Mjau eller Bozita?
På jobbet diskuteras om vi ska ta in mer våtfoder. Jag kontaktade leverantören för att fråga om Mjau, men fick då frågan varför vi som är fackhandel inte hellre skulle ta in Bozita i så fall?
Enligt dom innehåller nämligen Bozita finare ingredienser än lillebror Mjau. Jag blev ställd, för överallt skrivs om hur bra Mjau är, medan jag inte hört ett ord om Bozita?
Så nu måste jag fråga! Varför väljer just du Mjau före Bozita? Tycker du att skillnaden är marginell? Är det smaken som avgör? Eller är det för att Mjau säljs i matvarubutikerna och därmed är lättare att få tag i? Ngt annat?
Vänliga hälsningar
Cindy
Ärligt talat så har jag inte hört talas om Bozita.
Varför mina katter äter Mjau är för att jag hade en otroligt kräsen gammelkatt som var så svår att få i bra mat. Då (det är 8 år sedan) så skaffade vi två nya katter och jag försökte läsa mig till något vettigt foder och fastnade för svenska Mjau som verkade bra innehållsmässigt. Dettutom var det ett prisvärt foder och inte minst att det finns att få tag på överallt nästan.
/Maria
Jag föredrar mjau av två orsaker.Dels för att det finns i min mataffär.Har man inget körkort och bor på landet så blir det knöligt att fara till djuraffären stup i kvarten.Sen spelar priset självklart in Bozita är betydligt dyrare.Dels pga att den bara finns i tetrapack och dels för att den säljs i djuraffär.Mina katter äter Mjau och det går åt 1 ½ burk de dagar då det bara serveras burk och inget BARF.
Stolt ägare till tre La permer
Bozita är mycket bättre innehållsmässigt än Mjau! Jag ger mina katter normalt Mjau blötmat men nu provade jag att ge de Bozita med kalkon. De som inte är speciellt förtjusta i Mjau mumsade glatt i sig Bozita
Bozita är dyrare än Mjau dock.
jag håller å at fasa över mina katter från torrfoder till mjukmat,se min tråd om detta och jag använder Mjau för att det fins i affären här,men jag tror även att djuraffären där jag köper 20kg kattströ har mjau i de 600g burkarna jag köpte här nere på ica.
jag gav 13.95kr för en burk,vad ger ni som köper mjaus stora burkar? tänkte det kanske skiljer nåt…
Om du menar Mjaus burkar på drygt 600g så ger jag 10,50kr för de
#5 va? ja,men du är uppfödare och har upfödarrabatt, eller?
Tyvärr så är det ingen uppfödar rabatt på vara sig Mjau eller Bozitamjukmat.
Stolt ägare till tre La permer
#6 nej inte alls, jag köper de på mataffären.
Kan tillägga att testpanelen här hemma ratar båda två. De slickar i sig sås-gelén, men lämnar bitarna… Iams pouches, RC pouches, Pro Plan burkar och Gourmet Gold lämnar renslickade fat däremot…
Vänliga hälsningar
Cindy
#8 okey.. måste kolla runt i olika affärer sedan,kanske är det olika pris? men nu har jag 5 burkar hemma…
Jag ger båda. Tycker inte det går att tala om någon kvalitetsskillnad egentligen. MJAU är baserat på kött- och köttbiprodukter medan Bozita är baserat på olika sorters kött. Det sistnämnda låter såklart finare för gemene man men jag har inga problem med att ge köttbiprodukter eftersom jag vet vad det handlar om. Jag ger gladeligen mina katter köttbiprodukter.
#11 Köttbiprodukter är det näringsmässigt inget fel på. Men har du en katt med överkänslighet mot någon proteinkälla är det jobbigt.
Min förra katt var allergisk mot billig blötmat. Underläppen svullnade upp, hon fick kliande sår i pannan och magen var kaos. Bara om hon fick foder utan biprodukter var hon besvärsfri.
Vänliga hälsningar
Cindy
Självklart är det så. Har man en allergisk katt måste man ju veta precis vad maten innehåller.
Jag har Bozita till hunden.
Trodde Bozita var hundmaten, och Mjau var kattmaten, fast samma sort så att säga..

Bozita finns till både hund o katt. I matbutikerna säljs Mjau och Vov.
Vänliga hälsningar
Cindy
Bozita är Doggy ABs "finmärke".