Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 18672 ggr
Ninja
1

Ser såret ut som det ska? Feber?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Elsa kastrerades igår. Jag har aldrig varit med om en kastrering på katthonor förut, och vet inte alls vad som är normalt och inte. Veterinären berättade lite grann om att det kunde se lite grann ut som en "limpa" vid operationssåret och det står även i papperet jag fick med hem att det kan vara någon liten svullnad. Veterinären sa att jag skulle hålla koll efter bråck, tecken på infektion/abcess, kolla så att stygnen får vara ifred.

Elsa verkar inte störas av stygnen, så hon låter dom vara. Hon är pigg, har lekt lite grann och äter, har inte sett henne dricka än men tycker det har försvunnit vatten ur skålen. Men hon är varm om öronen och torr/varm om nosen, så jag oroar mig för feber. Normalt eller måste hon ha medicin för infektion?

I papperet med hemgångsråd står det att man ska kontakta veterinären igen om området verkar rött, antar att det är för att det innebär infektion. Nu är det så att såret är lite rött, tror ni det beror på små ofarliga blödningar efter operationen (dvs små blodkärl som kapats när de skurit eller något) eller måste jag kontakta veterinären igen?

Det är svårt att få en ordentlig titt eftersom hon är lite osamarbetsvillig just nu och jag vill inte bråka med henne.. men med kattmynta ställde hon sig gärna upp så jag kunde ta några bilder att studera lite närmare. Vad säger ni?

Givetvis kontaktar jag veterinär vid misstanke om att något är fel, men nu vet jag ju inte alls vad som är normalt så jag frågar här först.

DSC_0052.jpg picture by _blaah

Ninja
0

En close up, tycker dessutom att det verkar vara något i spenen uppe till höger? Jag vill som sagt inte bråka med henne just nu, så det är svårt att kolla irl (ni ser en större version om ni klickar upp bilden):

DSC_0052b.jpg picture by _blaah

Ninja
0

Kan ju nämna att hon inte är särskilt rörelsebegränsad, så hon verkar inte ha väldigt ont. Hon går runt lite ibland, var på lådan i natt, hoppar upp i möblerna och till fönsterbrädorna själv. Jag blir ju nojig över att något sånt ska slita upp något stygn, men ja.. svårt att hindra henne. Men det är ju ett tecken på att hon är pigg och alert, hade känts värre om hon var apatisk!

tuska
0

Det ser bra ut tycker jag, men det ser ut som hon varit där och tvättat sej kanske. undvik att hon kommer åt såret några dagar.  Att hålla en katt stilla är omöjligt mina har studsat omkring och det har gått bra.

Minka040
1

Tycket också att det ser fint ut. Så länge det inte vätskar sig en massa och blir hårt, rött och varmt är det inget att oroa sig för. Men som sagt, någon form av tratt eller krage hade varit att föredra, iaf precis i början.

Ninja
0

Åhh vad skönt att höra! Är så nojig när det gäller mina djur, börjar oroa mig så lätt.

Ska se vad jag kan göra åt att hon är där och pillar. Har inte sett att hon gjort det varken idag eller igår, men vet ju inte hur det var i natt när jag sov.

Minka040
0

#5 Vem är inte nojig över sina små skyddslingar… Flört

[Thiah]
0

Litet tips om du har en rörlig katt : Sätt på henne en strumpa som du klippt hål i för huvud och benen. Det klarade mina av mycket bättre än tratt eller krage.

Tofei
0

Jag tycker också att det ser jättefint ut! Vår honas stygn känns stora och klumpiga jämfört med din katts. Men de använder kanske inte samma metod.

Vår fick dessutom kompikationer efter några dagar. Hennes sår blev infekterat och veterinären fick lägga om stygnen. Nu mår hon dock mycket bättre och det verkar bli bra nu.

Men ett tips som vi uppmärksammade och som veterinäre påtalade var att om man tycker att det luktar illa, då är det infekterat.

Vår hona är jättebusig nu, och jag är lite orolig för att hon ska göra sig illa eller att stygnen ska bli infekterade igen.. :/

Gipzy
0

Säjer som dom andra: Ett mycket fint sår som läkt bra, men hon verkar ha kommit åt att slicka o kanske småbita lite… tratt eller kroppsstrumpa är nog bra. Lycka till!

