Hur får man katten att gå ner i vikt?
Hej!
Jag har en kastrerad hankatt som skulle behöva gå ner lite i vikt hur gör jag då?
Han går på specialfoder, Advanced Sterilized, pga att han haft urinsten förut och jag ger han vad jag tycket är ganska lite mat. 65 gram uppdelat på två gånger om dagen ung frukost- och middagstid. Ger han sällan någonting annat men det är klart någon gång ibland kan han få en liten ost eller skinkbit eller nåt. Jag har även sagt till mina grannar att dom inte ska mata honom. Han har ätit det här fodret i ung två år.
På påsen står det så här 3-5kg = 35-65 g. 5-7kg = 65-80g. Min katt väger ung 4,9kg
Han verkar jämt vara hungrig eller åtminstone sugen på mat. Han springer ofta till skåtet där hans foder finns och jamar och springer då och då och tittar om det finns mat i matskålen.
Kan ju tillägga att det är en utekatt och han är ganska ofta ute. Han brukar få springa ut och in som han vill.
Just nu håller han på att ta ihjäl en tom foderpåse hahaha. Dom är ju bara för go dom små liven :)
Byt torrfoder till Mjaublötmat det är vad jag rekomenderar.
Är han jättestor i maten kan han ha mask i magen som han måste utfodra, han är ju en utekatt som lätt får tag på gnagare så kolla masken på din kisse. Man behöver inte vara en mager katt för att ha mask en jättehungrig katt är oxå ett tecken.
Jag vill inte byta till Mjau blötmat. Han äter specialfoder nu sen några år tillbaka för att han inte ska få urinsten igen.
Hur vet man om dom har mask?
Nu har jag googlat lite på det här med mask och jag är ytterst tveksam till att han har det. Han har inga av dom symtomen som jag har läst att man brukar ha om man har mask. Kunde inte hitta någonstans heller att dom fick ökad aptit av mask.
Dom får ökad aptit av mask, masken kräver mat.
Det finns att köpa på apoteket något som heter kolla masken, ett prov du tar och skickar för analys.
Ju mer vätska maten innehåller blir risken för blåsstenar och kristaller mindre.
När jag googla runt hittade jag en massa olika symtom men ingenting om ökad aptit. Därmot viktnedgång och det stämmer ju inte alls. Finns inga tecken alls på att han skulle ha mask.
Det fodret han får nu förebygger kristaller och urinsten. Dels så är några ämnen som kan bidra till sådanna problem bortaget helt idetta foder plus något ämne i det som gör att han dricker extra mycket vatten för att på så vis också ska hålla urinvägarna i god kondition. Det har även en del andra goda egenskaper som är bra för deras päls, hälsa och tänder. Så jag tänker inte gå över till någon mjukmat! Jag håller mig till det veterinärerna har rekomenderat honom. Jag drog även igång en tråd om detta och alla var överens om att jag inte skulle byta foder.
Tack för tipset om kollamasken, lite safttigt pris dock. Börjar jag ana minsta misstanke om mask så kan jag tänka mig att köpa det. Men i nuläget känns det inte som ett alternativ.
Du finns ett sätt att beräkna hur mycket föder du ska ge katten per dag om du vill "banta" en katt. (Se tabell nedan)
Det gäller att inte ge katten för lite mat. Katter är väldigt känsliga för svält och kan utveckla fettlever ganska snabbt vid för lågt kaloriunderskott.
Här är dagsbehovet i energi för en katt:
Minimibehov: (Om katten behöver gå ner i vikt)
räknat i kcal: 33 · idealvikten i kg
räknat i kJ: 138 · idealvikten i kg
Ungefärligt normalbehov:
räknat i kcal: 30 · vikten i kg + 70
räknat i kJ: 125 · vikten i kg + 293
Exempel: (Räknat på normalbehovet)
Om kissens normalvikt är 4,0 kg
så är normalbehovet för katten:
30 · 4,0 + 70 = 190 kcal om dagen
Orijen:
Orijen innehåller 4700 kcal/kg,
vilket är detsamma som 4,7 kcal/g.
