Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 6754 ggr
almira
1

Är katten 12 veckor gammal?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! En liten katunge har flyttat hit! En liten tuss! Först var min ena katt oerhört sur! men nu har det blivit bättre(tack vare era råd).

Det är förtfarande litte murr kvar hos ena katten men det känns att de börjar att lära känna varandra!

Jag är lite tveksam om kattens ålder!hon är så små och det verkar vara så att den inte va 12 veckor gammal utan yngre! Min ena katt(Almira) var 12 veckor gammal när den flyttade hit.Men den var lite större än den andra.Dessutom känns det att den andra katt har till och med svårt att hoppa och springa vilken är ett tecke som visar att hon är yngre än 12 veckor gammal!

Vad tyckrer ni då?! har jag rätt i så fall?!

Tane
0

min katt var också så liten när jag fick henne och hon var 12 veckor gammal.

Yoda
0

Det är ju nästan omöljigt att säga utifrån en bild. Vad väger katten? Hur gammal sa säljaren att den var?

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

almira
0

I annonsen stod att katten blir leveransklar om en vecka så jag gick för attt hälsa på denna katt.Men ägaren sa att du kan få hämta den och den är leveranskla.jag sa till ägaren att så va det ej i annonsen.hon gled över problemet.så jag är temligen för kattens hälsa.

spiritedaway
0

Om uppfödaren sa annorlunda motför vad annonsen sa skulle jag gissa att risken finns att katten inte riktigt är 12 veckor.

Karizma
0

Var kattmamman stor? pappan var han okänd? för det beror lite på det och vad är det för mat kattungarna har fått med, när vi hade missungar (räddalivetkattungar) så var de jätte olika stora och det var samma kull bra mat, RC kitten så den var fet o bra för kattungar.

och om det ståg i anonnsen nästa vecka du tog hem den idag? så handlar det om några dagar innan men jag tycker man ska hålla stenhårt på de 12 v på dagen stenhårt. lite dumt att uppfödaren inte gjorde det. just det ge gärna samma foder som kattungen är van vid för slippa strul med magen och Jätte söt kattunge Grattis!

Jina
0

Vad vägde den då?

Lena
0

Som andra redan har skrivit är det svårt att säga enbart med en bild som vägledning hur gamal kissen kan vara. Sedan varierar kattungar i storlek också även om de är lika gamla. Säljarens undanglidande beteende när du frågade om åldern gör ju att man blir lite misstänksam. Färgen på ögonen kan ge viss vägledning. Små kattungar har blå ögon vilket sedan frösvinner när de blir äldre.

Det är en underbara liten sköldpaddsfärgad katttjejj som du har skaffat dig i alla fall.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

IceJossan
0

Jag har fått höra att man kan ha en liten lathund för det här med vikten på en kattunge… Att den "ska" väga ca 100g mer än sin ålder, så att säga, och att det ökar mer och mer ju äldre katten blir (såklart).

7v: ca 800g

8v: ca 900g

9v: ca 1000-1100g

10v: ca 1100-1300g

Detta har jag fått höra iaf. Sen hur det stämmer beror ju på så många olika faktorer… Hur stora föräldrarna är, hur mycket näring mamman fick i sig under dräktigheten och under digivningen, hur mycket näring ungen får i sig under uppväxten, och hur bra ungens kropp kan ta upp näringen (eventuella medfödda sjukdomar osv).

IceJossan
0

Jag kan ju tillägga att jag tycker att hon på bilden ser ut som en 12-veckorsunge iaf. Kanske fattas några dagar, men hon ser ut att vara i ungefär rätt ålder, utifrån hennes rättså välutvecklade ansikte. Ju barnsligare/"kattungigare", desto yngre.

Mina kattungar ska ha varit ca 10 veckor när vi hämtade dem (mamma var försvunnen sedan ungarna var 5-6 veckor gamla, och att de borde ha stannat 2v till hos sina syskon var det ingen som visste något om då för 6 år sen.) Bilden är tagen någon av de allra första dagarna hemma hos oss.

