Katter iFokus

Katter

Etikett: om-sajten
Läst 11732 ggr
Imasy
1

Ang stämningen på sajten.

Mitt mål med katter.ifokus, är att alla ska känna sig välkomna här på sajten, oavsett om man har raskatt, huskatt eller ingen katt alls.

Ingen fråga ska vara för dum för att få ställa, för frågar man inte så får man inget heller veta, och alla har vi varit nybörjare någon gång.

Jag personligen gillar huskatter, men jag är inte stöttande till huskattsaveln av många olika anledningar. Men det är min högst personliga åsikt, och det kommer alltid finnas de som tycker tvärs emot.

Men jag kan bli uppriktigt besviken ibland när man ser vilka hemska svar en del får. Nu tänker jag inte enbart på de dagsfärska trådarna i detta ämne, utan sedan lång tid tillbaka.

En medlem skriver en tråd om sin dräktiga huskatt. Direkt går mobben igång och kastar sten på TS och ifrågasätter denne varför inte katten är kastrerad, skuldbelägger TS att tack vare denne kommer x antal hemlösa katter bli utan hem. TS katter kommer troligen bli överkörda osv osv osv i all oändlighet.

En del svar är faktiskt rent av elaka och många gånger har det i trådarna diskuterats huruvida TS är ett troll eller inte.

Oftast så slutar det med att TS tackar för sig och ber att få sin tråd låst och lämnar sajten, troligen för gott.

Vad har vi då vunnit på det?

Oavsett vad jag och många med mig anser om huskatts avel, är det inte bättre att ge svar på TS frågor rörande katten, hjälpa TS och dennes katt till den bästa vården/hjälpen? Många här på sajten sitter med stora kunskaper som det vore synd om de gick till spillo.

Hör och häpna, men alla är faktiskt inte lika insatta i den problematiken rörande hemlösa katter, och har kanske inte den blekaste att det finns 100.000 hemlösa katter i landet idag.

Är det inte bättre att vi då på ett vänligt sätt informerar om vikten av kastrering, vaccinering, id-märkning och försäkring? Jag tror att det är betydligt större chans att TS tar till sig den informationen och då har vi en win win situation.

Jag tycker mig höra att det är många som inte vågar skriva något på sajten just för att de blir halshuggna direkt, och att sajten ska vara otrevlig att vistas på.

Personligen så tycker jag att det är otroligt synd att en mindre grupp människor ska få försöra för andra i det stora hela.

Kan vi inte alla ta och läsa igenom våra inlägg en gång extra innan vi postar dem, och tänka på vad vi kan tillföra för positivt istället?

Gipzy
1

Jag tycker tvärtemot att alla dessa TS faktiskt får bra svar och förklaringar av de allra flesta av oss, MEN sedan är det DOM SJÄLVA som förstör trådarna genom att kaxa emot, och på död och pina rättfärdiga sitt beteende! Det är ju bara att själv läsa trådarna så förstår du! Dom skriver bl.a. att "dom skiter i vad vi skriver, deras katter ska inte kastreras, dom ska ha en kull på sin huskatt, även fast folk förklarar och varnar, kunniga människor med mångårig vana som själva jobbar på katthem och dagligen ser problemen med egna ögon blir i stort sett idiotförklarade av små fjortisar som knappt är torra bakom öronen!

Om dom istället tog åt sej, och försökte lära, så skulle inte tonen bli så hätsk i dessa trådar! Dom har sej själva att skylla!

Imasy
1

Många gånger så tror jag att det faktiskt kan röra sig om en "fjortis" bakom många inlägg också, och att det inte är enbart vuxna personer som skriver.

Men jag upplever det som att TS oftast blir otrevlig först efter att denne fått en massa nedlåtande svar.

Och egentligen, rent krasst, det är inget olagligt med att ta en huskattskull, oavsett vad vi tycker om det. Det finns mycket som är lagligt i detta landet som inte jag gillar, men jag tycker ändå inte att det ger mig en rättighet att vara otrevlig emot den som tycker annorlunda än mig.

[Hilo]
0

Jag tycker att dessa trådar får många att må dåligt.
Visst ska de väl få visa att de har en huskattkull - men MIN åsikt är att jag får bara ont i magen av att se dessa trådar, och överväger av den anledning lämna sajten..

Självklart skall stämningen förbättras och alla ska vara informativa på ett trevlig sätt..
Men för min del funkar det tyvärr åt båda hållen.

Mainebusters
0

Mycket bra skrivet!

#2  Håller fullständigt med dig.

tuska
0

Jag river mej i skallen och funderar om jag blivit grinig på de som avlar på huskatter, men det har jag inte… men tycker att många tar ett jädrans dåligt ansvar över sin honkattRynkar på näsan dessa "hoppsan" ungar som blir av det hamnar på blocket för en hundring.

Hawknestgrove
0

Elelr en tia elelr en krona på Eniro

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gipzy
0

#2, så bra då! Då menar du alltså att man ska stryka dom medhårs i alla lägen, så dom inte ska känna sej ovälkomna!Obestämd

Nej tack, ska det vara sån policy på den här sajten så tackar jag för mej!

Imasy
3

Jag tycker inte att det är att stryka någon medhårs för att man tar till sig allmänt folkhyfs.

Och om vi då vänder på det, varför ska då en grupp ha rätt att ha sin åsikt, men inte den andra gruppen? Det vore väl lika illa det att den "otrevliga gruppen" ska strykas medhårs?

Men när man ser inlägg av typen "Idiot! Skrikandes" i en tråd som handlar om en huskattskull tycker jag att man har sänkt sig själv till sandlådenivå.

Jag kan fortfarande inte förstå vad man har att vinna på att vara otrevlig?

Tasspuls
0

#8 Håller helt med dig och blev glad över din tråd (att någon tar upp saken och visar att det är fel). Jag är ny medlem här och hoppades själv på att få goda råd här på sajten, men efter att ha läst igenom den nya tråden om huskattskullen blev jag minst sagt förfärad! Jag har aldrig tidigare stött på sådana påhopp av enskilda medlemmar på någon ifokus-sajt och anser att detta borde vara helt oacceptabelt! Jag reagerade också på att svordomar förekom och tycker att det är illa att hemska inlägg inte redigeras av Medarbetare på sajten. Jag funderar verkligen på att lämna denna sajt åt sitt öde efter att ha sett vad medlemmar här går för och att det dessutom tollereras.

Imasy
0

Tyvärr förekommer det ganska mycket svordomar, och det är inte alltid vi hinner redigera dessa inlägg tyvärr.

Ser man en tråd med ett påhopp, svordomar mm så får man gärna hojta till till mig eller medarbetarna.

[GunillaR]
0

Idag skrev jag ju att min katt behövde kastreras men att jag inte hadepengar nu och därför skjuter på kastreringen till hösten, eller tidigare om jag får sålt en tavla.

Nu vet jag vad som accepters eller inte, samt att man kan bli betraktad som en idiot om man inte gör så som gruppen gör.

Jag var här inne för länge sedan och frågade lite om råd eftersom jag funderade på att skaffa ny katt efter Trixies avlivning februari förra året. Jag blev rädd för alla som skrek på mig att jag måste göra det och det annars skulle jag inte ha katt. Det var INTE trevligt, det vill jag lova.

[Hilo]
0

Fast jag tycker att bara någon frågar vad det är för ras på katten så kan det bli ett himla liv, från ägaren sida, och en massa hetsrop om att raskatter är fulare än huskatter, och huskatter är mycket bättre..
Vart kommer det ifrån?
Så nog inte bara vi som är strängt emot huskattaveln som reagerar med taggarna utåt.

Uppenbarligen så hjälper inte snälla handen alla gånger, och kanske dags att man gör något åt saken..?
Menar inte att man behöver skrika svordomar eller kalla varandra idioter, men en strängare ton kanske behövs.. säger inte ATT, utan Kanske..

Bara en fundering då jag själv precis bytte från snälla handen i ett annat
sammanhang.
Tog ett år av snällhet - totalt misslyckat.
Vart strängare.. Jamen visst.. nästa dag var problemet så gott som löst.

Så ibland kan jag tycka att den snälla handen ger intrycket av
"Men det kanske inte är så farligt"

Tasspuls
0

#12 Men om någon blir påhoppad så tar man ju absolut INTE åt sig av råden. Då blir man ju bara arg och besviken.

Josefa
0

Och jag tycker att det är självklart att man ska få skriva sin åsikt.

Ska man berömma det man tycker är bra och sedan hålla tyst när man tycker att någon beter sig korkat, så blir bara hela sajten falsk.

Puma77
0

Man kan tänka på hur man framför kritiken. Kritik gör sig bäst när mottagaren tar orden till sig på RÄTT sätt.

//Pia

Josefa
0

Jag vill gärna skriva på samma sätt som jag pratar. Annars tycker jag att det också låter tillgjort och falskt.

