut? Mee förstås. Hon har fått nog av utelivet.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....