Står upp och kissar
Hej,
Min lilla kattdam (snart 2 år) har fått för sej att hon ska stå och kissa. Vilket leder till att hon träffar väggen eller (i bästa fall) lådkanten. Detta har hänt några gånger tidigare men nu sista tiden mer ofta. Det är precis som om hon "glömmer" att sätta sej(huka sej). Det händer inte varje gång hon kissar men .. ett par ggr i veckan. Hon är steriliserad. Vad kan detta bero på? Någon som har tips på hur jag kommer tillrätta med henne?
bra fråga, vi har samma "bekymmer" här, ibland tor ja att det är för hon har lite bråttom..hon är så liten o jag har köpt en låda med höga kanter ändå prickar hon utanför emellanåt..men det kanske är bra för då blir golvet städat lite oftare 

Detta fenomen började min katta Lilla Grå med för några år sen. Varför vet jag inte, hon har varit en sitt och kissa katt i flera år men nu helt plötsligt så står hon. 
Först tänkte jag att hon kanske hade ont någonstans, är ju några år gammal (13 år nu) men inget tyder på detta.
Har kommit fram till att det nog är för att hon är smartare än de andra katterna
och har fattat att man inte behöver sitta och kissa. Bara att gå in och vända sig om.
Nu är alla lådor utbytta till lådor med huv och en extra droppkant så det inte rinner emellan.
Så det är nog något man får leva med. Lycka till!
Är hon steriliserad eller kastrerad?
Är hon steriliserad skulle jag råda dig att kastrera henne istället.
Sen om det inte hjälper, tja.. köp en låda med huv. Ibland kan ju våra små få för sig saker..

Vi hade en kastrerad dam som gjorde samma. det blev låda med huv. det funkade.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

OK, Tack alla för tips och råd.
Det får kanske bli låda med "lock" eller högre kanter alltså.
Det där med steriliserad eller kastrerad hade jag inte någon aning om. Efter att ha googlat lite antar jag att hon är kastrerad för det är tydligen det man "oftast" gör. Ska ta och fråga vetrinären när jag ska dit för årets vaccinationer.
Men som sagt: Tack alla för hjälpen!
Kommer man till veterinären med en hona och vill ha den steriliserad så kastrerar veterinären, han vet att många säjer lite fel där.
Din hona är säker kastrerad