Jag använder Olivers klumpbildande Kattsand.Om det luktar bajs kan det ju bero på vad katten äter för mat.
Stolt ägare till tre La permer
ja sanden luktar ju inte illa utan bajset och är det en kise som inte skottar över, så luktar det ju mer eller mindre. Bäst att i så fall kolla vad den äter och att ta bort bajsklumparna med en gång. en kattlåda bör ju skottas ren åtminstone en gång per dygn, helst två elelr flera om man har möjlighet. OCh jag använder också olivers. den är väldigt bra.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Då är det Klumpe du köper? Den är för all del rätt OK. Ger du mjölk? Hur är konsistensen? OCh det kan vara så enkelt att de inte tål lever. Som kan vara i något foder.
fri hemkörning om du beställer för 199 kr. gå in på Shop där! ÄVen foderbilen säljer Olivers sand och foder och de säljer även RC
Jag vill slå ett slag för Everclean. Har det själv och tycker det är MER än värt sitt pris! 
(Fast om kattens skit luktar RIKTIGT illa jämfört med tidigare katter så kanske det är fodret ni ska se över. Mina föräldrars ena katt tålde inte sitt foder ett tag och då hjälpte inte ens Everclean trots att dom har tak och lucka på lådan
)
Jo det är Klumpe jag använder
Min mamma har den till sina katter
& det luktar inte alls, därför tänkte jag prova den.
Men den funkar inte alls här hemma :(
Plockar bort 2 ggr/dag
Får övergå till bara torrfoder på dom då
Ingen mjölk till dom, konsistens är som vanlig
kattskit.
Funderar på om jag behöver avmaska dom
dom är avmaskade 2ggr innan jag fick hem dom
Du ska inte maska av i onödan. Det är inte bra. Deras bajs luktar inte mindre för det. Sen är det ju inte frågan om torrfoder som skulle ge mindre luktande bajs. MEn Rc är ju bra foder och mjukmaten du ger är också bra. Kör dock inte på Friskies torrfoder, det är för hög magnesiumhalt i det. OCh everclean är jättebra håller med men på tok för dyr. Klumpe grå, klumpbildande(det finns vit också som inte klumpar) är egentligen en bra sand, men mina små typer har fått för sig, att de ska ha finkornig sand. I en låda. i den andra ska de ha bränslepellets, som är 8 mm i diameter, således väldigt grovt. Men de vill ha det så, så var så goda!
Vi har en katt som vägrar täcka över men ändå står och "puttsar" allt om kring men just inte täcker över. Tyvärr är det den kattens bajs som luktar mest illa, så man får helt enkelt gå dit och ta och skopa över sand omgående för sitt eget bästa (överlevnadsinstikten *s*).
När det är övertäckt så fungerar sanden utmärkt och då är det everclean vi har multicat (blått band). Är det så att din katt inte täcker över eller är det att sanden inte klarar av de "potenta" kluttarna?
/Fridaybrew

Jag använder Pussi Kompakt Ultra. Enligt mig så är den lika bra som Everclean (som ska vara det bästa på marknaden). Jag råder dig till att testa Pussi först, då den är hälften så dyr.
Ger du kissarna olika mat hela tiden? Varför isåfall?
Hitta en mat som funkar bra för de, som ger de bra med näring och håll dig kvar vid den. Om man varvar mellan olika sorter var och varannan dag så kan de bli dåliga i magen och därav illaluktande bajs.
Min bror gav sina kissar Friskeis i 5 månader. Han sa att han inte stod ut med hur det luktade. Även deras bajslukt spred sig i hela lägenheten. De bajsade även väldigt ofta.
Jag sa åt honom allt jag vet om Friskies och bad honom köpa bra mat istället. Så han köpte sig en Royal Canin-påse och märkte skillnad på bara några dagar. Nu säger han att han inte kommer gå tillbaka till "skiten" (i 2 bemärkelser) igen.
T.o.m. min envisa mamma som alltid köpt "skit-mat" på Ica åt katterna har jag nu fått att förstå och inse att kissarnas magar mår bättre med den sk. dyrare maten från djuraffärer. Min bror och katterna har nämligen flyttat hem till mamma nyligen och där fick de första tiden mat från Ica. När min bror även flyttat dit Royal Canin-påsen så blev min mor en aning gladare. "DÄR SER DU! Det är ju det jag alltid sagt!" sa jag.
Nu ser jag ju att du köpt bättre mat också. Jättebra, men varför varva?
Puh ;)

Oliver Kattsand kostar 75 kronor och Pussi sanden kostar 99 så Olivers är betydligt billigare.