Katten behöver alltså:
190 / 4,7 ˜ 40 gram per dag
Okej då ska vi se. Om vi räknar på att min katts idealvikt skulle vara 4kg och fodret jag har innehåller 3330 kcal/kg= 3,33 kcal/g borde det alltså bli.
33 * 4 = 132
132 / 3,33 = 39g låter väldigt lite.
Och om han hade sin idealvikt på 4 kg ska jag alltså ge honom….
30 * 4 + 70 = 190
190 / 3,33 = 57g
Kan det verkligen stämma? Vad är dom här siffrorna hämtade någonstans. Vad står 33 för i första formeln och 30 för i andra formeln samt dom 70 man ska plussa på?
Kanske 4 kg för min kisse är för lite, jag provar att räkna på 4,5 istället får se.
33 * 4,5 = 148,5
148,5 / 3,33 = 44g hum tycker det fortfarande låter lite.
På påsen till fodret jag ger honom står det så här
3-5kg 35-65g. 39g som jag fick i min första uträkning ska ju ges till en katt på dryga 3 kg. Finns det ingen risk att min katt min undernärd om jag ska ge honom så lite? Och hur kommer han bli då om han får så lite mat eftersom han redan nu på 65g om dagen hela tiden är hungrig eller sugen eller vad han nu är?
Räknade lite på dessa uppgifter och kom fram till följande..
3,0kg = 35g
3,5kg = 42,5g
4,0kg = 50g
4,5kg = 57,5g
5,0kg = 65g
Kanske 57,5g då vore mer lämpligt istället för 65g som jag ger honom i dag?
Jag läste det här… hittar inte orginal-källan… kanske är borttagen..
hmm.. låter lite lite… håller med..
Jag har googlat lite och hittat den här formeln lite här och var men ingen som har någon källa till den så jag vet inte om jag riktigt vågar lite på dom där siffrorna.
mm.. skumt.. jag minns att jag läste en bra källa för länge sedan.. men jag sparade inte undan den.. Dumt…
Bra att du är kritisk.. :-)
Från Djurmagazinet: Iams: kattfoder rek. vid 3 år= 40 ml mat, 4 år= 55 ml, 5år= 65 ml, 6år=80 ml, 7år=95 ml. Tabellen avser vuxen katt med normal aktivitetsnivå. Min katt reglerar det själv och äter enligt tabell, och blötfoder, när han villl ha det, och det är inte varje dag. Men jag gissar att din katt saknar något i maten som han/hon känner att han/hon behöver. För mer information, ring Servera Pet Foods AB: 08-6307300 eller maila till adress: info@servera.se.
Vad har åldern med hur mycket en katt ska äta.Tänk om man har en två åring som väger 7 kilo och en tio årings som väger 2,5 kilo.
Stolt ägare till tre La permer
Så ser man ju på barn också när man beräknar och sunt förnuft. Mitt barnbarn kan äta mycket om det är något hon tycker om: pannkakor med sylt och grädde, 3 st (stor som botten på en stekpanna) eller fler vid 1½ års ålder. 3 st dubbla strömmingsflundror och 2 kokta potatisar vid samma ålder. Hon har normal vikt för åldern.
#7 stämmer väldigt bra med 40g orijen,iallfall för mina katter.

för att dra ytterligare en paralell till människor-det är inte många som vet att en normal portion med kött bör vara 75gram för en vuxen.
hej,nu har jga ringt kruuse svenska som har hand om fodret hill`s natures best.
dessa siffror fick jag:
kcal per 100gram: 407
KJ per 100g: 1.701
ska försöka räkna nu då….
putt
Nu har jag pratat med två kunniga. Ena som jobbar i en djuraffär och den andra en veterinär och båda säger likadant. Ge katten mat efter rekomendationerna som står på påsen. Vill man att katten ska gå ner i vikt ska man ge den rekomendationen som är för kattens idealvikt. Så i mitt fall om vi säger att hans idealvikt är 4kg ska han ha 50g/dag och om 4,5kg är idealvikten ska han ha 57g/dag. Om det blir stor skillnad när man ska skära ner på maten får man trappa ner den.

