Hur länge kommer det att ta?
Hej! Min katt Noggis som många kanske har hört talats om, är väldigt smal.
Jag försöker ge honom mer mat och lite oftare eftersom att jag inte får ge honom en halv burk per måltid av min mamma.
Han äter endast burkmat och jag försöker lära honom att äta torrfoder, eftersom att katter går upp i vikt lite snabbare då?
Jag fick ett tips av min kompis att jag skulle krossa lite och blanda in det ordentligt i hans måltider.
Han vägrar att ens smaka på torrfoder, men igår så lät jag maten vara och han förstår att han inte har något annat val om han är hungrig, han måste äta det.
"Hellre det än bajs", liksom.
Nu undrar jag bara hur länge jag ska göra såhär? Jag krossar cirka 6 st torrfoderbitar tills dom delar på sig och blir ca 2-3 mm långa.
Igår så åt han det inte för att han tydligen kände lukten av torrfoder. Jag var borta nästan hela dagen, jag lämnade maten där och när jag kom hem så hade han ätit upp det :)
Nu står det en matskål med burkmat och lite krossad torrfoder.
Läs frågan igen om ni glömt bort den av allt mitt babbel, haha :)
Vilken sorts torrfoder ger du katten?
Pröva ett annat, smakrikare foder än det du kanske ger nu..
Frågar samma sak som #1
Du kan testa att blöta upp torrfodret så det liknar blötmat.
Men om katten är smal så ska du kanske utreda om det inte är något fel på katten. Är han vaccinerad, avmaskad osv.?
Sen spelar det självklart roll vilket foder du ger katten. Vad är det för mat han får?
Är katten för smal då? Jag menar, alla katter är ju olika byggda. Jag har en riktig smalis och en mycket bredare (utan att han är tjock).
Varför inte ge honom blötfoder om det är det han gillar bättre? Ett bra blötfoder tycker jag är mycket bättre än torrfoder. Har aldrig hört att torrfoder skulle vara bättre för katter som behöver gå upp i vikt, varför skulle det vara det?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#4 Kanske för att katter har lättare att gå upp i vikt, och därmed bli överviktiga lättare av torrfoder (ja, inte alla sorter), än blötfoder.
Med rätt aktivering och bra blötmat har katter lättare att hålla sin vikt, men då blir det ju ocks svårare för en katt att gå upp..
Om jag har fattat det rätt..
hur gammal är katten? och vad äter den? är de en kattunge ska den ha fri tillgång alt äta tills den blir mätt.
Varför får du ej ge mer blötmat för din mamma? Kan du ej låta torrmaten stå framme och ge blötmat utöver de?
kollade gamla inlägg…är det den katten som är ca 17år? då kanske det är dax för en hälsokontroll…
#5 Okej, då hänger jag med.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Kan ju vara trasserl med Njurarna då katten magrar. Är nog bäst att kolla för säkerhelts skull iaf. Hoppas det löser sig!
#7 Ja han är 17 år.
#1 #2 Han äter Pussi som burkmat och jag provade med "Perfect Fit -InHome"