Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2589 ggr
sammy78
0

Hitta nytt hem till katt (ej min)???

Hej !

Skriver här för jag vet att man får bra svar här :)

Jag har en kusin som skaffade katt för ca 18 månader och nu vill hon gör sig av med den för att hon och hennes pojkvän tydligen har blivit allergiska. (skriver lite skeptiskt för när dem är hemma hos mig och mina katter så har dem inga problem med några allergiska reaktioner men men)

Jag kan tyvärr ej ta hand om flera katter …har redan 3 stycken och skaffar jag flera blir det "krig" här hemma hos oss!

Min kusin säger att hon kollat runt och pratat med 2-3 olika katthem och liknande men ingen vill hjälpa henne för dem har fullt och har inga jour hem etc.

Och min kusin säger att om hon inte kan hittat ett hem åt katten så kommer hon att aliva den :(

Jag har sagt till henne att kolla med sina vänner/släkt/bekanta och att lägga ut en annons på blocket eller liknande men .. hon är lite bekväm av sig …vad kan man göra i en sådan situation ?!

Kan ni ge tips på flera sätt att hitta ett nytt hem till katten ?

Katten är en blandras katt (vet inte riktigt vilken blandning)

Det är en hankatt som är kastrerad.

Och han är 18 mån gammal.

sammy78
0

min kusin bor i Malmö-området.

Josefa
0

Varför förväntar sig folk att katthem ska ta hand om deras katter när de själva tröttnar? Katthem är till för de ägarlösa katterna.

Har de försökt att annonsera själva?

Matsskoglund
0

avliva kusinen

tuska
0

Läser mej till att kusinen är för bekväm för att sätta in en annons om katten. Då förstår jag att hon är för bekväm att även ha en katt, en katt är det jobb med.

Kan du inte försöka att hjälpa kusinens katt att bli utannonserad till ett jättebra hem, erbjud dej den hjälpen för katten skull.

Va noga med att katten får ett mycket gott hem, sälj inte katten till första bästa.  Det är många frågor du kan ställa till den nya kattägaren och leverera honom till det nya hemmet vore för mej en självklarhet att göra.

Hoppas ni hittar ett gott hem till denna kisse.

Minka040
0

Du har PM.

Myllan
0

Hör runt med vänner och bekanta. Då vet ni ju även vart katten hamnar och det kan ju kännas tryggt att veta att den har det bra. Tråkigt detta med allergi. Du kan ju hälsa din vän eller vem det nu var att man kan försöka genomgå behandling mot allergi. Jag är ganska säker på att det ska finnas en behandling som handlar om att man får en spruta var 3e vecka en tid där man utstätter sig för det man är allergisk mot, för att aktivera ett naturligt motstånd i kroppen. Fungerar på vissa, på andra inte. Men för att få behålla en familjemedlem så kan det ju vara så att detär värt att testa.

Om detta med allergi bara är en täckmantel så är det väl så  det är. Då är det ju lika bra att hitta nytt hem till kisen.Prata med din kusin och försök få ut den faktiska orsaken. Kanske finns det något som hon tycker är jobbigt och inte vågar berätta om. Kanske finns det ett problem som kan lösas? Se över möjligheter för dem att ha katten ute då & då om de är allergiska?

I vilket fall hoppas jag att det löser sig.

essut50
0

Man blir så arg, varför ska katthemmen ta hand om omplaceringskatter??

Om jag vore du skulle jag begära intyg på att dom är allergiska?

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Kattflicka
0

Vilken tur att katten åtminstone har dig som bryr sig!

Kanske kan du hjälpa kusinen att annonsera på olika ställen? Med bilder av katten, och en så bra beskrivning som möjligt av dess personlighet (är den social, busig, gosig? passar den bäst som ensamkatt eller går den bra ihop med andra katter, barn eller hundar?). Skriv även vilken rasblandning det är, och att den är kasterad. är den vaccinerad eller id-märkt så kan ni skriva det också i annonsen.

Kanske kan du erbjuda din hjälp till kusinen, och försöka övertala henne om att åtminstone behålla katten tills ni hittat nya ägare? Eller åtminstone ge det hela en chans?

hoppas att altt ordnar sig!

sammy78
0

Hej !

Tack för omtanken och så …. det ordnade sig till slut!

Jag ordnade ett hem till kissen jag frågade en kompis till en kompis som bor utanför stan på en gård och dem ville ha katten så nu bor den där och allt är frid och fröjd !

Kattflicka
0

Vilken tur att det ordnade sig. Bra gjort av dig!