Puma77
0

Det är bara det att det kan låta bra mycket värre i textad form än när man pratar öga mot öga.

//Pia

Tasspuls
0

#16 Men helt uppriktigt inte går vi väl omkring i "verkligheten" och kallar dem som inte håller med oss för idiot, svär åt dem och hävdar att de är djurplågare (Vet inte om just du sagt något sådant, men tar exempel om vad som sagts). Det är klart man kan ge sina åsikter, men mer kan man ju inte göra. Vill inte personen lyssna på ens råd får man ju ge sig, inte blir det då bättre av att man skäller ut personen och säger elakheter om den. Skulle sådant förbättra situationen för katten? Kommer det att göra ägaren till en bättre ägare? Nej, knappast. Det enda det gör är att personen själv och andra medlemmar lämnar sajten pga dålig stämning.

goldenmatten
0

Jag är själv inte aktiv som skribent på iFokus men jag läser desto mer, så jag har sett hur det kan se ut i vissa trådar. Jag håller med de som nämnt att kritik bör framföras på rätt sätt för att någon ska till sig råden utan att känna sig påhoppad.

Många gånger har dessa "goda råd" en ganska dryg underton, eller som kan uppfattas som så i skriven text åtminstone, som säkert bidrar till att trådstartaren känner att han eller hon måste försvara sig.

Fast som någon skrev, dessa trådstartare är ju inte heller alltid oskyldiga… Men jag håller med #8, det känns ofta som om en viss grupp alltid har rätt i sin åsikt, och så fort ts eller någon tycker annorlunda så är de oansvariga, djurplågare, borde inte ha katt och så vidare.

Håller också med #17, jag är alltid mer försiktig när jag skriver än när jag diskuterar i verkliga livet. I text uppfattas ord annorlunda och mycket utelämnas som man bara kan kommunicera öga mot öga.

Jag har sett många svar som varit lite väl elaka, tycker det är trist att man inte kan hålla bättre nivå även när man argumenterar för sin sak. Forumbråk och påhopp är knappast unikt för katter.ifokus, men jag tycker bara att många överreagerar i sina svar.

Folk exploderar över småsaker och slänger ur sig saker som "du ska inte ha katt" i riktigt löjliga situationer.

Men det är ju bara som jag uppfattat det.

Maria
0

#19 Kan bara hålla med digGlad

/Maria

Mainebusters
0

#19  Så sant..

asvensso
0

Ja, jag haller absolut med om att tonen ar besser-wisser bossig har inne ibland. Det forevigar tyvarr myten om att kattagare mest ar sura karringar…Flört

Jag tycker att alla ska fa vara noviser och stalla fragor om katters vard, sjukdomar, beteende och utseende utan att hamna mitt i ett stallningskrig. Framfor allt sa ar val det har med att ha husdjur ocksa lite som att vara foralder - alla har sina egna teorier om barnuppfostran och nar barn ska sova, ata osv. Eller mer seriost - om det ar barnplageri att de far lite smisk, att anvanda sig av skamvra, ge guldstjarnor, satta betyg eller vaccinera dem mot barnsjukdomar.

Jag tycker inte att det alltid finns RATT och FEL dar heller. Sa ni som tycker att ni bara maste riva i nar ni tycker nagot ar FEL, tank pa att allt ar relativt.

Jag alskar djur och vill garna dela positiva upplevelser och funderingerar om katter pa detta forum. Jag vill ocksa kunna fa be om rad utan att fa en forum-smocka.

[Hilo]
0

#13 Fast som jag skrev i första meningen - det kallar inte jag påhopp?Obestämd

EddaM
0

Det kommer in folk o ber om råd om sina katter som e dräktiga och vi alla ger dem råd. Att ta hand om de små o sedan kastrera katten. Att upplysa att det finns så många hemlösa katter som behöver hem före nya kattungar. Men några lyssnar inte utan tycker att man hoppar på dem, de bad om råd o de fick det o när det sedan inte passar dem så blir de sura.

Jag gör allt jag kan för de hemlösa katterna o upplyser så mycket jag kan. Jag skänker mina sista få slantar till katthem…och sedan kommer man in o ser ännu en tråd om kattungar. Klart att man kan bli upprörd då, man blir ledsen o oroar sig för de små.

Och de som tar kull efter kull på sin huskatt tänker inte alls på vad som händer med kattungarna, hur snabbt de förökar sig. Att de flesta människor inte bryr sig ett skit om katter. Att hunden får komma till vetten är självklart men inte katten! Att hunden är försäkrad o vaccinerad…och katten ja den springer runt o kanske blir sjuk o skadad o sedan så slår de ihjäl den.

Är 30år o har fortfarande mardrömmar om säcken med kattungar o vuxna katter för den delen som min pappa gick o dränkte! Att eftersom jag har dåligt med pengar just nu…ja då kan jag ju sälja min Feztiz för det är ändå bara en katt.

Kommer kanske från ämnet men så tänker de flesta tyvärr. Därför har jag slutat skriva i de flesta av de trådarna. När kattungarna väl finns så är de ju här för att stanna o de är så söta så….men jag önskar så att mamman efter det blir kastrerad, att ägaren tar sitt ansvar. Att de hälsar på, på ett katthem, kanske hjälper till o får se vad som händer med katterna. Nej säger de, deras kattungar har hem…men om de som köpt katten skaffar hund eller barn då? Vad händer med katten då? Jo den slängs bort som en trasig socka. Och vad säger att de nya ägarna kastrerar sin kattunge o tar sitt ansvar? Nej oftast får de kattungarna ungar osv. och så fortsätter det.

Huskatter är nog den mest underbara ras som finns meeeen börja ta ansvar för era katter! Jag kastrerade som sagt min o föder idag upp Norska Skogkatter o min huskatt…ja hon är diamanten här hemma, drottningen, pärlan ja mitt allt.

Och även jag har fått några kullar huskatter när jag var yngre innan jag vaknade upp. Började leva närmare mina katter o tog ansvar för deras liv. Jobbade på katthem, sög åt mig info och fakta.

Nej nu tjötar jag bara om samma saker så jag skall sluta. Älska era katter o som sagt ännu en gång: Ta ansvar!

*kram* Madeleine

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Fridoliin
0

Applåder till dig Imasy! Håller helt och hållet med!

Jag personligen, som är rätt ny på detta forumet, drar mig för att både skriva i trådar och är livrädd för att starta trådar här på forumet, bara för att jag vet att det kommer komma folk och halshugga mig direkt!

Jag kom till denna tråden då jag i sommar ska skaffa katt. (Huskatt)

Startade en tråd om detta, min allra första tråd på detta forumet. Och bad om massa tips, ställde flera frågor och undrade hur jag skulle kunna göra det så bra som möjligt för min framtida katt.

Det första inlägget jag fick var inte otrevligt mot mig personligen, utan mot just huskattsavel. Och jag vet, jag har läst. Men bara för att jag köper en kattunge så betyder inte det att jag stödjer att det finns över 100.000 hemlösa katter. Utan jag tar ist hand om en katt som får det bra redan från början och som jag "räddar" från möjlig hemlöshet i framtiden.

Och om det kommer någon till forumet som vill ha tips från experter (Som det finns ett par stycken här på k.if.) Så som jag gjorde. Då vill man ha trevliga, hjälpsamma svar och lyckönskningar, inte höra hur dålig kattägare man är och hur oansvarig man är.

När jag får hem min kattunge kommer jag antagligen inte starta en tråd om det här då jag är så rädd för att bli påhoppad för att det är en huskatt jag köpt.

Är det så alla vill ha det på forumet så kommer det sluta med att detta blir ett raskattsforum och huskattägarna kommer försvinna helt.

Vill ni verkligen att det ska bli så här på K.if?

Och ha också i åtanke att försöka upplysa på ett trevligt sätt. För min första erfarenhet av detta forumet var att alla var fruktansvärt otrevligt, är det detta vi på katter.ifokus vill bli "kända" för?

/Frida

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Cindy
0

Jag tycker också att det allt för ofta förekommer bitska och nedlåtande kommentarer i vissa trådar.

Mitt måtto lyder; Man kan säga vad som helst till vem som helst, men inte hur som helst!

Dvs vill man att ens kritik ska nå fram till mottagaren, bör man välja sina ord väl. Ingen lyssnar på en utskällning från en främling på nätet! Lika lite som nån av mina kunder (i zooaffär) skulle lyssna om jag idiotförklarade dom.

Med lite vänlighet, ödmjukhet och finess har jag fått många kunder att lyssna. Vi snackar "snart avlivar jag katten för den är sjuk i huvet som kissar i sängen" och liknande kommentarer. Hade jag svarat "det är DU som är sjuk!" eller liknande så hade personen aldrig gett mig fem minuter att analysera felet och komma med goda råd, vilket inger förtroende och en möjlighet att avsluta med ett "så som du säkert förstår nu är katten inte sjuk i huvudet, utan troligen protesterar den mot det du nu berättat".