Evercleen är outstanding tycker jag. Jag brukar ta någon oparfymerad (ex den blå) samt den med Lavendel och blandar i lite för fräschörens skull. ca 2+1 ungefär.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Det kvittar ibland vad det är för mat, det är troligen så att olika katter har olika tarmkulturer. Vi har 3 katter och de äter av samma mat som är RC och deras avföring luktar helt olika, en luktar inget en är så att man kan se molnet av stink riktigt illa är det och en som är medel. tur är att två av tre täcker över sina så. Oturligt nog är det den stinkigaste katten som inte täcker över *doh*. Så visst att viss mat stinker mer men det är inte 100% enda anledningen är det jag vill ha sagt.
/Fridaybrew

Men olika katter reagerar olika på maten.Så för att katt ett mår bra av maten innebär det inte att katt två eller tre gör det.
Sen kan det vara så att den katten som är ranghögst inte vill gräva ner sitt bajs för den vill ju visa att den är ranghögst.
Naturligtvis är det så att det är rangen det vet vi =) Dock bra för andra som inte kände till det tidigare.
Sen om bajs luktar innebär det alltså 100% att katten inte mår bra? Det är jag tvivlande till.
/Fridaybrew
Jag använder Eldorado klumpbildande och tycker den är jättebra. Klumparna delar inte på sig. Det luktar inte heller. Den är billig och bra!

15# Jag har haft Eldorado jag med och jag tyckte att den var helt okej. Framförallt ett fint pris! Sedan såg jag på Plus och där testade de olika kattsander. Misscat tror jag det var som vann, tätt följt av Pussie. Men Pussie var den mest prisvärda. Pussie är faktiskt mer ekonomisk än Eldorado, om man ser till klumpbildningen. Dels håller kisset och bajset ihop bättre av Pussie och det luktar mindre. Sedan behövs det mindre av den sanden för att "binda". :)
everclean kom väldigt bra till dock var det priset som höll ner betyget för den. Dock så är det så drygt att det är lätt värt pengarna.
/Fridaybrew
#16, Nu var det väl ändå Everclean som "vann" jämförelsen i Plus, inte misscat.. 
# 19 - Jag brukar köpa den på 5 kg. Kostar runt 35 kronor i "min" affär. Jag har ingen bil så jag är jätteglad att denna sand finns inom tre minuters gångväg.
Olivers sand kostar 75kr/10kg om man är uppfödare eller storkund. Annars 189kr. Eller 399kr/30kg. Nu har de kampanj, 299kr/30kg.
Jag använder Olivers, sedan ett år tillbaka, och är väldigt nöjd. Fick hem 80kg idag..

#10 Ja?

18# Hmmm. Det kan vara så. Mitt fel. :)
Vi är frälsta i everclean! Synd att det är så dyrt bara.
Tyvärr håller everclena på att försvinna från "vår" djura affär. Istället kommer de att ha arm & hammer som är deras konkurrant!
Den funkar också skitbra och är lite billigare. Jag tycker dock att den inte klumpar riktigt lika bra. Men den håller borta lukten.
Vi hade pussi först när vi skaffade våra katter, men min sambo tyckte att själva sanden luktade äckligt.

Gold label är annars en storfavorit. Men det är också så dyrt!
#20 Är du nöjd med den? Jag älskar den sanden.
Superb. :D

#24 Pussi ger inte så fräsch doft tycker jag, men jag funderar på att köpa Pussi och blanda i lite Evercleen Lavendel, då drygar man ju ut det hela med lite billigt och en skvätt dyrare luktförbättring. Skall kolla det. Men jag orkar inte med allt "vid-sidan-om-pinkeri" när man byter sand, det blir protest direkt har jag märkt. Så Evercleen har jag skämt bort dem med från början och så får det nog bli i fortsättningen…
#27 Vi har bytt sandsorter rättså ofta, eftersom vi ville prova oss fram till vilken vi gillade bäst, och det har inte varit några problem. Kanske för att de är vana vid byten!
Ja, vi har blandat lite ibland med. Dels för att det har varit dyrt, men också för att det är flera mil till närmsta välsorterade djuraffär/veterinär där de säljer everclean!
# 26 - Jag är helnöjd och köper inget annat. 
#29 Samma här :)

Jag körde Everclean innan och har precis provat Extreme Classic gold label, och jag tycker de är väldigt lika i kvaitiet och konsistens eller vad man ska säga. Gold label är billigare än andra kvalitetsmärken tror jag.
Jag beställde från http://www.hemfoder.se/kattsand/
Jag tänker prova Tidy cats nästa gång som finns hos foderbilen. Kul att prova lite olika tänkte jag!
#10 vad jag kan se på Olivers hemsida så kostar 10 kg Kattsand 189 kr, medans Pussi compact kostar 99 kr/ 10 kg.. så nog är det skillnad.
Jag använde tidigare Pussi compact och varit väldigt nöjd med det förutom en sak. Den dammar ganska mkt! Så nu har jag övergått till Everclean å är supernöjd och är drygare än Pussi 

