Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 5590 ggr
bulan2
0

Varför Bajsar min katt utanför lådan?

Hej!

Jag har 2 st innekatter, som är hur duktiga som helst, och har inte mycket att klaga på förutom detta.

När min katt (Nalle) har varit dålig i magen så har han lagt samtliga högar utanför lådan i stället för i lådan.

Kan någon förklara varför en katt väljer att lägga det utanför när han är lös i magen, och ALDRIG annars?

Tacksam för alla svar..

MonicaLagerquist
0

En katt som är hård eller lös i magen har oftast ont i magen.Alltså förknippar han bajsande i lådan med ont och testar om det finns ett ställe man kan bajsa på utan att det gör ont.Förstår du hur jag menar?

Stolt ägare till tre La permer

[Norrbysa]
0

Har du läst artikeln på startsidan? :-)

Katten kanske tycker det är bekvämt att använda lådan när han är lös.. svårt att säga..

Silversemlan
0

Håller med #1 med tillägget att det kan vara en protest också, ett sätt att visa missnöje över magkrånglet t.ex.

[Gisele]
0

Det är vanligt att katter som har ont i magen när de bajsar gör så. Läs gärna den här artikeln:

Katter som bajsar eller kissar utanför lådan

Vad ger du honom för mat annars? Blir han ofta dålig i magen?

bulan2
0

Okej, tack för svaren. Skall undersöka lite mer..

Jag ger dem James Wellbeloved torrfoder, har fungerat superbra hur länge som helst. Nu fick de ju lite fisk i förrgår, det kan ha varit det som spökat till det. Men det skall inte ske igen.

Ni som inte riktigt läste mitt första inlägg så handlar det om att han bajsar utanför lådan NÄR HAN E LÖS I MAGEN, inte annars..

Tacksam för fler svar.

Imasy
0

Jag har också en som bajsar fel när han är lite lösare i magen.

Jag tror helt enkelt att det handlar om att han inbillar sig att det gör mindre ont i rumpan att bajja på golvet än i lådan.

När han är bra i magen bajsar han aldrig fel, om han inte är missnöjd med sanden eller rengöringen av lådan. Han är väldigt känslig och kräsen, ioch ibland är det svårt att behaga honom när ingenting duger känns det som ;)

bulan2
0

Jo, håller med dig totalt. Det har väl hänt att jag glömt att tömma lådan, då har han satt sig utanför lådan, och det säger jag ingenting om.

Jag fick liksom inte ihop "logiken" att sätta sig utanför lådan när man e dålig i magen. Alla vet vi ju att katterna "skäms" och vill gömma avföringen i sanden, plus att de e renliga förstås. Alla vet vi ju hur det kan lukta när man e lös i magen, därför fick jag inte ihop hans beteende.

// Mange

Imasy
0

Fast jag tror inte att kattern skäms över lukten eller så. Nu är det bara en av mina nio som sätter sig fel vid diarre (tack och lov :P) men han som gör det han är extremt känslig.

Jag  tror helt enkelt att han tror att det gör mindre ont om man sätter sig nånannanstans.

Likadant har det varit när nån har haft uvi. Då kan mjuka sköna filtar vara riktigt mysiga att kissa på bla när de kissar.

bulan2
0

Ok, det råder delade meningar om att de skäms. Jag köper ditt resonemang med att han "tror" att det ska svida mindre.

Tack för dina svar iaf

//Mange

oh-la
0

har säkert, som de flesta ovan säger, att göra med betingning. samma sak gäller ofta om katten får urinvägsinfektion. man kan jämföra det med att du äter köttfärssås och precis efteråt blir ordentligt magsjuk. du kommer inte kunna äta köttfärssås på flera månader eftersom du nästan börjar må illa av doften. kroppen felkopplar köttfärssåsen till sjukdom och kräkning.

själv låg jag ett halvt dygn i kräksjuka på en toalätt som gränsade till ett nymålat rum. det resulterade i all jag höll på att kräkas varje gång jag gick in i lägenheten i två veckor tills färglukten försvunnit :P helt vidrigt var det

katten blir helt enkelt lös i magen, känner ett obehag när den går på lådan, och blir betingade till att lådan är lika med obehag, även om det är heltokigt.