Nätat in balkong utan tak?
Jag kommer ev flytta till en lägenhet på översta våningen, därmed utan tak. Min katt är en mästarinna på att hoppa och klättra, så jag måste absolut ha nät även som tak! Någon som har gjort nåt sånt, och gärna kan visa med bilder?
Tack!

*tassavtryck då jag har precis samma problem*
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.

Jag gör som #1, hoppas okej, får stor balkong till vintern.

det borde gå att använda mjukt när som katten inte kan klättra i. katter vill ha ett stabilt underlag när de klättrar, och stelt hönsnät är ju kanon för det. om man använder ett nylonnät däremot så klättrar katten ogärna. vi har ett nylonnät, och har inte nätat enda upp till balkongen ovanför, utan har en glipa på typ 20 cm längst upp. katterna har dock aldrig klättrat på det nätet, även om de var flitiga klättrare i det gamla hönsnätet. de har lutat sig mot det med framtassarna och övervägt, men när nätet ger vika och börjar bukta ger de upp snabbare än ögat.
Jag har en balkong högst upp utan tak och dessutom rundad i formen. Det jag gjorde var fäste långa rundstavar med buntband i balkongpinnarna och trädde över ett mjukt nät (finns att köpa på zoo-butiker), fäste det i räcket med buntband och samlade ihop det uppetill och fäste med ett par skruvar i väggen. Tyvärr syns inte taket på bilden men ger en liten ide. Min klättermisse klättrar inte i det för hon klarar det inte, svänger för mycket
Kanske det skulle fungera om du gjorde nån ställning av trä som du kan fästa nätet i. Som en ram som jag sett andra tipsa om men att du bygger på ramen med en takdel =)
Men då måste du nog kunna fästa ramen i väggen, vilket man inte alltid får i och för sig…

Tack så mycket för tips och bilder!! 
Det kan säkert funka med ett mjukt nät, antingen som man samlar ihop mot väggen, eller så har man inget tak för att katten ändå inte kan klättra i det. Tyvärr vågar jag inte chansa på det, för min katt klättrar och hoppar som bara den! Hon skulle säkert ge sig på ett försök till slut!
Måste nog bli nån sorts ställning i alla fall, hmm, ingen som har bild på det?!

tecknat hur vi gjort…
Rusta har bra mjukt nät för balkonger, som du kan ha att näta in både tak och hela balkongen med. deras nät är dessutom billigt! Och det mjuka nätet är inte klättervänligt. Jag har mjukt nät i min kattgård och det är inte poppis att klättrra i
http://www.rusta.se/netty_kattnat_for_balkong_2x5m_p75601327.html
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#11 Jag var på rusta idag och kollade in det nätet, det är fruktansvärt skört och går nog sönder om katten gör minsta försök med att klättra i det, eller tugga på det. Fast jag kan ju ha fel, det kan ju vara utmärkt och funka jättebra när det väl är uppe :O Har du testat det nätet själv Gunilla? eller har du ett annat mjukt nät? :)
/Frida
Jo det nätet är bra. Lucy in The Sky har det åt sina katter. OCh katter biter inte i det. sätter du dessutom upp det så att det inte stramar, så är det definitivt inte attraktivt att klättra i. MEn som sagt, det är precis som det står i beskrivningen, du ska itne lämna katten ute ensam med sånt nät. Jag har ett annat, köpt från Firma H. H. Kristiansen i Göteborg 031-421845. Det är till speciellt för katt och är UV- beständigt. Superstarkt. Men det är klart, då är du uppe i andra priser då kostade det 75 kr per löpmeter. De skickar gärna också. men min utegård har ju stått uppe i tre år nu i ur och skur och inte en skada på det…. kolla på min hemsida

Okej, men då kanske det är något att satsa på då
/Frida

http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=160856&p=2801360#p2801360
Här är vår lösning. Där kan man även dra tak över.

Tack för alla tips och bilder! Nu ska jag bara hitta nån som är händig o villig också… 
HAha locka med en god middag eller ett flak öl!Eller båda!