Alltså - man kan ha kakan och äta den, om man bara visar lite taktkänsla!

Vänliga hälsningar
Cindy

Gipzy
0

Ja, jag kan villigt erkänna att min nya lille kille föddes i söndags kväll, och det är en huskatt! Personen som äger mamman är en granne, en slarver av höga mått, som anser sej ha råd till att festa, resa osv, men inte att kastrera sina honkatter! H*n vet min åsikt om detta, därför har h*n hållit sej undan mej under hela tiden som katten varit dräktig, för annars vet h*n att jag skulle göra allt för att få kattungarna aborterade, plus skälla efter noter! Men i söndags kväll fick jag ett telefonsamtal av denna person, där jag ombads att genast komma och hjälpa till med förlossningen!!Förvånad

Jag fick ju en smärre chock naturligtvis, men gjort är gjort. Nu är kattungarna här, och så är det med det. Jag blev kär direkt i en liten hanne med otroligt speciell färg, jag vet inte hur jag ska beskriva honom, men något blåsilveraktigt är det… med vitt!

Egentligen skulle inte denna kull fått födas, helt onödigt enl. mej! Men nu är dom alltså här. Hoppas bara att dom andra tre kommer att få bra hem, jag ska göra allt som står i min makt att hjälpa grannen med detta… för katternas skull!

EddaM
0

#27: Ja Malin precis…är de redan här eller påväg så kan man ju inte göra så mycket utan bara försöka att de får det så bra som möjligt =)

#25: Jag tycker inte att du skall vara rädd för att ställa dina frågor, det är ju på det viset som man lär sig. Och Huskatter är lika mycket värda som raskatter. Och ja som sagt, klart du skall visa upp din lilla skatt =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

asvensso
1

Kan vi inte ta och ha en grupp pa K i F dar man kan debattera hett och skrika av sig sin frustration oiver hur idiotiska man tycker alla andra kattagare ar. Dar kan man latta pa trycket. Jag tror att de som vill debattera kan soka sig dit och att de snart trottnar att skrika pa varandra. Det ar ju just med nya medlemmar som man kan fa upprepa all kritik om och om igen. Mobbaren behover mobboffer…jag ser alla dessa nya medlemmar som skriver in och inom abara nagra inlagg far sig en smocka.

Pa resten av sajten kan man som novis eller ny medlem stalla vilka fragor man vill och fa stod och rad och de som tar till aggressiva metoder far helt enkelt inte skriva dar for da blir de portade.

Dessutom kanns det lite slitet nu for oss som laser sajten regelbundet att kastrering, innekatt eller utekatt, raskatt eller huskatt kommer upp om och om igen i sa manga tradar med ungefar samma argument. Allt som behver sagas om det har val sagts vid det har laget - en massa, massa ganger. Skapa en grupp om det och lagg inlaggen dar istallet. Om man ar intresserad av dessa amnan och vill folja debatten kan man val bladdra dar i sa fall.

Om inget forandras sa kommer jarnganget vara kvar som pirayor i vattnet, vantande pa nasta newbie som kommer med ett inlagg. De gamla medlemmarna kommer att troppa av.

Tasspuls
0

#29 Låter som en toppenidé! Jag skulle gärna vara kvar på sajten, men som sagt med alla påhopp hit och dit och allt tjat om samma sak har gjort mig både less och besviken på bara 2 veckor.

tuska
0

Men samma frågor kommer upp igen och igen, man måste ju svara. Inte undra på att det blir tjatigt.

FHkansson
1

För att undvika att samma frågor dyker upp om och om och om borde det ju gå att göra någon form av FAQ - dom vanligaste frågorna, eller/och dom frågor som upprör. När det sedan dyker upp en tråd om det ämnet är det bara att hänvisa till FAQ och slänga tråden. Då slipper det uppstå en sån stämning som uppenbarligen skrämmer bort andra med sina frågor. Mig därbland.

Imasy
0

En FAQ tråd kanske skulle vara en idé att spinna vidare på?

Vad skulle tas upp där tycker ni?

MonicaLagerquist
0

Varför inte lägga en länk till Kattstatus.Där tas det mesta upp och man kan enkelt hänvisa till de olika avsnitten.

http://www.kattstatus.se/

Stolt ägare till tre La permer

Mainebusters
0

Jag skulle önska att det fanns någon yrkeskunnig som kunde svara på frågor ibland. Då slipper man de personliga åsikterna (påhoppen), utan kan då få ett svar från en utbildad.

Kattstatus, det är inget som jag läser (har aldrig varit inne på sajten), jag vill hellre ha råd angående det som passar just min situation.

linka73
0

Håller helt med #29 & #35

MonicaLagerquist
0

Innan du dissar Kattstatus sidan tycker jag att du ska titta på den.Där tas det upp bla det här.

Artikelbanken

Kattstatus

Katten en djurart utanför lagen

Katt i Amsterdam

Hur mycket kostar katten?

Vad är ett huskattliv värt?

När du ska köpa katt

Välja uppfödare

Varning för bedragare bakom kattannonser

Förberedelser innan ni får hem er katt

Kattungar ska inte flytta förrän de är 12 veckor

Lurad av oseriös uppfödare

Hälsa

När katten blir inlagd på sjukhus

Ta tempen på katten

Sköta kattens tänder

När katten inte äter

Katter som bajsar eller kissar utanför lådan

Tidig kastrering

Ta bort fläckar på ett effektivt sätt

Göra egen tratt eller tröja till din katt

Kattungar ska stanna hos kattmamman tills de är 12 veckor

Foder

Utfodring av katt - grunderna i näringslära för katt (Pdf-fil)

Näringslära

Foderinformationsida

Grundläggande Kattmatsvett Del 1

Grundläggande Kattmatsvett Del 2

Beteende

Spädbarn och katter

Hjälp, jag får inte sova

Kontrollerad utevistelse för katten

Kontrollerad utevistelse

Ett gott liv som innekatt

Träna din katt att gå i sele

Sofias inhägnade trädgård

Tallyckans katträdgård

Inhägnad trädgård med rådjursnät

Innätad balkong

Inglasad balkong - med nätfönster

Uppfödning och avel

Back yard breeding

Aktivera din katt

Sy egna tygmöss

Hemmagjorda leksaker

Gamla föreställningar om katter

Myter om katter del 1

Myter om katter del 2 

Hittekatter

Låta leva eller låta dö?

Kalla fakta om Hittekatter

Kastrering - den magiska formeln

Vad kan just du göra för hittekatterna?

Varför ska man omhänderta en skyggis?

TNR, Trap neuter and Return

TNR

Omplacering

Vem ska omplacera din katt?

Kattberättelser

Fia - Född till att dö

Min första och enda kull kattungar

Mainebusters
0

Jag har sett glimtar av allt detta på denna sajt, men nej, jag gör som du kallar det. Jag dissar den..

SaraC
0

Håller med #3, får ont i magen av att gå in här. Det är inte kul att se när det hela tiden ploppar upp huskattkull på huskattkull. Man har inte gjort några tester, inte planerat, man vet inte ens när katten blev pararad eller med vilken hane. Och man vet ingenting om varken vård av dräktiga katter, kattungar, födslar eller dräktighet, men ändå har man valt att katten ska få en kull. Kattungarna ska säljas billigt eller ges bort, man får vara "glad" om de ens är avmaskade och vaccinerade.

Tycker också att saker och ting ska framföras på ett sakligt och informativt sätt, men många gånger tolkas sådana inlägg som otrevliga av de som skapat trådarna och så blir det tjafs. Lika taskiga kommentarer från båda håll ser jag. Tycker inte att man bara kan klandra de som vill informera om problematiken med huskattavel.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Sabbekatt
0

Håller med både TS och #39.
Jag är också emot all avel på huskatter. Tyvärr så tror jag att de flesta som skriver här angående sina huskattkullar är väldigt unga och oerfarna personer som kan ha svårt att ta till sig kritik, speciellt om de uppfattar det som att de blir hackade på i stället för att få beröm.

Tasspuls
0

#40 Ålder spelar nog ingen roll, ingen tycker om att bli hackad på av okända människor.

Dessutom, de som hittar hit och ex har en dräktig katt och ställer frågor kring detta är ju de som faktiskt bryr sig om sin katt så mycket att de ber om råd och hjälp på ett kattforum. Men istället för att hjälpa till (då det redan är på väg kattungar) så blir personen utskälld för att ha en dräktig huskatt. DET ÄR JU FÖR SENT ATT GÖRA NÅGOT ÅT. Så är det inte bättre att vara vänlig och hjälpa till istället då? Om något ska framföras är det väl att personen ska kastrera katten EFTER kullen. Resten är ju bara lönlös smutskastning.

