Någon som kan hjälpa mig?
Jag ska bli medlem i Björkstakatten för att sedan skaffa huskattsbevis till mina katter men nu till saken.
Huskattsbeviset kommer kosta 150kr/st efter årsskiftet så långt fattar jag. Men på björkstakkatten står det att beviset skall skikas till den skrivna mejl adressen, Länk.
Ska jag då alltså ta Sveraks huskattsbevis och skicka till den skrivna mejladressen hos björkstakatten?
Det blir ju svårt att skicka det till en mejladress när intyg och allt skall bifogas så jag förstår inte hur de tänkt sig.
Vad är problemet? Om du fått huskattsbeviset i pappersform så scanna in det och bifoga som pdf.
#2 Huskattsbeviset har jag på datorn i word fil, eftersom jag måste skriva under den måste jag skriva ut den och sedan scanna in den, sedan ska ju också intyg på ID-märkning skicka med och det enda intyg jag har är det som står på vaccinationskortet och den är ju ypperligt svår att bifoga.
Kollade just och jag har bara vaccinationskortet till ena katten, den andra katten har enbart papper från skks ägarregister.

Jag föreslår att du mailar den adressen och frågar, när man registrerar raskatter så skickar man ju in registreringspapprena med post till avelssekreteraren.
Ungefär samma borde ju gälla huskattsbevis, eftersom man skriver på pappret så misstänker jag att man bör posta det med snigelpost.
Men jag vet inte hur det går till faktiskt, kanske kan någon annan svara här inom kort, eller så kanske du kan maila och fråga.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
#5 Jo men sedan har vi detta med att bifoga bevis på märkningen. Jag har ju bara skk papper på ena katten och skk samt vaccinations papper på andra. Båda är öronmärkta och hur tusan bifogar man bavis för det?
Chip hade jag fattat, då får man klisterlappar man just tattuering förstår jag inte vad man skall bifoga.

Har ju ingen tatuerad katt, får man inte med några klisterlappar med en tatuerad katt?
Hmm…
Kopia på skk:s papper hade jag skickat med, där står ju ID-numret och namnet borde ju ha samma verkan som klisterremsan hos de chipmärkta.
#7 Nej, du får bara med ett vaccinationsintyg där alla uppgifter står så som kastrering, märkning alla vaccinationer osv. Dock har jag enbart ett sådant intyg på ena katten då tidigare ägare till min norskis slarvade bort hans.

#8 Vet faktiskt inte alls hur man gör då?
finns det ingenstans skrivet hans namn och nr- ihop???
Och tidigare ägare har aldrig registerat honom hos SSK heller?
Jag skulle nog ringa en veterinär och fråga om de vet hur man gör om man tappat alla papper på id-märkningen. Måste ju finnas något sätt att få ordning på det, t ex om man åker till en veterinär som då får intyga vilket nr. katten har eller något liknande.
Vet om ETT liknande fall där det vid en HD-röntgen uppdagades att chip-nr inte stämde.
Efter en del efterforskningar visade det sig att katten hade ett chip som stod registrerat som dess då avlidna syster.
Katterna hade alltså chipats och på något outgrundligt sätt förväxlats.
Jag är inte säker på hur de löste det, men jag tror att ägaren var till veterinären med katten. Veterinärer läste av det chip som satt i katten och skrev intyg på att det var detta nummer som denna katt hade.
#9 Båda katterna är reggade i skk så jag har ju papper från skk på båda samt vaccinationsintryg på ena.