Men titta på bilden, de ser ganska så väldigt barnsliga ut, 10 v gamla. Din missa ser äldre ut.

ingann
0

Enda sättet att få veta hur gammal hon är, är nog att fråga säljaren när hon föddes.. Såna datum brukar man ha i huvudet så om hon tänker efter och vill räkna bakåt vid den frågan så kommer du nog inte få det rätta datumet…

Att gå efter storlek och vikt går inte när det gäller djur..  Min ena katt tex vägde 1400 g vid 12 veckor medan min kompis egenuppfödda unge bara vägde ca 900 g vid 12 veckor…

Likaså min hund.. Han vägde 750 gram vid 8 veckor medan kompisens hund av mindre rasblandning vägde 1050 g…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

MaalinF
0

Jag tycker katten ser ut att vara mellan 12-13 veckor faktiskt :)

Dorkiis
0

jag tycker att katten ser ut att vara 12 veckor =) Men en bild kan ibland luras, så väg henne du. mina honkatter vägde 1 kg vid 12 veckors ålder =)

almira
0

#5 Mamman var 6 årig och ganska stor.Pappan var okänd!

Kan ha ålder på en kattunge någonting med ens tänder att göra?!

almira
0

Kan ålder på en kattunge ha någonting med ens tänder att göra?!

IceJossan
0

#14 Absolut, veterinärer kan kolla hur utvecklade tänderna är och på så sätt avgöra ungefärlig ålder. Men någon exakt ålder går väl knappast här heller.

almira
0

Då kan man ej uppskatta det exakta åldern! men iallafal ser jag att denna katt är ganska svag men jätte sprallig och lekfull.min ena katt som var också 12 veckor gammal men ganska starkare! Nu ger jag vitaminer och kattmjölk till henne! för eventuella svagheter! Är det något särskild jag bör betänka?!

MonicaLagerquist
0

Vad är det för kattmjölk du ger?

Stolt ägare till tre La permer

almira
0

#17 Whiskas

MonicaLagerquist
0

Då skulle jag tipsa om att du slutar att ge det.Onödigt dyrt om du absolut vill ge katten mjölk så köp laktosfri mjölk.Din kattunge är så pass gammal att den behöver vettig mat och inte mjölk.Små kattungar som inte har någon mamma att dia ger man anpassad kattmjölksersättning som köps på Apoteket eller hos veterinärn.

Om du vill "hotta upp " maten ge en äggula inblandat i blötmaten.Sen kan du även ge rått kött.Kycklinghjärta brukar vara väldigt poppis.

Karizma
0

14, nja en vecka ser de inte så bra skillnad o kan säga 11 veckor lr 12 véckor gammal kattunge det tror jag är väldigt svårt. Sen har jag aldrig gett kattungar som är så stora som 10 v mjölk då det är bättre de äter fast föda och får friskt vatten lite som jag tycker iaf. En katthona låter de inte dia så mycket utan säger ifrån för att de ska äta fast föda o lära sig av henne. Tycker det är helt onödigt som itne ger något mer än "godis" Gäller det liten kattunge visst då finns det modermöölkersättning och andra tips när de är lite större vid 6 v.

almira
0

#19 , #20 Hon äter ju både blötmat (sådana småa burkar),hon äter till och med torrfoder! jag är bara lite orolig för henne som ser lite svag ut! jag tänkte att det kanske är bra att hon får mjölk så kan hon få vitaminer och sådant i sig!

MonicaLagerquist
0

En katt är en ren köttätare så ge henne kött om du vill ge något extra.Det finns inga vitaminer i mjölken som en så gammal katt behöver.

IceJossan
0

#19 Var får man tag i kycklinghjärta och liknande "gottegott"??

