Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1687 ggr
spiritedaway
0

Giltiga särskilda skäl?

Angående den här lagen :

9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder. Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger.

Som jag ser det så om kattmamman lever så kan det aldrig finnas några särskilda skäl till att kattungarna ska få lämna uppfödaren? Förutom möjligen om uppfödaren av en riktigt bra anledning inte kan ha kvar nån av katterna och att då kattmamman och kattungarna tillsammans får flytta till nån annan.
Annars är enda anledningen jag kan komma på att kattungarna ska få lämna uppfödaren är om kattmamman dör och det finns ingen annan katt som kan hjälpa till med uppfostran. Och att det då kanske vore bäst att hela kullen få flytta in där det finns katter.

Vad tycker ni?

Jag har även mailat jordbruksverket så vi får se vad dom svarar

MonicaLagerquist
0

Jag ser inte det som en anledning att mamman dör som svepskel för att kattungen ska flytta.Den bör bo kvar i sin invanda miljö ändå.Har den syskon så är syskonen bra sällskap.Beroende på  när mamman dör så skulle jag ev söka fosteruppfostrare till kattungarna.Är kattungarna tio tolv veckor så kan de klara sig utan vuxenkatt om de är fler i kullen.

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
0

Jag har fått tillstånd av jordbruksverket att hämta en  eller rättare sagt två syskon en dag tidigare.Det dels på grund av att kattmamman dog när ungarna var sex veckor och dels för att jag och katternas uppfödare skulle på en gemensam utställning mitt emellan där vi bor.Jag fick kattungarna på söndagen och de blev tolv veckor på måndagen.Kattungarna var självklart inte med på utställningen utan bodde på mitt hotellrum.

spiritedaway
0

Jo det är ju sant. Det blir ändå en omställning att byta miljö. Men tänkte att om kattmamman dör när katterna är ca 7-8 veckor så kan det väl behövas en katt som hoppar in och hjälper till med uppfostran?

spiritedaway
0

#2 Okej. Så finns det en anledning varför katterna ska få flytta lite tidigare så bör man ansöka om det?

oh-la
0

skulle kunna tänka att särskillda skäl även innefattar om ungarna är väldigt små och kattmamman dör, typ 1-3 veckor, och man hittar en amma t.ex.

MonicaLagerquist
0

Att flytta hela kullen till en amma är ju inte att låta katterna flytta för tidigt.Men sen ska de självklart bo kvar hos amman tills dess att de är minst tolv veckor.

#4 Ja man bör ansöka om tillstånd om man tänker låta kattungarna flytta tidigare.

Silvestris
0

Av smittoskäl skulle jag säga är ett tillräckligt skäl. Om man har fått in en allvarlig smitta i katteriet, mamman är sjuk och bästa sättet att hålla kattungarna undan smitta är att flytta dem så skulle jag tro att man får dispens.

spiritedaway
0

Men alla dom här skälen innebär väl ändå att kattungarna fortfarande ska bo ihop hos någon tills dom är minst 12 veckor.

Egentligen borde lagen utvecklas en aning tror jag.

För trots om det skulle vara en smittorisk så borde inte kattungarna skiljas åt om de fortfarande är under 12 veckor.
Är dom långt under 12 veckor behöver dom ju fortfarande uppfostras av andra katter.

Silvestris
0

Det är såklart lämpligt att hålla ihop kattungarna, men lagen kräver det inte.

Ytterligare skäl till dispens är om en kattunge blir så sjuk att den behöver läggas in hos veterinären. Det är inte rimligt att hela kullen plus mamman ska läggas in om endast en kattunge är sjuk.

spiritedaway
0

Nu har jag fått svar från jordbruksverket och man måste alltid ansöka om tillstånd.

Såhär såg svaret ut "Hej!
Det är bara Jordbruksverket som kan medge undantag från bestämmelserna i föreskriften (4 kap. 1 § i Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2008:5) och allmänna råd av hållande av hund och katt). Detta innebär att man söker dispens och då uppger de särskilda skälen varför man behöver skilja kattungen (i det här fallet) från modern. Vi bedömer de särskilda skälen och fattar ett beslut därefter."

dagdrivarn
0

Som jag ser det så är inte att kattmamman dör tidigt eller något sådant ett giltigt skäl.

Jag kan tänka migatt giltigt skäl är om t ex något händer som gör att man får svårt att ta hand om kattungarna längre. Säg att den som fött upp dem blir svårt sjuk och måste in på sjukhus.

Eller att de riskerar utsättas för någon smitta i besättningen och att det därför är bättre för dem att flytta hem till ny ägare än vara kvar under högt smitt-tryck.

Alltså väldigt ovanliga och extrema förhållanden.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!