Destany
0

Jag tycker stämningen här inne har blivit hemsk rent ut sagt..Jag har varit medlem här rätt länge och har sett hur tonen blivit mer o mer bitsk. Det e klart att man inte ska stödja huskattsaveln när de finns så många hemlösa men alla vet inte detta..Jag visste inte det när min honkatt fick bebisar för några år sen. Men de som frågar vill ju ändå det bästa för sin gravida katt annars hade de ju inte frågat "oss kattkunniga" o de möts av ilska o får egentligen inga vettiga svar.

Jag skriver som många andra att jag vill inte heller starta nån tråd här inne för jag vill inte få en massa påhopp.. o det e synd.

(Jag har 2 fd hemlösa katter o 1 köpt huskatt)

asvensso
0

Men har inte allt redan sagts nu om huskatter? Vilken trad man ar tittar i sa nog dyker samma gamla argument upp igen. Den som vagar skriva hit med en fraga om sin huskatt ska val kunna fa gora det utan att drevet gar igang.

Det verkar inte som det finns nagon losning for kritik biter inte. Jag forstar att man kan kanna starkt for djurratts-fragor men da slosar man i sa fall sin tid pa att skrika pa ett forum till en person och laxa upp den nar andra lyssnar. Battre i sa fall att dela ut flygblad, skriva debattartiklar i tidningarna eller involvera sig i relevanta organisationer. Korsfastning av newbies pa detta forum gor absolut ingen skillnad vad galler losningen pa det underliggande problemet.

NaimaG
0

Bra skrivet. Här har du en som håller sig undan av just anledningen du skrev och skriver enbart när jag är i dessperat behov av hjälp men oftast väljer jag att låna böcker kring mina undringar än att få snabba svar här inne.

aftonstjarnan
0

Jag kan också känna att sajtvärdarna tar för lång tid att låsa trådarna, exempelvis den tråden om en gravid katt som är jättelång nu. Det har varnats flera gånger att tonen ska bli trevligare. Det har inte fungerat. Alls. Överhuvudtaget Rynkar på näsan Lås trådarna efter en, max två varningar är mitt förslag. Just nu känns det som om diskussionerna bara drar iväg och blir allt hätskare…

[Thiah]
0

Jag vill tacka denna sajt för allt ni alla hjälpt mig med. Har jag haft frågor eller funderingar har ni alltid svarat mig. Det finns trådar som ibland urartar men jag kan där hålla med #45.  Det finns massor av trådar som är underbara, lärorika, vackra, som lockar till skratt, till tårar och till medkänsla. Precis som det ska vara.

Cazzos
0

..Vad btyder TS?

NaimaG
0

#47 TS = Tråd skaparen

Delfinen
0

Kommer inte att dissa sajten, sluta vara här etc. Men är och kommer att fortsätta vara väldigt försiktig med vad jag skriver. Kommer inte att starta någon tråd för att be om hjälp. Skulle inte orka med att be om råd och i stället bli utskälld och kallad en massa olika saker. Jag har huskatt som kom till världen p.g.a att jag inte låtit mamman kastreras. Var dock ingen planerad parning men det hände ändå. Har gjort massor med fel och misstag p.g.a okunskap, kommer säkert att göra fler men be om råd här kommer jag att undvika.

Alexej
0

#49 Kan lovar dig, jag började likadant. Med okastrerade katter, utekatter i stan, kattungar osv.

Och jag vet att flera andra som är aktiva nu med Hittekatter har gjort samma sak. Okunnskap helt enkelt.

Inget att skämmas för. Det viktiga är ju att man lär sig och att man förmedla sina kunskaper till andra. Bara tillsammans kan vi ändra (katt)världen. Flört

Men vad som är viktigt är att de som inte vet idag tar till sig erfarenheter som andra har.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Delfinen
0

#50 Ja det är oerhört viktigt att dom som inte vet idag lär sig och tar till sig erfarenheter som andra har. Men det kan vara oerhört svårt att ta till sig om man bara får höra hur dålig människa man är, att man inte är djurvänn etc. Konstruktiv kritik är både bra, nyttig och nödvändig men får man bara skäll, blir påhoppad och får höra hur värdelös som djurägare man är blir motsatt effekt. Många gånger kanske man även " vaknar " under diskussionens gång och då kommer det dåliga samvetet, självanklagelser som gör saken ännu värre om man bara får skäll. Och risken finns att för att orka med sin egen självanklageser går i försvarställning för att klara av det hela.

Har själv gjort det….finns nog ingen här som skulle kunna anklaga mig mer än vad jag själv har gjort i vissa händelser. Många gånger jag ansett att jag inte varit värld att ha djur. Har funnits perioder då jag till och med har varit på väg att fatta beslutet om omplacering.

Finns säkert fler med mig som har/sitter i den situationen och då blir påhopp, elaka komentarer etc ännu värre och vissa går i försvar för att orka och inte klappa ihop totalt.

Cazzos
0

#48 OK tack Glad

Alexej
0

#51 helt rätt!!

Bara så svårt när man läser om och om igen om huskattavel osv. Har man svarat "snäll" tjugo gånger då kan man lätt bli elak till den 21. trådskrivaren om en dräktig katt.

Men elakheter hjälper ingen katt och det är ju det vi vill: hjälper katter.

Jag måste också lära mig att ha mer tålamod och svara snällare:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Delfinen
0

#53 Förstår att det kan vara svårt när man gång på gång talar för döva öron och att man kan tappa både tålamod och humör. Har varit med om det också själv flera gånger *L*

Men om en huskatt får EN kull med ungar räknas det verkligen som avel? Innebär inte avel att katten får flera planerade kullar?

MonicaLagerquist
0

All avel är avel.Oplanerad eller planerad.

Fridaaaa
0

Tycker med att det är ganska dålig stämning här ibland, för några månader sedan blev jag med påhoppad för att jag skrev min åsikt (hoppade inte på någon utan svarade bara på en fråga)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Delfinen
0

#55 Så om man har en hona som EN gång får en kull men aldrig mer så bedriver man avel? Har inte sett det på det viset själv hmmmm

MonicaLagerquist
0

Ja även om det bara är en kull så är det ju en kull.Eller vad tycker du att det är?

Om man som förälder bara får ett barn är man inte förälder då?

Delfinen
0

# 58 Jag kan inte jämföra att en hona som får bara en kull med en förälder som bara får ett barn. Hur många barn en människa än får ses det aldrig avel eller uppfödning.

Avel för mig är lika med uppfödning vilket för mig krävs mer än endast en kull med kattungar.

MonicaLagerquist
0

Så de uppfödare som bara tar en kull är de inte uppfödare?

goldenmatten
0

Instämmer med #60. Uppfödare är man så fort man fött upp en kull…

Delfinen
0

Okay…alla har vi våran uppfattning om saker och ting.

Ser mig inte som uppfödare eller att jag idkar avel trots att jag fick en kull ungar för 5 år sedan.

goldenmatten
0

Du idkar inte avel om du inte fortsatte med det, nej. Och jag kan hålla med om att avel främst syftar på något planerat och med ett mål… Men uppfödare är du ändå -- du har fött upp den enda kullen. Vem skulle annars vara kullens uppfödare tänker du? :-)

Delfinen
0

#63 För mig är en uppfödare en person som idkar avel. Som tar ett visst antal kullar efter en katt, i syfte att sälja dom och tjäna pengar.

ingann
2

Jag har inte skrivit här på jättelänge på grund av stämningen i många trådar. Varför kan man inte försöka vara trevlig iaf? Många försöker förklara för de glada trådskaparna, men om de inte förstår tillräckligt fort så blir stämningen dålig direkt..  Ibland måste man förklara saker på flera olika sätt för att någon ska förstå vad och hur man menar. Ska det behöva vara så jobbigt att göra det? Man kan få många fler att förstå sin synpunkt på det sättet än att skälla.

Några har skrivit att de får ont i magen av att gå in här pga att det ploppar upp trådar om huskattskullar här titt som tätt… Är inte det katter? Det här forumet heter faktiskt Katter.iFokus… Inte Raskatter.iFokus… Vill man se bara det så kan man söka sig till de sajter som faktiskt handlar om bara raskatter.

För mig är det inte så självklart att säja åt folk att "kastrera din huskatt för det finns 100.000 hemlösa katter i Sverige"…  Även äkta raskatter kan hittas på katthemmen även om de inte är lika många, men säjer nån år ras-uppfödarna sluta avla för att några köpare kastar ut sin katt eller inte orkar/vill leta rätt på den om den smitit ut?

Vill man komma ifrån hemlösingarna så får nog ALL avel upphöra under en period. Även raskattsaveln. Hänvisa köparna till katthemmen istället…  För varje kattunge ni föder upp och säljer tar bort en eventuell ägare till en hemlösing.

Jag är inte för huskattsavel men jag är heller inte emot det om det sköts på rätt sätt..

