Att undvika konkurrent på utställning
Hej, jag heter Sandra och är ny här. Jag skulle gärna vilja ställa ut min korthåriga huskatthona och jag skulle gärna vilja ha en chans att vinna, jag har varit med min kompis, som ställer ut skogkatt, runt om på utställningar i mellansverige (bor i Linköping) och har sett i stort sett samma katter bli nominerade och vinna varje gång…
Hur kan man göra för att få reda på om dessa katter ska delta på just den uställningen jag tänker anmäla till? En del av dessa katter har en hemsida där ägaren lagt ut en sida på anmälda utställningar, och det är ju bra. Men det finns också en del planerade utställningar där det inte bestämts än vilken dag dom ska tävla (lör, sön eller kanske båda)
Om man bestämt sig för att anmäla till en utställning, kan man maila eller ringa den klubben då och fråga om en speciell katt är anmäld? Eller kan man maila ägaren och fråga?
Lite dumma frågor kanske, men det verkar ju som om det alltid är samma katter som vinner!
Rent krasst kan det ju finnas en anledning till varför samma katter vinner hela tiden och det är helt enkelt för att de är bättre. Det finns inget sätt att ta reda på vilka katter som ska dit annat än att fråga.
För att öka chansen för att vinna (om du med vinna menar BIS?) så måste du helt enkelt ställa ut ofta. Det kan även vara så att du är endaste katten på stället och domaren väljer att inte ge dig nominering eller cert för delen heller.
Så det är bara att anmäla till massa utställningar nu och hoppas på det bästa! 
Varför är det så viktigt att din katt vinner?Är det inte den som är vackrast som ska vinna?Är inte din katt vackrast så vinner den helt enkelt inte.Livet är inte rättvist på så sätt att alla alltid kan vinna.
Mina katter vinner inte heller alltid men att bli slagen av en katt som är bättre gör mig inget.
Stolt ägare till tre La permer

När det gäller hundutställning (vi har dvärgpinscher) så tycker jag personligen det är illa när kuperade hundar alltid vinner, eftersom det inte är tillåtet att kupera i Sverige så vinnarna är alltså importer.
Vet att det ska ändras, har inte ställt ut på länge själv så vet inte exakt vad som gäller nu.
Men med katter så tävlar ju faktiskt alla på samma villkor egentligen så där ser jag inte varför du skulle vilja höja dina chanser att vinna genom att undvika "snyggare" katter.
Huvudsaken är väl att DU tycker att din katt är finast av alla. 
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"