Äter han möss? Om han gör det så har han garanterat mask. Har du sett några "risgryn" i pälsen vid rumpan?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Läste nyligen en rapport gällande människor, eller ja de hade gjort djurförsök på möss. En grupp möss fick mera mat än de skulle ha för att just bli överviktiga, denna kost gick de på i några månader och de gick upp i vikt; aktivitetsnivån var medel.
Sen sänktes mängden mat till normalmängd och aktivitetsnivån förändrades inte. Ingen av mössen gick ner i vikt. I en annan grupp som haft samma kost men där aktivitetsnivån ökade gick mössen ner i vikt.
De kom fram till att kroppen anpassar sig snabbt till perioder av mindre mat. Så om aktivitetsnivån är den samma även om man äter mindre så går man inte ner i vikt. Man måste helt enkelt motionera mer + mindre mat för att få önskad viktnedgång. Detta var enl. forskarna direkt överförbart till oss människor.
Nu är ju katt varken mus eller människa, men jag skulle gissa att biologin kanske inte är så annorlunda. Så jag hade satsat på att ge mängden som står på påsen, men även sett till att öka aktivtetsnivån. Bara för att en katt är utekatt behöver inte betyda att aktivitetsnivån är hög. Finns många slöfockar till utekatter som bara njuter av livets goda;)
Ett annat alternativ är ju om han själv jagar mat, då han oftast är hungrig som du skrev. Då äter han ju mer än det han ska.
#25 Nej jag tror inte han gör det. Har bara sätt att han har lekt ihjäl några i stugan. Sen när dom är död då brukar mössen vara ointressanta. Jag har inte sett några tecken på mask.
#26 Intressant. Men hur i allsindar ökar man aktivitetsnivån på katten? Man kan ju inte direkt ta den i ett koppel och ut och jogga med den som med en hund. Tips? Jag brukar spionera lite på min kisse ibland. Ibland luffsar han bara omkring. Men han har även sina dampryck när han kutar fram och tillbaka. Upp och ner i träd osv.
Jag försökte aktivera honom lite här om dagen genom att kasta ner torrfodret i trappen så han skulle springa ner och sen tänkte jag locka upp honom och sen kasta ner mer mat så kan fick springa lite upp och ner i trappen. Men det fungerade inge vidare. Han titta mest konstigt på mig haha. Kanske jag får öva lite för att få det att fungera. Sen har jag köpt en leksaksboll som man kan fylla med torrfoder. När man sen leker med bollen kommer det ut lite då och då från ett litet hål. Bollen jag köpte var gjord för små hundar och är nog lite stor för en katt. Jag försökte få honom att leka med bollen men precis som med trappen så kolla han förundrande på mig bara :)
#27 Haha ja att aktivera en katt som kanske inte är den med piggaste på att "flumma" runt med matte/husse är nog inte det lättaste;)
Leksaker som laserpekare och fjädervippor brukar vara omtyckt, man kan ju leka lite intensivt några korta stunder om dagen med katten. Borde få igång hjärtat och flåset ganska så bra, under förutsättning att katten gillar dessa leksaker;)
Det gäller nog att försöka vara kreativ, prova på olika saker där muskler och hjärta ingår. Att komma på vad som passar för ens katt är inte lätt…
Har själv en katt som skulle behöva banta av ca 0.5 kg, trivselvikt sen kastreringen. Men jag har inte ännu riktigt löst gåtan vad som går hem hos honom upprepade gånger;) Vippan är kul tycker han dock. Har en sådan där aktivitesboll för katter åt honom, men tanken där var mera att han inte skulle sluka all mat på en gång, utan få arbeta lite och använda hjärnan;) Han använder den och har fattat principen, men om han får välja så stjäl han mat från de andra katterna;)
Susanne Hellman föreslog bl.a. att man kan utfodra mha en "Activity Board" för att katten ska göra av med mer energi i samband med att den äter, när jag lyssnade på föredrag av henne. Vet att de finns på djuravdelningen på Vellingeblomman, var annars de kan finnas har jag inte koll på.
http://www.traininglines.co.uk/cat-activity-fun-board-3397-0.html
Bara häll torrfodret över brädan så kissen får jobba lite för att få i sig maten.