Ninja
0

Tack för era svar!
Har funderat på det här med tratt vs. kroppstrumpa. Tror helt klart att Elsa hade föredragit kroppsstrumpa, men är orolig för att såret ska bli för instängt så att det inte läker optimalt. Problemet blir väl att få på henne den sen, men vet ju att det finns en tråd sen tidigare med lite olika modeller man kan göra så kan ju leta på den och kika.
Annars fick jag låna en krage av mamma (fick ju inte med någon från veterinären), men då oroar jag mig för att hon ska fastna i någon kan, t ex när hon hoppar upp på fönsterbrädan, så ramlar ner igen..vill ju inte att stygnen ska gå upp! Men de verkar heller inte så värst känsliga, så som vildfian härjar..

Lilla fröken Bus är i alla fall riktigt kelig och vill ha uppmärksamhet, och i skrivande stund rejsar hon med den andra katten.. märks då inte att hon opererades igår!

DSC_0031b.jpg picture by _blaah

tuska
0

Gör en kroppstrumpa av en strumpa modell större, det bli inte för tätt. Hon kommer att ligga stilla några timmar för det är obehagligt. jag föredrar det istället för denna tratt. Det ser ut som såret bör vila några dagar.

IceJossan
0

En tröjärm tog jag, det funkade kanon!

Men om man vill ha det luftigt vore väl en nylonstrumpa bra??

[Thiah]
0

Är det inte bomull man ska ha om det ska luftas? Så är det ju iaf med trosor. Där vill läkarna att man ska ha bomull just för att det ska luftas. :D

tuska
0

Om det är så kan man lägga dit en bomullstrasa närmast såret.  Man får vara lite påhittig sånna här gångerSkrattande

Maria
1

OT. Hörde om en veterinär som kastrerade katthonor med titthålskirurgi. Jag visste inte att det förekom.

/Maria

Ninja
0

Det var bara första natten som hon verkar ha varit där och pillat, för hon har låtit det vara sedan dess. Tror det berodde på att hon blev rastlös när hon fick vara begränsad till sovrummet hela natten, har inte behövt någon kroppsstrumpa eller krage. Det ser jättefint ut nu!

#15 Stämmer bra, då gör de ett pyttelitet snitt i flanken som bara behöver ett par stygn, läker jättefort. Tyvärr är det få veterinärer som är utbildade att göra den typen av ingrepp.

Marita-L
0

Hur ser det ut nu?

Jag tycker inte det ser riktigt bra ut, utan rött och lite ilsket runt om, känns det också varmt så bör du höra av dig till din veterinär så han/hon kan skriva ut lite antibiotika.

Nu har det gått några dagar sedan du satte in fotot, så jag hoppas det har blivit lite bättre.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Ninja
0

#17 Det var det jag undrade över också, det röda. Ifall att det var blödningar under huden eller något, för tyckte inte det såg "infektionsrött" ut och det var ju inte riktigt i sårkanterna så att säga. Det ser jättefint ut nu en vecka senare (bilden här ovanför togs dagen efter op), har inte varit några som helst problem med såret. Kollar det flera gånger varje dag.

Kan ta en bild under morgondagen, men det ser i princip läkt ut nu. Bara snörbiten längst upp som är kvar.

Marita-L
0

#18 Vad skönt att höra Glad Huden skall se klar å fin ut..inte röd och irriterad på något sätt likadant gäller runt om å i såret.

Crystal Pearl´s

Ninja
0

Så här ser mitt lilla hjärtegryn ut idag. Glad

tuska
0

Mina katter har aldrig haft så fint OP ärr som ditt lilla hjärtegryn haft från första början.  Mina har haft svullnader med stora valkar och mycket sårvätska under huden, men aldrig för det haft infektion så OP ärren kan se mycket fula ut och behöver inte vara infekterade.

Du har haft tur med din kisse hon ser jättefin ut under magen.

Marita-L
0

#20 Nu ser det jättefint ut Kyss

Crystal Pearl´s