MonicaLagerquist
0

Alla affärer som säljer KRONFÅGEL kan ta hem om de inte redan har det hemma.Kycklighjärtan och kycklingmage ligger i vanliga kötthyllan brevid den färska kycklingen.Om jag inte missminner mig helt så är det 450 gram i varje tråg.

IceJossan
0

#24 Aha! Jag ska spana in det nästa gång! Vad kostar det på ett ungefär? Bra att veta.

MonicaLagerquist
0

På mitt ICA MAXI kostar den 19.90

IceJossan
0

#26 Oj, det var mycket billigare än jag trodde! Det blir det nästa gång :)

spiritedaway
0

Det ska nog jag testa nån gång. Greta lär älska det. Sheri kommer titta lite konstigt på det och undra om det är meningen att hon ska äta det.
Hon är väldigt kräsen.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#26 En fråga från en okunnig i Barf, bitarna som är i förpackningen i ditt inlägg, ger du dem som de är rakt av?

MonicaLagerquist
0

Ja jag ger katterna hela kyclinghjärtan och hela kycklingmagar.Från ca sex veckor före de så skär jag i strimlor.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#30 okej kanon, måste jag testa

Karizma
0

Ser katten svag ut så tycker jag du ska ta den till vetrinär, är den avmaskad och vacc? annars bör du göra det samt märka kissen

almira
0

#32 Nej! katten är verkan vacc el avmaskad (jag har ej gjort det iallafal för att den tidigare ägaren gjorde det)

IceJossan
0

En katt som är svårt angripen av mask kan bli hängig och svag, eftersom masken "snor" näringen i maten katten får i sig.

En katt som är svårt angrpen av mask brukar vara tunn i kroppen med uppsvälld mage. Katten brukar vara vrålhungrig för jämnan, eftersom kroppen själv inte får tillräckligt med näring av maten.

Signe-Jonna
0

#21 En kattunge behöver ha mat (och vatten) framme dygnet runt. Fyll en skål med torrfoder och låt henne äta så mycket hon behagar. Blötmat och extra kött kan du också ge utöver, men strunta i mjölk som inte ger speciellt mycket näring och som kan ställa till det för magen och göra kattungen svagare. Hon ser lite smal ut på bilden och kanske hon helt enkelt behöver mera mat. En avmaskning kan också vara att rekommendera. Blir hon inte piggare av detta får du kontakta vet.

almira
0

#35 Tack för rådet Signe-Jonna.

blondifire
0

en tumregel är att en kattunge ska väga över kilot OCH vara minst 12 veckor innan den lämnar mamman. har den inte vaccinerats o du har en till hemma är det bara o traska till vet o få det gjort. be samtidigt om en besiktning så upptäcks ev problem..

S*Winsnes Wilda

FHkansson
0

TS, jag har ett råd till dig efter att jag läste följande mening:

"Dessutom känns det att den andra katt har till och med svårt att hoppa och springa vilken är ett tecke som visar att hon är yngre än 12 veckor gammal!"