Laserpekare är också bra motioneringsverktyg, men man ska vara medveten om att det är detta de är, och inte en leksak i egentlig mening. Gå bakom katten och lys på en punkt framför den (så att du inte riskerar att lysa den i ögonen), och jogga på så sätt katten runt i huset max ca 10 min åt gången. Ska absolut inte "virra" med ljuspunkten eller lysa upp på väggar och liknande, då detta stressar katten.
Med mina funkar ett långt skosnöre som jag drar efter mig ungefär lika bra.
Min katt (sibirisk katt) är en kastrerad hane, jag började se i början av året att han började lägga på mer i vikt än han växte i storlek ( 1 år 4 mån nu) då bytte jag från RC Long hair indoor till RC Kastrerad Indoor. Innan hade jag kompletterat med Mjau blötfoder som han tyckte om…Men jag slutade med det och ger nu istället kokt strömming eller annan fisk 1-2 gånger i veckan…motsvarande dag mat. Han har hållit si vikt fint, trots att han är en lat innekatt…men som jag leker med minst 1h per dag + att han följer mig runt som en hund brukar när jag är hemma… Nu väger han 4,6 kilo vilket är normalt, och mycket lagom för min katt ( förhållande vikt -storlek) enligt veterinären.
Jag har bantat ner flera katter med samma metod; fri tillgång på ett torrfoder av hög kvalitét i en enorm skål som maten aldrig tar slut i. Jag vet att inte alla håller med om att det är den bästa metoden, men för mina kissar har det fungerat utmärkt. Upp till var och en om man vill prova. Mina tre har och kommer alltid att ha fri tillgång.
Jämför med julbord - det är supergott första gången man hugger in, men när julafton är här har man redan ätit det ett par gånger och är helt enkelt inte lika förtjust. Och när nyår kommer och man är inne på sin sista skinkmacka så är man tacksam att det är ett år kvar till nästa julbord.
Dvs, de flesta katter hetsäter de första dagarna, men tröttnar tillslut och vänjer sig vid att mat är något som finns där när man är hungrig. Katten är designad att äta många små mål under dygnet, och kan så göra när maten finns där hela tiden. Jag tror att det är bra för ämnesomsättningen.
Dessutom tar man bort det sociala momentet kring maten. Vissa katter äter när det serveras mat, just för att det är en mysig kontakt med matte/husse. Med fri tillgång får man aldrig uppmärksamma katten när den är vid matskålen, mat ska ätas för att fylla ett näringsmässiigt behov, inte ett socialt. Om katten kommer och hämtar en och vill ha sällskap vid skålen, så plocka upp den och gå ut ur köket för en mys eller lekstund.
Det är dock viktigt att maten aldrig tar slut. Helst ska katten inte ens hinna se botten på skålen. Detta för att ta bort hetsen kring att äta bara för att maten finns där. Ta en stor hundskål, en lasagneform eller liknande.
Ett PS kring att försöka banta en utekatt genom att portionera maten är att det går inte. Du har ingen koll på vad katten äter ute, och kan därför inte ta med det i beräkningen när du väger upp maten. Kanske tar katten möss, kanske har grannen en skål med mat framme på sin veranda åt sin katt, kanske släpper en annan granne in din katt och bjuder på mat.
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag håller med dig Cindy!
#31 Det var ett väldigt intressant inlägg!!! Det ska jag prova! Ska väga katten i dag och sen hälla upp en stor skål och se vad som händer. Tack för tipset!!
Har nu ställt fram en stor skål full med mat. Tyckte att han åt mycket mer avslappnat nu och efter en stund gick han därifrån.
