Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 7110 ggr
goldenmatten
0

"Utväxt" på trampdynan?

En god väns katt, en kastrerad skogishane, har alltid haft "konstiga" trampdynor.

På flera tår har han förhårdnader, och på vissa liksom utväxter alldeles på toppen av trampdynan (strax under klon). Dom kan bli lika långa som klorna ibland, och han har ingen känsel där så dom kan man klippa bort så gott det går… Men det ser ju inte så trevligt ut. Obestämd Han har även en eller ett par klor som ser ut som om dom är splittrade/flisiga nästan kluvna (alltså inte något som gör ont, som sagt, det är bara inte så snyggt).

Nån som vet vad det är egentligen? Han lider ju inte av det, men det ser ju inte så fint ut.Han har haft så sedan han var kattunge. Kan katter liksom människor ha bättre och sämre kvalitet på fötter och naglar/klor..?

Nån annan som har nån katt med liknande fotproblem? Nåt man kan göra åt det? Har själv aldrig sett det här hos katter förut.

Josefa
0

Min Totte har också förhårdnader på tåtopparna. Brukar knipsa av dem när jag klipper klorna. Ska försöka komma ihåg att fråga veterinären nästa gång han ska vaccineras. Fast det har jag tänkt i ett par år nu.

goldenmatten
0

Hon säger samma sak, hon ska höra med veterinären. Vore kul att veta hur och varför vissa katter har så, om det går att göra något åt.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Ser mycket fram vad era veterinärer säger om detta "fenomen" . Kanske är det som när vi människor får förhårdnader runt naglar och så, som inte heller gör ont att ta bort

[Norrbysa]
0

Kanske beror på vad katten äter. Vissa fodersorter kan ge sköra naglar och dålig päls. Det där med utväxten har jag ingen aning om dock.

Josefa
0

Totte får samma mat som mina andra katter, så maten tror jag inte det beror på. Förhårdnader får man väl för att huden på ett visst ställe utsätts för extra slitage/nötning. Kanske att tårna gnids mot klorna när han går eller något eftersom förhårdnaden bara sitter längst ut på tåspetsen.