Som så många andra redan skrivit: Som det är här inne nu så skräms alla bort som letat sig hit för hjälp och råd.  De kommer hit för att rådfråga folk som de tror är experter, läser en tråd och blir livrädda för att starta en egen…  Det kostar inget att vara trevlig Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mainebusters
0

#65  Bra skrivet!

Många säger också att "TS" inte förstår fast man förklarar och förklarar och därefter blir arg. Men… fast man förklarar vad de flesta tycker och anser, så har ju alla rätt till en egen åsikt. Bara för att majoriteten kanske tycker att man absolut inte ska avla på huskatter, eller ska ha utekatter eller vad det nu kan vara, så är det ju faktiskt inte förbjudet.. Och det kan man tycka vad man vill om också naturligtvis.

Tänk om alla uppfödare bara tog en kull var varje år? Det skulle minska på hemlösingarnas situation tror jag. Att producera flera kullar om året, det tycker inte jag är försvarbart. Hobby eller inte. Hur många skogisar/coonisar finns det inte idag? Och hur många är inte inblandade i huskattaveln? Hmm.. Obestämd

ingann
0

#66 Precis! Var kommer alla dessa katter ifrån som är föräldrar till "skogis-blandningarna", "perser-blandningarna" osv som finns på blocket mfl sajter? Jo, från "seriösa" raskatts-uppfödare som "är så noga" med var deras avkommor hamnar…  Bidrar inte dessa katter till hemlösingar?

Jag är övertygad om att det finns folk som tar en huskatts-kull som är minst lika noga med var ungarna hamnar som en uppfödare av renras gör…

/Ingalill

Mainebusters
0

#67 Flört

MonicaLagerquist
0

Ja då är jag inte uppfödare enligt dina kriterier för jag tar inte kull på kull för att tjäna pengar på det.

Josefa
0

På Blocket kallas långhåriga huskatter för skogis eller perserblandninga. Sen är det inget som säger att det verkligen finns någon skogkatt eller perser med i bilden.

Tasspuls
0

#65 och #66 Oh! Äntligen några som resonerar precis som jag gör! Alla kullar som tas bidrar till överskottet på katter, att påstå annat är ju bara att ge sig själv en ursäkt att avla.

#67 Ja, precis, många raskattblandningar kan hittas på blocket…ibland också mellan två olika raser. Precis som med hundar.

#69 Varför gör du det då? För att öka på överskottet av katter och ge ett alternativ för folk att inte "behöva" köpa katt från katthem?

#70 Nja, det stämmer ju inte om man tar sig tid att gå in på blocket och se hur det det verkligen står i annonserna. Det är ofta mycket noga skrivet att katten är 50% skogis eller 75% perser eller 50% birma och 50% ragdoll osv. Dessutom brukar det stå vilken av föräldrarna som är raskatt. Dessa blandraser blir ju dessutom mer eftertraktade än "vanliga bondkatter". Folk som vill ha raskatt men inte vill betala 6-8000kr för den, kan då köpa en blandras med sin favoritras i och få den för 1-3000kr.

ingann
0

#70 Precis som #71 säjer så finns det många annonser där föräldrarna visas och de är raskatter.

När min skogis hade ungar och jag annonserade ut den sista killen ringde en person som ville ha honom för att kunna para sina huskatter med. De är ju lättare att sälja katter med rasinblandning och de "älskade" att få kattungar…. Obestämd

De fick naturligtvis inte köpa honom utan han flyttade vid 17 veckors ålder till en familj i Skara där han skulle kastreras och vara till sällskap…

Jag tror ju inte att den personen är den enda som köper raskatt för att kunna blandavla… Han var bara korkad nog att berätta det när han ringde…

(Jag är inte uppfödare utan hade en kull ihop med uppfödaren innan honan skrevs över helt på mig)

/Ingalill

Josefa
0

I regel så är föräldrarna inte några renrasiga skogisar eller birmor eller vad det nu är de skriver i annonsen, utan vanliga huskatter. Alltså katter utan stamtavla. Väldigt sällan någon med katt med stamtavla parar sin katt av annan ras. Då väljer de hellre en renrasig katt med stamtavla.

MonicaLagerquist
0

Jag föder upp katter för att jag brinner för de raser jag föder upp.Att vara raskattsuppfödare är en väldigt kostsam hobby.

ingann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#73 Min huskatt är resultatet av blandavel…  Hans uppfödare hade en  britt och fick antagligen för sig att det skulle vara kul med ungar för hon köpte en mco och parade dem när de blev 2 respektive 1 år..  Min husis föräldrar är alltså bägge 2 stammade katter av olika ras…

/Ingalill

Josefa
0

Vad tycker din katts föräldrars uppfödare om att deras "ungar" används i okontrollerad avel?

Mainebusters
0

#70  Det finns gott om renrasiga katter som det avlas huskatter på. På Blocket alltså.

SaraC
0

#65 Det man (eller i alla fall jag) får ont i magen av är inte att de är huskatter utan sättet de föds upp på och säljs billigare än en pizza, som jag skrev i #39. Hade fått lika ont i magen om det varit raskattkuller det handlade om.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Josefa
0

Jag är ganska så säker på att de flesta halvbirmor/skogisar/perser osv som säljes på Blocket inte har föräldrar med stamtavlor.

Mainebusters
0

Det är väldigt många som har stamtavla. Sedan om tre raser är inblandade, då är det väl knappast troligt. Har man en katt med stamtavla och avlar på denne, så kan man troligtvis sälja till en högre kostnad, då den den ena föräldern, eller kanske båda, är "äkta".

Josefa
0

Ja  nu menade inte jag att det var 3 raser inblandade, utan jag räknade upp lite raser. Har du kollat med dem som har satt in annonser på sina halvskogisar osv? Jag har kollat upp en hel del av dem, och till största delen så har föräldrarna ingen stamtavla. Inte ens när kattungarna är "rasrena".

Minka040
0

…och hade man då haft tidig kastrering skulle man effektivt kunna hindra att man sålde kattungar som går till en avel man inte samtycker med.

Jag anser personligen att raskatter visst bidrar till att öka antalet katter, men inte direkt antalet oönskade katter. De som letar efter en specifik raskatt har i de flesta fallen inget intresse alls att ta sig an en huskatt.

Om jag ska vara det minsta positiv till huskattsavel krävs det att katterna behandlas som vilken seriös uppfödare som helst. Men hur ska det gå till? Vem ska lägga ner alla pengarna? Ni som tycker att denna avel är helt okej, vad ska man göra för tester och utredningar för föräldrarna? Eller behövs det inte? Vad ska kattungarna få för behandlingar innan leverans? Eller kan man spara in på något?

Slutligen, klart att det inte är olagligt att avla på sin huskatt. Men det är banne mig inte heller olagligt att tycka att det är moraliskt fel! Visst ska man kunna skriva på ett sakligt vis, men då är man tydligen dryg… Obestämd

asvensso
0

Men har inte allt redan skrivit nu om huskatter? Detta ar oprecis problemet numera pa sajten - rundgang!

Tasspuls
0

Tjat, tjat och tjat. Huskattavel är aldrig rätt, raskattavel är alltid rätt. Raskatter utan stamtavla är alltså inte raskatter? Raskatter kan man ALDRIG avla fel med. Det finns ingen som avlar oseriöst på raskatter för att tjäna pengar. Det finns ingen som avlar "riktiga" raskatter med huskatter för att det är enkelt och ändå ger en hyfsad slant. Det hela är ju fjaskigt tycker jag och inte kommer ni någon vart heller. Vid det här laget borde ju alla som brukar skriva på katter i fokus känna till vilka som är för och emot huskattavel vs raskattavel.

Jag tycker att det är hemskt hur det görs skillnad på katt och katt. Vissa är helt enkelt mer värda och vissa är inget värda. Ni påstår att ni älskar huskatter också bara de inte paras. Samtidigt har ni raskatter som ni själva föder upp och säljer. Köparna till dessa skulle ändå inte vara intresserade av en huskatt menar ni då. JODÅ det skulle de vara OM det inte fanns en massa raskatter att köpa som anses ha högre status än huskatter. Nä, hyckleri alltihop i denna fråga anser jag!

asvensso
0

Ja, det skulle vara ruskigt om man applicerade detta resonemang pa manniskoslaktet…jag alskar djur, jag ar speciellt fortjust i katter, jag gillar ALLA katter.

MonicaLagerquist
0

Alla katter har samma värde men alla katter har inte samma avelsvärde.Nix mina köpare är inte intresserade av att köpa en huskatt.De har noga funderat ut vad det är för slags katt de vill ha.Det ska inte avlas på alla raskatter heller utan bara på de som lämpar sig för avel.