Det har nu gått 4 dagar sedan jag började med fri tillgång till mat. I måndags började jag väga hans matskål för att se hur mycket han äter på ett dygn. Från Mån kl 20.00 till samma tid på Tis hade han ätit 81g vilket är 21g mer än vad som är rekomenderat. Kommer det här minska med tiden? Annars får jag den känslan av att han kommer gå upp i vikt om han äter så här mycket. Jag ska föra lite statistik så får vi se vad som händer.
#35 Ge det en vecka till, givetvis får du avbryta om han tar för vana att äta så mycket. Men nyhetens behag har nog inte lagt sig än. Se till att han har aktivering så han inte äter som sysselsättning bara.
Vänliga hälsningar
Cindy
De katter jag haft har alltid haft fri tillgång till mycket mat och de har aldrig varit överviktiga
#31 Jag gillar jämförelsen med julbord
En hittekatt jag tog hand om fick jag verkligen hålla igen på de första dagarna däremot. Han åt tills han kräktes. Därefter så insåg han sakta men säkert att det alltid fanns mat i skålarna och han blev allt mindre desperat och kunde slappna av
/Maria
Okej ja jag ger det en vecka till får vi se då
Två av våra fyra kattpojkar var lite runda och två var nästan för smala. Vi hade då följt veterinärens rekomendation att ge dom Royal Canin light. Dom fick massa problem med pälsen, magen osv.
Eftersom pojkarna mådde så dåligt började jag intressera mig mer och mer för foder och läste på en hel del om det och blev nästan rädd för vad jag gett dom.
Jag kom fram till att Orijen verkade vara ett väldigt bra foder. Mycket kött och inget spannmål.
Mycket riktigt efter ett tag när dom ätit Orijen (frå tillgång) så märktes en radikal skillnad. Dom två som var lite runda gick ner och dom två som var smala la på sig lite, dom slutade kräkas, pälsen blev mindre tovig och det luktade inte lika illa när dom varit på lådan. Dom får även Mjau blötmat på kvällen eller kycklingbitar,köttbitar eller fodermus från djuraffären.
Så mitt tips är fri tillgång till Orijen 
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Har tre kastrerade honor.
Två klarar fri tillgång på (bra!) torrfoder.
Den tredje blir fet.
Hon är där och äter ofta, ofta. Och maten tar inte slut, så det är inte problemet.
Begränsar jag maten så blir hon knäpp och äter allt hon hittar och gör inbrott istället.
Så för min katt är Mjau Burkmat det enda som fungerar för att hålla henne i lagom vikt (de andra två är fina på det också).
Nu ville du visserligen inte ge det men ändå.
Ang masken så är det ju bara att du skickar in ett "Kolla Masken" så VET du om den har mask eller inte.
Nu är jag lite orolig!
Vägde katten i dag och det visade sig att han har gått upp 0,5kg!!! Det både syns och känns på honom!
Jag tycker han har blivit mindre aktiv. Han mest äter och ligger och jäser nu.
Ska jag verkligen fotsätta med fri tillgång till mat? Han äter mer en dubbelt så mycket än vad han borde!!
Nej det tycker jag inte att du ska ha fri tillgång. Ett halvt kg är mycket på denna korta tiden. Hur mycket aktivitet får han?
Vissa katter kan inte hantera fri tillgång till mat, så är det bara. Vissa måste få sin mat utportionerad, då de inte kan hantera mängden mat; och vissa äter som sysselsättning.
Okej. Ja du jag vet inte riktigt. Jag har alltid köksfönstret lite öppet på dagarna så han brukar få springa ut och in som han vill.
Vad säger ni andra då? Ska jag sluta med att ge honom fri tillgång till mat?
Han har ju inte fått en chans att vänja sig än! Ja, man kan se en uppgång i början, men vaklar man då så är ju hela försöket förgäves. Har han helt fri tillgång? Skålen aldrig slut? Han får inte känna hets att den kan ta slut. Och det är ingen som uppmärksammar när han äter? Klappar man katten vid matskålen, eller ropar när man fyller på den, så äter han av sociala skäl.
På så kort tid tycker jag inte att man kan utröna om han äter för att det är nyhetens behag, eller för att han inte kan hantera det. Somliga blir trygga direkt och kan släppa mat-hetsen, medan andra behöver lite tid på sig.
