vad lägger vi ut på våra katter?
hej.
vad lägger vi ut på våra katter igentligen?
år 2010 har precis börjat men redan har man haft utgiter för katterna…
5december 560kr sprutor
7december 140kr 20kg katty kattströ
Köpte kattsant och kattmat idag. Gick på ca 900 kronor.
Eukanuba 10 kilo - 678(?)kronor och EverClean 10 kilo 199 kronor.
Kastrerade min hankatt den 4.e Jan, gick på ynka 450 kronor, men ändå en utgift..
I mars blir det en vaccinering för 350 kronor..

jag lägger in 800 varje månad på ett "kattkonto" där jag sedan drar från när jag behöver kattmat, sand,försäkring eller vaccinering o.s.v. =)

jag har lagt en massa pengar på veterinärkostnader för alla 3 har varit sjuka.. sen så vaccinationer x3 med en månads mellanrum o nu på fredag ska den lille katten kastreras o id-märkas.. så en himla massa pengar som jag inte vågar räkna ihop
Sedan det nya året börajde har jag köpt torrfoder Orijen 20kg för 949kr, 50st Bozita blötmat i tetra 545kr det räcker i ca 2,5 månader. Sen blir det 2 vaccineringar nu i Januari med.
törs inte räkna efter, sand och försäkringar ca: 2000 i månaden
Men de är värda vartenda öre, men jag får dra in på mycket för egen del för att klara dessa utgifter.
Försäkringen betalade jag i december för ett helt år så den slipper jag räkna med på detta året än så länge. Sanden glömde jag men det är nog bäst som du säger tuska att inte räkna på det för nu när det är så kallt går alla katterna på toa inne…
Under det här året har jag inte köpt eller betalt något än, men jag lägger nog ut strax under eller runt en tusenlapp/månad i snitt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
ja, allt beror ju på hur många katter man har..
#7 hur många katter har du??
#8 Två. Räknade lite snabbt försäkring på strax under 200 kr, mat för 400-500 kr och sand för 200 kr. Blir ju lite olika vad man köper varje månad 