Tasspuls
0

#86 Nja, men ingen huskatt har ju avelsvärde här, oavsett hur frisk och trevlig den är :/ Tycker du inte att det är sorgligt då att dina köpare inte vill köpa huskatt? Om så inte var fallet skulle det ju inte finnas lika många hemlösa katter. Tycker fortfarande det är sjukt att om man nu vill ha en huskatt så ska man "tvingas" köpa från katthem för då anses det vara "katt som katt", men gillar man raskatter då kan man strunta i katterna på katthemmen och köpa en raskattunge istället. Resonemanget går inte riktigt ihop. Då kanske det är lika bra att avliva alla hittekatter och oönskade katter och enbart satsa på raskatter så är ju problemet ur världen…:/

bluemary
0
bluemary
0
bluemary
0

Kan inte annat än att reagera på sista meningen;

"Då kanske det är lika bra att avliva alla hittekatter och oönskade
katter och enbart satsa på raskatter så är ju problemet ur världen"

Jisses……Är det alltså bara frågan om business ?Obestämd

Med vänliga hälsningar !Glad

Mainebusters
0

#81 Svar ja.

Mainebusters
0

#87  Där har du en poäng. Vill någon ha en huskatt så är det katthemmen som ska besökas. Visst, det är toppen om någon vill ha och hittar en kompis därifrån. Men ofta så har man önskemål på utseende hos en husis med, och då önskar man sig en korsning skogis/coonis exempelvis. Då finns Blocket..

Det är samma sak som att jag vill ha en coonis, så vill någon ha en husis med ett visst utseende. En husis är inte bara en husis, man kan vilja ha önskemål på dem med.

MonicaLagerquist
0

Varför anser du att det är ett "straff" att köpa en katt från ett katthem?Det är väl bra då vet man att katten är vaccinerad  och besiktigad innan man hämtar hem den.Det finns kunnigt folk att fråga.

Vad får dig att tro att jag och andra uppfödare struntar i katter på katthem?

Mainebusters
0

#93  Man kan få dessa ting gjorda även på en husis från Blocket eller andra uppfödare.

Jag tror att #87 menade att så fort någon säger att denne ska köpa en husis, så bombarderas man av inlägg att man "ska" köpa en från katthem. Så uppfattar jag det ialla fall.

Josefa
0

Man behöver inte alls köpa en katt från något katthem. Det är bara till att höra sig för och se sig omkring lite, så kommer man i kontakt med hur många hemlösa katter som helst. Både ungar och vuxna och dräktiga och allt vad man kan önska sig. Man behöver inte vänta på att katthemmen tar hand om katterna först. Man kan agera själv.

Minka040
0

#87 Nej, raskattavel är inte alltid rätt, seriös avel är rätt. Jag benämner det hela tiden med seriös raskattsavel, inget annat! Och nej, utan stamtavla har du en huskatt oavsett föräldrar.

Mina argument må vara gamla, men dina är i samma åldersgrupp. ;)

Det är som tidigare skrivit en skillnad på emotionellt värde och ett avelsvärde. Jag älskar min huskatt, men varför skulle hon få ungar? Det finns inget avelsarbete bakom henne, inga tester gjorda och inga sjukdomar kartlagda. Vad har hon att tillföra huskatts-Sverige? Ett gulligt yttre..? Men, jag har en huskatt och älskar henne lika mycket som de med tavlor.  

Nej, allvarligt, folk skulle inte välja huskatt bara för att det inte finns raskatter att tillgå. Jag väntade själv över 2 år på min första sphynx utan att ge upp och införskaffa ännu en huskatt. Och gör du inte själv skillnad på katter nu? Att folk skulle välja huskatter bara i andra hand? Att det skulle vara högre status att köpa raskatt är dina ord, inte mina…

Tasspuls
0

#90 Om buisness? Ja, jag vet inte, men uppfödare av raskatt vill ju inte att huskatter ska få ungar. Jag menade bara med allt bekymmer kring hemlösa katter. Finns det inte hem till alla och folk hellre vill satsa på att avla på raskatter så skulle det ju vara den lättaste lösningen. Jag har ju dock inte sagt att jag själv är för att avliva katter. MEN jag förstår verkligen inte hur vissa människor resonerar.

#96 Jag var ironisk. Jag känner att det är så folk resonerar. "Skaffa en raskatt från uppfödare så vet du att allt gått rätt till." och "Skaffa en huskatt så vet du att uppfödaren är oseriös och inte bryr sig om sina katter." Jag menar att så svart och vitt är det inte.

Det jag säger är ju bara att om inga raskatter fanns så skulle inte heller hittekatter finnas. Jag gillar både och, eller ja, inte vissa raser men det gäller väl alla :) Men precis som #94 säger så menar jag att de som ska köpa huskatt blir "påhoppade" att köpa en hittekatt eller en katt från katthem. Man har ju rätt att köpa katt var man vill, gäller både huskatt och raskatt. Men eftersom många här på sajten är involverade i hittekatter så går de på väldigt hårt om att köpa på katthem, gör man inte det bör man ha dåligt samvete. Däremot är det okej att köpa raskatter som ju är minst i behov av nytt hem och som kan avlas med gott samvete…?

Dessutom…hur kan en raskatt bli huskatt bara för att den inte har stamtavla? Om föräldrarna är raskatter med stamtavla och alla krav är uppfyllda, men köparen inte bryr sig om att ta med stamtavla för att den inte är avels- eller utställningsintresserad. Är katten plötsligt en huskatt då? Nej, det låter inte rätt i mina öron. Är den avlad av rena raskatter så är den en raskatt.

Minka040
0

#97 Det är ju lite som hönan och ägget… ;) Jag tycker att det är bra att båda finns (huskatter/raskatter) men att statusen för huskatterna utan tvekan måste höjas. Det ska exempelvis inte gå att köpa en katt för en krona tassen! Om huskatterna blodgrupperades, FIV- och FeLVtestades, försäkrades och ungarna vaccinerades, försäkrades, besiktigades och ID-märktes skulle problemet lösa sig självt. Då kostar det nämligen pengar att föda upp, pengar som seriösa uppfödare av raskatter lägger ut vid varje kull. Då skulle man också behöva betala en bra slant för katten vilket skulle skrämma bort många oseriösa köpare. Det du lägger ut vill du försöka få igen rent ekonomiskt, något som seriösa raskattsuppfödare oftast kan titta i månen efter… ;)

Jag kan inte komma ihåg något fall där en person skrivit här innan köpet av en huskatt och fått order om att istället ta en katt från katthem. Det enda besläktade är att människor reagerar när folk vill avla och hänvisar till överfulla katthem.

Själva definitionen av en raskatt är att den är registrerad. Du kan kasta stamtavlan eller strunta i att ta den med dig, katten är ändå renrasig. Men om uppfödaren inte registrerar din katt (vilket kostar futtiga 200 kr) räknas den som huskatt.

Tyvätt är huskatternas kämpar sina egna värsta fiender. Jag, och många andra uppfödare, äger själva/har ägt en huskatt som vi älskar/älskat minst lika mycket som våra renrasiga. Att de skulle vara mindre värda är något som i alla fall jag bara hör från huskattsägare… Kontraproduktivt..? Tungan ute

Hawknestgrove
0

Ok, nu var det stämningen. Ett praktexempel är väl tråden om nattaktiv kisse, som från att vara nästan otrevlig, vände och blev hur vänskaplig som helst! En bild säger mer än tusen ord……

ingann
0

#76 Hur ska jag veta vad uppfödarna till min husis föräldrar tycker om deras köpares aktiviteter?

Du kollar väl inte stamtavlorna till dina katters föräldrar och letar rätt på dem för att fråga vad de tycker om deras köpare?

Det har de inte ens med att göra eftersom katterna inte längre är deras egendom… Men du kanske inte visste att man äger sin katt efter fullgjort köp och således bestämmer helt själv om hur kattens liv ska vara?  Eller tror du att uppfödaren kan hämta tillbaka den sålda katten om den inte används som de vill?

/Ingalill

Tasspuls
0

#98 Det är ju just det där jag hävdat tidigare, att man som huskattägare borde få avla på sin katt om man gör samma tester, vaccinationer mm som raskattuppfödare gör. Men folk har inte hållit med där heller utan ansett att man absolut aldrig bör avla på huskatter eftersom det finns så många huskatter på katthem. Ang att de är mindre värda är ju just att man inte FÅR avla på dem, det tolkar jag som att de skulle vara katter av sämre kvalitet och mindre värda och det är vad folk hävdar (att de inte får avlas på). Sedan är det ju just det…om någon säger "Jag vill ha en kattunge från min egen hona." Då går alla i taket och anklagar och hänvisar till katthem och om personen inte tar en katt från ett katthem istället för ungar från sin egen katt så BÖR denna person ha dåligt samvete OCH den är en ond person. Jag tycker det är sååå fel! Det är ju inte samma sak att ta en katt från ett katthem, som kanske fått en otrygg start och är skygg eller har beteenden med sig som man måste jobba bort, som att ta en katt från en egen kull där man själv kan vara helt säker på att man gett den bästa möjliga start i livet (helt efter sina egna krav). Inte tusan är man en sämre människa för det.

