Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 8973 ggr
Kattflicka
13

Bengal - vad är dina erfarenheter?

Hej! Vi ska snart skaffa en till katt här hemma och funderar på en bengal. Jag har läst det som jag hittat på internet om rasen. Min fråga är: hur är just din bengal personlighetsmässigt? Eller andra bengaler som du träffat? Hur är det att leva med bengalkatter? Vad är din uppfattning om denna ras?

Jag tar gärna emot tips på vart jag kan lära mig mer!

MonicaLagerquist
2

En bengal är en ganska krävande ras.Den behöver både motion och hjärngympa.Den är läraktig och aktiv.

Jag har uppfödarkamrater som föder upp Bengaler,Grannen har en bengal ifrån dem

http://www.bengalkatt.com/

Stolt ägare till tre La permer

Kattflicka
0

Bengal är ju en aktiv ras. Jag har två till katter hemma, en 2 år gammal brittisk korthår och en 15-årig husis. Britten saknar en lekkompis, nu när husisen börjar bli äldre och inte riktigt orkar leka längre.

Brittisk korthår beskrivs som en ganska lugn ras. Men jag upplever min som rätt aktiv. Han hoppar, springer, hänger i gardinerna, slår på persiennerna, kommer med betydligt fler lekinbjudningar än vad husisen orkar med, "stör" en och vill leka, släpar upp leksaker i sängen när man ska sova osv. Så kanske är han ovanligt aktiv för att vara en brittisk korthår? Jag leker med honom och stimulerar honom, men han verkar fortfarnde behöva sällskap av en yngre och piggare katt. Han är dock inte extremt aktiv, jag har träffat katter som är aktivare.

Tror ni att min britt skulle gå ihop med en bengal? eller kanske så är bengalen för aktiv? några åsikter eller funderingar?

elyse
0

Varför är du sugen på just en bengal? Är inte en till britt ett tänkbart alternativ?

Kattflicka
0

#3 en till britt är ett av alternativen som jag också funderar på. har som sagt inte bestämt mig än. jag tar tid på mig, för jag vill göra ett bra val som passar min familj (både människorna och katterna).

Varför just en bengal? Jag har börjat intressera mig för, och ta reda på fakta, om de lite mer aktiva raserna, så som bengal och cornish rex. Jag är hemma om dagarna så jag har mycket tid att lägga på mina katter. De verkar aktiva, sociala och härliga att leva med. Dessutom så fascineras jag av olika raser, att träffa dem och ta reda på hur just de är överlag (även om alla katter såklart är olika individer med olika personligheter).

Jag frågar runt lite i forum, för jag tycker det är intressant när folk beskriver hurdana just deras katter är :)

annzoo
1

Jag lever nu med flera bengaler och dom är aktiva, älskar vatten, extremt nyfikna och hjälpsamma. Apporterar gör de flesta av mina  bengaler, älskar att ligga på/under täcket. är Otroligt sociala.

En fördel att man har en aktiv kompis men de finns också dom som vill vara ensam.

vet inte var du bor men hälsa på några uppfödare av rasen för det bästa är att uppleva dom liveSkrattande

miarosa
2

har märkt att dom vrålar hihi!

wildcats…Flört