Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 10971 ggr
Signe-Jonna
0

Högsta åldern på avelshona

Jag har funderat lite kring hur länge en honkatt kan vara avelshona och hur andra uppfödare resonerar kring ålder och avel. Hur gammal har den äldsta honan du använt i avel varit? När ska en honkatt pensioneras? Vid vilken ålder ser man att det börjar bli farligt att avla på katten? Jag har ju inga gamlingar här hemma, men känner till de som använt honor på t.ex. 8 års ålder i avel. Hur resonerar ni kring "högsta ålder" på avelshona?

MonicaLagerquist
0

Mina honor har varit mellan 1½-3½ när jag tagit dem ur avel.Tycker inte att man ska ta allt för många kullar och låta honan gå allt för länge på piller.

Stolt ägare till tre La permer

[Stampelina]
0

#1 - Blev lite nyfiken bara, hur många kullar anser du att man "kan" ta på en katt innan man plockar henne ur avel?

MonicaLagerquist
0

Hur många kullar är lite svårt att säga.Jag avlar ju så att säga för min egen och rasens skull.Att låta en hona få kull på kull anser inte jag vara avel det är kattungeproduktion.Jag vill ju ha något som för min avel framåt så jag tar en eller två kullar och sen går jag vidare med avkommorna.

Stolt ägare till tre La permer

[Stampelina]
0

#2 - Sunt tänkt! Glad

Jag är ny på detta med kattavel och har inte ens börjat än, känner att jag har en hel del kvar att lära men planerar att starta upp så småningom med min fina hona Nova. Jag har dock tidigare sysslat med avel på kanin och det du precis skrev var precis mitt tänk som kaninuppfödare!

Yoda
0

Jag skulle gärna se att honorna fick mer utspridda kullar än vad många får idag. Det skulle sprida på generna lite. Nu är det ju inte många som har turen att katten löper så sällan att dom kan ha katten fertil (utan ppiller, eller utan pyo) så länge, men det förekommer ju. 3-4 kullar på 8 år vore ju bra tycker jag.

Då hinner man dessutom scanna hjärtat och utvärdera andra saker bättre, än om man tar tex tre täta kullar på 3 år. En 8 åring kan ju vara pigg och frisk som en nötkärna.

Det är ju så mycket som spelar in förutom själva åldern.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

oh-la
0

framför allt är väl problemet att det blir så himla intensivt i ett par, tre år med täta kullar, att honan tjänar ut sitt syfte som avelskatt. får hon för många ungar finnsju risken att hennes gener finns i så stor utsträckning att inavelsgraden ökar… som Yoda säger, hade man kunnat sprida ut kullarna mer hade säkert en fräsch hona kunnat gå i avel bra mycket längre än idag. bara åldern spelar ju sällan in

Silvestris
0

Jag har ingen absolut åldersgräns så länge honan är frisk och i god kondition. Däremot får ju honorna ofta mycket små kullar i äldre ålder och då är frågan hur lönt det är att fortsätta avla på dem. Om man bara får en unge i varje kull har man ju inte mycket till urval när man ska "välja" vad som ska sparas och gå vidare på.

Största problemet, som redan tagits upp, är ju hur man lyckas hålla honan fertil i många år. Jag kastrerade min 7-åring för ett par dagar sedan. Utan p-piller hade det knappast gått och p-piller är ju ingen höjdare. Unghonan nu kommer jag antagligen inte hålla fertil så länge. Henne blir det antagligen inte fler än två kullar på.

Det är trist att honornas intresse och uppfödarens ofta krockar. För honorna är det betydligt hälsosammare att få sina kullar relativt tätt i ung ålder än man drar ut på det i 10 år. Man får hitta någon slags kompromiss och se till varje enskild hona. Har man en hona som löper en gång per år är det väl inga större problem att hålla henne fertil hela hennes liv egentligen, men de flesta honor är ju lite "fertilare" än så.

tuska
0

Jag tar 2-3 kullar på honorna, de flesta kattungarna går ju inte i avel utan blir sällskapskatter. Kullarna 1-2 vill jag ska komma i tidig ålder, sen får man se om honan kan gå sin 3.e efter vilan av 2 kullar innan kastreringen.

Mandusius
0

Jag har då ingen uppfödning. Men en av mina katter fick kattungar vid tretton års ålder och man säger att katterna brukar inte bry sig om sina ungar då och det är tyvärr sant.

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Signe-Jonna
0

Vid vilken ålder brukar man se att antalet ungar minskar?

Mandusius
0

Ja du hon ar 13 år och fick fyra stycken friska ungar.

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Silvestris
0

De honor jag vet om som gått i avel upp i åldern har börjat få mindre kullar vid 8-10 års ålder.

Signe-Jonna
1

Okej, 8 år tycker jag själv låter som en hög ålder för att avla på.