Hawknestgrove
0

Vänta här nu. Vad handlade den här tråden egentligen om? Stämningen på sajten var det väl?

ingann
0

En undran jag har till alla är rasuppfödare är hur ni förklarar katter som blir registrerade som "novis"? Det är ju inget annat än en huskatt som någon vill registrera in som en raskatt…  Och dessutom lyckas.. Hur vet någon vad som ligger i den kattens gener?

/Ingalill

Minka040
0

#101 Men då tycker vi ju lika om saken? Kan vi enas om att det utmärker en seriös uppfödare? :)

Däremot vet jag ingen som faktiskt utfört alla tester och undersökningar vid en huskattskull; däri ligger problemet. Om man påpekar att man bör göra det för att vara seriös får man höra att man ska "skita i" vad personen gör med sin katt/sina kattungar. Jag tycker att det skälls och ryggdunkas lika bra från båda läger. 

Tror du inte att folk är negativa eftersom det där om seriös huskattsuppfödning aldrig verkar vara på tapeten för de som vill ta en kull? Det ges faktiskt riktigt många bra tips i dessa trådar; antingen får man väl sålla informationen eller ta till sig hårda fakta? Det har skett förr! :)

MonicaLagerquist
0

Fast seriös avel innebär också att rätta aveln efter efterfrågan.

Minka040
0

#105 Jag håller med. Men det kan ju finnas en efterfrågan på individnivå efter ungar efter en specifik katt. I ett seriöst avelsarbete elimineras dock problemet; får du inte sålt katterna kan du inte ta fler kullar pga platsbrist eller måste sänka priset. Då tänker man en extra gång innan man tar nästa kull.

Jag har sett lösningen för flera huskattskullar där man inte blir av med kattungarna, de slutar på hugg-kubben/i en säck under vatten. Men så har de ju inte kostat något heller…

Man kanske främst ska förorda ett mer seröst avelsarbete för de som absolut måste ha kattungar efter sin huskatt (dessa kommer ju alltid att finnas, oavsett vad vi tycker) istället för att ta fram stora släggan? Sedan hade det ju varit önskvärt om de som bara informerar inte uppfattas som dryga… det anser jag vara precis lika illa!

Hawknestgrove
0

men var det inte stämningen på sajten den här tråden handlade om?

Minka040
0

#107 Jag försöker diskutera stämningen utifrån inlägg #0:

"Är det inte bättre att vi då på ett vänligt sätt informerar om vikten av kastrering, vaccinering, id-märkning och försäkring? Jag tror att det är betydligt större chans att TS tar till sig den informationen och då har vi en win win situation."

Glad

Tasspuls
0

Jag tror många av oss är överens nu Skrattande Vi kanske ska skaka hand på en sådan betoning som #106 beskrev till de nya medlemmarna. Ofta är ju katten ändå redan dräktig och då är ju "släggan" ganska meningslös. Så att hålla på att ta hand om kattungarna med allt vad det innebär ( i tid och pengar) är nog en bättre idé. Sedan får vi inte bli arga och ilskna om de inte vill lyssna, det vinner vi inget på. Men kan vi få någon att öppna ögonen  för huskatters värde är det ju superbra. Bättre också att bara vänligt informera istället för att utgå från att personen INTE bryr sig om sin katt och inte vill ta god hand om ungarna med allt det kräver.

Minka040
0

Jag är helt med. Man måste inte tycka om en persons fulla agerande för att svara informativt. Många här inne hinner ge värdefulla och bra råd innan trådarna spårar ur. Jag vill inte beskylla någon enskild - ibland har det ju räckt med ett missuppfattat inlägg och så är cirkusen igång. Det finns så mycket kunnigt folk här inne som ger ovärderliga tips, bland annat vid kattförlossningar.

Nu är det dessutom högsäsong för kattungar, man kommer inte ifrån det. Kanske om man hade en klistrad artikel eller liknande under denna period om huskattens värde och vad seriös avel innebär vore bra? Att betona sjukdomar, tester, kattungarnas undersökningar och framförallt dess kostnader? Då kan man hänvisa till denna utan att verka dryg för att man radar upp vaccinationer, ID-märkning osv…

Det finns kanske redan en sådan artikel..? Hinner inte leta just nu, borde sitta och jobba på presentationen av mitt examensarbete imorgon… Foten i munnen

MonicaLagerquist
0

Den här artikeln är väldigt bra.Den borde man ha liggande låst så att den alltid ligger högst upp.Det är inte jag som skrivit den utan det är en vän till mig men hon vill att den sprids.

Hej och välkommen till vårt forum!

Dessa tips och råd gäller alla katter, raskatt som huskatt. Men eftersom raskattsägarna har det lite förspänt eftersom de ofta kan få hjälp och stöd av uppfödarkollegor och rasringar, är detta skrivet främst till Er som vill ha en kull efter sin huskatt.

Att avla på huskatter är ett ämne som är lite känsligt här eftersom det finns en mängd hemlösa katter som söker hem. Många här anser att det är bättre att kastrera huskatterna istället för att sätta ännu fler huskattsungar till världen. Och att du hellre öppnar ditt hem för en av alla de hemlösa katter som finns i landet. Men om du trots allt ändå vill ta en kull på din huskatt, så ställer vi gärna upp och hjälper dig med information!

Innan parning
Innan du parar din katt så bör du ta reda på så mycket du bara kan om vad du har att vänta dig. Många problem kan uppstå längs vägen så det är bara att börja plugga. Till att börja med brukar vi rekommendera att boken "Kattuppfödning" av Ylva Stockelberg samt "Kattens sjukdomar" av Anne-Marie Nilsson. Båda böckerna brukar finnas i bokhandeln och på bibliotek.

Tänk på att om du till exempel har en långhårig huskatt så betyder inte det att ungarna kommer att bli långhåriga. Läs gärna på lite om hur färger och pälslängd nedärvs så att du utifrån det kan välja den bästa hanen till din hona.

Både mamma- och pappakatt bör testas mot FIV (Felint Immunsupressivt Virus, närbesläktat med människans HIV), FeLV (Felint leukemivirus) samt blodgrupperas. FIV- och FeLV-proverna görs för att försäkra dig om att inte sprida dessa sjukdomar som är dödliga. Blodgrupperingen är viktig för att utreda om mamman har blodgrupp B och hanen blodgrupp A. Om så är fallet så är det risk att ungarna dör av blodbrist kort efter födseln. Detta kan förhindras antingen genom att du helt enkelt låter bli att genomföra parningen, eller att du (efter noggrant övervägande) ändå parar katterna, men inte låter ungarna dia det första dygnet utan istället flaskmatar dem under den perioden. Som du säkert förstår är en sådan parning både riskfylld och besvärlig, och därför inget vi rekommenderar en nybörjare att göra.

Det finns det en rad rasrelaterade sjukdomar som HCM (Hypertrof Cardiomyopati), njursjukdomar som PKD (Polycystisk njurssjukdom, cystnjure), ögonsjukdomar som PRA (Progressiv Retinal Atrofi) och andra sjukdomar som testas med ultraljud, DNA eller andra tester. Hos en huskatt är det väldigt svårt att veta vad man skall testa mot, eftersom du inte med säkerhet kan säga så mycket om kattens bakgrund. Det räcker inte att veta vilka kattens föräldrar är. För att få en tydlig bild av släkten bör du känna till minst 4-5 generationer bakåt på både honans och hanens sida.

Dräktighet och förlossning
Under dräktigheten är det viktigt att den blivande modern får bra mat med hög fett- och proteinhalt. Ofta rekommenderas kattungemat av någon sort, till exempel Royal Canins "Kitten". Denna mat bör mamman även få efter förlossningen och så länge ungarna diar. Ungarna bör också få äta kattungematen under sitt första levnadsår.

Vid förlossningen händer det ibland att det tillstöter komplikationer och du kan behöva åka akut till en veterinär för ett kejsarsnitt. Enligt lagen om alltings jäklighet så sker detta ofta på natten och/eller helgen då veterinärvård är som dyrast. En pengabuffert på ungefär 10.000 kr är bra att ha för att kunna ge din lilla kattfamilj den vård som behövs när det krisar. Tyvärr så garanterar inte detta att du får några levande kattungar… En försäkring som täcker en del av denna kostnad är att rekommendera!

Från parningens 62:a dag bör alltid någon vara hemma ifall katten behöver hjälp under förlossningen. Enligt djurskyddlagen är vi skyldiga att finnas till hands om något går på tok vid förlossningen. Även efter förlossningen bör någon finnas till hands dygnet runt för att hjälpa och stötta mamma katt med matning och se till att alla i den lilla familjen mår bra. Har du otur behöver kattungarna stödsmatas vilket tar mycket tid i anspråk - dygnet runt. Ungarna bör vägas en gång om dagen (vid ungefär samma tidpunkt) så att du ser att de går upp i vikt som de ska.

