Jägare skjuter katter
Ville inte rassera tråden 3 katter skjutna utanför Jönköping så jag skapar en ny.
Så här skrev jag i den:
10-04-04
11:56
När jag läste rubriken så kom jag och tänka på min farbror som är jägare vem jag inte har en tillstymmelse kontakt med och vill då inte ha. Hur som helst, den mannen skjuter katter gratis åt de som inte har råd att avliva dem eller ifall katten inte hittat ett hem och ägaren måste bli av med den fort.
Jag och min farfar (som föder upp katter) har länge försökt stoppa honom men inte äns polisen vill göra något eftersom de inte kan bevisa att han har gjort det utan vittnen.
Personligen har ja aldrig sätt honom skjuta en katt men hela släkten vet att han gör det och det är inte bara katter utan hundar också.
Ni får gärna säga vad ni vill om honom men jag absolut avskyr honom. Det han gör strider inte bara mot naturen och lagen utan också mot hans religion ändå gör han det.
Jag blir så arg av att höra "nu har han skjutit en katt till" osv. Absolut ingen har kontakt med honom i släkten utan avstår från honom.
Naima Gradin
10-04-04
12:01
PS. Jag kan tillägga att han även har kontaktat min farfar och erbjudit sig skjuta hans avelskatter ifall de skulle behöva avlivning. Min farfar la bara på luren och ringde sedan mig och berätta. Även mina katter har han berättat för min far (hans bror) att han kan skjuta ifall jag behöver hjälp. I helvete heller att han gör, mina katter rör han inte.
Ge mig tips, hur stoppar vi honom när polisen inget gör?

Tyvärr förstår jag inte problemet.Avlivning med skjutvapen av kunnig person är en tillåten avlivninsmetod.Om din farfar tar betalt eller inte har väl inte med saken att göra.
Stolt ägare till tre La permer
#1 Kunnig, nej. Han skjuter ofta flera gånger på en katt. En katt han skulle avliva fick han skjuta 5 gånger eftersom den inte dog av första skottet. Och ´låta skjuta en katt bara för att man inte hittat ett hem åt den är inte det fel?!

Jag tycker det är bättre att skjuta ihjäl katterna än att kanske bara slänga ut dem om de nu inte har råd att ta bort dem. Det går fort och katten lider inte.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Sant, det är jag med på. Men då ska de helst skjutas av kunnig person vilket min farbror inte är. Det han gör för att skjuta en katt/hund är att binda fasst den vid ett träd och sedan testar han olika skott på den för att se vilken som biter innan den dör. Katter respektive hundar brukar ha 5-10 skott i sig innan de dör när han varit i farten. Det vill inte jag kalla "går fort".
Anledningen till att jag vet det är att min far varit med honom en gång och aldrig mer.
#3. Om man får ta 5 skott på en katt där första skottet inte dödade, då tror jag faktiskt att katten led.
Det som jag tycker verkar mest snedvridet är hans inställning mot det hela. Han verkar väldigt känslokall, om man till och med "erbjuder sig" att döda släktens katter som dessutom är avelskatter.
Det tycker jag är det läskigaste, synen på det hela liksom.
#5 Kan inget annat än hålla med dig och känslokall är han. Han har själv ägt en hund som han skjöt av den anledningen att den gjorde sina behov innomhus. notera då också att han aldrig går ut med en hund. Han har skaffat så många djur som han kommit med bortförklaringar kring och sedan bara skjutit dem.

¤4 om han testar olika skott så är det ju helt fel! Det går jag inte med på. om han skjuter katten snabbt så är det bra men testa flera..vilken idiot!
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Men om din farbror har vapen antar jag att han har jaktlicens?
Jag såg en mindre trevlig föreskrift ifrån SJV där de visar med tecknade bilder samt med vilken kaliber kulan får ha för att avliva olika djur.
Nu är inte jag så hemma på olika ammunitioner, men det finns ju skrivet där vilken sorts ammunition tex en katt får avlivas med, så det finns ju ingen anledning att testa olika kulsorter. Dessutom så om man ska testa olika kulor, borde inte det då innebära att han då måste ha flera olika vapen? Har han licens för allihop?
#8 Vad jag vet har han licens för alla och det är många vapen samt att han hela tiden skaffar nya licenser för nya vapen. Senast förra sommaren skaffade han ett till licens för ett nytt vapen. Huruvida han har jägarlicens vet jag inte, han har bara jagat en gång i hela sitt liv och det var cirka 10 år sedan. Han får jägartidningen men om han har jägarexamen vet jag inte.
Vad ni kan göra? Försöka fixa bevis. Sjävklart mycket svårt när kattägarna själva anlitat honom för att avliva katterna. Så länge inga fysiska bevis finns och din farbror inte erkänner för polisen att han avlivar katterna olagligt går inget att göra.
Om han inte avlivar katterna med ett skott per katt kan han rimligtvis inte bedömas vara förtrogen med avlivningsmetoden (alternativt så plågar han dem medvetet och även det är ju olagligt) och då ska han kunna åka dit för det. "Bara" det finns bevis eller erkännande då.
#11 Det är ju det de inte finns. Vi har pratat med polisen och berättat hur det ligger till och hur han går till väga för att avliva katter och hundar men de kan inget göra såvida det inte finns bevis nog och såvida inte ägarna till respektive katter/hundar kommer in själv och berättar. Så enligt polisen kan han fortsätta som han gör tills någon träder fram. Släktens ord kan inte polisen ta som fakta.

