Skaffa en till katt? Bör jag vänta?
Jag hade tre katter, två gamlingar och en ungkatt. den ena gamlingen dog för ett litet tag sedan, så nu har jag en femtonåring och en 1,5 åring kvar. jag börjar fundera över att skaffa en till katt, och skulle behöva lite råd. bör jag vänta tills femtonåringen har gått bort innan jag tar hem en ny katt?
båda mina katter är sociala och går bra ihop med andra katter. gamlingen har bott med många olika katter genom åren, och det har alltid funkat (även om det i vissa fall blivit bråk i början). när minstingen kom hem till oss som kattunge så accepterade gammelkatten honom direkt. det tog cirka tre minuter innan de delade säng.
minstingen vill ofta leka, vilket gammelkatten inte alltid orkar. de leker ibland, men ibland får jag ta bort lillkatten när gamlingen inte vill. lillen kan bli lite väl på ibland. jag tror att han skulle gilla att få en yngre och mer aktiv lekkamrat.
så småningom kommer ju naturen ha sin gång och gammelkatten gå bort. då vill nog inte minstingen vara ensamkatt. min fråga är, är det bäst att vänta med att skaffa en till kisse tills gammelkatten har dött, eller kan jag skaffa en redan nu?
vill såklart göra det som är bäst för mina katter.
Jag hade skaffat en till nu. så blir inte ungkatten själv och det blir inet för mycket förändringar när gammelkatten går bort. Då blir han ju först själv sen måste han bekanta sig med en ny katt.Det kan vara jobbigt för honom.
Dessutom kan det vara bra som du säger eftersom ungkatten fortfarande är väldigt aktiv och gammelkatten inte orkar med det.
så jag personligen tycker du ska köra på. (:
Det är ju väldigt stor ålderskillnad mellan dina kissar och därmed skillnad i leklusten. Du skriver att din gamling bott med många katter så han är ju van att ha många kompisar runt sig. Tycker du med mycket gott samvete kan skaffa en kattkompis till, som är yngre och kan busa med lillkatten så gamlingen förnöjt kan ligga och titta på utan att lill-huliganen försöker jaga igång honom 
Skaffa en till katt :) Våran katt vart ensam efter att ena katten gått bort och den andra försvunnit så han hade en liten depprimerad period som jag aldrig vill uppleva igen. Skaffa en till katt så slipper sorgen bli lika stor :)
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Tack för alla råd och tips! har börjat kolla runt lite bland katthemmen.
Jättebra att du kollar på katthemmen! Tycker med att du gör rätt i att skaffa en katt till. Ha lite koll bara så att de låter den gamla katten vara utanför de häftiga lekarna.. :) Lycka till!

Jag håller med alla föregående talare :)
Om din lilla huligan till 1,5-åring får en lekkamrat är det troligt att de 2 blir ett radarpar och leker av sig sin överskottsenergi tillsammans - och gammelkissen "behövs" inte längre terroriseras och får då vara ifred mer.
Jättebra att du vill adoptera en kisse från ett katthem :) När du valt kisse/fått hem den, uppdatera gärna här med bilder och lite info om missen, och hur det går hemma :) Det är alltid så kul att följa :)

det blir antingen en katthemskatt eller en raskatt, har inte bestämt mig än utan håller på att ta reda på fakta. uppdaterar med bilder när det blir av!

#7 Jag röstar på katthemskatt ;) Det finns så otroligt många olika personligheter, färger, hårlag mm hos katterna på katthemmen, och dessutom gör du en ENORMT god gärning om du adopterar en hemlös katt! För varje hemlös katt som adopteras kan katthemmet hjälpa en ny stackare till en omstart i livet.