Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1154 ggr
[Malin]
0

Gör sina behov utanför lådan

Vi är kattvakter till två kissar sen drygt en vecka tillbaka men för några dagar sedan började de helt plötsligt göra sina behov UTANFÖR lådan!

Vi trodde att detta hade att göra med att lådan var full men det är den inte så jag förstår inte vad problemet är.

Tips, tankar och så mottages tacksamt!

[Gisele]
0

Började båda två göra sina behov utanför samtidigt? Är katterna kastrerade? Har ni samma sand som ägaren? Var har ni ställt lådan? Kan de ha blivit skrämda av t ex tvättmaskin eller annat?

Här är en artikel där du kan läsa mer om vad man kan göra när katten går utanför, ofta finns det en orsak bakom. Det gäller bara att hitta den. Katter är rumsrena av naturen.

Katter som bajsar eller kissar utanför lådan

[Malin]
0

#1 Vi vet inte om det är båda eller bara en av de som gör det för vi hinner aldrig se! Båda katterna är kastrerade och sanden fick vi från ägarna. Lådan står i badkaret (vilket den även gjorde hos ägarna) och tvättmaskin eller andra störande moment finns inte i badrummet.

Jag ska läsa artikeln, tack :)

sandra1977
0

kan vara för att dom inte är i sin hemmiljö….katter är väldigt känsliga för förändringar av olika slag….Glad

[Malin]
0

#1 läste artikeln men i stort sett alla borde ha märkts mycket tidigare hos deras ägare, så att säga. det verkar konstigt om det skulle ha kommit nu!

#3 men varför skulle det börja flera dagar efter att de blev lämnade här då? det verkar konstigt tycker jag..

[Gisele]
0

Om du läst artikeln och inte kan hitta något där, så kan jag bara råda dig till att skaffa två extra lådor och placera ut i hemmet till dem. Det kan vara att de känner sig otrygga t ex (inte för att ni är dåliga kattvakter eller så, men att de är i en främmande miljö bara).