Att han ringer runt till folk som har djur och erbjuder avlivning låter ju som att han verkligen VILL avliva de djur han "kommer åt", och misstankarna försvinner inte precis när TS beskriver att han skjuter 5-10 skott "för att testa vad som funkar bäst" varenda gång!! En ren djursadist låter det som!! En som avlivar djur för att han tycker om det!! >:[
Det "bästa" vore kanske att försöka vara med och filma/smygfilma när han "avlivar" djur, så att man har svart på vitt, bevis till polisen!
#13 Absolut men ingen i släkten har mage till att äns se på. Sen är det oftast så att man hör efteråt att han avlivat ett djur. Han går inte och säger "i morgon ska jag avliva ett djur" utan det är mer "nu har jag skjutit en till katt/hund". Sen har vi ingen kontakt med honom heller, ingen ringer till honom eller hälsar på honom utan han ringer eller kommer till dörren som ett brev på posten. Från farfar är han portad och vad gäller mig så känner han varken till mitt telefon nr eller vart jag bor.

#14 Nej det är ju det som är så svårt :( Usch, hemska konstiga människa…
Hemsk människa, om det nu inte är så att de brer på en hel del.
#16 Inte när det även är hans egna ord.
Kan det inte vara så att han bara SÄGER så, för att visa att han finns?
Förlåt, men det verkar så i mina ögon.
Finns det några vittnen i någon av hans berättelser…?
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
#18 Japp jag skrev tidigare att min far varit med honom en gång och aldrig mer.
Okej. Förlåt… Missade det…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Att inte din far skäms att stå brevid och se på utan att göra något. Han är ju vittne, så då är det väl bara att polisanmäla. Visserligen kommer väl inte så mycket att hända, men en anmälan visar iaf att sådant beteende inte är acceptabelt.
#21 Han räknade inte med att få uppleva det den dagen utan var som vanligt och mecka bil med sin bror. Jo förvisso är han vittne vilket polisen vet om men de hävdar ändå att det är ägarna till djuren som måste komma själva inte släkten.
Men då ljuger polisen. Ser jag någon försöka skjuta en katt, och dessutom behöva 5 skott innan h*n tar död på katten så SKA jag anmäla, inte ägaren som inte har sett något. Sen spelar det ingen roll att ägaren har bett jägaren att skjuta katten. Det är inte det jag anmäler, utan djurplågeriet för att det inte är gjort på rätt sätt.
#23 Instämmer absolut men polisen här uppe är så förbannat lata. Inte nog med att de skiter i rattfylla och inbrott utan de har världsrekord i att orsaka seriekrockar i traffik. Det är ingen polis utan ren lekstuga och djurskyddsombudsmannen gör absolut ingenting.
#4 Om avlivningen går till på det sätt du beskriver är det djurplågeri enligt brottsbalken 16 kap 13§ och faller under allmänt åtal vilket innebär att vem som helst kan anmäla händelsen, ta med dig din pappa och gå och polisanmäl din farbror. Polisen är skyldig att uppta en anmälan.
Dessutom tycekr jag att du ska vända dig till djurskyddsenheten hos länsstyrelsen och göra en anmälan, berätta för dem vad du har berättat för oss.
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
#25 Min far bor 100 mil ifrån mig så det blir lite svårt.
Det han gör är olagligt då djuren lider!!!
Sen att han erbjuder sig skjuta era avelkatter, kanske var i akut fall? Tex om det händer nåt allvarligt en söndags kväll och alt1 är att åka 2 timmar till veterinär klinik för att avliva eller alt2 åka 10 min ut i skogen och låta en jägare skjuta katten. Så han kanske bara ville vara snäll mot er i akut fall?
Men att han ringer privat personer låter ju skumt, liksom som han går å väntar på och få nåt att skjuta på, brukar inte ägarna vara med när han skjuter?
# 26 Ni kan göra en skriftlig anmälan.
#27 Han har alltide varit lustig och nej ägarna är aldrig med.
#28 Kan frambringa den idén till min farfar så får vi se.
#29 synd, för din far hade sett detta som jag fatta det som?
Ja då har ni iaf ett vittne, anmäl och låt honom vittna om hur hemskt det var.
Dock hade det ju vart bättre om fler hade sett å kunnat vittna :/