Jag och min sambo köpte i början av sommaren en kattunge som vi döpte till Sizzla. Det var en nära väns flickväns föräldrar som födde upp kattungarna. Mamman var en huskatt (50%norsk skogskatt) och pappan okänd. När dessa var leveransfärdiga fick våran fina Sizzla flytta hem till min vän och hans flickvän som hade ett kullsyskon. Detta var pga att vi inte hade möjlighet att hämta hem honom då (50mil+ i resväg) och vi ville att den andra lillmissen vi precis fått hem skulle få bo in sig lite. När vi sedan 4 veckor senare skulle hämta hem honom fick vi veta att han var straxt över 13 veckor. Jag blev förfärad och kände mig ganska lurad. Vi trodde då att han var 16 veckor. Tyvärr var skadan redan skedd och han fick äntligen flytta hem till oss. Vi vaccinerade, chipmärkte och gjorde en ordentlig vetrinärundersökning av honom när han anlände då detta inte var gjort tidigare på honom. Direkt efter hemkomsten reagerade jag på att han inte kunde hoppa, han hade väldigt svårt att ta sig till andra höjder. Det var ganska kämpigt att bara ta sig upp på en vanlig stol. Jag och min sambo drog slutsatsen att det hade med att han var tagen såpass tidigt att göra, då min tidigare nämnda vän berättade att även hans syster hade samma problem.
Allt flöt på, efter några veckor med våran galna siames hoppade han efter honom som att han aldrig gjort något annat.
En morgon i oktober tog han sig dock inte upp i sängen längre. Han hade ingen kraft alls i bakbenen, han klarade av att gå men det var bara ett par steg innan han föll till golvet i ren utmattning. Vi förstod inte alls vad som hade hänt och självfallet tog vi honom till en vetrinär.
Hon var helt bestört över vad hon fick se.
Han var totalt förlamad i hela bakdelen av kroppen, svans, ben osvosv. Hon lät uppriktigt sagt förvånad över att han klarat av att gå på lådan..
Han hade ingen blodtillförsel till bakbenen. Hans smärttröskel var helt borta. Han hade grov nedsatt känsel i frambenen. Det bara fortsätter och fortsätter, och blir värre och värre.
Det som fick vetrinären att tappa allt hopp, man såg i ögonen på henne att det var något som slocknade, var när vi berättade om hans tidigare nämnda syster. En månad tidigare hade hon kommit hem (utekatt) och inte heller kunnat använda sina bakben. Dom tog henne till en vetrinär som trodde hon blivit påkörd. Dock utan en enda skråma. Dom hade henne på observation ett dygn, gjorde alla tester man möjligt kan göra på en katt utan att egentligen komma fram till något. Dom tog sedan hem katten i fråga.
När vi berättade detta så förklarade våran vetrinär för oss att det inte fanns något att göra. Det var med största sannorlikhet inavel det handlade om, speciellt då systern haft exakt samma problem.
Vi tog bort honom på plats. Det fanns inget vi kunde göra för honom som inte var mer smärtsamt än allt han redan hade fått gå igenom. Så, 7 månader gamla Sizzla fick somna in dendär regniga dagen i oktober.
Vi är sjäkvlart glada att han flyttade hem till oss och blev en del av våran familj. Samtidigt som vi fortfarande hatar oss själva för att vi inte hade mer koll, att vi inte hade varit lite mer noga med föräldrar och liknande.
Men när du berättar om din katt så tänker jag på Sizzla.

Jag tycker att du skall kontakta en vetrinär och få lillkissen undersökt och vaccinerad. Men då också nämna för h*n att kissen har problem med att hoppa osv. Det behöver inte betyda samma sak som för oss; men jag tycker verkligen du borde kolla upp de..

Filuribur
0

Tycker den ser ut att vara i ålder med min Kazpar som är 11 veckor. Han väger 0.9 kg på ett ungefär (det är svårt att få en kattunge att vara stilla). Jag ger inte honom någon mjölk. Han äter torrfoder som vanligt och dricker vatten. Fast sånt kanske är olika från fall till fall.

spiritedaway
0

#39 Tog ni kissen för tidigt?

Filuribur
0

Vi var av personliga själ tvugna att ta honom när han var 10 veckor men han har inte tagit någon skada av det och han har ju sin storebror som tar väl hand om honom.

spiritedaway
0

#41 Av personliga skäl? Skadorna behöver ju dock inte märkas av än. Det kan ske på äldre dar också.

En bekant har alltid skaffat katterna för tidigt. När dom träffar andra katter så förstår dom inte kattspråket. Två har blivit avlivade pga aggressivitet. Nu har ni en till katt, och om den hann lära sig kattspråket lär den väl åtminstone lära lillkissen det.

Filuribur
0

Storebroren var ju 13 veckor när vi fick honom. Så han kan det där. Och jag gjorde bara det som jag ansåg var bäst för Kazpar. Jag sätter nämligen alltid katterna i första hand.

spiritedaway
1

#43 I så fall måste uppfödaren ha varit hemsk ifall kattens bästa fanns i tankarna? Och en sån hemsk uppfödare kanske man inte borde köpa från.
Att ta en katt för tidigt kan skada katten.