Klart att han ligger o jäser om han äter dubbel mängd, han är ju proppmätt! Förhoppningsvis lessnar han på det väldigt snart.
Jag tycker du ska ha is i magen. Möjligtvis se över om du ska välja ett foder med mer energiprocent protein, t.ex. Orijen eller Iams Multicat, vilket höjer mättnadskänslan och ger ett jämnare blodsocker. Advance har ju en sort som heter Real Carnivores som har högre andel animaliskt protein, så du skulle ju kunna välja den varianten.
Du kan också välja att ställa ut fyra-fem skålar i huset på olika ställen, t.ex. uppe på en hylla, i fönsterbrädet och andra ställen. Använd foderbollar och om man vill lyxa till det ett Activity Board (se bilden). Då får man anstränga sig lite för att gå till maten när man är hungrig, och inte bara sitta och goffa i sig vid skålen i köket.
Vänliga hälsningar
Cindy
Ja du jag vette faan. Min magkänsla säger att jag ska ska sluta med fri tillgång och köra på som jag gjort förut.
Han hade faktiskt fri tillgång en gång i tiden och det funkade bra ända tills han blev sjuk. Då blev jag rekomenderad det här fodret för att han inte ska få urinsten eller kristaller igen. När han då fick det nya fodret började han äta massor och det var då jag började att potionera ut maten åt honom.
Och nej jag har inte uppmuntrat honom och ja han har haft en välfylld skål hela tiden.
#45 Som sagt, man får göra det man själv tror funkar bäst! Själv har jag aldrig sett omedelbara resultat utan det har tagit 2-3 veckor, men alla katter är ju olika.
Vänliga hälsningar
Cindy
Alltså ett halvt kilo på denna korta tiden är inte acceptabelt för mig, hur andra gör är deras ensak. Låter kanske lite dvs ett halvt kilo, men för en katt är det en del.
Risken är ju stor att han får i sig mat från annat håll, om man är hungrig så letar man mat. Men med utekatt så är det svårt att hålla kontrollen…
Jag är iaf övertygad över om att aktivitetsnivån måste öka när matrestriktioner inte räcker; om man nu vill se skillnad.
Något man ska hålla i baktanken när det gäller överviktiga katter är att hålla utkik efter symptom på diabetes, låg ämnesomsättning (hypothyreos) och andra metabola problem. Är katten slö, har onormal aptit åt något håll, dålig päls etc kan det vara en god idé att göra en hälsocheck hos veterinären.
Vänliga hälsningar
Cindy

Här har vi nyligen testat detta med fri tillgång efter att ha kört begränsat portionerande under dagen sen kastrering då framförallt ena katten la på sig i rasande fart. Efter knappt en vecka hade hon lagt på sig 400g till men vi höll huvudet kallt och gav det knappt en vecka till innan vi vägde henne igen och då hade det stabiliserat sig! Hon väger till och med 100g mindre än när vi började nu. De andra två har också gått ner lite! Jag är imponerad och det är så skönt att se att de kan äta i lugn och ro när de vill utan någon som helst hets kring maten.
Det händer att de glömmer bort att det står en full skål framme hela tiden och att de då kommer rusande när man öppnar skafferidörren eller när man byter vatten åt dem, men då sätter de sig antingen och bara tittar på maten eller så tar de någon bit och går sen därifrån.
Katterna äter i tvättstugan som ligger i anslutning till köket. Går jag till köket när de äter och lockar på dem överger de gladeligen maten för lite gos! Underbart!!
Ang. avmaskning ska man väl avmaska en utekatt 2-4 ggr per år? Inte vänta på tydliga symptom? Inget jag vet säkert men något jag hört många gånger från olika källor. Nu finns det ju många kunniga människor här så jag antar att det redan borde ha nämnts om det är så men vill gärna fråga iallafall.
http://julialex.blogg.se

Vi avmaskar våra vid behov. Man ser "risgrynen" i pälsen, då är det dags.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ja, vi avmaskar när vi ser att det behövs. Håller med föregående skrivare.