Gräver på lådan, inte i sanden?
Vad kan det betyda när en katt gräver i lådkanten istället för sanden då den varit på toaletten?
Det händer var gång och han har alltid gjort så.
Han kanske inte gillar att få sand mellan tårna.
Stolt ägare till tre La permer
Haha, det gör min ena katt också. Han krafsar t.om på väggen och utanför på golvet också. Han har också alltid gjort så men jag vet inte varför.
Mina andra katt krafsar däremot normalt
/Maria
Ja han här krafsar på golv, väggar osv. Men inte där han ska 
Hade en honkatt som kraffsade på elementet vid lådan..
Som tur är bodde hon med en annan pedant hona som genast kom och gjorde jobbet, haha.
Dock har jag ingen förklaring på varför..
En riktigt stor potta gärna med tak kan vara en lösning… 
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Båda mina katter gör det. Eller först gräver dom i sanden. Sen gräver dom på väggarna i toalådan.
Haha!! Trodde jag hade den enda katten som gjorde så! Min kraffsar till och med i taket.. :) Många kraftfulla tag på väggar och tak blir det..
Vår ena katt har krafsat på allt i närheten utan i lådan - på en bokhylla, en datorskärm som stått på golvet etc, men nu när vi flyttat på lådan har han blivit bättre på att krafsa i själva lådan. Kanske tycker katten att lådan ska någon annanstans?
HAHAHA, ja så gör en av mina katter oxå, när den varit på lådan.
Krafsar utanför lådan, och sedan nosar han OM det har blivit överkrafsat, sedan krafsar han igen utanför lådan.
Konstiga dom är :)
Har hört att många katter gör så.
Anna-Helga, Det hjälper INTE fast man har tak över :((
Jag har kattlådor med tak över.
Det hjälper inte, dom krafasr ändå utanför.
Kram/Sessan1
som inte varit här på evigheter igen :((
*SKÄMS*
*FB* har tagit över :)
Ska försöka bättra mig att vara mer här på iFokus!

Det har jag också en stolle som gör!
Oggy gräver alltid först på insidan av huven, sen går han ut och gräver lite på utsidan också. Han är åtta år gammal och har alltid gjort så.
Och Stephanie (katten på avataren) är en liten "städtant" som går in i lådorna och gräver efter dom andra, även fast dom grävt ner det! Hon är också väldigt duktig på att göra mej uppmärksam på om nån av dom tappat en liten "klutt" efter sej som fastnat i pälsen och ramlar av nånstans i lägenheten! Då står hon och tokgräver just där, det kan vara så smått att det knappt syns!
#9 Nä barta tak räcker inte, det måste vara stort nog också… 
Kram Anna
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Intressant. Min katt gör som #6 skrev, gräver först som vanligt över i lådan, men sen krafsar hon på luckan ett bra tag innan hon väl går ut.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Min katt gräver också överdrivet noggrant. Sen tar han badrumsmattan ibland och lägger över alltihop, så han har fått en egen liten matta eftersom det inte känns så fräst alla gånger o man inte kan tvätta matta varje dag. Handduk om det ligger efter man har duschat eller badat, då drar han dit den o lägger i lådan.
Mina katter är extremt grävgalna. Lill tjejen kan gräva i lådan, på väggarna inuti lådan eller överallt i lådan. Jag vill ibland bara strypa henne
för hon kan hålla på i 10-15 minuter och deras ena låda står i sovrummet…Våran stora katt gräver massor han med men inte alls lika extremt som lillan gör ibland.
#13 ja så gör min katt oxå som gräver utanför lådan.
Först krafsar han utanför, sedan tar han tag i mattan som jag har lagt framför kattlådan, för att det ska bli mjukt åt dom. Den tar han tag i sedan han krafsat klart utanför :) Han tror säkert att det ska bli bättre OM han tar tag i matten efteråt :)
Roliga dom är.
/
Sessan1