Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 7666 ggr
MajaBack
0

Hur lång tid att bryta löpet?

Nu löper lill-Selma för första gången, och kul är det inte för någon. Skriker och åmar, känns som att hon inte har en aning om vad som händer eller varför ingen hjälper henne (jag vet att jag förmänskligar, men kan inte låta bli).

Självklart ska hon kastreras, men eftersom jag och min sambo ska till Kina i tio dagar om en vecka så tänker vi vänta. Skulle inte kännas bra att ha henne nyopererad med kattvakt, även om kattvakten ska bo här. Tror ni att vi tänker rätt?

Oavsett hur vi borde göra med kastreringen så tänker vi bryta löpet. Hon fick ett första piller nu imorse, men nu sitter hon med baken i ansiktet på vår andra katt (kastrerad hona) och kurrar. Känns som att hon snarare löper mer än mindre. Hur lång tid brukar det ta för pillren att få effekt?

MonicaLagerquist
0

Du kommer att behöva ge ett piller om dagen i minst tre dager för att få stopp på löpet.

Stolt ägare till tre La permer

MajaBack
0

#1: Tack! Så sa veterinären, 3-4, men tolkade henne också som att löpet skulle dämpas ganska fort. Tror du att jag missförstod det?

MonicaLagerquist
0

Det brukar  dröja så länge som tre dagar innan det ger med sig.Köp öronproppar.

MajaBack
0

Finns det något jag kan göra för att få det hela mindre  jobbigt för henne också? Hålla och klappa verkar lugna iaf, men finns det andra knep att ta till? Ingen av de katter jag sett löpa tidigare har varit så intensiva som hon.

tuska
0

Inte mycket att göra åt, en kastrerad hane skulle kunna göra ett bra jobbSkrattande

i morgon kväll tror jag du märker hon lugnat ner sej betydligt.

MonicaLagerquist
0

Man kan blöta ner katten  då slickar hon sig torr.Medans hon slickar kan hon inte skrika ni får det lite lugnt ett tag.Slickande är i sig lugnande på henne och hon får det lite lugnare själv.

MajaBack
0

#5: Några hanar har vi inte på lager, men tror inte att hon skulle tacka nej Glad

Verkar faktiskt lite lugnare nu, Knytte putsar henne alldeles extra mycket och det verkar hon nöjd med.

#6: Tack för snabba svar, det är skönt när man blir hönsig. Sparar vattentipset, hon tycker rätt bra om vatten dessutom, men hoppas på att lugnat håller i sig lite nu. Hon måste ju vara fruktansvärt trött vid det här laget.

Yoda
0

Jag har varit med om att försöka stoppa löp, men det gav motsatt effekt. Honan slutade praktiskt taget aldrig löpa. Efter 4 pillret fick hon en gång i veckan, men smålöpte hela tiden. Så jag fick ta henne från pillren, låta henne "löpa ut" en gång och sedan börja om. Det är verkligen inte bra att mixtra med pillren så där. Hade jag varit er hade jag nog låtit henne löpa ut och sedan ge piller innan kastrering.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

MajaBack
0

Nu är löpet iaf brutet och hon verkar nöjd med det, men nöjdast av alla är nog Knytte som får tillbaka sin kompis att leka med.

#8: Visste faktiskt inte att det var dåligt att bryta löp, men verkar som att vi hade tur den här gången i så fall. Blir det fler honkatter för oss så ska jag fråga veterinären mer nästa gång, nu bara accepterade jag, tack!