Filuribur
0

Så bara för att uppfödaren är hemsk så ska man inte köpa kattungen? Det är ju också ett väldigt konstigt sätt att resonera på. Då ska man inte ta hand om misshandlade djur heller för deras tidigare ägare va hemska.

Dessutom tycker jag inte att du har någon anledning att hoppa på mig för du har ingen aning om varför jag tog honom 2 veckor tidigare. Dessutom vet du inte vilken personlighet han har. Så kom inte här och låtsas vara någon Goodie som kan och vet allting bäst. Jag är tillräckligt insatt i det här med katter att jag vet att det jag har gjort med Kazpar var rätt. Du får gärna återkomma när han är i tonåren så kan jag bevisa att han fortfarande kommer vara en glad och lycklig katt, precis som nu.

spiritedaway
0

Det beror lite på. För att det någonsin ska kunna bli en ändring här i världen så ska man inte stödja oseriösa uppfödare när man kan hitta en seriös en.
Det är en stor skillnad på att hjälpa ett misshandlat djur att få det bättre i livet än att ta en kattunge för tidigt.

Jag hoppar inte på dig, jag försöker bara förstå varför ni tagit den för tidigt. Och det är ju sanningen, katten kan ta skada av att tas för tidigt. Och då gör man ju minst lika fel själv. 2 av dom mest viktigaste veckorna i kattens utveckling tas ifrån honom.

Vad spelar det för roll vad katten har för personlighet? Även om han kommer vara en säker och fin och underbar katt resten av livet så är det ändå fel att ha tagit honom för tidigt. Det är emot lagen och gör risken större för katten att få problem.

Filuribur
0

Jag räknar inte med att du ska ha någon förståelse för varför jag tog honom tidigare. Du verkar vara en sån som tycker att kattungarna ska vara 12 veckor vid köpet, oavsett vad.

Och nu eftersom det är en vanlig huskatt så är det ju ingen direkt uppfödare utan det var ju då en kull som inte var beräknad.

Jag tycker också att en katt ska vara 12 veckor, jag tycker det är bra. Min äldsta katt var ju 13 veckor, men jag tycker att i vissa fall får man göra undantag. Hade varit skillnad om jag tog honom tidigare bara för att jag var stressad för att få min katt eller för att jag vill att han skulle vara liten längre. Och jag vet att katter kan ta skada, fullt medveten om det.

Och det är klart att personligheten spelar roll. Till exempel en otrygg och tillbakadragen katt borde egentligen inte tas förrän de 13 veckor.

Men jag är inte medlem här för att vara med i "heta diskussioner". Jag blev medlem för att dela tips och råd.

Om du nu vill ge mig tipset att inte köpa min kattunge när han är 10 veckor så är det försent nu. Och jag ångrar inte att jag gjorde det. Jag vet att jag gjorde rätt.

Det är det sista jag har att säga och jag står fast vid det.

spiritedaway
0

Ja dom ska vara 12 veckor oavsett vad.  Än har jag inte kommit på en anledning varför katten ska flytta tidigare.
Det är en sak om det dyker upp en hemlös kisse som är under 12 veckor och man vet inte vart kattmamman är. Men då bör den katten få växa upp med andra katter. Ska den då sen byta hem ännu en gång, ska den ändå vara minst 12 veckor.

Det finns ingen bra ursäkt tyvärr.

Visst att det kanske är bättre om katten är en trygg kisse redan nu, men det betyder inte att han var redo att flytta ifrån sin mamma.

Jag tror säkert du kommer göra det allra bästa för lillkissen nu.

Sorry TS att det blev lite OT här!

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Vare sig man tycker det är bra eller inte så säger lagen att katten ska vara 12-veckor gammal