Kattungarnas första 12 veckor
Första avmaskningen bör ske när ungarna är 19-20 dagar gamla. Detta för att maskägg (som ungarna får genom mammans mjölk) har en livscykel på ca 21 dagar. Avmaskning gäller främst utekatter. Innekatters avmaskning börjar man nu komma med andra rekommendationer på, men det är inte helt klart ännu.

Uppdat 080220: Det går nu att testa mamma och bebisar mot mask. På apoteket finns tex. "Kolla Masken" där man tar samlar avföring från lådan och skickar till ett laboratorium. Inom någon dag får man svar via e-post eller telefon om katterna har mask. Man avråder numera från rutinmässig avmaskning på grund av resistensutveckling hos mask.

När ungarna är cirka 8 veckor gamla behöver de sin första vaccination. Den andra sprutan brukar ges knappt en vecka innan leverans. Då passar du även på att veterinärbesiktiga ungarna samt id-märka dem.

Leverans skall inte ske innan ungarna blivit 12 veckor gamla. Kattungar som levereras innan de fyller 12 veckor har inte hunnit lära sig "kattspråk" och annat (som att bli ordentligt rumsren tex.) av mamman. Jämför med ett människobarn: Det är få som anser att 13-åringar är mogna att flytta hemifrån. Om de ändå skulle tvingas flytta då så skulle de antagligen överleva, men frågan är om de hade mått så bra av det.

Om du har fött upp din huskattskull enligt våra rekommendationer så har du haft stora utgifter för uppfödningen. Sälj därför kattungarna till ett pris som (minst) täcker de kostnader du haft. På sätt får du inte bara igen dina pengar, du ökar dessutom chansen för att ungarna kommer till bra hem. För att generalisera lite så kan man ju tänka sig att den som är villig att betala någon tusenlapp för katten är mera förberedd än någon som spontant hämtar en gratiskatt för att ge barnen i present.

Detta var trots all text väldigt kortfattat om saker du bör veta innan du tar en kull kattungar. Den vitt spridda inställningen att "katter klarar sig själva" är tyvärr lika gammal som den är fel. Dagens katter har blivit så domesticerade att de tyvärr inte klarar sig själva på samma sätt som de tidigare vildkatterna gjorde. Att katten måste ha en kull innan den kastreras är även det en myt.

Om du efter att ha läst det här känner att uppfödning är för jobbigt, kostsamt och riskfyllt och att du egentligen mest ville uppleva att ha små söta kattungar hos dig, så rekommenderar vi dig att ta kontakt med ett katthem. Det finns massor av dräktiga honor som behöver få föda sina ungar i lugn och ro, erbjud dig att bli stödhem till en sådan katt! Det är också ett ypperligt tillfälle för dig att "prova på" innan du låter din egen katt få ungar.

Vill du fortfarande ta en kull på din huskatt så är du välkommen att ställa mer frågor, så skall vi svara efter bästa förmåga!

Minka040
0

#111 Perfekt, exakt detta är det jag åsyftar! Hade ingen aning om att denna guldgruva fanns. Om vi skulle kunna klistra denna högst tillmötesgående artikel har vi också satt en viss ton för fortsatta diskussioner.

Mycket bra!

[Hilo]
0

#111 Tycker den är så bra, informativ och akutell! Kanon!

Imasy
0

Oj, nu är jag imponerad :)

Tråden må ha bytt ämne, men det är ändå en diskussion om ett hett ämne, avel på huskatt/raskatt. Ingen har varit otrevlig ännu, och ingen har fått utstå några påhopp.

Precis en sådan här diskussion som jag var ute efter :)

Minka040
0

(#103 Novisklassen är i princip stängd inom SVERAK, men visst, det kan fungera. Dock räcker det inte med att katten är lik, ursprunget måste vara rätt (exempelvis för den sibiriska katten där den måste vara lagligt importerad därifrån) och ett beslut från den nationella raskommittén avgör ödet för varje enskild ansökan till novisklassen. Dessutom måste novis-katten få Ex ( eller "I" för en icke-godkänd ras) av minst två skilda domare för registrering. Själv har jag aldrig sett en novis-klass på en utställning, men det hade varit kul!

Givetvis vet man i detta stadium inget om generna, men avel på en ras handlar ju främst om ett utseende. Eventuella sjukdomar kartläggs sedan efter hand, precis som man gjort i alla tider när man utarbetar en ras. Långt ifrån alla uppfödare skulle vara intresserade av att avla med en novis.

Samma system finns i SKK, jag vet en dansk-svensk gårdshund som antagits på detta sätt. Det är dock ingen lättvindig process!)

Minka040
0

Imasy, kan vi klistra artiklen som Monica visade oss? Den är i mitt tycke ett perfekt diskussionsunderlag som dessutom kan visa var sajten står i frågan. Jag är själv mycket tveksam till huskattsavel men om den utförs enligt ovan kan i alla fall jag acceptera den. Kanske kan den spara sajten många hårda ord som för det mesta nog skrivs i ren frustration?

Mainebusters
0

Det finns ju en avdelning för Artiklar, där passar den väl.. Och sedan står det "välkommen till vårt forum", "vi ska svara på frågor" Vilka är vi som det står om i hela texten? *nyfiken*

MonicaLagerquist
0

Vi är väl de som finns här på sajten.Eller?

Alexej
0

#116 Vore mer än bra!

Imasy
0

Jag kan inte klistra den om jag inte har tillåtelse ifrån upphovsmannen att göra det. Får vi tillåtelse är det mycket möjligt att klistra den. Har dock bara ögnat igenom den lite snabbt, så jag är inte helt hundra på vad som står i den.

Mainebusters
0

#118 "våra rekommendationer".. då skulle det finnas en förening, flera namn, eller ett förbund som avsändare. Inte har väl "vi" på sajten skrivit dessa rekommendationer? Mycket är bra i artikeln, men man kan ju inte säga att alla här är "vi" i artikeln.

Om du förstår hur jag menar..

Minka040
0

#117 Du har alltså något emot valet av pronomen. Håller du inte med om vad som står i artikeln?

Varför jag menar att den kunde vara bra att klistra är att ämnet är högaktuellt - det blir det varje vår och sommar. Att lyfta fram att sajten står för seriös avel och att man gärna svarar på ytterliggare frågor är väl bra?

Det fungerar uppenbarligen inte att ha det som det är nu: Någon nytillkommen ställer en fråga om sin dräktiga katt. De gamla rävarna här inne är trötta på att förklara och framstår som dryga. TS blir då snutig och trotsig. Sedan vågar inga andra skriva inlägg av rädsla för att bli påhoppade. De enda som vågar blir då de nykomna som ställer frågor av samma typ som de förstnämnda - vem gynnas av detta moment 22?

asvensso
0

Men vad skont, da har allt publicerats och alla goda rad givits om huskatt eller raskatt. Vi behover saledes bara hanvisa till denna trad i fortsattningen och slutaa attackera alla newbies.

Da kanske vi kan aterga till det som tadenfaktiskt handlade om. Nar asikter och forslag nu samlats, vad tycker TS att vi ska gora?

MonicaLagerquist
0

Jag har mailat till Sofia som skrivit det och förhoppningsvis hör hon av sig snart.

Mainebusters
0

#122   När det står "vi" så vill jag se en avsändare. Inte att man ska anta att det är en skrivelse från alla. Det är min personliga åsikt.

Kan ju tillägga, som svar på din fråga om jag inte håller med om vad som står i skrivelsen:  Jo, det mesta håller jag med om.

Men det bör ändå stå vem avsändaren/avsändarna är, då det står "vi".

Anfa
0

Känner faktiskt igen mig, har undvikit sajten då jag tycker att den verkar ganska otrevlig…

Att man inte ska få avla på huskatter förstår jag inte ens tanken med. Alla har helt enkelt inte intresset med avel och utställning osv och ska man då behöva köpa en sällskapskatt för flera 1000 kronor för att alla är utställningskatter!? Nä, om man har "kontroll" på en huskatt som ska få ungar och har erfarenheten, ska man inte få den kullen då bara för att det är huskatter? Känns som att ni tycker att vi som faktiskt har huskatter för sällskap är dumma i huvudet…

Nä, de kanske blev en rörig text, men mina tankar är svåra att få ner. Vi har haft 2 kullar med kattungar på en HUSKATT och det gick toppen, och för övrigt så älskar vi våra katter över allt annat på jorden!

Skulle gissa på att det blir en hel del nedklankning här på mig, men såhär tycker jag. En katt ska vara en kompis att ha kul med!

sophia007
0

Självklart godkänner jag publicering tack snälla Monica för att du sprider den vidare!

Imasy
0

Är det du som skrivit artikeln som är publicerad i denna tråd?

Hör av dig på pm isådanfall så kan jag ge dig rättigheterna att publicera den i ditt eget namn.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.