Det här året har börjat asbra rent ekonomiskt på matfronten. Fick flytta över alla stämplar för maten på vanliga bonuskortet till det nya uppfödarkortet, vilket innebar att vi fick med oss en extra 10kgs säck Eukanuba hem, och nästa gång vi köper mat får vi med oss ytterligare en extra helt gratis. Ibland är det allt bra med uppfödarrabatter! 25% rabbat på Eukanubas torrfoder och 20% på Everclean. Me like!
Men ja.. snart är det dags för både Aghamins och kattungarnas vaccinationer, kastrationer, måste troligen fixa GSD4-testet själv om jag vill kunna sälja kattungarna med got samvete i den frågan, masktester, chip, försäkringar.. ja allt sånt där som hör till. Dessutom har jag nyss betalat hela årets försäkringar för de vuxna katterna på nästan 4000. Så billigt är det inte med katter.. Men de är värda varenda krona och mer. 
#jag har ju oxå två,men inte köper jag varken san eller mat varje månad…
mina katters blogg: www.myskatterna.blogspot.com
#6 försäkringen för mina 2 katter betalr jag årsvis så den ska betalas nu i februari…. 2.100kr MINST+ev.höjning…
#11 Nej, inte jag heller, som jag skrev 
#10 ja visst är de värda varenda krona
Jag har nyss betalat Castros försäkring på drygt 1500 och beställt transportbag (som säng), ny igloo (hål i den gamla) och en klösleksak. Varje månad blir det en stor påse Pussi kattströ och 10-12 tetror Mjau blötmat samt påsar med torrfoder. Vi har inte riktigt hittat "vår" sort där ännu, men det blir kastratfoder i alla fall.
Ja det blir en hel del som man lägger på sina kära katter. Många icke kattälskare skulle nog svimma. På något underligt sätt anses det mer legitimt bland gemene man att lägga pengar på materiella ting än på husdjur. Bilar, båtar, hemelektronik - you name it.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#16 Ja och bara det att lägga ut pengar på en katt är främmande för många, medans andra djur är mer självklart.. Sorgligt..
Jag lägger oftast ut mer på katterna är hunden
…och förmodligen mest på djuren efter det nödvändiga. Det är de värda hundra gånger om!
Blir runt 200 kr i sand i månaden. Maten kostar max 200 kr…sedan sparar jag pengar ifall katterna skulle behöva vård. Kanske 500 kr i månaden för 2 katter…
Oj vi har varit billiga ser jag. Erm. Lagt ut ungefär 100kronor på 20kg sand och sedan har jag köpt ett litet lass burkmat för runt 100kr så allt som allt denna månad 200kr. =)
Suck, va billigt ni kommer undan…
Jag känner att jag haft en otrolig tur för mina katter är så otroligt okinkiga. Dom går på toaletten på vilken sand som helst /papper/vad som än är i lådan.
Dom äter det som ställs fram och blir inte dåliga i magen. Lill flickan kan få lite illaluktande gaser om hon får smaka något extra (typ lite för mycket rått kött på en gång) men inget mera. =)
Vårat "värsta" problem är att pojken ibland glömmer gå på toa när han är riktigt arg eller leker.
Jag har varit dålig på att räkna på vad mina katter kostar, men det går ungefär två - tre förpackningar sand i månaden (50 kr/st)och fyra kilo torrfoder (75 kr), plus ca ca 100 kr i blötfoder. Så ungefär 325 kr i månaden och kanske mer än så.
häromdagen va ena katten och tog blodprov,det kostade 800kr
på hemvägen köpte vi kattmat 4kg för 449kr och kattmynta för 39kr.
Än så länge har jag inte hunnit lägga ut alltför mycket på katterna under det här året. Köpte kattmaten strax före nyår ;P
Ibland ska man inte riktigt räkna hur mycket man lägger ut 
Oj, det har jag inte räknat på ännu, men visst har det blivit en hel del hitintills i år, vi har haft lite otur med två magsjuke-omgångar klllli-äöööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööö (fick skrivhjälp av Pejst!)
Vanlig mat och så lämnar jag därhän, men det har blivit dryga 300 till annan mat när båda katterna fick diarré (det ordnade upp sig, tack o lov) i början av året, sedan 1100 för kastreringen av Pejst (han var kryptorchid så därför blev det ju extra kostamt).
Sedan började Jansson kräkas förra söndagen, matvägrade och fick inte ens behålla vatten, så då blev det veterinärbesök med röntgen och uppvätskning på måndagen, á 1700.
Han blev dock inte bättre, så det var tillbaka till veterinär på onsdagen, för kontraströntgen, blodprov och dropp, och sedan tillbaka på torsdagen för avslutande konstraströntgen, ny droppomgång och försök med matning.
Nu hade även brorsan Pejst börjat kräkas, så då kunde misstankarna om att det var något specifikt fel på Jansson (stopp i tarm etc) avskrivas, utan de har helt enkelt fått något virus (vinterkräksjuka för katter?) i sig.
Pejst blev dock inte så illa däran som Jansson utan honom har vi kunnat vårda hemma med TLC och vätska i små mängder och han verkar frisk nu också, äter och verkar få behålla det han stoppar i sig.
Vad onsdagen och torsdagen kostade vet vi inte, då det ju trillat över kanten för försäkringsärende (tack o lov för den!) och kommer direktregleras med försäkringsbolaget.
Så… Ungefär 3200 för årets första 1½ månad, inköpet av Hills A/D till konvalescenterna inräknat…
Kan ju hoppas att det inte blir så VARJE månad……
Tjänstehjon åt Bröderna Bus

Lite drygt två månader av året har gått och vi har väl gjort av med.. ptjaa.. på en höft 10 000 på våra katter hittills. Och då har både vuxna och kattungar hållit sig friska!
Om ett par veckor blir det några tusen till. Tjoho, den som säger att det är billigt och att man tjänar på att vara uppfödare kan ju få betala min nästa kull! 

sen jag skrev sist så har Zigges kastrering tillkommit på drygt 600 kr, Zorro blev allergisk av medicinen så han fick byta 200 kr till o sen har jag köpt Orijen för ca 470 kr..