Finns det någon allergifri kattras??
Saknar katter i mitt liv men sonen är allergisk, finns det någon ras som är mindre allergiframkallande än andra??
Är nakenkatter ett alternativ tro? Inte läst så mycket om just dem mer än att de är vidareavlade på någon miss - kan ha fel såklart och upplys mig gärna då!? ;-)
Nej, det man är allergisk mot hos katter är i princip alltid deras saliv, och även nakenkatter pustar sig.
Somliga upplever det lättare att hantera allergin om man har en Spynx eller t.ex Rex, eftersom det är mindre saliv-putsad päls som flyger omkring i hemmet.
En del menar att Sibiriska katter inte är lika allergiframkallande, men man måste verkligen prova, t.ex genom att låna en väns katt en vecka eller två, för det finns inga garantier.
Vänliga hälsningar
Cindy
Ingen katt är ju allerigifri.
Det beror ju på vad man är allergisk emot.
Sen finns det ju dem som bara klarar norska skogkatter, men inte klarar av någon anna ras alls, eller bara maine coon o.s.v.
Vad jag har upplvet bland känsliga vänner är huskatter värst.
Att känna sig för, bokstavligt talat är ju ett bra tips du redan fått.
Hitta en ev. kattras som din son klarar av.
Sen är ju pälsvård och städningen också lite dämpande, av det jag har hört från vissa..
Ja det finns allergifria katter.Porslinskatter men man bör nog diska dem regelbundet då damm kan förorsaka allergi.
Som sagt det finns inga katter som alla allergiker tål.Själv tolererar jag cornish rex och la perm bättre än andra raser,men jag medicinerar dagligen och vissa dagar är jag sämre än andra.
Cissi vit la perm och Tomte Nisse röd cornish kille.
Stolt ägare till tre La permer
Okej, inga helt säkra kort alltså ;-) Och inte har man någon i ens närhet med någon passande ras att testa med heller, de jag känner har bara bondkatter hela bunten! Blir till att avvakta med andra ord :-D
men testa att låna någons katt. ibland kan allergin gå över efter ett tag när kroppen vant sig. det gör det med mig iaf.
kan inte göra stora bokstäver pga. nymålade naglar. 
#3 vilka söta kissar förresten ;-) den lilla, vad är det för ras?
#5 det har gått bra att vara hos kusinerna som ändå har två (iofs utekatter) utan att behöva ge medicin men ska vi ha katt ska inte barnen behöva medicinera, en vuxen känns okej men inte barnen om det kan undvikas…
Vi har två Maine Cooner hemma, och vi är två pälsallergiker. Går hur bra som helst.. men Norsk Skogkatt tål jag inte.
#7 maine coon, hur ser de ut??
;-) vill lära mig mer…
#7 #8 googlade på maine coon (vad skulle man göra utan internet)
Guuud vilka gosiga kissar, blev ju helt kääär ju!!
Den lilla röda heter S*Blå Katten Tomte Nisse och är en cornish rex.
Stolt ägare till tre La permer
#9 Du har så rätt.. det är gosiga missar. Och jag är så glad att vi kan ha katter i huset.
#11 de kan bli ganska stora väl?? den som kommit med i guinessrekordbok var nästan lika stor som min snart 5åring och hon kan fälla en om hon springer in i en kram när man sitter på knä :-o;-)
#12 Det är just det.. många tror att alla coonisar blir bautakatter. Så är det inte. Min kille som är drygt 1,5 år väger ca 7,2kg, tjejen är liten, hon väger ca 4,6kg och är 1,5 år.
Tror många blir besvikna när de inte får de jättekatter som de tror att de ska bli. En hanes normalvikt ligger på ca 5-8kg och en hona 3,5-6kg. Naturligtvis så finns det undantag.
#12 Skulle jag skaffa en sådan goding så är det inte i hopp om en bautakatt ;-) de är ju supergosiga och har många andra trevliga sidor :-)
Alla katter har ju sina personligheter och egenheter men som ägare älskar man dem för det, precis som man inte kan välja sina vänners personligheter och egenheter mer än till en viss del iaf ;-)
#14 Ja, jag blev verkligen överraskad. Föll också för deras utseende, det lodjurslika, lite grymma utseendet. Men de är som hundar, följer mig som en svans överallt..
#14 gud vad mysigt det låter ;-)
Hur är sådan med barn förresten, självkart varierar det väl från katt till katt och om de kommit till ett sådant hem i tidig ålder men kan man säga att de gillar vatten så borde det ju också kunna sägas generellt??
#16 Jag har ju inga småbarn, men en tonåring. Och när hon tar med sina kompisar hem (de är i övre tonåren), så hänger katterna efter.. de ska vara med och de är otroligt nyfikna.
Men de har blivit lite skrämda av mindre barn, så om det dyker upp sådana, så håller de sig undan. Ev. gömmer sig bakom en gardin där de absolut inte syns..
(stående på golvet bakom en panelgardin.)