Som uppfödare eller som storkonsumetn betalar man 75 kronor för 10 kilo.Som storkund räknas man om man beställer mycket på en gång och man behöver inte ha reggat stamnamn.
#33 Okej då vet jag
. Jag kollade bara stycke priset som vanlig konsument 
#33 Det nämndes ju inte först, så det är ju inte lätt för folk att veta.
Jag använder Tidy Cats (Blå för multiple cats) och den är superbra. Luktar ingenting trots att 2 katter använder lådan. Kostar 249 kr/18,1 kg hos Foderbilen men är dryg.. 1 låda räcker ca 60-80 dagar vilket ger en maxkostnad på 60 kr katt/månad:)
#24 Everclean kan du köpa hos foderbilen och få hemkört:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Olivers är ju hemkört fritt också om du köper för 299 kr. Vilket tre sä'ckar kostar om man är normalkund….ÄVen foderbilen säljer Olivers mat och sand
#37 Nu räcker det att handla för 199 kr så kör de hem fraktfritt!
just det. månaden ut. så jag ska ta på fredag och beställa mat och sand.
Var står det att det är tidsbegränsat? Jag måtte vara blind.. 
hm…. Ok, det braiga priset på Kattsand denna månad, menar jag….
Oupps, jag trodde du svarade på mitt inlägg om fraktpriset! Så det kan bli…
haha, ja så kan det bli. Morgaine, så dyrt för Eldorados 5kg:s Kattsand? kollade priset på Eurocash i fredags. 24.90…….
Här hemma kör vi på lite olika, men oftast kristaller. Dock har vi lock/toahus (eller vad de kallas) och det är därmed helt luktfritt. När mina föräldrar är bortresta och jag tar hand om katterna kan jag vara dålig på att komma ihåg lådorna pga det faktum att det inte luktar. Tills man lyfter på locket dvs och hittar några fina överraskningar 
_No way! Yes way!
japp, det är därför jag inte gillar lådor med hus. För OSS luktar de inte, men kan du tänka dig, vad det stinker för kissen när den går in? Pyton….. Dessutom är de ju svårare att göra rena då det blir ett extra ampande med huven.
Ja, jag skäms över det (dock brukar de isf protestera genom att bajsa utanför eller gå ut i våra rabatter och göra ifrån sig). Tur att min mor är den som har hand om det i vanliga fall, hon är noggrann. Och rengöringen tycker jag inte är särskilt krånglig.
_No way! Yes way!
OCh har du en kisse som är lite stor, så gillar många av dem inte såna lådor. De slår i huvet. Arne….. HAn är ju inte kraftig, men långbent, så han blir liksom för hög för såna lådor, när han ska kissa. Så då väljer ha duschen. Så inga mer lådor med huv här inte. Nä, för mig är det en rutin som är bunden vid dagens tandborstningar. det första jag gör och det sista jag gör. Då är lådan fräsch.
Nej, det funkar ju inte för alla. En av våra förra katter vägrade den, så då såg vi till att endast ha en låda med huv och två lådor utan. De andra katterna valde dock huvlådorna - antar att de tyckte om avskildheten. Eller något. Smaken är som rumpan 
_No way! Yes way!

vi kör pussi, funkar perfekt. Har provat everclean, tyckte inte om den och inte katterna heller för den delen
Nackdelen med pussi är att de små kornen hamnar överallt, särskilt om man har en katt som måste gräva Djuuupa gropar.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Hur är Tidy Cats när det gäller klumpandet? Smular den? Jag tänkte prova Instant Action eller power blend. Såg att de fått in den på hemfoder nu också.
#50 Den ger fasta hårda klumpar som inte smular sönder:) Min son glömde sätta locket över lådan en gång när han duschade så det kom en del vatten i sanden och den fick jag upp i en enda stor klump som stack ut dubbelt så långt som själva spaden på alla sidor;)
Jag har provat snart alla sorters sand som finns att köpa, inkl pellets och kristaller, men tidy cat´s står i en klass för sig både vad det gäller lukt och klumpande tycker jag. Jag kommer inte byta bort den så länge den finns att köpa och jag har katter 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag har också precis använt min första kartong med Tidy Cats blå. Och jag är jättenöjd. Har två hankatter (kastrerade) som båda kissar och bajsar enormt mycket. Känns det som. Men numera luktar det aldrig illa från lådan. Hade Olivers innan och tycker båda klumpar lika bra, men med Olivers luktade det sämre.
Däremot kan jag tycka att parfymdoften i sig kan vara lite kväljande. Något som jämfört med Everclean och kan rekommendera den istället rent doftmässigt?
Välj den doftfria Everclean =) blåttband multi cat.
/Fridaybrew

Kör bara Everclean. 3 delar doftfritt och 1 del Lavendel som "piffar upp" lådan lite. Men inte för mycket. Det räcker med en 1/4-del tycker jag.